Efter stor politiaktion: Bilbranche vil stoppe klonede bilers vej gennem synshaller
Kriminelle svindler med dyre luksusbiler (se video nederst). Interesseorganisationer mener, at synshallerne spiller en vigtig rolle, hvis problemet skal bekæmpes.
Bag nogle af de drømmebiler du ser på de danske veje gemmer sig et svindelnummer.
Kriminelle 'skifter identitet' på biler ved at fjerne stelnumre og erstatte med nye. På den måde kan de kan sløre, at en bil er stjålet og svindle med registreringsafgifter og forsikring.
Fænomenet kaldes kloning, og politiet efterforsker lige nu en sag om klonede biler, der bliver beskrevet som stor og organiseret.
- Det har i hvert fald været organiseret i det omfang, at man har kunnet sige til nogle af de her bagmænd, at man har skullet bruge en bestemt bil, og så har man kunnet få den leveret, fortæller politiinspektør Mads Helios til TV 2 Lorry.
Han er leder af Særlig Efterforskning Øst, der d. 23 marts samarbejdede med de sjællandske politikredse og Skattestyrelsen om at beslaglægge mere end 50 biler på kun én dag.
Her ransagede man flere end 35 sjællandske adresser og fandt professionelt kloningsudstyr.
Nederst i artiklen kan du se en video fra TV 2 Lorrys YouTube-kanal, der dykker ned i sagen.
Interesseorganisationer: Synhaller skal tage større ansvar
Ifølge flere interesseorganisationer kalder svindlen med klonede biler på en øget opmærksomhed på synshallerne, og hvordan de i højere grad kan opfange klonede biler.
Hos Autobranchen Danmark er man specielt interesseret i at stramme op på tjekket af importerede biler, hvor de mener, at risikoen for svindel er størst.
- Vi kunne godt tænke os, at de værksteder eller synshaller, som kan syne importerede biler, var undergivet et særligt tilsyn. Sådan at de fik forpligtelse til at undersøge lige præcis det her forhold. Det tror jeg ikke man kan sige, at alle synshaller skal gøre, men hvis man har en håndfuld, siger direktør Gitte Seeberg til TV 2 Lorry.
Når et brugt importeret køretøj skal synes, skal synsvirksomheden foretage en identitetskontrol af køretøjet, hvor køretøjets originale registreringspapirer og køretøjets stelnummer kontrolleres.
Men Autobranchen Danmark ønsker altså en mere tilbundsgående undersøgelse af, om der kan være ændret på stelnumrene - for eksempel ved hjælp af svejsning og maling.
Christian Brandt, der er direktør i Finans og Leasing, ønsker også et øget fokus på synshallerne. Han hæfter sig ved noget andet:
- Vi kan konstatere, at nogle synshaller, eller ansatte i synshaller, på forskellig vis står i ledtog med kriminelle. Derfor bliver vi nødt til at få sat en prop i det hul, siger Christian Brandt, direktør i Finans og Leasing, til TV 2 Lorry.
Hvad bygger du det på?
- Det bygger jeg på oplysninger fra politiet og samtaler med forsikringsfolk, der efterforsker sager på området.
I aktionen i marts blev seks personer varetægtsfængslet i sagen, og én af de varetægtsfængslede er ifølge retsbogen en synsmand, som blev sigtet for at udfærdige falske synsattester til de formodede stjålne og klonede biler.
Problemet med klonede biler kan dog også bunde i andre ting, lyder det fra Christian Brandt:
- Det kan også være, at der er synshaller, som er gode mennesker, der bare ikke har forstand på kloning. Så synes jeg, at det er en politisk opgave at sige: Det skal I have forstand på, lyder det fra Christian Brandt.
Samtidig er han bevidst om, at der også kan være brodne kar i hans egen leasing-branche, hvor virksomheder kan være ejet af eller har relationer til kriminelle, lyder det. Hans løsningsforslag tæller derfor også en licensordning til leasingselskaber.
Rigspolitiet: Problemet har været stigende
Der faldt for nylig dom i en anden sag om klonede biler.
I april 2021 blev et 55-årigt medlem af Hells Angels nemlig sendt i fængsel for hæleri af klonede biler.
Omfanget af klonede biler på de danske veje er ikke kendt.
I efteråret lancerede et leasingselskab en såkaldt "kloningsattest", hvor synsfirmaet Applus Bilsyn skal kontrollere nye biler med en påfaldende historik eller uklare salgspapirer, før leasingfirmaet underskriver en købsaftale.
I pressemeddelelsen udtalte Rigspolitiet, at 'svindlen med dyre leasingbiler har været stigende, uden at vi kan sætte egentlig tal på', og at 'Rigspolitiet er i dialog med Forsikring og Pension, Leasing og Finans samt Skattestyrelsen og Motorstyrelsen om at få kortlagt området og finde fælles løsninger på den beskrevne udfordring'.
Leasingselskab afviser at have kendt til mulig svindel
I sagen, hvor myndigheder beslaglagde omkring 50 biler på kun ét døgn, er der blandt andet hentet biler fra leasingfirmaet Winleasing, som har adresse i Hørsholm.
Om de er mistænkt for at spille en aktiv rolle i sagen, udtaler politiet sig af hensyn til efterforskningen ikke om, lyder det fra politiinspektøren.
Men firmaets direktør, Jesper Andersen, afviser at kende til, hvem der kan have klonet bilerne eller at være en del af nogen organisering omkring det.
Hvis firmaet har handlet stjålne og klonede biler har de været i god tro, lyder det.
- Så er vi i princippet den forurettede, fordi vi har givet fuld pris for de biler dér, uden at vide at de var klonede, siger Jesper Andersen til TV 2 Lorry.
Han er frustreret over, hvis det har kunnet lade sig gøre for nogen i sagen at få biler synet og indregistreret i Danmark med fremmede bilers stelnumre.
Hvad er jeres proces, når I tager biler ind? Er det noget I tager ansvar for at sikre (at I ikke finansierer biler, som er stjålne og klonede, red.)?
- Jeg synes, vi skal holde fast i, at vi er den forurettede her, svarer Jesper Andersen.
Du vil ikke se indad, hvis det viser sig, at du er blevet misbrugt i de her sammenhænge?
- Jo. Det gør jeg. Jeg udvider mine tjek yderligere, fordi jeg ikke stoler på det offentlige mere, siger Jesper Andersen.
Her henviser han igen til sin frustration over, at eventuelt klonede biler ikke er blevet afvist ved hverken syn eller indregistrering (uddybning tilføjet).
Flere beslaglæggelser
Man har efter den spektakulære aktionsdag i marts måned beslaglagt endnu flere biler i sagen, fortæller politiinspektør Mads Helios fra Særlig Efterforskning Øst.
Og det er ikke nødvendigvis en let opgave at fastslå bilernes identitet.
- Man kan ikke gå ind med det blotte øje og se, hvad der er klonet og ikke klonet, siger Mads Helios.
- Man er nødt til at have nogle redskaber og værktøjer, som kan kobles til bilen. Og nogle indikatorer, hvor man kigger bilen grundigere efter end med det blotte øje.
Hvornår efterforskningen bliver afsluttet, kan politiinspektør Mads Helios fra Særlig Efterforskning Øst ikke på nuværende tidspunkt sige noget om.
Et forsigtigt bud fra ham er, at der kan rejses tiltale i efteråret i 2021.
Under varetægtsfængslingen af de seks personer i marts måned, har fem nægtet sig skyldige, mens én delvist erkendte sig skyldig.
På nuværende tidspunkt er varetægtsfængslingen forlænget til d. 16. juni.
TV 2 Lorrys YouTube-redaktionen fortæller om klonede biler og en spektakulær, aktuel sag.