Storstilet projekt på Amager vil forbinde fælled og strand i grøn korridor

En ny visionsplan for et stort område af Amager vil skabe et grønt område på tværs af øen mellem Amager Fælled og Amager Strandpark med cykel- og gangstier.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Foto: Illustration: COBE

En flere kilometer lang korridor beplantet med træer og grønne lommer, hvor man som cyklende – eller gående, løbende eller rulleskøjtende – gennem inspirerende omgivelser hurtigt kan skyde genvej gennem Amagers mørkegrå asfalt og nå fra Amager Fælled til Amager Strandpark i løbet af kort tid.

Det er det appellerende oplæg til et nyt projekt i København, der med en netop færdiggjort visionsplan kan blive et centralt punkt ved efterårets kommende budgetforhandlinger.

I det, der trækker en del paralleller til Superkilen på Nørrebro, foreslår områdefornyelsen (der er en kommunal enhed styret af borgerpaneler) i Amagerbydelen Sundby under titlen ”Fra Fælled til Strand” projektet som en grøn korridor i øst-vestlig retning.

Her skal pladsen til cyklister, gående og mere natur blandt andet fremskaffes ved at inddrage noget af pladsen, som biltrafikken i dag optager i området.

Den såkaldte visionsplan er kulminationen på flere års arbejde med blandt andet borgerdialog og trafikanalyser, men nu er idéerne strømlinet og samlet i et oplæg med arkitekttegninger og et prisoverslag på lidt under en kvart milliard kroner for hele molevitten.

(Artiklen fortsætter efter billede og faktaboks.)

Peders Lykkes Vej foreslås blandt andet som en såkaldt cykelgade, hvor der hele vejen er designet på cyklister og bløde trafikanters præmisser.
Foto: Illustration: COBE

Fra Fælled til Strand

  • Visionsplanen, der har fået titlen ”Fra Fælled til Strand”, foreslår, at man radikalt ændrer forholdene på en tre kilometer lang strækning på tværs af Amagerbydelen Sundby. Det drejer sig om Grønjordsvej, Peder Lykkes Vej, Elbagade og Italiensvej, der forbinder naturområderne Amager Fælled og Amager Strandpark. 

  • Her foreslås en række tiltag, der skal mindske biltrafikken og styrke forholdene for især cyklister og gående.  

  • Blandt andet skal gader ensrettes til én kørebane, omdannes til cykelgader eller indsnævres væsentligt for biltrafik, mens et stort antal parkeringspladser skal nedlægges og i stedet beplantes med træer og bede eller give plads til bredere cykelstier. 

  • Derudover vil man udvikle en særlig såkaldt ’Amar’-flisebelægning, som skal give hele strækningen et særpræg – ikke ulig Superkilens karakteristika. 

Den gode nyhed for borgerne i Sundby er samtidig, at flere store partier på Københavns Rådhus ser positivt på oplægget, ikke mindst teknik- og miljøborgmester Line Barfod, der står i spidsen for rådhusets største parti, Enhedslisten.

- Det er virkelig et godt projekt, for vi har brug for at binde byen bedre sammen på tværs. At man vil tage nogle gadeforløb, som godt kan fremstå kedelige, og siger, at der ikke er brug for så meget plads til biler og i stedet giver plads til grønt og cykler, ser vi meget positivt på, siger Line Barfod (EL) til TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Københavns fem områdefornyelser

Danske kommuner har siden 2004 kunnet søge om statslige støtte til såkaldte "områdefornyelser".

I praksis er tiltaget tiltænkt såkaldt udsatte bydele, og i Københavns Kommune er områdefornyelserne forankret i Teknik- og Miljøforvaltningen.

Her beskrives områdefornyelserne som "en helhedsorienteret indsats, der kombinerer fysiske, sociale og kulturelle projekter", som gerne skal "løfte et kvarter".

Et eksempel er en områdefornyelse, der fandt sted i Husum mellem 2009 og 2015, hvor nogle af kriterierne var at øge den oplevede tryghed og skabe attraktive byrum til kvarterets unge. Det er blandt andet derfor, man kan finde pump tracks og parkouranlæg i området omkring Husumparken i dag, for nu at give et eksempel.

Aktuelt har Københavns Kommune fem aktive områdefornyelsesprojekter:

  • Områdefornyelse Sundby

  • Områdefornyelse ved Skjolds Plads

  • Områdefornyelse Folehavekvarteret

  • Områdefornyelse Bispebjerg Bakke

  • Områdefornyelse Bavnehøj

Anarki på vejene

En af de beboere i området, som virkelig håber, at visionen kan blive til virkelighed, er Christina Ove Holm.

Hun bor med sin familie i et hus på Peder Lykkes Vej i området mellem Amagerbrogade og Englandsvej, der sammen med Elbagade og Italiensvej er udset til at skulle huse den grønne korridor.

- Og i dag er det pænt kaotisk og problematisk at være blød trafikant – eller bilist for den sags skyld – på den vej, siger Christina Ove Holm til TV 2 Kosmopol.

Hun beskriver vejen som et slags anarki, hvor biler og især lastbiler zigzaggende kæmper om pladser med cyklister på den smalle vej uden cykelsti.

Peder Lykkes Vej rummer to store folkeskoler, hvor en del forældre hver dag fragter børn i bil, mens supermarkeder på Englandsvej og Amagerbrogade ifølge Christina Ove Holm sender en lind strøm af lastbiler ned ad vejen hver morgen.

I dag er det pænt kaotisk og problematisk at være blød trafikant – eller bilist for den sags skyld

— Christina Ove Holm

Selv cykelpendler hun til Indre By hver dag, mens to af hendes tre børn hver dag cykler i skole.

- Og jeg siger til dem, at de skal cykle på fortovet, for det er for farligt og for vildt at cykle på vejen her. Det er med en klump i halsen, at jeg sender dem af sted om morgenen. Vi har også en aftale om, at de skal sende en sms, når de kommer frem, siger Christina Ove Holm.

Hun vurderer, at problemet med trafik og fremkommelighed i området kun er blevet værre fra år til år, for ifølge hende vælger flere og flere forældre at køre deres børn i skole som følge af den manglende trafiksikkerhed, hvilket kun forværrer problemet og bidrager til presset på vejen.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

To folkeskoler på Peder Lykkes Vej er ifølge beboere i området med til at skabe kaotiske forhold på vejene. Det vil visionsplanen gøre op med.
Foto: Illustration: COBE

Den vurdering står Christina Ove Holm ikke alene med. Ole Pedersen på 80 år har boet i Sundby siden starten af 1970’erne, og ifølge ham er det kun gået én vej med trafikken siden.

- Trafikken er øget og er blevet tættere, og bilerne parkerer flere og flere steder. Meget af byens plads er nu beslaglagt af biler. I dag er det så trængt, at man dårligt kan køre øst-vej på cykel. Det er rigtig svært, hvis man er fodgænger og cyklist. Det er utrygt for ældre mennesker og for børn, siger Ole Pedersen.

I dag er det så trængt, at man dårligt kan køre øst-vej på cykel

— Ole Pedersen

Han har derfor viet en del af sin pensionstilværelse til arbejdet med visionsplanen. Selv er han gradvist blevet mindre og mindre let til fods, for tiden er det med albuestokke som spadserepartner, og det har givet ham nyt syn på fremkommeligheden i området.

- Hvis vi skal skabe en forbindelse fra øst til vest, hvor det er sikkert og trygt at færdes på cykel og som fodgænger, er vi nødt til at se på, hvad der gør det utrygt. Og det er den stigende trafik, siger han.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Biltrafikken på Italiensvej foreslås begrænset væsentligt, mens dobbeltrettet cykelsti og fortov med beplantning imellem skal tage pladsen fra den nuværende vej til biltrafik.
Foto: Illustration: COBE

Politisk velvilje, men ingen budgetgarantier

Adspurgt hvor trafikken så skal ledes hen, og om ikke det bare skubber problemerne over på en anden del af Amagers beboere, svarer teknik- og miljøborgmesteren Line Barfod (EL), at målet ikke er at flytte trafikken, men slet og ret nedbringe den i hele byen.

- Et projekt som dette vil ikke kunne stå alene. Det handler også om at indføre tidsbegrænset parkering flere steder og rulle flere delebilpladser ud. Lige nu er det kun 30 procent af københavnerne, der har bil, og et projekt som dette skal bidrage med at lede os hen til et sted, hvor det tal er endnu lavere, siger Line Barfod (EL).

Hun tør dog ikke garantere, at Enhedslisten vil kræve projektet prioriteret ved efterårets kommende budgetforhandlinger på Rådhuset, hvor et projekt som dette potentielt kunne blive vedtaget.

- Der er ingen tvivl om, at vi rigtig gerne vil have, at det her projekt bliver til noget, og vi vil meget gerne prioritere det, hvis det er muligt, men det er for tidligt at lægge sig fast på det, siger hun.

Hos Borgerrepræsentationens fjerdestørste parti, SF, lyder nogenlunde samme melding.

- Nogle af Københavns bydele mangler virkelig gode, grønne områder og gode, grønne forbindelser, og det en kæmpe kvalitet ved det forslag her. Det er enormt spændende med buddene fra borgerne på, hvordan man kan binde på tværs med grønne veje og skabe plads til mennesker i stedet for biler. Vi vil i hvert fald gerne se på at prioritere det, siger SF’s Astrid Aller.

I Socialdemokratiet oplyser gruppeforperson og tidligere overborgmester, Lars Weiss, at hverken han eller partiet indtil nu har haft mulighed for at se nærmere på projektet. Det er derfor for tidligt for Socialdemokratiet at vurdere, om projektet er noget, de vil vægte højt ved efterårets budgetforhandlinger, lyder det.

Nogle gange føles det lidt, som om det her er en glemt åre af byen

— Christina Ove Holm

Venstre kalder det et "spændende projekt, som kan være med til at binde området meget bedre sammen".

- Så vi er positive i Venstre, men det er samtidig også vigtigt for os, at der findes erstatningsparkeringspladser, de steder hvor projekterne kræver nedlæggelse af p-pladser, så dem, der har brug for en bil, stadig kan få hverdagen til at hænge sammen, siger teknik- og miljøudvalgsmedlemmet Louise Theilade Thomsen.

Københavns tredjestørste parti, Konservative, der i nogen grad har gjort bilisters rettigheder til en mærkesag i København, oplyser, at de lige som Socialdemokratiet endnu ikke har set projektet an og derfor heller ikke har taget stilling.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Tegnestuen COBE står bag visionsplanen, der for nylig er gjort færdig og præsenteret for offentligheden.
Foto: Illustration: COBE

Tæt på natur – men alligevel langt væk

Christina Ove Holm og Ole Pedersen bor i hver sin ende af Sundby. Begge er glade for at bo der, understreger de. Men begge føler også, at bydelen i højere grad end mange andre steder af Københavns Kommune bør prioriteres for bløde trafikanter.

- Nogle gange føles det lidt, som om det her er en glemt åre af byen. Der er jo flotte og sammenhængende cykelstier overalt i København, siger Christina Ove Holm.

For hende og familien ville bedre cykelforhold fra øst til vest og vest til øst betyde, at de i højere grad ville benytte naturperlerne i området: Amager Fælled og Amager Strandpark.

- Vi er jo altså kun en kilometers penge væk fra begge dele, men de føles langt væk, fordi byen er så trafikorienteret i den anden retning, altså nord-syd, siger hun.

Ole Pedersen, der ganske vist ikke gør sig forhåbninger om at skulle træne op til halvmaraton ved at spæne rundt på Amager Fælled, er enig.

- Amager har masser af flot at byde på, men når man bor i Sundby, er det som om at begge dele – både fælleden og strandparken - kan synes langt væk. Selv om vi er tæt på begge dele, siger 80-årige Ole Pedersen.

Det samlede projekt anslås at koste 231,6 millioner kroner for at være nøjagtig. En del af den sum kan indhentes via fondsmidler, lyder det.

Ifølge den nyligt udarbejdede visionsplan kan kilen etableres i etaper.

Det betyder, at man i første omgang ikke behøver at finde den nødvendige finansiering til hele projektet på én gang, men at man i stedet kan starte med at modernisere eksempelvis Italiensvej eller Peder Lykkes Vej.

Budgetforhandlingerne i Københavns Kommune begynder i starten af september måned. 

Link kopieret!

Seneste nyt

FCN besejrer topholdet AGF hjemme i Farum

Superligaens tophold AGF satte tre point til, da holdet fredag aften var på besøg på Right To Dream Park i Farum mod FC Nordsjælland.

Kampen endte 1-0 til hjemmeholdet, efter at Milan Iloski var først over en returbold i kampens overtid og scorede kampens afgørende mål.

FC Nordsjælland rykker med sejren op på fjerdepladsen og er kun ét point efter den førende trio bestående AGF,FC København og FC Midtjylland.

Link kopieret!

Topchef fik mere end tre millioner i fratrædelsesaftale

Arkivfoto. Hillerød Kommune.
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Da den tidligere topchef i Hillerød Kommune Lars Mørk i september fratrådte sin direktørstilling i kommunen, kunne han tage 3,3 millioner kroner med sig i fratrædelsesgave.

Det viser en aktindsigt Ekstra Bladet har fået. Ifølge Hillerød Kommune var fratrædelsen et udtryk for et ønske om "en ny profil" på posten.

Link kopieret!

Motorvej lukkes helt på grund af glat føre - lastbiler skal bjærges

Helsingørmotorvejen i sydgående retning fredag aften.
Foto: TV 2

Helsingørmotorvejen spærres i sydgående retning mellem 7 Kokkedal og 10 Hørsholm S på grund af flere uheld på strækningen og det glatte føre, hvor flere busser er havareret.

Der er kødannelser på strækningen, og der forventes først normal trafik sidst på aftenen.

Klokken 21 lyder meldingen fra P4 Trafik, at motorvejen fortsat er spærret, indtil vejhjælp forsøger at få fjernet de lastbiler, som ikke kan komme over bakken.

De er endnu ingen tidshorisont for åbningen. Det forventes dog at være senere i aften.

Link kopieret!

Dansker hyldes på Empire State Building

Empire State Building lyser fredag op i rød-hvide farver. Det sker, efter at danske Victoria Kjær Theilvig tidligere på ugen vandt Miss Universe-konkurrencen. Det fremgår af bygningens hjemmeside.

Link kopieret!

Politi efterlyser 16-årig: Har du set Josefine?

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Midt- og Vestsjællands Politi efterlyser fredag aften 16-årige Josefine, som er forsvundet fra sit bosted.

Politikredsen opfordrer samtidig til at man kontakter politiet via 114, hvis man ser hende.

"Vi vil gerne høre fra hende eller om hende", lyder det fra politiet.

Link kopieret!

Hurtigst udsolgt i Europa: Ironman i København slår rekord

Stephen Derrett fra Storbritannien kommer over målstregen som herrernes nummer 1 under Ironman Copenhagen i København søndag den 18. august 2024.
Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix

Ironman Copenhagen 2025 melder udsolgt og er den hurtigst udsolgte ironman-stævne i Europa i år.

Det fremgår af en pressemeddelelse fredag aften.

Her udtaler Jacob Nørgaard, som er landechef for Ironman Danmark, at "det er fantastisk, at vi allerede nu kan melde udsolgt til Ironman Copenhagen 2025".

- Interessen har været overvældende, og vi ser frem til at skabe en kæmpe fest i hjertet af København, siger han i pressemeddelelsen.

Ironman i København vil blive afholdt 17. august næste år. 3200 atleter fra mere end 78 lande har tilmeldt sig.

Det fremgår desuden af pressemeddelelsen, at Ironman Copenhagen 2025 er blevet udsolgt 165 dage hurtigere end 2024-udgaven.

/ritzau/

Link kopieret!

Falck har "mandet godt op" i vintervejret

Der har været travlhed hos Falck gennem hele dagen – og i hele landet.

Det oplyser driftsleder i Falck Robin Henriksen til TV 2.

Falck har assisteret ved godt 150 fritrækninger, hvor bilister for eksempel er endt i en grøft eller ikke har kunnet forcere en bakke.

I morges var Falck kaldt ud til mere end 300 tilfælde, hvor biler ikke kunne starte på grund af kulden, mens det har assisteret ved lige under 60 uheld.

Sneen falder fortsat, særligt i Nordsjælland, og det betyder, at der er "mandet godt op" på mandskab i forhold til en normal fredag aften.

Link kopieret!

Biler kan ikke sætte i gang på sneglat motorvej

Helsingørmotorvejen i sydgående retning fredag aften.
Foto: TV 2

Problemerne på Helsingørmotorvejen fredag eftermiddag er endnu ikke forbi.

For selvom vejhjælp er ude for at hjælpe strandede biler videre, kan mange fortsat ikke sætte i gang op ad bakkerne. Det skriver DR P4 Trafik.

Det har blandt andet den umiddelbare konsekvens, at Hørsholm by er presset af trafik, da mange søger udenom motorvejen.

Ifølge P4 Trafik er meldingen her dog, at flere biler ikke kan komme videre fra rundkørslerne på grund af det glatte føre.

Det er særligt i sydgående retning, at problemerne hober sig op.

Link kopieret!

Vej ryddet efter uheld - men køen har vokset sig enorm

Isterødvejen var spærret i begge retninger som følge af et uheld på strækningen.

Der er nu ryddet op efter uheldet, men køen er fortsat massiv, beretter DR.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google