Publikum donerer billetpenge for aflyste forestillinger
Corona-krisen betyder, at teatre mister alle billetindtægterne, samtidig med at de fortsat skal betale løn og husleje. For at hjælpe de trængte teatre vælger mange gæster ikke at kræve deres billetpenge igen.
Teatre i hele hovedstadområdet aflyste deres forestillinger, da regeringen besluttede at lukke Danmark ned på grund af risikoen for corona-smitte.
Det betyder, at de teatergæster, der har købt billet til de aflyste forestillinger, nu skal have pengene tilbage for billetten. Det gør dobbelt ondt på teatrene, for de skal stadig betale husleje og løn til skuespillere og deres ansatte.
Flere teatre giver publikum mulighed for at få en billet til en senere forestilling, men på Husets Teater på Vesterbro i København er de gået et skridt videre, fortæller administrerende direktør Laura Ramberg
- Købeloven siger, at vi skal returnere pengene for billetter til de aflyste forestillinger. Men vi har også givet folk mulighed for at donere pengene i stedet og på den måde hjælpe teatret igennem krisen. Mange har valgt at lade os beholde pengene, så jeg er glad for, at jeg turde spørge dem, siger Laura Ramberg.
Hjælpen fra publikum kan være med til at holde hånden under teatret.
- Det kan betyde at vi ikke bliver tvunget til at lave genopsætninger alene af økonomiske hensyn, eller lave et meget anderledes repetoir med færre mennesker på scenen, men at vi fortsat kan holde et højt kunstnerisk niveau.
Lonnie Sørensen er en af dem, der valgt at donere billetpengene. Hun havde købt tre billetter til omkring 700 kr.
- Jeg bor på Istedgade, så Husets Teater er mit nærteater og yndlingsteater, og det ville være forfærdeligt, hvis det forsvandt. Og den mail jeg fik fra dem, havde de fint skitseret mulighederne for mig, og mulighed for at donere, fik jeg præsenteret til sidst, så jeg følte, at jeg selv fik lov at træffe valget.
En refleks at kræve pengene tilbage for noget, man ikke får
På Nørrebro har administrativ leder for Teater Grob på Nørrebro, Maja Ries også valgt åbent at bede sit publikum overveje at hjælpe teatret i den svære situation med aflyste forestillinger.
Foto: Foto Søren Meisner
- Vi har oplevet stor velvilje til at pengene bliver på teatret. Ganske få der har bedt om at få refunderet pengene og langt over halvdelen af publikum til de aflyste forestillinger vælger at donere billetpengene eller få et gavekort, fortæller Maja Ries.
Teatergæster har skrevet til Grob og fortalt at deres første indskydelse var at bede om pengene tilbage for den aflyste teaterforestilling, som en slags refleks.
- Men efter at have læst om vores situation er de glade for at få muligheden for at hjælpe til med, at der også er et levende teater på den anden side af alt det her. At de tænker, så lad mig da give de her par hundrede kroner, siger Maja Riis.
Teatre er ikke omfattet regeringens hjælpepakker
De fleste danske teatre er ikke omfattet af nogen af regeringens hjælpepakker, fordi at mere end 50 pct. af deres økonomi er støtte fra stat og kommuner. Men pengene er jo allerede brugt på de forestillinger, der nu er aflyst, lyder det fra direktøren for Nørrebro Teater, Mette Wolf.
- Vi kan jo ikke stoppe udgifterne, så når publikum skal have pengene igen for deres billetter, så risikerer vi jo som andre virksomheder at få vi likviditetsproblemer.
Mette Wolf skrev ud til sine teatergæster med det hun kaldte "en lille bøn"
- Jeg blev overrasket over alle de positive tilbagemeldinger vi fik og den effekt det havde. Efter min lille bøn faldt andelen af teatergæster til aflyste forestillinger, der ønskede pengene retur, ned til 35 pct.
Nørrebro Teater er et større teater med større opsætninger og derfor også dyrere priser på billetter til de bedste pladser.
- Mønsteret er, at jo billigere billetterne er jo flere vælger at donere pengene, mens mange med de dyrere billetter, ønsker at flytte forestillingen, få gavekort eller få refunderet. Og det kan man jo godt forstå, lyder det fra Mette Wolf
Lukkede ned kort før premiere
På Frederiksbergs store teater Betty Nansen oplever man at 15 pct. ønsker at donere billetpengene, mens en meget stor del af teatergæsterne til de aflyste forestillinger køber gavekort, og bytter billetten til anden forestilling.
– Publikum har virkelig støttet op omkring os, og det er vi meget taknemmelige for. Det er så rørende – og nødvendigt. Det har en kæmpe betydning for os, lyder det fra Eva Præstiin, der er direktør og producent på Betty Nansen Teatret.
På et teater bruger man en masse penge uden at tjene noget op til en premiere og først til premieren begynder man at tjene penge. På Betty Nansen Teatret var man to dage fra premieren på teaterstykket Leg med ild, da teatret fik besked på at lukke ned.
- Det er så vigtigt, at pengene ikke bare strømmer ud af teatrene nu. For selvom vi større teatre får et driftstilskud, så er det publikum, der betaler for kunsten, og afhængigheden af billetindtægterne er stor, fortæller Eva Præstiin.
På trods af stor velvilje fra teatergæsterne, så står teatrene lige nu overfor en usikker fremtid. På Husets Teater spillede de for fulde huse med deres teaterstykke Det store stilehæfte, da corona-indsatsen lukkede dem ned.
- Vi havde bragende udsolgt. Men nogle få var allerede begyndt ikke at møde op til forestillingerne inden vi blev lukket ned af corona-tiltagene, fortæller Laura Ramberg fra Husets Teater.
På et teater bruger man en masse penge uden at tjene noget op til en premiere og først til premieren begynder man at tjene penge.
På Betty Nansen var man to dage fra premieren på teaterstykket Leg med ild, da teatret fik besked på at lukke ned.
- Det er så vigtigt, at pengene ikke bare strømmer ud af teatrene nu. For selvom vi større teatre får et driftstilskud, så er det publikum der betaler for kunsten og afhængigheden af billetindtægterne er stor, fortæller Eva Præstiin.
Og måske skal teatrene væbne sig med tålmodighed, for en krise i samfundet er også en krise for teatrene.
- Hvor langt tid vil der mon gå, før folk begynder at købe teaterbilletter igen. Lige nu mister mange mennesker deres job, siger Eva Præstiin.
- Jeg tror ikke, at folk har lyst til at styrte ud og købe teaterbilleter til maj måned, mener Laura Ramberg fra Husets Teater, selvom hun selvfølgelig håber på det.
Heller ikke på Nørrebro Teater kan direktøren overskue, hvad corona-krisen på længere sigt kan få af betydning for landets teatre.
– Vi er ikke færdig med at regne på konsekvenserne endnu, men vi står at kigger ned i et sort hul, fog ved ikke hvor dybt det er, og det afhænger hvor langt det kommer til at tage og hvor stor effekten er i næste sæson – kan vi regne med at vi sælger som vi plejer, og kommer der en epidimi igen. I sidste ende kan det betyde konkurs for teatre, som skal tjene mange af pengene selv, siger Mette Wolf.