TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Derfor kom der metro til Nordhavn - og her kan der komme mere metro i hovedstaden

Der er flere muligheder for at forlænge M4. En havnering og metro til Lynetteholm er også blandt ønskerne til mere metro i hovedstadsområdet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Havnering, Lynettemetro, Øresundsmetro og Letbane. Der er mange metroprojekter på tegnebrættet i hovedstadsområdet.
Foto: TV 2 Lorry - Rasmus Gerner

Dit M4-tog farer ud i lyset et stenkast fra den enorme PFA-bygning og gør holdt på højbanen ved Orientkaj Station. Du stryger videre ud på Nordhavn, og herfra kan du fortsætte med metroen ud på Lynetteholm og senere skifte til Havneringen eller Øresundsmetroen til Sverige.

Du kan også køre med endnu længere og skifte til metroen mod Hvidovre og Emdrup - eller skifte til letbanen mod Brønshøj og Gladsaxe.

Ovenstående scenarier svæver rundt i fremtidens uvisheder, men er alligevel samlet til så håndfaste tanker, at det både har fundet vej til politikernes visionskort for fremtiden og mere konkrete analyser af muligheder for mere metro.

Med lørdagens åbning af M4 Nordhavn - som Metroselskabet ønsker at folk skal holde sig langt væk fra - tilføjes i første omgang et nyt kapitel til fortællingen om metro i hovedstaden.

Og flere kan altså komme til.

Artiklen fortsætter efter kortet...

Sådan kan fremtidens infrastruktur i hovedstaden se ud. Fælles for de fleste af projekterne er, at der stadig mangler supplerende undersøgelser eller finansiering, før de kan realiseres. Desuden er der eksempelvis flere muligheder for linjeføringen for metro til Lynetteholm. Kortet er lavet med udgangspunkt i Københavns Kommunes visionskort for infrastruktur samt visualisering i screening af metro-forlængelser fra Ny Ellebjerg. 
Foto: TV 2 Lorry - Rasmus Gerner

"Selvfølgelig en god idé"

Men før vi tyder kladderne til fremtiden, spørger vi professor i byplanlægning ved Københavns Universitet Gertrud Jørgensen, om det overhovedet er en god idé at bygge mere metro.

I første omgang til Nordhavn og dernæst ud til nærmest hver en afkrog af hovedstaden.

- En metrolinje til Nordhavn er selvfølgelig en god idé. Det er en ret tæt bebyggelse, og der kommer til at bo mange og arbejde mange mennesker der. Og hvis man vil have dem til at komme til og fra arbejde på en bæredygtig måde, så er det næsten uomgængeligt, at man er nødt til at have en effektiv kollektiv transport. Og det er metroen, siger Gertrud Jørgensen til TV 2 Lorry.

Ifølge Gertrud Jørgensen ønsker politikerne generelt at undgå byggeri i områderne omkring København for at mindske biltransport.

I Nordhavn fylder havnedrift fysisk ikke længere så meget som tidligere, men opfyldning af overskudsjord fortsætter med at danne holme i området.

Det giver grundlag for at bygge en ny bydel tæt på centrum, der kan kobles op på kollektiv trafik - metroen - og dermed sikre ønsket om en bæredygtig by.

Boliger og arbejdspladser i massevis

Det var udgangspunktet, da staten og Københavns Kommune i 2005 med en principaftale lagde kimen til udviklingen af Nordhavn fra gammel industrihavn til bydel med op mod 40.000 boliger og 40.000 arbejdspladser på 40 år.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Nordhavnen.
Foto: Screendump Google Maps

Og i 2012 blev et bredt flertal på Christiansborg enige om, at den nye bydel altså skulle have adgang til metro. Der kunne spares omkring 300 millioner kroner, hvis man igangsatte byggeriet samtidig med Cityringen, lød en vurdering fra Metroselskabet og By & Havn, hvor sidstnævnte står bag udviklingen af Nordhavn.

Resten er historie - men der er planer om mere metro i Nordhavn og i hovedstadsområdet.

Lynetteholm afgør fremtid for mere metro i Nordhavn

I første omgang skulle det såkaldte ‘Grønne Loop’ udgøre M4-forlængelsen i Nordhavn, men det blev i 2016 droppet af Københavns Kommune til fordel for linjeføringen ‘Lille Spørgsmålstegn’, der, som navnet antyder, ligner et spørgsmålstegn med fire nye stationer: en ved Levantkaj og en ved Krydstogtkaj, som skal stå klar senest i 2030, og en ved Nordstrand og en ved Fiskerikaj, som skal stå klar senest i 2045.

Artiklen fortsætter efter kortet...

Linjeføring for "Lille Spørgsmålstegn" med fire nye stationer: Levantkaj, Krydstogtkaj, Nordstrand og Fiskerikaj.
Foto: Københavns Kommune

Staten og København Kommune har en principaftale om videreførelsen af metro i Nordhavn, men de to parter har også præsenteret en storstilet principaftale om opførelse af den kunstige ø Lynetteholm.

Her skal ikke bare bygges masser af boliger, men også metro.

En forundersøgelse skal kortlægge forskellige forslag til linjeføringer - herunder en mulig forlængelse fra Nordhavn under Kronløbet med stationer på Lynetteholm og eventuelt Refshaleøen og Kløverparken.

Undersøgelsen skal være færdig i 2020. Når man har lagt sig fast på, hvilken linjeføring der skal arbejde videre med, ved man også, om den kan hænge sammen med ‘Lille Spørgsmålstegn’.

Ifølge Gertrud Jørgensen fra Københavns Universitet vil det ikke give mening at lade være med at bygge metro til Lynetteholm.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Byggeriet af Lynetteholm forventes at være færdigt i 2070.
Foto: Renderinger fra Statsministeriet

- Man kan godt være kritisk overfor, om en meget stor udbygning af Lynetteholm er nødvendig, men hvis man gør det, skal man helt klart lave metro, siger Gertrud Jørgensen.

Det følger altså samme argument bag metro til den nye bydel i Nordhavn, og det kan igen kopieres til tankerne om metro i bydelene i den vestlige del af hovedstaden.

Behov for havnering og letbane

Her har Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune besluttet, at byen skal bindes bedre sammen og har derfor fået udarbejdet en såkaldt screening af mulighederne for at forlænge M4 fra Ny Ellebjerg Station.

Den undersøgelse lå klar i sommeren 2019 og viste forskellige modeller for dels at forlænge til Hvidovre Hospital og mod Emdrup i nord.

Artiklen fortsætter efter kortet...

Mulig forlængelse af M4 fra Ny Ellebjerg fra 'Screening af metro/letbane/BRT forbindelser mellem Ny Ellebjerg og hhv. Hvidovre Hospital og Bispebjerg Hospital/Emdrup'. 
Foto: Metroselskabet

Endvidere anbefalede en anden screening fra Københavns Kommune i 2018, at der på den lange bane bør bygges en metro fra København H til Prags Boulevard og letbane på Frederikssundsvej senest i 2035. De to projekter bør efterfølgende forlænges med henholdsvis Metro Havnering i 2050 og letbane ad Nørrebrogade mod Gladsaxe senest i 2050.

Artiklen fortsætter efter kortet...

Anbefalet langsigtet infrastrukturbillede for København fra screeningsrapporten 'Udbygning af kollektiv infrastruktur i København 2.'
Foto: Københavns Kommune

Ifølge Gertrud Jørgensen fra Københavns Universitet er der god grund til at overveje metro i den vestlige del af hovedstaden.

- I forhold til mere metro er det vigtige, at man får lavet et sammenhængende net, så man kan skifte på kryds og tværs. Nu laver man jo en ny letbane i Ring 3, og den kommer til at betjene mange nye områder som kan sammenlignes med Nordhavn. Men den er ikke godt forbundet til andre net. Så det ville være rigtig fint at fået noget metro derud til at forbinde de indre forstæder, siger Gertrud Jørgensen.

Artiklen fortsætter efter billedet...

En 1,4 kilometer lang tunnel under havnen ved Svanemøllen skal skabe en nem forbindelse mellem Nordhavn og Østerbro - og den kan blive til Østlig Ringvej i fremtiden.
Foto: Vejdirektoratet

Kun visioner

Havneringen, der også kan kombineres med ønsket om en Øresundsmetro, og letbanen mod Gladsaxe optræder begge på Københavns Kommunes såkaldte visionskort for infrastruktur.

Det gør de sammen med blandt andet en Østlig Ringvej (der skal være en forlængelse af Nordhavnstunnelen) og Lynettemetroen.

Lige nu gælder kommuneplanen for København frem til 2031, men projekterne på visionskortet er “centrale forslag til ny infrastruktur eller udvidelse af byen i en periode frem til 2070.”

Fælles for alle projekterne er, at der stadig mangler supplerende undersøgelser eller finansiering, før de kan realiseres.

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Hurtigspredende hudsvamp fra Asien er kommet til Danmark

Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Det begynder som en lille rød plamage på huden, og så vokser det udad i en ringformet zone med skæl på.

Sådan beskriver Ditte Marie Saunte, overlæge på Herlev og Gentofte Hospital og formand for Europæiske Hudlægers Svampeudvalg, en resistent hudsvamp, der er dukket op i Danmark.

Der er tale om svampen "Trichophyton mentagrophytes genotype 8".Den stammer fra Asien, og det første tilfælde af svampen i Danmark blev opdaget i 2018.

Svampen er resistent overfor det mest anvendte svampemiddel. Det gør den svær at behandle. Tilmed spreder den sig hurtigt til store dele af kroppen.

- Nogle patienter vågner om natten på grund af kløe, så det påvirker deres livskvalitet. Og så er det socialt hæmmende, siger Saunte.

Udover det udbredte udslæt, og at den spreder sig hurtigt, er svampen ikke farlig, tilføjer Ditte Marie Saunte. Hun understreger, at de danske tilstande "heldigvis" er et godt stykke fra den epidemi, man ser i Asien.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Politiet finder større mængde fyrværkeri i garage

Foto: Steven Knap/Ritzau Scanpix

Nordsjællands Politi har lørdag aften fundet en større mængde fyrværkeri i en garage i Gentofte.

Det oplyser vagtchef Rune Mandrup til TV 2 Kosmopol.

- Der er mere, end den normale forbruger har, og hvad der er lovligt at have, men der ikke tale om hele paller. Nu skal vi have beredskabet herud, så vi kan få registreret det, siger han.

Han oplyser videre, at det ikke har været nødvendigt hverken at evakuere beboere i nærheden eller tilkalde forsvarets ammunitionsrydningstjeneste i forbindelse med fundet.

- Det ligner umiddelbart fyrværkeri til forbrugermarkedet, så der er altså ikke tale om kanonslag eller lignende.

Politiet har hverken sigtet eller anholdt nogen i sagen, men de er i kontakt med ejeren af garagen.

De vil være til stede på adressen nogle timer endnu.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Minister vil skærpe krav til taxachauffører efter flere sager om overgreb

Et nyt klistermærke skal være med til at sikre kundernes tryghed hos Dantaxi.
Foto: Morten Spuhr/TV 2 Kosmopol

Der er behov for at kigge på de krav, der stilles til taxachauffører, og transportminister Thomas Danielsen (V) har derfor indkaldt taxaforligskredsen til en evaluering af den danske taxalov.

Det skriver Ekstra Bladet.

Der har nemlig de seneste år været flere sager om taxachauffører, der har begået overgreb mod deres kunder.

Ministeren peger derfor på, at de såkaldte vandelskrav - krav om pålidelighed, etik og integritet - skal tages op til eftersyn.

- Vi skal have væsentligt skærpede vandelskrav. Altså skærpede krav til, hvordan man får et chaufførkort og får lov at køre med mennesker - som jo også nogle gange er mennesker i en sårbar situation af den ene eller anden art. Det kræver en høj etik, siger han til Ekstra Bladet.

Ifølge mediet KøbenhavnLIV har der i hovedstadsområdet været fem sager om taxachauffører, der har begået overgreb mod deres kunder, i perioden fra juni 2022 til december 2024.

I starten af december lancerede Dantaxi et klistermærke, som chaufførerne kan køre med, hvis de lever op til en række krav.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Deres datter døde på sin jordomrejse - nu roser de deres hjemby

Roskilde Domkirk
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Forældrene til den unge danske kvinde, der tilbage i november døde under et ophold i det sydøstasiatiske land Laos, sender nu en stor tak til hele deres hjemby.

Det skriver Sjællandske medier.

De har nemlig mødt en overraskende stor grad af støtte og sympati fra borgerne i Roskilde, hvor de bor.

- Jeg er bare taknemmelig for at bo i verdens største lille by. Det er virkelig overvældende så mange, som har tænkt på os, krammet os, sendt blomster, kort, beskeder. Det havde jeg virkelig ikke ventet. Men det siger måske også noget om, hvem Anne Sofie var, fortæller hendes far Didier Coyman til Sjællandske Nyheder.

deres datter, Anne-Sofie Ørkild Coyman, blev erklæret død den 13. november - formentlig af metanolforgiftning.

Hun blev begravet fra Roskilde Domkirke den 7. december.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

34-årig anholdt efter politijagt i Københavns gader

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

En 34-årig mand er blevet anholdt efter en 14 minutter lang biljagt i København.

Det oplyser Jonathan Wald, central vagtleder hos Københavns Politi til TV 2.

Politiet eftersatte den 34-årige, da han ikke ville stoppe ved Langebro.

Det lykkedes klokken 14.26 lørdag politiet at stoppe manden på Danneskiold-Samsøes Allé ved Holmen. H

an vil blive sigtet for flere overtrædelser af færdselsloven og muligvis også af straffeloven. Det er endnu ikke afgjort, om han vil blive krævet fængslet ved et grundlovsforhør.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Færre afviste asylansøgere venter på at komme hjem

Der er rekordfå afviste asylansøgere i udsendelsesposition.

Det skriver Udlændinge og Integrationsministeriet lørdag i en pressemeddelelse.

Ifølge udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S) skyldes det blandt andet oprettelsen af Hjemrejsestyrelsen i 2020.

Hjemrejsestyrelsen har ansvaret for, at afviste asylansøgere udrejser fra Danmark.

I dag er der omkring 330 afviste asylansøgere i udsendelsesposition. I 2020 var tallet 1155.

- Det er en kæmpe succes, at vi i Danmark er lykkedes med at få tallet bragt så langt ned, siger Kaare Dybvad Bek i pressemeddelelsen.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google