Hans hjerte blødte, da lukningen var en realitet: Tidligere direktør er begejstret for ny udstilling om Irmas designhistorie
Ny stor udstilling på Designmuseum Danmark sætter spot på mere end 100 års succesrig historie med Irmas populære design.
Man kan sagtens få dem i fremtiden.
De gammeldags modnede sild, kaffen i de karakteristiske ternede blå pakker og den cremede bearnaisesauce.
Men på trods af stor og mangeårig kærlighed til de velkendte produkter er tidligere direktør i Irma, Alfred Josefsen, fuldstændig urokkelig.
Fremover vil han ikke spendere så meget som en enkelt krone på nogle af de godt 250 Irma-produkter, som Coop også i fremtiden vil have på hylderne.
- Jeg synes, det er fake. Coop har på en eller anden måde stjålet Irma og stjålet Irmas varer, historie og identitet. Så for mig er det ikke rigtig Irma, at man kan gå ind i en eller anden brugs og købe Irma -produkter, siger den tidligere direktør, som for en årrække siden trak sig efter et bittert opgør med kædens ejer, Coop.
(Artiklen fortsætter under billedet.)
Foto: Morten Bisgaard - TV 2 Kosmopol
I det seneste års tid er der sagt mangt og meget om lukningen af Irma.
Alfred Josefsen sluttede sig hurtigt til gruppen af tusinde og atter tusinde af utilfredse kunder, som luftede deres utilfredshed overalt i offentligheden.
Da direktørens hjerte blødte
Vi har inviteret Alfred Josefsen med til Designmuseums Danmark nye udstilling IRMA – EN DESIGNHISTORIE, som for første gang samler Irmas mere end 100 år lange designhistorie i en udstilling.
(Artiklen fortsætter under billedet.)
Foto: Morten Bisgaard Christensen / TV 2 Kosmopol
- Mit hjerte har blødt, ingen tvivl om det. Jeg synes, det har været trist, at Irma skulle forlade scenen, eftersom Irma har gjort så stor en forskel og fyldt meget for rigtig mange mennesker igennem rigtig lang tid, siger Alfred, mens han med nostalgiske blikke kommenterer miniatureudgaven af den ikoniske Irma-høne i neon, de ikoniske blå pakker Irma-kaffe, legetøjet og Bjørn Wiinblads gamle Irma-puslespil.
Og det meste er med på udstillingen.
Kunstdåser og kunstposer, maosko, frimærker, emballager og irmapigernes forskellige design gennem tiderne.
(Artiklen fortsætter under billedet.)
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol
- Jeg er rigtig glad for, at Designmuseet har taget tiden, kræfterne og satsningen på at lave den her udstilling, som er et slags kollektivt minde om ikke bare den virksomhed, men den institution og den del af den danske madkultur, som mange forholder sig til og har forholdt sig til igennem rigtig lang tid, siger Alfred.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Man skal pga EU-regler nu sige ja til alle cookies for at kunne stemme, men der er ingen risiko for at nogen spionerer eller deler data; det er kun for at hver person kan stemme én gang. Vi har lavet en forklaring her.
Museumsinspektør var Irma-pige engang
Museumsinspektør på Designmuseum Danmark, Pernille Stockmarr, er da også selv svært begejstret, når talen falder på Irmas historie.
Om dengang hun i slutningen af 80´erne selv arbejdede som Irma-pige.
Om de franske tærter, kaffen og de røde hjerteklistermærker med opfordringen til smil, som mange måske husker fra 70´erne, 80´erne og 90´erne.
- En udstilling om Irma er jo en fantastisk fortælling om en designhistorie. Det er Danmarks ældste dagligvarekæde, og det er verdens anden ældste. Og den måde, som de har brugt designer og kunstnere på, fortæller en enestående historie om, hvilken betydning det har for vores alle sammens hverdag, siger Pernille Stockmarr.
På udstillingen denne eftermiddag møder vi også to unge kvinder, som studerer design, og som blankt indrømmer, at de på forhånd ikke kendte det store til Irmas omfangsrige designhistorie.
Men begejstrede, det er de.
- Bare tag Irmaposerne, lyder det eksempelvis fra den ene, Josefine Marie Jensen.
- Bag hver design ligger der en skjult betydning og en aktivisme i det, siger hun og peger på en Irma-indkøbspose fra 70´erne med en opfordring til at støtte Mødrehjælpen, mens en anden pose designet af industriel grafiker Finn Simonsen opfordrer til at beskytte vores vådområder.
(Artiklen fortsætter under billedet.)
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol
Måske bliver 365 Coop discount også ikonisk en dag
De utallige genstande er udlånt fra Coop og private samlere, ligesom nogle stammer fra museets egen samling.Frem til alle Irma-butikker er definitivt afviklet i løbet af foråret, har Coop konstitueret Martin Brinch Jöhncke som kædedirektør.
Også han er begejstret for udstillingen, og vil bestemt ikke udelukke, at de nye Coop 365 discountbutikker og deres koncept engang med tiden kunne udvikle sig på lignende vis.
Altså opnå samme ikoniske status som Irma og dermed slutteligt kunne ende i en museumsudstilling.
- Jeg tror, det kommer meget ind på, hvordan historien bliver. Er man der længe nok, så får man også en ikonisk status, og bliver det her ikon for en butik eller et mærke i sig selv. Så det må historien lidt vise, slutter Martin Brinch Jöhncke.
Irma-butikken på Frederiksborggade i København er den sidste Irma, der lukker og slukker.
Det sker til april.
Udstillingen IRMA - EN DESIGNHISTORIE kan ses på Designmuseum Danmark i Bredgade frem til d. 11. august.
Foto: Morten Bisgaard Christensen / TV 2 Kosmopol