I 25 år har han provokeret - men ét kunstprojekt lader han ligge i skuffen
Han fik sit store gennembrud, da han puttede guldfisk i blendere for 25 år siden. Han elsker at behandle tabuer, men et emne har han holdt sig fra.
Det vakte et ramaskrig af en anden verden.
Ikke kun i Danmark, hvor udstillingen fandt sted, men i store dele af verden.
Selv John Lennons hustru Yoko Ono havde bidt mærke i den.
Udstillingen med guldfisk i blendere.
I dag – cirka 25 år efter – er det et helt andet af sine utallige projekter, som den chilensk fødte kunstner Marco Evaristti er allermest stolt af, når han ser tilbage på sin omfattende kunstneriske produktion.
Siden 2007 har et af hans store og tilbagevendende kunstneriske projekter været 'Pink State Project', hvor han med rød frugtfarve udtrykker sin bekymring for naturen og den måde, vi behandler miljø og dyr på.
- Kærlighed, revolution, menstruation, blod og liv, svarer Marco Evaristti på spørgsmålet om, hvad den røde frugtfarve repræsenterer.
Gennem årene har han eksempelvis farvet et frossent vandløb i Norge, et isbjerg i Grønland, Mont Blancs bjergtinde og et ørkenlandskab i Sahara.
Han får faktisk gåsehud, når han ser sine visioner med 'Pink State Projects' ført ud i livet.
En rød gejser i Island eller et rødt isbjerg.
Fokus på kontroversielle drab
Den i dag 61-årige kunstner er netop vendt tilbage fra Færøerne, hvor han denne gang har farvet et vandfald rødt.
Udelukkende for at sætte fokus på de omfangsrige og kontroversielle drab på hvaler og delfiner.
- Hvorfor skal man opretholde en tradition, som er barbarisk?, spørger Marco Evaristti.
- Hvis man har ret til at dræbe så mange hvaler - og delfiner for den sags skyld - uden at have behov for at dræbe så mange på én gang og så lave en fest, fordi det er en gammel vikingetradition, så synes jeg, at jeg har ret til at forskønne naturen, siger han.
Mødet med Yoko Ono
Marco Evaristti fik sit gennembrud og blev kendt verden over, da han for godt 25 år siden i værket 'Helena' placerede levende guldfisk i blendere.
Publikum kunne selv vælge, om de ville tænde for maskinen.
Og som nævnt var forargelsen til at tage og føle på.
- Jeg mødte faktisk Yoko Ono i Tokyo. Selvfølgelig vidste jeg, hvad hun lavede, men hun vidste ikke, hvem jeg var, eller hvad jeg lavede, husker Marco Evaristti.
Spørg Os
Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her +_
I forbindelse med et besøg af den chilenske præsident Lagos var den chilensk fødte kunstner inviteret til netop Tokyo, hvor han ved samme lejlighed hurtigt skulle introducere sig selv overfor John Lennons berømte hustru.
- Jeg spørger hende, om guldfisk i blendere siger hende noget, og så siger hun:
- No, it was you, yes, yes, yes! siger Marco Evaristti, da han gengiver episoden, som altså fandt sted for godt 25 år siden.
Kun ét projekt ligger fortsat i skuffen
Siden udstillingen med guldfisk i blendere har Marco Evaristti været kendt som manden bag en lang række andre provokerende og grænseoverskridende værker, som kredser om sex, død og tabuer.
Han har lavet kødboller af sit eget fedt og konserveret dem.
Materialerne i andre værker tæller alt fra sæd og blod til heroin og ligposer.
Han har også sat fokus på katolske præsters misbrug af børn.
Men på grund af hans egen personlige grænse er der ét kunstprojekt, som foreløbig får lov at ligge og forblive i skuffen.
- Det er børnepornografi. Jeg er ikke parat, fordi det gør for ondt, når jeg undersøger, hvordan mennesker kan udnytte små børn rent seksuelt, siger Evaristti, som på et tidspunkt dog godt kunne tænke sig at behandle emnet kunstnerisk.
- Men jeg kan ikke tage mig sammen. Det gør for ondt. Det kommer for tæt på de mennesker, jeg kender, som har små børn, fortsætter han.
I følge Evaristti er emnet det eneste projekt, som ligger ubehandlet hen.
- Men mon ikke det kommer en dag, før jeg bliver til aske, slutter han.