John undrer sig: Hvordan kan det være i orden at cykle med lyd i hovedtelefoner?

Det er forbudt i Spanien og Frankrig at have ørerne dækket af høretelefoner, mens man lytter til musik eller ord.

John Lindblad Christensen fra Albertslund oplever, at mange cyklister er i deres egen verden, når de har noget i ørerne.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Svaret Kort

  • Loven herhjemme kræver kun, at man er opmærksom og kan bruge sine sanser

  • Der findes ingen tal på, om cyklister med noget i ørerne er involveret i flere ulykker end andre

  • Folketinget har diskuteret et forbud, men ønskede ikke at lovgive om lyd i øret

Når John Lindblad Christensen cykler rundt på sin ladcykel i Albertslund og omegn, får han jævnligt brug for at komme forbi en cyklist, der kører i sin egen verden på cykelstien. Men selvom han ringer med klokken, sker der ingenting.

- Jeg har endda oplevet en gang, at der var en, der drejede lige ind i mig. Hun hørte mig ikke. Hun så mig ikke. Hvad stiller man op?, spørger John Lindblad Christensen.

Han mener personligt, at høretelefoner burde være forbudt i trafikken, så han har skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os:

- Hvordan kan det være tilladt at cykle med høretelefoner, når de lukker andre lyde ude?

Det undersøger vi her!

Ugens Vinderspørgsmål

  • 1.300 personer stemte, da dette spørgsmål var til afstemning

  • 47 procent pegede på, at vi skulle undersøge det

  • Du kan selv stemme på denne uges spørgsmål og stille dit eget her i artiklen

Det er ikke ulovligt at have noget i ørerne, når man bevæger sig ud på byens travle cykelstier. Der er kun ét krav, og det er ret åbent for fortolkning:

- Generelt skal man være agtpågivende, når man færdes i trafikken og have sine sanser åbne, siger Jakob Bøving Arendt, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik til TV 2 Kosmopol.

Så er spørgsmålet, om man kan have sine sanser tilstrækkeligt åbne for den omgivende trafik, når musik eller ord strømmer ind i ørerne?

TV 2 Kosmopols Nynne Frost på jagt efter svar på, hvorfor mange kører rundt med lyd i ørerne.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Hvad siger cyklisterne?

TV 2 Kosmopol tager et skilt og en mikrofon med ud i eftermiddagstrafikken for at forstå, hvad der får mange til at cykle med lyd i ørerne, og om de kan høre, hvad der foregår omkring dem.

Her kommer de typiske svar, vi får:

Hvorfor kan du godt lide at have lyd, når du cykler?

- Jeg tror, det går lidt hurtigere, når jeg lytter til noget musik, jeg godt kan lide.

- Jeg har en time på cykel til arbejde hver vej, og så vil jeg gerne have noget, der kører i baggrunden.

- Det er bare for at få tiden til at gå. Jeg er ude og cykle langt.

Er det ikke lidt risikabelt for dig selv og andre?

- Altså, hvis det er for højt, jo. Men jeg prøver ikke at have det så højt, at jeg ikke kan høre, hvad der foregår omkring mig.

- Nej, jeg har den altid på transparent lyd, så jeg kan høre, hvad der sker omkring mig.

- Jeg plejer ikke at have det så højt, så jeg ikke kan høre, hvad der foregår omkring mig.

Lene fortæller os, at hun ikke kunne drømme om at cykle med lyd i ørerne.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

De andre på cykelstien: Hmmm

Mens de lyttende cyklister altså mener, de har godt styr på det, oplever de andre på cykelstien ikke nødvendigvis det samme.

To af dem, vi møder uden noget i ørerne, er Lene og Morten.

Må jeg spørge, hvorfor du ikke lytter til noget?

- Det er fordi, hvis jeg lytter til noget, kan jeg ikke høre trafikken. Det gør jeg ikke, når jeg ved, at jeg skal cykle, hvor der er trafik. Det er et helt bevidst fravalg, fortæller Lene.

- Jeg kunne ikke finde på det. Det er alt for farligt. Jeg synes, det er helt vanvittigt, fortæller Morten.

Oplever du , at andre trafikanter bliver forstyrret af dem, der kører med lyd i ørerne?

- Ja, det gør jeg, siger Lene.

- Ork ja, det sker hver dag, masser af gange. De er overhovede ikke opmærksomme, de flytter sig ikke, de tager ikke hensyn til andre, men skifter vognbane uden at se til over skulderen og sådan nogle ting, fortæller Morten.

Se hele historien i videoen her - eller læs videre nedenunder

Skal det forbydes?

Vores spørger, John Lindblad Christensen, mener, at det ikke burde være lovligt at cykle rundt med lyd i ørerne.

- Kære Folketing: Forbyd det, siger han til TV 2 Kosmopol.

I Spanien og Frankrig er det blevet ulovligt for cyklister at bruge høretelefoner. Vores eget Folketing diskuterede muligheden tilbage i 2018, men endte med at forkaste forslaget.

Kære Folketing: Forbyd det

— John Lindblad Christensen, Albertslund

Cyklisternes interesseorganisation, Cyklistforbundet, mener, at det fortsat er en rigtig beslutning.

- Vi synes, at det skal være lovligt at have musik i ørene som cyklist, eller som gående for den sags skyld. Du må også gerne lytte til radio og musik i din bil , siger Kenneth Øhrberg Krag, der er direktør i Cyklistforbundet

Spørg Os

Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her
+

_

Meeen, på én betingelse

Direktøren trækker et par høretelefoner op. Han mener, at de er rigtig gode, hvis man sidder i et tog eller i en bus. Men de hører ikke til på cykelstien.

- Jeg synes, at cyklisterne skal være opmærksomme, når de færdes i trafikken. Det er alt for farligt, hvis man lader sin hjerne være optaget af noget andet, siger Kenneth Øhrberg Krag.

Han advarer også mod at lukke sig inde bag noise cancellation eller høj musik.

- Gør man det, mister man en af sine sanser, og det kan i sidste ende have fortale konsekvenser for sig selv og for andre, siger Kenneth Øhrberg Krag fra Cyklistforbundet.

Gode råd på cykelstien

Til dig med høretelefoner:

  • Hold lydstyrken på det lavest mulige niveau, så du fornemmer omgivelserne

  • Vær opmærksom på, at dit fokus er på det, du lytter til

  • Se dig for, når du vil ændre bane og giv tydelige tegn

Til dig uden høretelefoner:

  • Gå ud fra, at dem, du overhaler, ikke aner, at du findes

  • Regn med, at dem med høretelefoner er i deres eget flow

  • Hvis ringeklokke ikke er nok for at få dem til at trække ind, må du øve dig i tålmodighed og vente på næste mulighed for at komme forbi

Ved godt, de er halvdøve

Der findes ikke nogen opgørelse over, hvor mange trafikuheld, der skyldes uopmærksomhed på grund af lyd i ørerne.

Men vi ved fra en ny undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik har finansieret, at hver femte cyklist erkender, at de har så høj lyd i ørerne, at de har svært ved at høre, hvad der sker i trafikken.

- Derfor så er det så vigtigt at komme ud med det her budskab om, at man skal være opmærksom i trafikken. Det handler både om, at man ikke skal kigge på sin telefon, og at man skal kunne høre, hvad der sker omkring en, siger Jakob Bøving Arendt fra Rådet for Sikker Trafik.

Vi ser jævnligt kampagner for god cykelkultur, næste gang måske om lyd i ørerne.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Det gode argument

Selvom både Cyklistforbundet og Rådet for Sikker Trafik synes, at det er en dårlig idé at cykle med høretelefoner - og faktisk fraråder det i byen - er det en kulturændring og ikke en lovændring, de mener er vejen frem.

- Vi vil hellere forsøge at flytte folk med det gode argument og med kampagner om den her problemstilling, siger Jakob Bøving Arendt fra Rådet for Sikker Trafik.

Et af de gode argumenter er at tænke over, hvornår det kan være fint at sætte lyd til cykelturen - og hvornår man skal holde sig fra det.

Det er præcis det, som Ida gør.

Ida kan godt finde på at cykle med lyd i ørerne i de stille perioder, men aldrig i myldretiden.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

- Lige nu ville det ikke betyde så meget, for der er ikke så mange mennesker på cykelstien, og jeg ville ikke være til gene for andre, siger Ida, da vi møder hende i den tidlige eftermiddagstrafik.

- Men når jeg kører klokken lidt i otte om morgenen, er der rigtig mange, der ringer af en og vil uden om en og til højre og venstre og så videre. Der vælger jeg det aktivt fra, fortæller Ida.

Hvis du kun kan cykle med lyd

Hvis vanens magt er for stor - eller hvis du vil have lyd på vejen - anbefaler Rådet for Sikker Trafik at lytte lavt og bare med det ene øre, så det andet bedre kan fange lyde i omgivelserne.

Hvad tænker du om den anbefaling?

- Jeg synes, det er en klasseanbefaling og noget, jeg tror, jeg tager med videre. Det vil være perfekt, faktisk, siger Oscar-Emil, som vi fanger på cykelstien.

- Det giver også god mening i forhold til, at man er mere orienteret om, hvad der foregår omkring en, siger Oscar-Emil.

Oscar-Emil vil fremover overveje at cykle med musik i kun det ene øre.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

De skal bare gå i gang

Vi vender tilbage med svaret til John Lindblad Christensen i Albertslund. Han er tilfreds med, at Rådet for Sikker Trafik vil sætte fokus på lyden i ørerene på cykelstien.

- Hvis de kunne lave en kampagne, så skulle de få en hel månedsløn af mig for det, hvis de vil have det, siger John Lindblad Christensen med et smil.

De kan sådan set bare gå i gang.

- Det ville være fint, siger han.

Tak til John Lindblad Christensen for spørgsmålet!

Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder. Så kan det være, at det er dit spørgsmål, der går videre til afstemning næste gang.

Spørg Os

Hvad undrer du dig over i hovedstadsområdet? Stil dit spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Nu vil Novo Nordisk også plante ny skov

Novo Nordisk Fonden vil bruge størstedelen af en donation på 10 milliarder til rejsning af produktionsskov. Det skriver Ritzau og Berlingske.

Som et led i aftalen om den grønne trepart forpligtede Novo Nordisk Fonden sig til at stille 10 milliarder kroner til rådighed i de kommende ti år. Pengene skal bruges på at nedbringe den danske CO2-udledning.

Og ifølge Berlingske, der har talt med fondens direktør, Mads Krogsgaard Thomsen, skal en stor del af pengene bruges på at rejse såkaldt produktionsskov.

Det er træer, der plantes med det formål at vokse sig store, indtil de skal fældes og bruges til at bygge huse eller møbler med.

Novo Nordisk Fonden har også afsat omkring 1,5 milliarder kroner til forskningsprojekter, der kan understøtte omstillingen af landbruget. Det handler blandt andre om at sikre, at de arealer, der omlægges fra landbrugsdrift til enten skov eller vådområder, er dem, hvor man nedbringer CO2-udledningen mest muligt.

Novo Nordisk Fondens donation på 10 milliarder kroner er den største nogensinde fra en privat fond i danmarkshistorien.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Godt nyt til eftermiddagstrafikken

Rejsende med S-tog kan ånde lettet op.

DSB skriver på sin hjemmeside, at linjerne A, C og E kører næsten normalt igen, efter en køreledning faldt ned tirsdag og satte en prop i trafikken. Der kan dog være længere rejsetid på alle berørte linjer.

Linje B, H og F kører normalt.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Betjente i fan-forklædning slipper for straf

Statsadvokaten har indstillet efterforskningen af to politibetjente, som blev undersøgt efter arvefjendeopgøret mellem FC København og Brøndby 12. november 2023, og de to politibetjente kan foreløbig ånde lettet op.

Det skriver Ekstra Bladet.

Der bliver således ingen straffesag mod dem på baggrund af deres ageren i urolighederne mellem fans og politiet, hvor der optrådte betjente iført fan-merchandise imens de svingede kniplerne. Se video på Ekstra Bladet.

- Efterforskningen imod de to betjente er indstillet i medfør af retsplejelovens § 749, stk. 2, lyder det kortfattet i en mail fra statsadvokaten, hvor det også oplyses, at klagefristen udløber 14. februar.

Der er endnu ikke sat nyt arvefjendeopgør i kalenderen. Næste kamp mellem Brøndby og FC København kan blive i mesterskabs-slutspillet til foråret, eller i pokalfinalen Kristi Himmelfartsdag på Brøndby Stadion.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Gasudslip i Bagsværd

Onsdag morgen måtte brandvæsen og politi rykke ud til et kortvarigt gasudslip på Vadstrupvej i Bagsværd. Det bekræfter Københavns Vestegns Politi.

I forbindelse med vej- og anlægsarbejde, fik en gravemaskine gravet hul i gasledningen, og området blev sikret.

Området blev sikret, og imens kunne fagfolk få orden i gassen igen - og efter en time forlod brandvæsen og politi igen området. Bagsværd gasudslap med skrækken.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Her er Brøndbys nye træner

Den tidligere assistent Frederik Birk er ny permanent cheftræner i Brøndby på en "flerårig kontrakt".

35-årige Frederik Birk er ny permanent cheftræner i superligaklubben Brøndby IF.

Det skriver klubben på sin hjemmeside onsdag.

Frederik Birk blev i december midlertidig løsning på posten, da Brøndby fyrede Jesper Sørensen for at "få ny energi og dynamik ind i truppen".

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Politiet: 17-årigs ulykke blev filmet

Midt- og Vestsjællands Politi er ret sikre på, hvad der er sket, i sagen om den 17-årige pige, der mandag morgen blev fundet livløs på Blågårdsstræde i Roskilde, da politiet har videomateriale nok til at fastslå de tragiske hændelser. Det skriver SN.dk

- Det er videoovervågning, der har kortlagt rigtig store dele af hændelsesforløbet, siger vicepolitiinspektør Lars Krogsgaard fra Midt- og Vestsjællands Politi til Sjællandske Nyheder.

Pigen var på vej i skole, da påkørslen skete. Den 17-årige pige er fortsat indlagt på Rigshospitalet i kritisk tilstand.

En 46-årig mand tog mandag eftermiddag selv kontakt til Midt- og Vestsjællands Politi, da han blev bekendt med sagen om den 17-årige pige. Politiet mener, at manden har ramt pigen ved et uheld.

Han kørte i en større personbil, fortæller kommunikationschef hos Midt- og Vestsjællands Politi, Thomas Kristensen.

Manden blev anholdt og sigtet for uagtsom legemesbeskadigelse. Efter afhøringen er han løsladt igen, da det er vurderet, at der ikke er grundlag for at varetægtsfængsle ham.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

En tilskadekommen da bus med 10 passagerer forulykkede

Onsdag morgen fik 10 buspassagerer og en buschauffør en noget dramatisk bustur, da chaufføren mistede herredømmet over bussen, der væltede om på siden i en grøft. Det skriver SN.dk

Ulykken skete i Køge kl.07.04, hvor bussen kom ud i grøften og lagde sig om på siden. 

Til Sjællandske Nyheder oplyser Midt- og Vestsjællands Politi, at fordi bussen var endt på siden, var det lidt vanskeligt at få de 10 passagerer ud af bussen.

Det lykkedes dog heldigvis, og kun en person var kommet lettere til skade og der blev derfor tilkaldt en ambulance til vedkommende.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google