Alex i chok over møgbeskidt tog: - Den var nok ikke gået i Japan

Alex Stensholm undrer sig over, at DSB vil byde sine kunder beskidte og rodede kupéer. DSB mener, man gør nok for at sikre renlighed i togene.

Bevæbnet med kanelsnegle og kakaomælk og en forventning om tre kvarters hyggelig togtur langs Øresunds gryende kyststrækning steg Alex Stensholm lørdag morgen ombord på DSB’s kystbanetog ved Nørreport Station med Helsingør som destination.

Den forventning blev dog punkteret i det øjeblik, Alex Stensholm trådte ind i togets kupéer.

Her kunne han nemlig konstatere et kystbanetog, der fra ende til anden var møgbeskidt.

- Jeg tænkte: Fuck! Jeg kommer i hvert fald ikke til at hygge mig med morgenmaden, siger Alex Stensholm til TV 2 Kosmopol.

Hele toget var fyldt med skrald

Her er nogle af de ting, der ”prydede” kupéerne:

Vodkaflasker, papir, halvspiste cheeseburgere og pomfritter, tomme – og halvtomme - Tuborg Classic-øldåser, cigaretter, energidrikbeholdere (rød Powerade og Faxe Kondi Booster og blå Monster) og Schweppes Lemon, madposer fra 7-Eleven og kvitteringer fra dit og dat, plastiklåg og sugerør, og hey, der lå sgu da også en kvart Snickers og et tebrev, papkrus og en ikke-nærmere-specificeret flyer.

Læg hertil, at gulvet var smurt ind i et klistret materiale, formentlig udtørret øl, så skosålens tur ned gennem kupéen skete med en slibrig klang. Samtidig lugtede der i store dele af toget meget dårligt, fortæller han.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Et udsnit af toget, som det så ud lørdag morgen.
Et udsnit af toget, som det så ud lørdag morgen.
Foto: Privatfoto

Alex Stensholm var steget på i den allerforreste vogn, hvorefter han påbegyndte en længere gåtur fra vogn til vogn i håb om at finde et sæde i bare nogenlunde forfatning.

- Der var ikke ét bord eller sæde, der var gået fri, siger Alex Stensholm.

I den allerbagerste vogn fandt han dog et bord, hvor en slikpose udgjorde det eneste affald. En situation, han kunne leve med.

Undervejs tog han også kontakt til togkonduktøren i håb om, at redeligheden måske kunne blive udbedret. Svaret efterlod dog Alex Stensholm skuffet.

- Hun sagde bare: ”Sådan er det bare. Lev med det”. Jeg tænker, det er et udtryk for, at hun har givet op, siger han.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Hvor finder man de reneste tog?

- Den var nok ikke gået i Japan, siger Alex Stensholm om både togets forfatning og konduktørens respons.

Og det kan han måske have en pointe i. Japan er nemlig kendt for at have gode forhold, når det kommer til offentlig transport og særligt tog. Både CNN og New York Times har i artikler anerkendt Japan for både punktlighed, forbindelsesnettet og renlighed.

For eksempel har Japan ifølge New York Times indført kupéer særligt for kvinder og børn, mens Tokyos stationer er bemandede med personale døgnet rundt.

Hong Kong er et andet land, der også får roser for dets tog - særligt renligheden. CNN har således i en rejseartikel rangeret landets togsystem som det bedste i verden med begrundelsen at togene er rene, billige og nemme at rejse med.

DSB: Vi gør, hvad vi kan

Hos DSB kalder Jørgen Dyrendal Rasmussen, der er chef for stationsservice, det ”ærgerligt både for vores kunder og for os i DSB, når toget er blevet efterladt på den måde, som er vist her”.

"Generelt opfordrer vi alle vores kunder til at tage deres affald med sig og benytte skraldespandene enten på stationen eller i vores tog. Langt de fleste kunder er gode til det, men der kan være enkelte tilfælde som her, hvor de ikke følger opfordringen," udtaler han i et skriftligt svar til TV 2 Kosmopol.

Han tilføjer, at alle DSB’s tog bliver hovedrengjort én gang i døgnet.

"Derudover har vi netop på Kystbanen undervejsrengøring, som betyder, at vi i løbet af en dag gennemgår alle tog på kystbanen og fjerner affald og tørrer overflader af. Det er tilstrækkeligt i langt de fleste tilfælde, men vi kan ikke 100 procent sikre os imod, at de her ting sker," lyder det fra Jørgen Dyrendal Rasmussen.

Netop den såkaldte undervejsrengøring er et forholdsvis nyt tiltag. Kystbanen er en af fire strækninger, hvor servicemedarbejdere rengør togene undervejs. De tre andre er Høje Taastrup-Holbæk, Høje Taastrup-Ringsted og Næstved-Nykøbing Falster.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Alex Stensholm er 48 år og fra Vanløse. Til daglig arbejder han som postomdeler hos PostNord.
Alex Stensholm er 48 år og fra Vanløse. Til daglig arbejder han som postomdeler hos PostNord.
Foto: Privatfoto

- Det kræver ingenting at tage eget affald med

Normalt er Alex Stensholm ikke den store togpendler, men den lørdag skulle han besøge en bekendt i Helsingør.

Alex Stensholm kan godt følge DSB’s ræsonnement, og han forstår, at det måske ikke er det nemmeste at vagtsætte rengøringspersonale en lørdag morgen.

- Uanset hvad, synes jeg, det er mystisk når de lover noget, men så kan jeg ved selvsyn konstatere at det er en rodebutik. Jeg kommer jo nok til at køre med Kystbanen igen, men jeg skal nok dæmpe forventningerne lidt, siger han.

Og egentlig er Alex Stensholm ikke ude på at kritisere DSB, men snarere de personer, der svinede toget til.

- Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan der ser ud hjemme hos dem selv. De burde skamme sig, for det kræver ingenting at tage eget affald med, siger Alex Stensholm.

I et Facebook-opslag på en side for Kystbane-pendlere har Alex Stensholm delt sin oplevelse. I tråden til opslaget påpeger flere brugere, at de var med selv samme tog senere på dagen, hvor der fortsat ikke var ryddet op.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik