TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Engang var det brunt, og man måtte ryge indenfor: Her er S-toget gennem 90 år

Mere end 350.000 rejsende trasker hver dag ind i et S-tog på de 87 stationer, der ligger overalt i Hovedstaden. Bliv klogere på de røde togsæt, der forbinder hovedstadsområdet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
S-toget har haft mange forskellige visuelle udtryk gennem tiden - præcis ligesom dens passagerer.
Foto: Arkiv Banebøger

Fodboldfans på vej til kamp, pendlere på vej til arbejde, unge på vej i byen, barnevognsmødre, hjemløse og andet godtfolk har i ni årtier haft glæde af S-toget. 

Onsdag den 3. april er det nemlig 90 år siden, at S-toget for første gang rullede ud fra Frederiksberg Station mod Klampenborg.

Med sig bærer toget en historie om, hvordan København blev til Storkøbenhavn, hvordan arbejderklassen kunne tillade sig at flytte til forstaden, og hvordan S-togets syv linjer har forbundet hovedstadsområdet.

Vi har samlet fire nedslagspunkter i det populære togs historie her: 

I de første S-tog var der endda toilet med åbne rør ned til sporet. Det var så ikke så smart. Der lugtede jo i hele byen, haha.

— John Poulsen, Jernbanehistoriker

Første stop på S-togets rejse

Året er 1934, hvor byer som Høje Taastrup, Albertslund og Brøndby næsten er volapyk i Københavnernes ordforråd. 

Den københavnske S-bane er lige åbnet til glæde for byens borgere, hvor det nu er muligt at komme til det nordlige København på den halve tid.

Fire år tidligere har tyskerne i Berlin indført S-Bahn (Schnell-Bahn, red.), hvor de som nogle af de første i Europa introducerede elektrisk nærtrafik på deres stationer.

Og danskerne har i den grad taget den gode idé med fra naboerne sydpå, fortæller jernbanehistoriker John Poulsen, der har skrevet flere bøger om jernbanens historie - inklusiv S-togets.

- Inspirationen til S-banen i Danmark kommer helt klart fra Berlin og til dels Hamborg. Det meste er kopieret derfra – formentlig også navnet S-tog, siger han til TV 2 Kosmopol.


S-togene er på det her tidspunkt gråbrune med hårdt, brunt læderinteriør, og de har et rum lige ved siden af togføreren, så man kan se hele togbanen turen igennem.

De første tog anskaffes frem til 1962
Foto: Arkiv Banebøger
De første S-tog var også brune indvendigt. Efter sigende bumpede det en del, når toget kørte.

Og ja, der er toiletter i toget på det her tidspunkt. Men de fungerer lidt alternativt:

- I de første S-tog var der endda toilet med åbne rør ned til sporet. Det var så ikke så smart. Der lugtede jo i hele byen, siger John Poulsen og smågriner lidt.

Billetkontrollen foregår prompte ved indgangen til toget, ligesom man kender det fra Stockholm, London og Paris i dag. Perronkontrol kaldte man det.

En billet koster – hold nu fast – hele 25 øre for en timebillet, der kan fragte dig frem og tilbage fra Frederiksberg, gennem byen via port-stationerne og op til Charlottenlund og Dyrehaven ved Klampenborg.

Det er i øvrigt cigarettens storhedstid. To tredjedele af alle pladser i toget er tildelt rygere. Hvis du er ikke-ryger på dette tidspunkt, må du gå ind i en kupé, som minder om stillekupéen i dag.

De brune tog rullede på netværket frem til 1978.

Andet stop: De røde madkasser

I 1967 ankommer den nye generation af S-tog til Københavns Bybane, som det hed. Med dem skifter togene også farve fra den gråbrune kulør til den velkendte røde farve, vi kender i dag.

Farven og togenes form giver dem navnet 'De røde madkasser'.

Togene bliver kaldt de ’røde madkasser’ på grund af deres firkantede form og den knaldrøde farve.
Foto: DSB arkiv

I den tid begynder det at gå stærkt med S-banen.

Fingerplanen er blevet iværksat, og langs de fem fingre skyder S-togs-stationer op på stribe.

- Fingerplanen hvilede jo på S-banen, og befolkningsmængden steg ret voldsomt langs knoglerne på fingrene op igennem 1950’erne og 1960’erne. Så DSB lagde skelettet for de fem fingre, siger John Poulsen.

Hvad er Fingerplanen?

  • Fingerplanen er den første danske byudviklingsplan. Den blev offentliggjort i 1947 af Egnsplankontoret for Storkøbenhavn.

  • Planens princip var at koncentrere fremtidig byvækst langs en række hovedfærdselskorridorer, der strakte sig som fingre ud over Sjælland fra ‘håndfladen’ alias Københavns centrum.

  • Fingerplanen havde massiv påvirkning på den måde, som forstadsbyerne omkring København er bygget op i dag.

Det var meningen, at hullet mellem fingrene skulle holdes fri fra bebyggelse, men langsomt fik fingrene svømmehud, og især nord for København tog bebyggelsen til.

Arbejderne har nu fået råd til at flytte ud af byen og ind i et spritnyt parcelhus i forstaden. Hele byer som Albertslund og Taastrup vokser til de forstæder, de er i dag på baggrund af S-banens udbygning.

- Helt frem til midten af 1970’erne var S-banen meget afgørende for, hvor du boede. De færreste havde råd til en bil, og derfor var kollektiv transport med S-toget altafgørende for almindelige danskeres mobilitet, siger John Poulsen.

Det er også i slutningen af 1960’erne, at den konstante billetkontrol skifter til stikprøvekontrollen, som vi kender i dag. 

Sådan så 'de røde madkasser' ud indvendigt. De kørte frem til 2007.
Foto: DSB-S

Tredje stop: Du får ikke cyklen med

Op igennem 1980’erne har DSB igen introduceret et spritnyt tog. 

Denne gang et pænt goddag til de spraglede sæder, som stadig dominerer de nuværende S-tog. Trykket er dog skiftet ud af flere omgange sidenhen. 

De spraglede sæder har beholdt deres form op til i dag

Men hvis du skulle have din cykel med på en regnfuld dag i november, skulle du ud i en omstændig øvelse.

- Det var utænkeligt at tage cykel og barnevogne med i S-tog i 1980’erne. Man kunne sende sin cykel som rejsegods dagen før, man skulle afsted, som så blev hentet med en lastbil og kørt til den pågældende endestation for den rejsende, siger jernbanehistorikeren, John Poulsen.

På det her tidspunkt er fordelingen af rygerkupéer 50/50. Ikke-rygerne vinder indpas.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Fjerde stop: Nutiden og fremtiden

I 1999 bliver den generation af tog, som vi kører med i dag, introduceret.

For passagererne sker der et særligt opbrud med tidligere tider. Der bliver indført et totalt rygestop i alle s-tog i 2005, som det første sted i landet.

Seneste nye skud på ændringer er, at man i år har indført to røde streger på hvert sæde. Det skal nudge passagerer til at sidde tre på hver række. 

I det nye design er to røde streger taktisk placeret på sæderne. De skal indikere, at der altså er plads til tre personer i en "sofa", som DSB selv kalder sæderne i S-toget.

Frem til nu har befolkningstilvæksten fået et nøk op ad i hovedstaden, og derfor skal der også til at ske noget nyt med S-toget, mener John Poulsen.

- S-banen er i mine øjne tæt på sin maksimale ydeevne. Den helt store stopklods for ydeevnen er ’røret’ (vejen igennem Nørreport, red.) hvor samtlige linjer, på nær ringbanen, skal igennem.

Derfor anbefaler han en alternativ linje gennem København.

- Hvis man skal have flere tog ind fra forstæderne, kan hvert andet tog køre igennem bybanen, som vi kender den, og nummer to tog kan køre rundt om byen i en nordvestlig retning, så man fik to alternative linjer mellem Valby-Dybbølsbro og rundt om røret op til Svanemøllen-Hellerup. Dér vil man i mine øjne forbedre udfordringen.

De nye tog kommer med gråt interiør.
Foto: Søren Rønholt

I 2030 og årene frem er det planen, at alle S-tog bliver førerløse, og så skal Roskilde Station kobles på S-togsnettet, som dermed overtager endestationen fra Høje Taastrup på Vestbanen.

Selvom 90-årsfødselsdagen rammer en tirsdag, så er det først for alvor lørdag den 6. april 2023 at fejringen markeres. DSB uddeler 10.000 flag-pyntede hindbærsnitter, Jernbaneorkesteret giver koncert 'Under Uret' på København H og som toppen af kransekagen kan alle køre gratis med S-toget hele dagen.

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Så mange juleindbrud har der været i din politikreds

Foto: Niels Ahlmann Olesen/Berlingske/Ritzau Scanpix

Nordsjælland er den politikreds, der i år har haft flest indbrud i juletiden i TV 2 Kosmopols sendeområde.

Det viser tal fra Rigspolitiet.

Fra den 22. til den 26. december var der 27 indbrud i Nordsjælland. Det er et markant fald siden sidste år, hvor der var 41 indbrud i samme periode.

Ser man mod Midt- og Vestsjællands politikreds, var der i år 13 indbrud mellem den 22.-26. december. I Københavns Vestegns politikreds var der 11 indbrud, og i Københavns politikreds var der 7.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Julen er blevet højtid for særlig type kriminalitet

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Mens mængden af indbrud i juledagene er faldende, stiger mængden af digital svindel.

Det fortæller datagidselforhandler Michael Andersen til TV 2.

Svindlerne udnytter juletidens stress og jag til deres fordel, fortæller han.

- Jo mere presset en person er, jo mindre skal der til, før vedkommende får tillid til det, der præsenteres - hvad enten det er et link i en mail eller et opkald fra "banken", siger Michael Andersen til TV 2.

Han råder til, at du selv tager kontakt til den person, du tror, du er i kontakt med. Det gælder både, hvis "din datter" sender en sms med behov for penge, eller hvis du får et opkald fra "banken". Så skal du lægge på og selv ringe op på det nummer, du kender.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Eksperter kritiserer ny hjemløsereform

Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Hjemløsereformen, der trådte i kraft for et år siden, skaber et A- og et B-hold af hjemløse og skubber de mennesker, som har det allersværest, længere væk fra hjælpen.

Det mener Charlotte Vange Løvstad, lektor ved VIA og forsker i hjemløshed, skriver DR. Hun bakkes op af flere andre eksperter på området.

500 ud af landets 6.000 hjemløse i Danmark sover hver dag på gaden, og de bliver overset i den nye reform, mener hun.

- Gadesoverne, som er nogle af de allermest udsatte mennesker, bliver ladt i stikken, fordi de ikke ønsker at komme ind på et herberg, siger hun til DR.

Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen (S) er enig i, at reformen primært fokuserer på de hjemløse, der bor på herberg. Hun peger på at det er kommunernes ansvar at hjælpe hjemløse mennesker, uanset hvor de bor.

Knap halvdelen af alle hjemløse i Danmark bor i hovedstadsområdet.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Københavns Politi efterlyser mand

Københavns Politi efterlyser Alvaro, der onsdag aften gik ukendt retning fra sin bopæl i Indre By i København.

Det skriver politiet på X.

Hvis du ser Alvaro, eller har kendskab til hans færden, kan du ringe til politiet på 114.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Politiet efterlyser Ole

Opdatering kl. 15.50

Ole er nu fundet i god behold. Politiet takker alle, der har delt deres opslag og hjulpet med at lede.

- Vi savner Ole, der i dag er gået fra et plejecenter på Bredebovej i Kgs. Lyngby, skriver Nordsjællands Politi på X.

- Ole har demens, og vi frygter, at han ikke kan finde hjem igen.

Ole er 175 centimeter høj, almindelig af bygning, har hvidt hår og fuldskæg og er formentlig iført sort mercedes kasket og sort vindjakke.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Tidligere cheftræner slutter sig til FCK

F.C. Københavns Kvindehold offentliggør torsdag på sin hjemmeside, at den 27-årige Freja Nielsen tiltræder som ny assistenttræner for kvinderne i 2025.

Klubben skriver, at Freja Nielsen, trods sin unge alder, allerede har sikret sig stor erfaring som tidligere cheftræner for Fremad Valby kvindeserie øst, talentchef for HB Køge pige ungdom samt assistenttræner for HB Køge U18. Ydermere skal Freja Nielsen i gang med tage sin træner A-licens efter nytår.

Kvindernes nuværende assistenttræner, Susanne Præst, får efter eget ønske en ny rolle som specifik- og individueltræner.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Harmonikasammenstød på motorvej

Foto: TV 2 Kosmopol

Et trafikuheld på E20 fra Køge mod Avedøre mellem afkørslerne Greve N og Ishøj betyder, at et spor er spærret.

Ifølge P4 Trafik er der tale om et harmonikasammenstød med flere biler involveret.

Uheldstedet ikke ikke sikret, men vejhjælp er på vej, skriver Vejdirektoratet.

Opdatering klokken 13.13: Redning er nu på stedet, og trafikken forventes at være normal ud på eftermiddagen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Person omkommet i brand i rækkehus

Foto: Steven Knap/Ritzau Scanpix

Midt- og Vestsjællands Politi har fundet en person brændt inde i et rækkehus på Hårlev Bygade i Hårlev på Stevns.

Det skriver de på X.

Politiet arbejder på at identificere personen og er i dialog med de pårørende.

En beboer i naboejendommen er evakueret og uskadt. Myndighederne arbejder fortsat på stedet.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Indbrudstyve slog til mere end 60 gange juledag

Foto: TV 2 Kosmopol

Mindst 61 personer er blevet udsat for indbrud juledag, viser de seneste tal fra Rigspolitiet.

Tallene dækker over antallet af indbrud, der er anmeldt til politiet, på dagen.

Samlet set er der blevet anmeldt 153 indbrud fra 23. december til og med 25. december. Det er 50 færre anmeldelser end året før i samme periode.

Den 25. december sidste år var den klare højdespringer i juleperioden, som sædvanligvis er indbrudstyvenes højsæson, da mange er væk fra deres hjem.

Juledag 2023 blev der anmeldt 105 indbrud, sammenlignet med de 61 anmeldte indbrud i år på samme dag.

Men det er dog for tidligt at glæde sig over faldet af anmeldte indbrud, lyder det fra Christian Berthelsen, der politiassistent og talsperson i Rigspolitiet.

- Folk kommer hjem fra juleferie i dag og i morgen, og der kan de jo risikere at finde ud af, at de har haft indbrud, og så vil tallet stige i forhold til anmeldelser, siger han.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google