Aftale skal sikre hurtigere hjælp efter stormflod
Nu skal en ny aftale sikre danskerne hurtigere hjælp, hvis deres hjem eller ejendom bliver ramt af store vandmasser under en stormflod.
Det skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.
Regeringen er sammen med brancheorganisationen Forsikring og Pension blevet enige om en række tiltag, der blandt andet skal sikre god og kort sagsbehandlingstid.
Det betyder for eksempel, at det nu er et mål, at der skal være kontakt mellem den skadesramte og forsikringsselskabet indenfor 24 timer efter anmeldelse. Du kan læse mere om alle seks tiltage nedenfor.
De seks nye tiltag
Hurtigere kontakt til skadeslidte
Der fastsættes servicemål for forsikringsselskabernes sagsbehandling af stormflodssager:
- Kontakt til skadelidte indenfor 24 timer efter skadelidtes anmeldelse. Kontakt kan foregå elektronisk
- Skadelidte skal inden 4 måneder efter en anmeldt stormflodsskade have modtaget taksatorrapport, medmindre taksering ikke kan foretages af grunde uden for forsikringsselskabets kontrol.Udlicitering må ikke forringe sagsbehandling
Forsikringsselskaberne har mulighed for at udlicitere sagsbehandlingen, men ansvaret forbliver hos forsikringsselskaberne, som skal sikre at sags- behandlingen netop ikke forringes ved udlicitering.Det opnås ved:
- Fokus på den rigtige bemanding
- God kommunikation til de skadelidte
- Kvalitetssikring af sagsbehandlingenBedre vejledning af borgere
- Den kommende læringsplatform understøtter selskabernes sagsbehandleres kompetencer.
- Sekretariatet er opnormeret.
- Fortolkningsspørgsmål vil kunne bringes op i det fælles forum mellem Naturskaderådets sekretariat og forsikringsbranchen.Styrket koordination og dialog
- Der nedsættes et indsatsforum med et borgerrettet fokus med deltagelse af F&P og Naturskaderådets sekretariat.
- Indsatsforum skal understøtte en effektiv administration og forståelse af ordningen mv. til gavn for de skadesramte.Ny Naturskadebasen
- Der er etableret et nyt IT-system til sagsbehandling, der er sat i drift i efteråret 2024.
- Forsikringsbranchen har været inddraget med henblik på, at systemet er brugervenligt og understøtter en smidig sagsbehandling.Etablering af læringsplatform
- Der pågår arbejde med at etablere en elektronisk læringsplatform med supplerende undervisningsmateriale.
- Udbud planlægges i efteråret 2024 med henblik på at være etableret i 1. halvår 2025.
- Indholdet og undervisningsmetoder er aftalt i dialog med forsikringsbranchen.
Kilde: Erhvervsministeriet.