Intern uenighed i regeringen: Skal politiet kunne stoppe cyklister og tjekke stelnummer?
Forsikringsbranchen argumenterer for, at politiet skal udrustes med lovhjemmel, så de ved razziaer kan stoppe cyklister og aflæse stelnumre i indsats mod stigende cykeltyveri. De tre regeringspartier er dog ikke på linje.
Det er for nemt at være cykeltyv i København.
Det mener forsikringsbranchen, der kalder på handling i form af flere værktøjer til politiet, så cykeltyverier i højere grad kan opklares.
Bevæbnet med tal fra første kvartal af 2023 fra Danmarks Statistik peger Forsikring & Pension, der er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaber, på, at cykeltyverier er efter flere år med faldende tendens igen er stigende. Samtidig er opklaringsprocenten for cykeltyverier i København 0,8 procent.
Og det kalder ifølge forsikringsbranchen på en lovændring.
- Vi mener, at politiet skal have adgang til at tjekke, om en cykel er stjålet, uden at der er en særlig mistanke. Det vil sige, at man skal kunne stoppe cyklister og tjekke om en cyklens stelnummer er meldt stjålet og så lade dem køre igen, siger Thomas Brenøe, der er vicedirektør i brancheforeningen Forsikring & Pension.
Men det må politiet ikke, som loven er skruet sammen i dag.
Stoppede 3.800 cyklister uden lovhjemmel
TV 2 Kosmopol kunne i marts måned sidste år fortælle, at Københavns Politi over femten dage i februar 2020 gennemførte en razzia mod cyklister uden at have lovhjemmel til det.
Her blev omkring 3.800 cyklister standset og fik tjekket stelnummeret på cyklen. Det førte til omkring 30 sigtelser for at køre på en cykel, der var meldt stjålet.
Men den praksis var der altså ikke lovhjemmel for. Politiet må nemlig ikke standse cyklister og undersøge, om cyklen skulle være meldt stjålet uden "rimelig grund eller en mistanke".
Dermed gjorde politiet altså sig selv skyldig i lovovertrædelser 3.800 gange.
- Vi kan konstatere, når vi kigger i juraen, at vi har begået en fejl i forhold til fortolkningen af færdselsloven, lød det dengang fra chefpolitiinspektør Søren Thomassen.
Venstre vil se på lovændring, Moderaterne er imod
Og det er altså denne lov, forsikringsbranchen ønsker at få ændret.
Men i SVM-regeringen er de tre partier ikke enige.
- Cykeltyveri er et kæmpestort problem både i København og langs S-togsnettet, og derfor bliver vi nødt til seriøst at overveje, om vi ikke skal give politiet denne slags værktøjer, siger Venstres retsordfører, Morten Dahlin, til TV 2 Kosmopol og fortsætter:
- I forhold til retssikkerheden har politiet allerede en række værktøjer når det gælder andre forbrydelser, eksempelvis når det gælder biltyverier. Derfor er vi positive overfor at undersøge dette forslag nærmere.
Moderaternes retsordfører, Henrik Rejnholt Andersen, er dog af en anden holdning.
- Jeg synes ikke, politiet skal have lov at tjekke alle lovlydige borgere. Vi har et problem med cykeltyverier i København, der blev stjålet over 14.000 sidste år og rejst 138 sigtelser, og det er jo ikke alverden, når vi tænker det rent procentmæssigt. Men at mistænkeliggøre så mange lovlydige borger, synes jeg, er forkert, siger han til TV 2 Kosmopol.
Nogenlunde mellem de to står justitsminister Peter Hummelgaard (S).
- Politiet skal have de nødvendige værktøjer til at forebygge og opklare tyveri, herunder cykeltyveri, og derfor er mine embedsmænd i dialog med Rigspolitiet for at afdække, om der kan være behov for at ændre de lovgivningsmæssige rammer for politiets arbejde i forhold til cykeltyverier. Jeg ser frem til at kunne fremlægge resultatet af drøftelserne, og hvad de eventuelt giver anledning til, udtaler justitsministeren i et skriftligt svar til TV 2 Kosmopol.
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
Forbrydelse og straf
Ser man på antallet af anmeldelser af cykeltyverier og opklaringsprocenten af denne – udmålt i sigtelser – står det dog klart, at det går bedre.
I Københavns Kommune er opklaringsprocenten de seneste ti år generelt steget. I 2017 ramtes bunden, da kun 65 sigtelser for cykeltyveri blev rejst opholdt mod 14.249 anmeldelser, hvilket giver en opklaringsprocent på 0,41.
Sidste år var andel 0,81 procent, i 2021 var tallet 0,99 og i 2020 var tallet 1,06.
I Region Hovedstaden er opklaringsprocenten de seneste ti år steget fra 0,51 til 0,84, mens den for hele landet er gået fra 1,05 til 1,26 procent.
Det viser tal fra Danmarks Statistik.
I 2022 blev der på landsplan anmeldt 46.131 cykeltyverier, hvoraf langt over halvdelen skete i Region Hovedstaden. I alt blev der rejst 581 sigtelser.
Cykelbutik oplever tre-fire cykeltyverier om dagen
Spørger man i cykelforretningen og værkstedet Larry vs. Harry i København, kender de alt til cykeltyverier.
Forretningens produkter, der primært er ladcykler i markedets dyre ende, er nemlig eftertragtede blandt cykeltyve.
- Der er i hvert fald tre til fire kunder om dagen, der kommer ind og siger, at de har fået stjålet deres cykler, siger Mikkel Rosfort, der er mekanikerlærling og passer biksen, da TV 2 Kosmopol kommer forbi.
Personlig er han "ikke så meget for kontrol". Alligevel er forslaget om øgede politibeføjelser ved cykelrazziaer ikke helt hen i vejret, mener Mikkel Rosfort.
- Lige her synes jeg, det er en rigtig fin idé, fordi der er mange cykler derude, der er stjålet.
Problem for retssikkerheden?
Tilbage hos brancheforeningen Forsikring & Pension mener vicedirektør Thomas Brenøe vil føre til højere opklaringsprocent for cykeltyverier.
Men er der ikke et retssikkerhedsmæssigt problem i, at politiet kan kontrollere borgerne uden, at der er et mistankegrundlag?
- Jo, det kan man godt sige, men for det første er det et meget lille indgreb at tjekke, om en cykel er stjålet, og for det andet er vi ret sikre på, at politiet godt kan håndtere sådan en beføjelse, uden at det går ud over nogen, siger Thomas Brenøe.
Ved det, der siden blev erkendt som en ulovlig cykelrazzia, anvendte politiet færdselslovens paragraf 77. Denne kræver dog, at køretøjet skal have "fejl og mangler" for at kunne kontrolleres.
Vil politiet stoppe en cyklist og kontrollere cyklens stelnummer kræver det derfor, at cyklisten begår en trafikforseelse eller har en cykel, der ikke lever op til lovkravene.
Herefter kan politiet så spørge til cyklens oprindelse, hvilket så kan lede til en såkaldt begrundet mistanke, som så til sidst kan lede til en kontrol af cyklens stelnummer.
Hvad mener cyklisterne?
Dem er der mange af, og meninger ditto. TV 2 Kosmopol spurgte tre vilkårligt udvalgte onsdag eftermiddag.
- Jeg troede, at politiet i forvejen måtte gøre det. Så jeg synes, det er en god idé, siger Karla Sejling.
- Idet jeg selv har fået stjålet cykler, så vil jeg sige ja. Men den er tæt på fifty-fifty, siger Nicolas von Weitzel-Mudersbach.
- Hvis du har rent mel i posen, så er det din cykel. Har du det ikke, så er det ikke din cykel, konstaterer Christian Bentzen.