Dødsulykke kostede forældrepar og 33-årig mand livet: Sådan vil Vejdirektoratet undgå, at det sker igen

I årevis har Hillerødmotorvejens forlængelse været kendt som "dødsruten" blandt lokale. Nu skal to nye tiltag forhindre flere dødsulykker på berygtet strækning.

Den 6. juli blev hverdagen på et splitsekund ændret for flere familier. 

To børn mistede deres forældre, og en anden familie deres 33-årige bror og søn ved en voldsom dødsulykke på Hillerødmotorvejens berygtede forlængelse

Ulykken rystede også lokalsamfundet og fik både borgere, byråd og borgmestre til at råbe på handling, for at undgå lignende ulykker i fremtiden. 

Nu - mere end to måneder senere - kommer Vejdirektoratet med to tiltag, som de har udarbejdet i samarbejde med Nordsjællands Politi. 

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Indsatsen består af to tiltag: 

  • Hastighedsbegrænsningen på strækningen bliver reduceret fra 90 kilometer/timen til 80 kilometer/ timen.
  • Vejdirektoratet vil opsætte ekstra oplysningstavler for at øge synligheden af kontrollen. 

Ifølge pressemeddelesen håber transportminister Thomas Danielsen (V), at tiltagene kan skabe en øget tryghed hos de trafikanter, som dagligt bruger strækningen. 

- Udvidelsen af Hillerødmotorvejens forlængelse begynder næste år, og det er positivt, at Vejdirektoratet og Nordsjællands Politi nu laver en ekstra indsats på strækningen for at reducere ulykkesrisikoen indtil da, siger transportministeren.

"En dyster baggrund"

Hillerødmotorvejens forlængelse er kendt og berygtet. Lokalt bliver strækningen kaldt ”dødsruten”.

Dødsulykken var langt fra den første fatale af sin slags på netop Hillerødmotorvejens forlængelse.

I årenes løb har den nemlig kostet flere menneskeliv, og i kølvandet på den seneste ulykke blev debatten om bilisternes sikkerhed på motortrafikvejen igen antændt.

Både borgere, byråd og borgmestre mener, at noget bør gøres på strækningen, hvor der siden 2023 er sket i hvert fald otte alvorlige sammenstød.

Dødsulykker på Hillerødmotorvejens forlængelse

6. juli 2024: Tre personer – herunder et forældrepar – omkommer. To børn bliver indlagt på Rigshospitalet.

24. juni 2024: En 20-årig mand afgår ved døden efter at være blevet påkørt på Hillerødmotorvejen natten til mandag. De vides ikke, hvorfor manden gik på motorvejen.

9. februar 2023: En 18-årig kvinde mister livet efter to biler er stødt frontalt ind i hinanden på Hillerødsmotorvejens forlængelse. En 24-årig mand får senere en lang fængselsstraf for uagtsomt sammenstødsdrab.

17. juni 2021: En 61-årig kvinde mister livet, efter at en lastbil og en personbil støder samme på Hillerødmotorvejens forlængelse ved Allerød.

27. august 2020: En 54-årig mand fra Gilleleje mistede livet i en ulykke på Hillerødmotorvejens forlængelse. Ulykken skete på strækningen mellem Isterødvejen og Frederiksværksvej, hvor manden stødte sammen med en Falck-bil.

29. juli 2020: Vejdirektoratet oplyser til TV 2 Kosmopol, at fem personer i en periode på syv år har mistet livet på Hillerødmotorvejens forlængelse.

Medlem af Folketinget og transportudvalget Hans Andersen (V) er en af de politikere, der i årevis har gjort opmærksom på trafiksikkerheden - eller mangel på samme - på Hillerødmotorvejens forlængelse.

Han fortæller til TV 2 Kosmopol, at han allerede i 2020 stillede spørgsmål til transportministeren om ulykkesfrekvensen på strækningen.

Han glæder sig dog over, at der endeligt bliver gjort tiltag for at øge trafiksikkerheden på strækningen.

- I takt - desværre - med at antallet af uheld fortsat har ligget på et højt niveau, så er det blevet endnu mere presserende og aktuelt at lave tiltag. Det er desværre på en dyster baggrund, siger han til TV 2 Kosmopol og fortsætter:

- Det er altid nemt at være bagklog, men nu får vi sat ting i værk, det glæder jeg mig over.

Spørg Os - Formular

_

Ifølge Vejdirektoratet viser en række analyser dog, at der ikke sker "væsentligt flere uheld" på Hillerødmotorvejens forlængelse end på andre sammenlignelige 2+1-veje, når man holder det op imod den samlede trafikmængde.

Dog er det konstateret, at der er  betydelig mere trafik på strækningen i forhold til øvrige 2+1-strækninger.

"Den høje trafikintensitet betyder, at trafikken på Hillerødmotorvejens forlængelse i dag overstiger strækningens kapacitetsgrænse.", lyder det i pressemeddelelsen. 

Borgmestre gik sammen om nødråb

Fire dage efter dødsulykken - den 10. juli – skrev de fire borgmestre fra Hillerød, Allerød, Gribskov og Furesø til regeringen og Vejdirektoratet, hvor de bad om at øge sikkerheden på strækningen.

De foreslog blandt andet hastighedsregulering, øget overvågning og forsøg med regulering af baner.

En af de løsninger, der også er blevet efterspurgt, er opsætning af autoværn på strækningen.

Ifølge Hans Andersen er der dog en god grund til, at dette ikke indgår i de tiltag, som Vejdirektoratet præsenterer.

- Vejdirektoratet har undersøgt muligheden. Men de (autoværnene, red.) ville først være færdigt anlagt til sommer, når udvidelsen af motorvejen går i gang, og de derfor ville skulle pilles ned igen. Så derfor giver desværre ikke mening.

Det er planen, at Hillerødmotorvejens forlængelse skal stå færdig som motorvej i 2027.

24-årig fortsat fængslet efter dødsulykke

En 24-årig mand, som menes at have kørt ræs med den afdøde 33-årige, som kørte frontalt ind i familien fra Hillerød og dræbte begge forældre, sidder varetægtsfængslet frem til den 18. september i relation til sagen.

Han er sigtet for at have udsat andre for fare og for vanvidskørsel, da han ifølge anklagemyndigheden kørte 156 kilometer i timen i sin BMW, da ulykken skete. Den afdøde 33-årige menes at have kørt omkring 170 kilometer i timen på samme tidspunkt.

Den 24-årige mand er fortsat varetægtsfængslet, da dommeren ved seneste retsmøde den 31. august vurderede, at der dels fortsat er bestyrket mistanke om, at han bærer en del af skylden for ulykken, og dels fordi sagen fortsat efterforskes.

Kilde: Ritzau


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik