Københavnsk opfindelse: En særlig klimaflise kan redde os ved skybrud

I fem år har et lille stykke fortov på Heimdalsgade i København været testcenter for fremtidens skybrudssikring. Særlige fortovsfliser med 42 lodrette huller, der fører ned til et bassin inde i flisen, kan opsamle store mængder vand ved skybrud. Og løsningen er billig.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Klimaflisen kan opsluge et meget kraftigt skybrud, siger manden bag Flemming Rafn, arkitekt og partner i Tredje Natur
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Umiddelbart ligner den bare en fortovsflise. Men 42 huller i flisen gør hele forskellen. Den kan opsluge vand. Meget vand. Og det kan gøre en stor forskel ved voldsomme skybrud.

I fem år har en stribe af disse klimafliser udgjort fortovet på en på en lille strækning på Heimdalsgade i Nørrebro i København. Den er blevet testet i fem år, og Københavns Kommune giver den gode karakterer. 

- Særligt i brokvartererne og i indre by vil klimaflisen kunne være en brugbar løsning. For der er der kun få åbne grønne områder, vi ellers kan lede vandet hen. Jorden under veje og fortove er fyldt med rør og ledninger, som er dyre at flytte, siger Jan Rasmussen, projektchef i Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning. 

Det er smart lavet, at én løsning både kan virke som skybrudssikring og som lokal regnvandsopsamling

— Jan Rasmussen, projektchef i Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning

Som følge af klimaforandringerne vil der både komme flere og også voldsommere skybrud. For at undgå oversvømmelser er der derfor hele tiden brug for at forstærke den eksisterende skybrudssikring.

Københavns Kommune har i en nylig evaluering vurderet, at klimaflisen kan blive en del af løsningen, og at den godt kan komme til at fylde på de københavnske fortove i de kommende år.

- Kan man håndtere vandet direkte i fortovsflisen, hvor man altså slipper for at grave dybt, så kan der være en del penge at spare, i forhold til andre måder at håndtere regnvand.

Kom tættere på klimaflisen og dens potentiale i skybrudssituationer i videoen her.

Udover at holde på vandet ved skybrud og dermed modvirke, at kloakkerne ikke bliver oversvømmet, så kan flisen også bruges til at opmagasinere vand i tørkeperioder, så vandet kan bruges til vanding af bytræer.

- Det er smart lavet, at én løsning både kan virke som skybrudssikring og som lokal regnvandsopsamling. For der vil i fremtiden også komme perioder, hvor vi formentlig får mere tørke, og hvor vandet bliver en ressource. Så skal vi jo prøve at kigge på, hvordan vi kan få samlet det her op, siger Jan Rasmussen.

Klimaflisen er hul og fyldt med huller

Klimaflisen kan laves i flere størrelser, men udgangspunktet er, at den er dobbelt så tyk som en almindelig fortovsflise.

På overfladen kan man se 42 huller, der fører ned i et større hulrum inde i flisen, som fungerer som et slags vandbassin, der er koblet sammen med fliserne ved siden af. 

(Artiklen fortsætter under videografikken)

Her kan du se og høre, hvordan klimaflisen fungerer. Et kig under flisen. Illustration: Niels Knuth

Arkitekt og partner i Tredje Natur Flemming Rafn demonstrerer flisens funktion ved at hælde vand fra en vandkande udover fortovet på Heimdalsgade.

- Man kan jo tydeligt se, hvordan hullerne optager vandet lige så stille, og derfra ryger det ned i flisens hulrum, så det ikke løber ud i kloaksystemet, siger Flemming Rafn.

- Selvom jeg hælder med en ret kraftig stråle, som jo er meget kraftigere, end hvad der kommer når det regner, så ryger al vandet ned i flisen, og der er ikke noget vand, der ender ude på vejen ved et kloakdæksel.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Fliserne, der er lagt som test på Nørrebro, har 42 huller, som opsluger vand. Den er designet til at kunne klare det, man kalder en tiårshendelse - altså et meget kraftigt skybrud.

For enden af hver flise er der lavet fem huller, som fører videre over i den næste flise, så en lang stribe af flise tilsammen udgør et stort bassin. En af fliserne er så koblet til kloakken, og en elektrisk anordning styrer, om fliserne skal tømmes ud i kloakken eller om den skal holde på vandet. 

Skybrudsvarsler kommer som oftest med nogle dages forvarsel, og der vil derfor være god tid til at tømme fliserne for vand, så de er klar til at tage imod store mængder vand ved skybrud eller kraftig regn.

- Flisesystemet her er designet til at kunne håndtere det, man kalder en tiårshændelse i år 2100. Det vil altså sige, at det skal kunne håndtere et meget kraftigt skybrud, før vi begynder at belaste de øvrige skybrudssystemer, forklarer manden bag opfindelsen. 

(Artiklen fortsætter under boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Flisen der er lagt på Heimdalsgade er 12 cm tyk, og cirka halvdelen af flisen er hulrum, som kan opmagasinere vand.

- Vi lave flisen helt op til 40 cm tyk, og dermed vil den jo kunne håndtere meget mere vand, hvis det er det, vi lokalt har behov for. Og så vil vi jo også i højere grad kunne bruge vandet som en ressource, når kommunen skal ud og vande byens grønne områder, siger Flemming Rafn.

Fliserne er op til ti gange billigere end andre skybrudsløsninger

I Københavns Kommunes evalueringsnotat er en af de helt afgørende grunde til, at klimaflisen får en positiv vurdering, at den såkaldte omkostningseffektivitet er særdeles gunstig.

Kan man i stedet håndtere vandet direkte i fortovsflisen, hvor man altså slipper for at grave dybt, så kan der være en del penge at spare, siger Jan Rasmussen, projektchef i Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning

"Beregningen viser, at klimaflisen er op til 10 gange billigere, hvis det antages, at flisen etableres der, hvor fortovet skulle genoprettes i forvejen. Klimaflisen er således en meget billig løsning til at opnå skybrudssikring og klimatilpasning af kloak, der hvor der etableres helhedsgenopretning af vejstrækninger," står der i kommunens evalueringsnotat.

Dermed er der altså ikke lagt op til, at fortovet i størstedelen hele af København fra den ene dag til den anden skal have lagt nyt vandholdigt fortov. De skal snarere skiftes, når fortovet alligevel trænger til en overhaling.

- Fortovsfliser skal jo typisk rettes op hver 10. eller 20. år. Så kan man lægge klimafliserne ned der, i stedet for de traditionelle københavnerfliser. Og selvom denne her flise koster en lille smule mere end en almindelig flise, som ikke kan noget med vand, så vil det samlet set blive en meget lille ekstra omkostning, siger Flemming Rafn fra Tredje Natur.

- Og fordi ekstraomkostningen er nede på en tiendedel af den pris, forsyningen i dag betaler for at håndtere vand, så er det vores overbevisning, at der er en meget stor samfundsøkonomisk payoff i at arbejde med en koblet løsning som klimaflisen.

Før den udrulning for alvor kan tage fart, så vil Københavns Kommune dog gerne teste flisen på en længere strækning, end den der er i Heimdalsgade. Formentlig skal der altså laves et nyt testforløb på omkring en kilometer, hvor klimaflisen skal vise, at den kan fungere i en større sammenhæng.

Også hos forsyningsselskabet HOFOR, som blandt andet har ansvaret for kloak og vand i hovedstadsområdet, bliver forsøget med klimafliser fulgt med stor interesse.

- Klimafliser og andre vandsugende overflader kan være med til at tage toppen af presset på kloakkerne på dage med massiv regn og skybrud, siger Louise Grøndal, som er leder af HOFORs skybrudsprogram.

- Med fremtidens stigende regnmængder slipper vi dog ikke for også at bygge store tunneler under jorden i hele hovedstadsområdet. Der er behov for løsninger både over og under jorden, forklarer Louise Grøndal, som byder klimaflisen velkommen som en del af løsningen. 

Kan skabe flere grønne åndehuller

Samtidig med at klimafliserne blev lagt som nyt fortov på Heimdalsgade, blev der plantet et nyt grønt område lige op og ned ad fliserne, bestående af tre større træer og noget buskads.

Man ville nemlig teste, om fliserne kunne give vand til planterne og dermed være med til at skabe en grønnere by.

- Vandet fra fliserne kan vi lede direkte hen til træernes rødder, og dermed har træerne kunnet trives i selv de tørre perioder. Særligt i de første år efter et træ er blevet plantet, skal kommunen jo hele tiden ud for at vande det, men det har fliserne altså kunnet gøre, siger Flemming Rafn.

Han påpeger, at fliserne dermed indirekte kan være med til at løse en anden klimaudfordring. Nemlig den, at tætte byer om sommeren varmes ekstra meget op og bliver nærmest uudholdelige at være i.

- Med træer som de her, så bliver der kastet skygger, og der bliver lavet fordampninger, og dermed forbedres mikroklimaet. Og det fører generelt til et mere bæredygtigt byliv. For med flere træer, så kan folk i højere grad holde ud af at være i byen og tager altså ikke nødvendigvis meget langt væk.

Stor interesse for klimaflisen i udlandet

Mens klimaflisen testes i København, så er der samtidig stor interesse for den i udlandet.

Der er et marked for klimaflisen, og det marked er stort, siger Flemming Rafn. Hans virksomhed Tredje Natur mærker stor interesse fra blandt andet Tyskland og USA
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

- Vi er i dialog med nogle tyske producenter, for både Tyskland og hele Centraleuropa er et meget stort marked for os, og der er en meget stor interesse og momentum lige nu, hvor alle snakker om klimasikring mod vand, siger Flemming Rafn.

- Der er et marked for klimaflisen, og det marked er stort, tilføjer han.

Også på den anden side af Atlanten har man fået øjnene op for klimaflisen. Den har således vundet det amerikanske magasin Popular Sciences innovationspris for bedste nye produkt, og Tredje Natur ser da også et potentiale i at komme ind på det amerikanske marked.

- Vi har simpelthen oplevet så meget interesse for flisen, fordi klimaproblematikken er så bred. Interessen er rigtig, rigtig stor særligt i tætte byer. Og mens København har 750 kilometer fortov, så er der 21.000 kilometer alene i en by som New York, så vi drømmer naturligvis stort, slutter Flemming Rafn.

Link kopieret!

Seneste nyt

112 år gammel Københavnsk bro spærres igen idag

Nyhavnsbroen er fra 1912.
Foto: Martin Frøland/Ritzau Scanpix

Mellem kl. 8 og 12 søndag bliver Nyhavnsbroen i København spærret i begge retninger.

Det skriver Københavns Kommune på X.

Den 112 år gamle Nyhavnsbro skal nemlig have et eftersyn. Det skulle den også tilbage i september. Men man er åbenbart ikke helt færdig.

Nyhavnsbroen forbinder Holbergsgade på Gammelholm med Toldbodgade i Frederiksstaden.

Og skulle man være historisk interesseret er den elektriske klapbro fra 1912. Den har været renoveret to gange. I 1960 og 1993. 

Foto: Københavns Kommune
Link kopieret!

Tusindvis af sager om flykompensation presser på Københavns byret

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Landets byretter bliver presset af sager om kompensation i forbindelse med flyrejser. Det skriver Politiken.

Sidste år fik byretterne i København, Kolding og Aalborg, hvor de største danske lufthavne hører under, 14.315 sager. I år har de foreløbigt modtaget 11.037 sager.

I Københavns Byret udgør flysagerne to tredjedele af de civile sager. I januar beskrev Danmarks Domstole i en artikel, at Københavns Byret har fem kontorfunktionærer ansat, som fast behandler sagerne.

Det stigende antal sager, som kompensationsfirmaer ofte hjælper passagerne med, medfører "et øget pres på disse byretters kapacitet", skriver Domstolsstyrelsen til Politiken.

Bag mange af sagerne står virksomheder, som tilbyder at hjælpe med at søge kompensation. Det gør de mod et gebyr, som ofte lyder på mindst 25 procent af kompensationen.

Et af dem er selskabet Flyhjælp, hvor Benedikte Bolvig Lund er juridisk direktør. Hun siger til Politiken, at deres hjælp ikke vil være nødvendig, hvis flyselskaberne selv udbetalte den rette kompensation.

Link kopieret!

Søndag byder på to-cifrede varmegrader

Det er slut med frost og sne i denne omgang. Vejret i dag bliver overskyet og perioder kommer der regn. Men i løbet af eftermiddagen bliver det mest tørt.

Det oplyser DMI til Ritzau.

Let til frisk vind omkring syd, ved kysterne op til hård vind.

Temperaturen stiger til op mellem 9 og 11 grader. I nat kan det tal stige til hele 13 grader.

Link kopieret!

Nu efterlyses de: To malerier af Grevinde Danner forsvandt for 100 år siden

Værket her er malet af Mogens Lorentzen, og det hedder Frederik 7. og Grevinde Danner.
Foto: Det Nationalhistoriske Museum på Kronborg

Det Nationalhistoriske Museum på Kronborg Slot efterlyser to malerier af Grevinde Danner. Det drejer sig om to kunstmalerier af grevinde Danner, der havde det borgerlige navn Louise Rasmussen.

Det ene værk hedder Jomfru Louise Rasmussen Drømmer og er malet af Jais Nielsen. Det blev sidst set ved en udstilling på Charlottenborg i 1919.

Det andet værk er malet af Mogens Lorentzen, og det hedder Frederik 7. og Grevinde Danner. Maleriet udsmykkede restauranten, der lå i Kinopalæet på Frederiksberg i København. Biografen blev revet ned i 1981, og maleriet er ikke set siden.

- Vi kan ikke spore, at de er blevet solgt på auktion, siger samlings- og udstillingschef på museet Mette Houlberg Rung.

- Den eneste grund til, at vi ved, at billederne har eksisteret, er fordi der har været sort/hvid gengivelser udstillet på Det Kongelige Bibliotek, lyder det.

Hænger værkerne ikke hjemme hos dig, har du måske alligevel oplysninger, der kan lede museet i retning af de to malerier.

- Nogle gange forsvinder kunstværker, hvis de går i stykker og bliver smidt ud, fordi man ikke ved, hvad man har mellem hænderne. Og det er også en brik, siger samlingschefen.

Foto: Det Nationalhistoriske Museum på Kronborg
Link kopieret!

Eksperter kommer med kraftig advarsel mod byggetendens

Det kan ikke nytte noget, at vi bliver ved med at bygge nyt langs kysterne rundt om i landet, når vi ved, at der kommer flere oversvømmelser.

Sådan lyder det nu i et markant opråb fra en række eksperter, der mener, det er på tide at hive i håndbremsen på de mange byggekraner i kystnære områder rundt i landet.

Meldingen kommer i kølvandet på en ny undersøgelse fra Arkitektskolen Aarhus, hvor forskere har nærstuderet 54 danske kystbyer.

Her kan de konstatere, at samtlige byer siden 2010 har bygget nyt på havnefronter og i andre områder, selvom stederne er i risiko for at blive oversvømmet ved en stormflod i fremtiden.

Og det er altså en tendens, som en række eksperter, TV 2 har talt med, nu advarer mod.

Link kopieret!

Færre DSB-kunder nåede frem til tiden

Oktober måned har været en træls en af slagsen for DSB's passagerer på de sjællandske regionalbaner.

Værst står det til på strækningen København-Ringsted, hvor blot 66,2 procent af DSB-kunderne nåede frem til tiden i oktober, hvilket er 4,7 procentpoint lavere end sidste år.

Det skriver TV 2 Øst.

Ifølge DSB's kontrakt med staten skal 75 procent af kunderne nå frem til tiden, hvilket vil sige inden for tre minutter af ankomsttiden i køreplanen.

Link kopieret!

Ændringer på flere S-togslinjer

Foto: Jacob Espander Clemen/ TV 2 Kosmopol

Der kører lørdag eftermiddag færre S-tog på linjerne A, B og C.

Det oplyser DSB.

Ændringerne skyldes en fejl i sporet mellem Vesterport og Nørreport tidligere løradg.

- Vi begynder at indsætte  Linje B, C og A  i nævnte rækkefølge i normal plan fra klokken 14.30 og frem. Rejseplanen opdateres løbende, skriver DSB.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google