Tuborg-reklame møder kritik: Skal man drikke øl for at være med i fællesskabet?
En Tuborg-kampagne møder i øjeblikket kritik. Kampagnen skal ses som et kærligt og humoristisk indslag, lyder det fra Carlsberg.
"Udebliver savnet. Opslugt af sit kondital."
Sådan lyder det i en reklame for Tuborg Classic, som i øjeblikket florerer rundt omkring i hovedstadsområdet.
Sammen med efterlysningen ses et billede af en mand på rulleski, et signalement og konstateringen "Hjælp med at bringe Niels sammen med vennerne igen".
Men det budskab er ikke faldet i god jord hos Jonas Willemoës, der forleden stødte på reklamen for første gang ved et busstoppested, da han var på vej på arbejde.
Han mener nemlig, at det er yderst problematisk, at reklamen er for en øl.
- Jeg er irriteret over det, fordi jeg synes, det sender os tilbage til 00'erne og viben omkring, at Bacardi Breezers, Cult og alkohol er det eneste, der skal til, hvis man skal være med på beatet og en del af fællesskabet, siger Jonas Willemoës til TV 2 Kosmopol.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Den omtalte reklame er en af flere, der i øjeblikket indgår i en kampagne for Tuborg Classic.
Fælles for dem alle er, at Tuborg "efterlyser" de personer, der har meldt fra til sociale arrangementer med deres venner.
- Vi ’efterlyser’ dem, der gang på gang melder fra til arrangementer og venner, fordi hverdagens sysler har taget overhånd, har Rasmus Petersen, der er partner og kreativ direktør på Partners, som står bag kampagnen, tidligere forklaret til mediet Markedsføring.
Svært at sige "nej tak" til øl
Men i en tid, hvor Sundhedsstyrelsen estimerer, at cirka 585.000 har et skadeligt alkoholforbrug, at 16 procent af voksne danskere drikker mere end 10 genstande i løbet af en typisk uge, og hver femte mand mangler nogen at tale fortroligt med, så mener Jonas Willemoës, at reklamen er problematisk.
- At skabe en fortælling om, at alkoholstop er lig med, at man ikke er en del af fællesskabet, det er meget skævt vinklet, siger han og tilføjer:
- Jeg bakker jo op om det (sloganet "Det er ikke det samme uden dig", red.), men ikke sammenhængen med alkohol. Man kunne eksempelvis have reklameret for alkoholfrie øl, siger han.
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
Region Hovedstaden drikker mest
Sundhedsstyrelsen har i den nyeste rapport om danskernes sundhed kortlagt danskernes alkoholforbrug på tværs af regioner.
Og i forhold til landsgennemsnittet ses den største andel, der drikker mere end 10 genstande i løbet af en typisk uge, i Region Hovedstaden (18,2 procent), mens andelen er lavest i Region Nordjylland (12,8 procent).
Kilde: Den Nationale Sundhedsprofil 2021
Jonas Willemoës forklarer, at han selv - da han gik på barsel - opdagede, at der indgik alkohol i mange af hans sociale arrangementer.
- Hvis jeg skulle være social, ville det kræve, at jeg drak alkohol. Det tror jeg ikke, at jeg er alene om, siger han og tilføjer, at han selv ofte oplever at blive spurgt ind til, hvorfor han ikke drikker, hvis han fravælger at indtage alkohol til eksempelvis en fest.
Organisation undrer sig
Han bakkes op af Ida Fabricius Bruun, der er direktør i interesseorganisationen Alkohol og Samfund, som arbejder for skabe en bæredygtig alkoholkultur.
- Vi ved, at vores alkoholkultur i Danmark er en stor del af vores fællesskaber. Der er rigtig mange helt unge og faktisk også voksne, der synes, det kan være svært at være en del af fællesskabet, hvis man ikke drikker, forklarer hun til TV 2 Kosmopol.
Hos interesseorganisationen er man generelt imod reklamer for alkohol. Med Ida Fabricius Bruuns egne ord er man da også "undret" sig over Tuborgs kampagne.
- At lave kampagner, hvor man taler det op, at man har behov for at drikke øl for at være sammen, det, synes vi, er unødvendigt. Det er sådan, det allerede er, og vi kunne godt tænke os, at vi kom væk fra, at det er alkoholen, der er omdrejningspunktet for fællesskabet, uddyber hun til TV 2 Kosmopol.
Ville det have været anderledes, hvis Tuborgs "det er ikke det samme uden dig"-reklame havde været for alkoholfrie øl eller eksempelvis sodavand?
- Det ville have været markant anderledes. Det ville vi bifalde, for noget af det, vi arbejder for, er at samles om noget, der ikke indeholder alkohol. Og vi ved, at de alkoholfrie alternativer er et godt alternativ og noget, man kan skabe et fællesskab med, uden at man skal være fuld eller sætte sin sundhed på spil, lyder det.
Carlsberg: Vi vil gerne sætte fokus på fællesskaber
Carlsberg Danmark, der har ansvaret for virksomhedens produkter på det danske marked - heriblandt Tuborg Classic, mener, at reklamen mest af alt skal ses som et humoristisk indslag.
- Vores kampagne er ment som et kærligt og humoristisk indslag til alle de nye hobbyer, mange har fået de sidste par år – nogle gange på bekostning af tiden med vennerne, skriver virksomheden i et skriftligt svar.
TV 2 Kosmopol har forsøgt at forelægge Jonas Willemoës og Alkohol og Samfunds kritik af reklamen om, at den spiller på, at man skal drikke alkohol for at være en del af fællesskabet, for Carlsberg Danmark.
De har ikke svaret direkte på kritikken, men skriver:
- Øl skal naturligvis nydes ansvarligt, og vi fremmer og kommunikerer derfor altid moderat indtagelse, hvis man skal nyde et af vores produkter, og på alt Tuborg materiale står der ”Drik med respekt”.
- Vi vil gerne sætte fokus på værdien af de fællesskaber, der gerne vil dig og savner dig, og vigtigheden af at mødes med sine venner, og det kan man selvfølgelig gøre med og uden øl.
Regler for markedsføring af alkohol i de nordiske lande
Sverige: Forbud mod markedsføring til børn og unge under 25 år. Markedsføring af alkohol må ikke forekomme ved begivenheder, som for eksempel festivaler, hvis ikke mindst 70 procent af de besøgende er over 25 år. Dette gælder også ved markedsføring på hjemmesider. Derudover må der ikke reklameres med alkohol, der har en alkoholprocent over 15 procent.
Norge: Total forbud imod at markedsføre for alkohol overfor forbrugere på alle platforme.
Finland: Det er ulovligt at markedsføre alkohol til mindreårige. Biografer må ikke sende reklamer om alkohol i tidsrummet 7-19. I 2015 blev Finland et af de første lande til at forbyde reklamer for alkohol på de sociale medier.
Island: Total forbud imod at markedsføre for alkohol overfor forbrugere på alle platforme.
Kilde: konsumentverket.se, forbrukerombudet.no, kuluttajavirasto.fi, neytendastofa.is, Alkohol og Samfund