Vindende arkitektforslag vil forvandle stor vej til "grøn oase" i nordvest
Fremtiden på Frederiksborgvej på Bispebjerg Bakke kan være både uden trafikstøj og bilos, når strækningen får en overhaling for et tocifret millionbeløb.
-
Denne artikel er gennemskrevet og rettet, efter det blev redaktionen bekendt, at der var tale om et fejlagtigt stykke af Frederiksborgvej, som ekspert og borgmestre kritiserede. Der er rettelig tale om Frederiksborgvej syd for Bispebjerg Bakke indtil Tuborgvej, hvor vejen ikke er firesporet, som det fremgik tidligere. Derfor er de korrekte oplysninger blevet forholdt parterne igen til denne artikel. TV 2 Kosmopol beklager.
Hovedstaden skal være både grønnere og indbyde til endnu mere aktivitet i byrummet, og nu er turen så kommet til Bispebjerg Bakke.
Området, der særligt er kendetegnet ved Klints monstrøse byggeri Grundtvigskirken og det gamle kapel og krematorie ved indgangen til Bispebjerg Kirkegård, er i dag gennemskåret af Frederiksborgvej, der med forvaltningens ord ”ligger som en grå kile” mellem boligområdet på den ene side og de grønne arealer ved kirkegården på den anden side – og det skal der nu laves om på.
(Artiklen fortsætter efter boksen.)
Trafikken fylder nemlig så meget, at byområdet på mange måder er ubrugeligt for beboerne, mener Teknik- og Miljøborgmester Line Barfod.
- Biltrafikken dominerer i al for høj grad dette område, som har et kæmpe potentiale til at blive et attraktivt byrum på lige fod med mange af Københavns andre hot spots.
- Bispebjerg Kirkegårds storslåede rekreative værdier bliver kun i mindre grad brugt i dag, fordi bilerne skaber en barriere for de mange beboere i nabolaget. Hele området kan blive en kæmpe gevinst for Nordvest, hvis de flotte planer kan blive til virkelighed. Når vi laver bilrum om til byrum, skaber vi en bedre by at leve i, siger Line Barfod.
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
Fakta om Bispebjerg Bakke-projektet
På hele Frederiksborgvej er der i dag 88 offentlige parkeringspladser fordelt i begge sider af vejen. Det er politisk besluttet, at der samlet i projektet skal være etableret minimum 49 p-pladser i det færdige projekt for Frederiksborgvej.
Vinderprojektet skal nu bearbejdes i et samarbejde mellem BOGL, Teknik- og Miljøforvaltningen og den lokale områdefornyelse. Det endelige projektforslag lægges frem for Teknik- og Miljøudvalget til endelig godkendelse forventeligt i foråret 2025.
Københavns Kommunes områdefornyelser har alle hver en styregruppe, som er sammensat af lokale borgere, lokale aktører samt repræsentanter fra kommunens forvaltninger. Det er styregruppens opgave i tæt samarbejde med områdefornyelsens sekretariat at sikre, at kvarterplanens projekter gennemføres
Kilde: Københavns Kommune
Byrum for millioner med plusser og minusser
Kommunen har derfor afsat i omegnen af 68 millioner kroner til skabe et nyt byrum på den nordlige del af Frederiksborgvej mellem Tuborgvej og Bispebjerg Torv, og for ganske nyligt vandt arkitektfirmaet BOGL med deres bud på, hvordan strækningen kan se ud i fremtiden.
Deres forslag indeholder idéen om at ensrette biltrafikken fra nord mod syd i ét spor, mens hastigheden skal sænkes.
Mogens Fosgerau er trafikforsker ved Københavns Universitet, og ifølge ham kan begrænsningen af trafikken godt give mening på strækningen.
- Hvis det handler om at koncentrere trafikken ind mod København på hovedfærdselsårerne, så giver det måske mening. Men det er klart, at det vil koste noget for den trafik, som skal tage en anden vej, siger han til TV 2 Kosmopol.
- Der er plusser og minusser ved det, men fordi det er en vej med mindre trafik, som kører parallelt med en vej, som har meget trafik, så er minusserne mindre, end hvis det havde været omvendt, tilføjer han.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: BOGL A/S
Der er foretaget trafikberegninger på at nedlægge et spor og ensrette gaden mod syd, og i de næste faser af projektet skal konsekvenserne i forholde til kapacitet og trafikafvikling kortlægges, oplyser Københavns Kommune.
På strækningen kører der dagligt i gennemsnit 4300 biler.
Antager man, at nedlæggelsen af et spor vil tilføje bare ét minuts ekstra rejsetid på strækningen per bil, lyder den årlige værdi, som samfundet går glip på grund af ekstra biltid, omkring 4,7 millioner kroner, lyder det rå regnestykke fra Fosgerau.
- Og så skal man selvfølgelig spørge sig selv, om man synes, at det er prisen værd at få fredeliggjort denne her strækning, siger han.
Venstre mangler svar på konsekvenser før entydigt ja
Og netop det vil man nu have fokus på hos Venstre, forklarer integrations- og beskæftigelsesborgmester Jens-Kristian Lütken (V) til TV 2 Kosmopol.
- Fra Venstres side vil vi fortsat dykke længere ned i, hvorvidt det skaber dårlige scenarier for resten af byen.
- Vi vil i udvalgsarbejdet spørge ind til, hvad det har af konsekvenser. Og vores udgangspunkt er, at det er fint med denne slags projektudkast - men hvis det koster andre steder i byen, skal vi forholde os til det også, siger borgmesteren.
Arkitektkonkurrencens forslag er blevet vurderet af en dommerkomite, som har bestået af både fagpersoner og lokale beboere, som har siddet med i en lokal arbejdsgruppe om projektet.
Foto: BOGL A/S
Foto: BOGL A/S