Oversigt

Seneste nyt

Forsikrings- og pensionsbranche advarer mod phishing

Dagligt udsættes mange danskere for falske henvendelser fra bank, forsikring, butikker og mange andre virksomheder. Heldigvis bliver vi bedre til at gennemskue svindlerhenvendel-serne fra de ægte, men vi skal forsat være meget varsomme for ikke at blive snydt. Forsikrings- og pensionsbranchen kommer nu med fælles opråb.

- Svindlerne bliver mere kreative i deres jagt på at snyde penge fra folk. Derfor forsøger vores branche at kommunikere så sikkert som muligt med vores kunder. Hos de fleste af vores selskaber skal man logge ind på hjemmesiden for at kommunikere for at minimere risikoen for svindel, fortæller vicedirektør Thomas Brenøe i F&P - brancheforeningen for forsikrings- og pensionsselskaber i en pressemeddelelse. 

Falske e-mails - også kaldt phishing-mails - er e-mails, som har til formål at lokke dine personlige oplysninger ud af dig.

- Vores selskaber ville aldrig bede deres medlemmer eller kunder om validering af oplysninger, konto- eller kortnummer i en e-mail eller via et link i en e-mail. Det sker ved, at man skal logge ind på deres sider med MitID, fortæller Thoms Brenøe.

Flere oplever også, at svindlere ringer og udgiver sig for at være fra branchen og beder om personoplysninger eller bankoplysninger, som kort- eller kontonummer og kontrolcifre for fx at få udbetalt et skyldigt beløb.

- Læg røret på – og ring selv til dit eget selskab, hvis du er i tvivl om ægtheden, lyder det fra Thomas Brenøe.