Irma-forkæmper besøgte Coops nye butik: "Jeg kommer ikke til at købe noget"
Fredag åbnede den første Coop-butik øst for Storebælt. TV 2 Kosmopol inviterede en Irma-forkæmper med på indkøbstur.
- Allerede her synes jeg, at man bliver stoppet af produkter overalt. I Irma havde man et overblik over butikken, siger Kim Ahm.
Kim Ahm, rutineret Irma-handler og manden bag Facebook-gruppen "Bevar Irma", er netop trådt ind ad dørtærsklen til den første Coop-butik øst for Storebælt.
Selvom han endnu ikke har bevæget sig ind til varerne i selve butikken, er han ikke imponeret.
- Farven er hæslig. Jeg synes, den er forfærdelig, siger han om den grønne nuance, der har erstattet Irmas mørkeblå farve.
Coop-butikken er åbnet i Irmas flagskibsbutik i Codanhus på Frederiksberg, men de genkendelige rammer gør ikke oplevelsen bedre for Irma-forkæmperen.
TV 2 Kosmopol har inviteret ham med på indkøbstur i anledning af butiksåbningen, men det bliver en billig omgang for den forhenværende Irma-kunde.
- Jeg kommer ikke til at købe noget i Coop eller andre af Coops butikker, med mindre jeg er et sted, hvor der ikke findes andet. Jeg ønsker ikke at støtte dem, siger han.
Bevar Irma
Irma betyder meget for Kim Ahm.
Han forbinder Irma med en købmandskultur, som han godt kan lide. Det tiltaler ham at handle dagligvarer i en butik, der går op i økologi og bæredygtighed, og han oplevede, at Irma var god til at udfordre kunderne med nye og anderledes varer.
Han oprettede "Bevar Irma"-Facebook-gruppen for at kæmpe for Irmas overlevelse. I dag har gruppen 23.000 medlemmer.
- Vi er nogen, der har arbejdet rigtig ihærdigt i det, vi kalder "kernegruppen", på at skabe en dialog med Coop, men det har ikke været muligt, siger han:
- Jeg kan ikke tale på alles vegne, men min fornemmelse er, at ikke ret mange vil støtte Coop på sigt. Med mindre man finder en løsning, hvor Irma bliver frisat af Coop, måske når Coop når langt nok ud i deres krise.
Så du håber på en Coop-krise?
- Coop-krisen kører på fuld skrue, de har det ene underskud efter det andet.
Men underskuddet stammer jo fra før den nye Coop-kædes åbning, blandt andet på grund af Irma?
- Irma var ikke en underskudsforretning, før Coop overtog, siger han.
Men det er mange år siden, at Coop overtog Irma, så der kan jo være mange andre faktorer, der spiller ind?
Nogle butikker har været i underskud, andre har ikke. Jeg mener bare ikke, at Coop kan finde ud af at drive købmandskab, siger Kim Ahm.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Bearnaise på tilbud
Kim Ahm bevæger sig gennem svingdørene og ind i Coops nye grøntafdeling.
"En bid grønnere", står der skrevet i neonoplyste bogstaver. Han kigger sig omkring og konstaterer hurtigt, at der mangler økologi.
- Jeg savner den mangfoldighed i økologiske produkter, som man så i Irma. Det er ikke økologien, der skriger én i øjnene, siger han:
- Udover lidt gulerødder og tomater, tilføjer han, da han får øje på økologi-mærket.
Kim Ahm bevæger sig videre ind i supermarkedet. Når han handler i Irma, kigger han ofte efter Thise-produkter og slagtervarer, fortæller han.
Han får da også øje på et par Thise-oste i kølemontren. De er på tilbud, konstaterer han.
- Lad os se, hvor længe de fortsætter samarbejdet med Thise, siger Kim Ahm.
I nærheden spotter han Irma-bearnaisen, og den er også på tilbud, ser han.
- Så må vi se, om det er en af de produkter, der kommer til at holde, eller om det bare er fordi, de ligger inde med et lager fra den gamle butik. Det ved man jo ikke, siger han.
Men kan det ikke også bare være, at varerne er på tilbud, fordi Coop holder åbningsfest?
- Jo, det tænker jeg da, men det kan også være, at det ikke er alle produkter, man vil videreføre, siger Kim Ahm.
Ingen nej-hat
Længere inde i butikken, henne ved frostvarerne, er Irma-tærterne placeret på rad og række.
"Det bedste fra Irma", står der på et skilt foran tærterne.
- Der kunne også have stået, at det bedste er fra Irma, siger Kim Ahm.
Han har altid foretrukket hindbærtærten, fortæller han.
Men han vil ikke købe den.
Ikke her.
- Nu bor jeg jo også i den anden ende af byen, så det bliver jo så langt, siger Kim Ahm:
- Når jeg handler, vil jeg gerne have en oplevelse af at gå i ro og fred, og når jeg ikke får den oplevelse her, vil jeg ikke gå efter de 250 Irma-produkter, de har udvalgt. Det vil være for frustrerende, tror jeg.
Fra mit synspunkt ligner butikken mange andre større supermarkeder. Er det ikke en lille nej-hat, du har taget på i dag?
- Nej, jeg synes ikke, at jeg har en nej-hat på. Jeg synes, at det er skønt med nye koncepter, hvis man kan se, at det er en god idé fremadrettet, og det ser jeg ikke i det her, siger Kim Ahm.
Coop savner også Irma
Idéen med den nye Coop-kæde er at samle Kvickly, Super Brugsen og Irma i én butik.
- Vi har taget det bedste fra de tre verdener og tilføjet ny inspiration fra udlandet, fra vores konkurrenter og fra vores kunder, siger Allan Kristoffersen, koncerndirektør i Coop-kæden.
Butikken skal dermed have kvalitetsprodukter og god service - kombineret med de lave priser, fortæller han. Butikken har eksempelvis det største økologi-sortiment i Danmark, pointerer han.
Det er kunderne selv, der har kunnet stemme på de Irma-varer, de har villet have med videre i det nye koncept. Det er blevet til 250 varer, og inden for det næste halve år forventer Coop at tilføje yderligere 50 varer til sortimentet, fortæller Allan Kristoffersen.
Han understreger desuden, at tilbudspriserne på Irma-varer ikke betyder, at de er på vej ud af sortimentet. Varerne er på tilbud i forbindelse med butiksåbningen.
Der er mange Irma-kunder, der er kede af, at Irma lukker som butik. Hvad tænker du om det?
- Jeg kan godt forstå, at Irma-kunderne er kede af at miste Irma. Jeg er også personligt ked af, at vi ikke har Irma mere. Men sandheden er bare, at vi solgte mindre og mindre i Irma, så det kunne simpelthen ikke betale sig at drive det videre, siger Allan Kristoffersen.
Nogle Irma-kunder mener ikke, at Coop har ønsket at gå i dialog om Irma. Hvordan forholder du dig til det?
- Det kan de måske godt have ret i. Mit fokus har været på at være i dialog med vores kunder generelt, vi har talt med flere tusinde kunder, og deriblandt også Irma-kunder, siger han:
- Kunne vi have gjort mere? Ja, det kunne vi måske godt. Men jeg er rigtig stolt af resultatet.