Flere bliver dræbt i trafikken, viser rapport: Sådan ser tallene ud i dit område
Antallet af trafikdræbte steg markant i 2019, og især i TV 2 Lorrys område. Flest mistede livet på nordsjællandske veje, mens der sker flest ulykker i København.
En ny rapport fra Vejdirektoratet viser en betragtelig stigning i antallet af personer, der mister livet i trafikken.
199 personer mistede livet i trafikken i 2019, sammenfattes det i Vejdirektoratets årlige rapport for trafikulykker.
Det er en stigning i forhold til 2018, hvor 171 blev dræbt i trafikken. I 2017 var tallet 175.
I hovedstadsområdet er der tale om en stigning, der er meget højere end landsgennemsnittet.
I de fire politikredse, der dækker TV 2 Lorrys område, mistede 49 personer livet i trafikken i 2019. I 2018 var tallet 34.
Det er en stigning på hele 44 procent.
Samtlige politikredse registerede en stigning i antallet af dræbte, men særligt Nordsjællands stigning er iøjenfaldende.
Her er der tale om en fordobling i antallet af dræbte i forhold til 2018.
Herunder kan du se, hvor mange der mistede livet og kom til skade i trafikken i din politikreds:
Minister: Uhyggelig stigning
Trafikminister Benny Engelbrecht (S) kalder stigningen for “uhyggelig”.
- Jeg må sige, det er uhyggelig læsning, når Vejdirektoratet kan offentliggøre en rapport, der viser, at trafikdræbte stiger, udtaler han i en pressemeddelse.
- Jeg hæfter mig særligt ved, at det især er cyklister og unge mennesker, der bliver ofre for den hensynsløse færdsel, som alt for mange stadig udviser på vejene.
Ministeren nævner tiltag, der eksempelvis tæller strækningskontrol på Øresundsbroen, som politiske ønsker i et udspil, der skal nedbringe såkaldt vanvidskørsel og trafikdrab.
Hastighed har stor betydning
Ud af de 199 dræbte befandt 87 sig i personbiler. 31 var cyklister, 30 var fodgængere, og 27 kørte på motorcykel.
I 2019 var der 54 eneulykker med dræbte, mens der i gennemsnit har været 43 eneulykker med dræbte om året de foregående fem år.
Eneulykkerne sker oftere på landevejen, hvor hastigheden er højere end i byerne. Det oplyser afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen i Vejdirektoratet.
- Tallene underbygger derfor endnu engang budskabet om, at hastigheden har stor betydning for trafikantens overlevelseschancer, siger hun.
Færre kom til skade
Det er dog ikke på alle områder, hvor trafiktendenserne bevæger sig i den kedelige retning.
Således viser rapporten også, at der på landsplan var færre, der kom til skade i trafikken i 2019 sammenlignet med året før.
Deler man det op transportmiddel, står det dog klart, at trafikken for nogles vedkomne er blevet farligere at navigere gennem.
Cyklister udsat
Mens antallet af tilskadekomne bilister er faldet markant, er antallet af tilskadekomne cyklister steget.
- Flere skifter til nye og sikre biler, og samtidig er vejene blevet mere sikre. Det kan forklare, hvorfor færre bilister kommer til skade i trafikken. Desværre ser vi ikke samme tendens for cyklisterne, siger Marianne Foldberg Steffensen.
Derfor er der behov for øget fokus på cyklisters sikkerhed på veje og i kryds, påpeger hun.
- De er ikke beskyttet på samme måde som personer i et køretøj, når de færdes i trafikken. Der er derfor større risiko for, at de kommer til skade, når de er involveret i en ulykke. Det er dermed fortsat vigtigt, at vi har fokus på, hvordan veje og kryds kan blive mere sikre for cyklister.
31 cyklister mistede livet i trafikken sidste år. At elcyklisterne vinder frem, viser sig i statistikken. Her udgøres ti af de 31 trafikdrab på cykel af elcyklister.
I øvrigt viser rapporten, at otte ud af ti trafikdræbte sidste år var mænd, og det kan der være flere forklaringer på.