Skolebestyrelse frygter for børnenes sikkerhed: 700 lastbiler skal passere om dagen
Jordkørslerne til anlægsarbejdet af Lynetteholm er gået i gang, og det betyder at op mod 700 lastbiler passerer vejen ved Nordøstamager Skole.
Tunge lastbiler toppet med jord til anlægsarbejdet af den kunstige halvø Lynetteholm er i dag rullet afsted.
På deres vej passerer de Uplandsgade på Amager. Gaden løber mellem Kløvermarken og den nyanlagte skole Nordøstamager Skole. Og det er noget, der bekymrer skolebestyrelsen på den nye skole.
- Trafikken er allerede nu tung, og den vil kun blive tungere, lyder det fra skolebestyrelsesformand Lars Tingbjerg Danielsen, få dage før transporterne går i gang.
Den nye Nordøstamager Skole er nemlig opført på en dispensation om, hvor meget udeareal der skal være tilgængeligt ved skoler, netop fordi skolen ligger så tæt på Kløvermarken.
Tanken var nemlig, at skolens elever, i stedet for at holde frikvarter på skolen, skulle nyde de store, grønne arealer på den anden side af vejen.
Men det er ifølge skolebestyrelsen ikke sikkerhedsmæssigt muligt, når der hver dag skal passere omkring 700 lastbiler med jord til Lynetteholm.
- Alle os, der har børn, ved, at selvom børn er opmærksomme i trafikken, så kan det være svært at holde dem på fortovene.
- Når man så har en hel skole af børn, der skal krydse over her, så tænker vi, at det er et spørgsmål om tid, før det udmønter sig i en ulykke, lyder det fra skolebestyrelsesformanden.
Foreslår gangbro
Selv er skolebestyrelsen klar med en række alternative løsninger til at få eleverne sikkert til frikvarter i Kløvermarken, men for nu er det ikke noget, som skolens elever har gavn af.
- Det er nødvendigt, fordi kendsgerningerne er, at Kløvermarken ikke er tilgængelig for børnene i hverdagen. Og de har brug for et udeareal, hvor de kan komme ud og få rørt sig og spillet bold i frikvarterene, fortæller Ida Blinkenberg Lidell, der også er med i skolebestyrelsen på Nordøstamager Skole.
Hun foreslår, man bygger en gangbro, der kan få eleverne sikkert til frikvarter på Kløvermarken.
(Artiklen fortsætter under billedet.)
Foto: Katrine Angel / TV 2 Kosmopol
- Vi gør det ikke, fordi vi synes, det er sjovt
Det er ikke kun skolebestyrelsen på Nordøstamager Skole, der har haft indsigelser mod de mange jordkørsler.
Gruppen 'Byen for borgerne - stop Lynetteholm' har længe kæmpet for at sætte en stopper for den kunstige halvø.
- Vi gør ikke det her, fordi vi synes, det er sjovt. Vi gør det ikke, fordi vi synes, det er nemt. Vi gør det fordi, vi synes, at København er for vigtigt til sløset byplanlægning, siger Nicholas Woollhead, der er forperson for gruppen.
De mener, at projektet er problematisk på flere niveauer.
- Der er trafikusikkerhed, der er øget støj- og luftforurening, men på et højere niveau viser det også, at de er ligeglade med de ting, som borgerne ønsker, siger Nicholas Woollhead.
- Vi har hørt klager fra alle dele af civilsamfundet, men By og Havn og resten af projektet interessenter stormer bare videre, fortsætter han.
Vi har forsøgt at få en kommentar fra Københavns overborgmester Sophie Hæstorp (S), men hun har ikke haft mulighed for at stille op til interview.
Hun har dog tidligere kommenteret på de mange protester mod Lynetteholm, blandt andet da det første spadestik blev taget tilbage i januar 2022.
- Jeg synes, det er helt okay, at der er protester. Og jeg synes, at det er en del af vores demokrati, at man er en del af det, sagde hun dengang.
- Og vi skal jo bestræbe os på, at det har mindst mulig indflydelse på miljøet på lang sigt, men selvfølgelig skal vi også se på, hvad det har af gavn for byen, fortsatte hun.
Tilbage på den nye Nordøstamager Skole har man sendt høringsvar mod jordtransporterne, men det har altså ikke rykket noget.
- Det er synd og en stor skam, at vi ikke kan tilbyde vores børn den skolegang, vi er blevet stillet i udsigt, lyder det fra en ærgerlig skolebestyrelsesformand.