Overblik: Siden 1996 har debat om særlig afgift buldret - nu skal 2000 bilister prøve det af

I 1996 demonstrerede forskere fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) et system for roadpricing. Mandag er et nyt forsøg om roadpricing rullet ud på de københavnske veje.

I flere årtier har politikere lystigt diskuteret, om der skal indføres roadpricing i hovedstadsområdet. 

For skal vi have en betalingsring, der kan være med til at regulere trafikken som det eksempelvis er tilfældet i andre europæiske storbyer? 

Mandag morgen er vi kommet et lille skridt tættere på. 

Her er første del af et ambitiøst forsøg om roadpricing blevet udrullet i blandt andet København. 

Omkring 100 forsøgsdeltager er i første omgang omfattet af forsøget, der skal teste, om bilister vil køre mindre på trafiktunge tidspunkter, hvis de skal betale en vejafgift.

Men faktisk skal vi mere end 25 år tilbage i tiden, for at finde tidspunktet, hvor roadpricing for første gang blev et tema herhjemme.

I tidslinjen nedenfor kan du se, hvordan diskussionen om roadpricing har udviklet sig siden 1996. 

Roadpricing i hovedstaden


Mandag skal udvalgte bilister betale fiktive vejafgift i hovedstadsområdet. Det sker i et forsøg på at blive klogere på trængslen på vejene.

Men faktisk skal vi helt tilbage til 1996 for finde tidspunktet, hvor roadpricing for første gang blev et tema herhjemme.

  • Roadpricing bliver tema i dansk sammenhæng

    1996

    I 1996 demonstrerede forskere fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) et system for roadpricing.

  • "Udansk, utrygt og skræmmende"

    1997

    Daværende statsminister Poul Nyrup Rasmussen (S) kommer i sin tale ved Socialdemokratiets årsmøde i 1997 ind på roadpricing.

    Her tilkendegiver Poul Nyrup Rasmussen, at han er enig i en lederartikel fra Jyllands-Posten, hvor der er blevet "advaret imod perspektiverne i idéen om såkaldt roadpricing."

    - Miljømæssigt kan det være smart ved, at man så automatisk kan beskatte miljøbelastende kørsel i storbyer kraftigt og gøre det billigere at køre i tyndt befolkede områder. Det er fint nok, især da man hævder, at det ikke er nødvendigt konkret at registrere og dokumentere, hvor man har kørt hvornår.

    - Meningen er jo ikke at udspionere nogen. Men alligevel er der noget udansk, utrygt og skræmmende ved det, lyder det angiveligt fra Poul Nyrup Rasmussen.

  • Rapport skal afdække fænomen

    2000

    Trafikministeriet giver sig i kast med en rapport om roadpricing.

  • Roadpricing indgår i trafikforlig

    2009

    I 2009 besluttede samtlige partier i Folketinget med undtagelse af Enhedslisten, at man ville arbejde med at indføre roadpricing som en del af et stort trafikforlig.

    Målet var, at systemet skulle fungere for lastbiler i 2011 og for personbiler i 2015.

  • VK-regering kasserer idéen om roadpricing

    2011

    VK-regeringen kasserer idéen om roadpricing for personbiler, efter at et hollandsk forsøg, som man ville læne sig opad, bliver afbrudt.

    Også Socialdemokratiet og SF gå væk fra roadpricing og arbejder i stedet for en betalingsring om København.

  • Betalingsringen lægges i graven

    22. februar 2012

    I februar 2012 - fem måneder efter at S-SF-R-regeringen har overtaget magten - opgiver regeringen planen om en betalingsring rundt om Købehavn. I tiden op til havde omegnsborgmestre buldret frem med kritik.

    Dagen inden havde statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) på et pressemøde gentagne gange sagt: “Der kommer en rigtig god løsning i morgen.”

    I stedet nedsætter man Trængselskommissionen, som specifikt får besked på at undersøge mulighederne for et landsdækkende roadpricingsystem for personbiler.

    Samtidig arbejder Skatteministeriet videre med et roadpricingsystem for lastbiler. Det bliver imidlertid droppet i februar 2013, da det ifølge skatteminister Holger K. Nielsen (SF) vil være for dyrt.

  • Kommission anbefaler "storskalaforsøg"

    2013

    I 2013 anbefalede Trængselskommissionen, at man satte gang i et storskalaforsøg med roadpricing til at nedbringe trængslen i København.

  • Ny kommission bakker op om forsøg med kilometerbaseret vejafgift

    2014

    I 2014 sluttede Produktivitetskommissionen sig til de miljøøkonomiske vismænd, der råbte "roadpricing". Kommissionen konkluderede, at det ville være en god idé at forsøge sig med en kilometerbaseret vejafgift - især for dem, der kører i myldretiden.

  • Frank Jensen varsler opgør med dieselbiler i København

    September 2017

    Københavns daværende overborgmester Frank Jensen (S) bebuder en plan for at nedbringe luftforureningen i byen.

    Hvordan Socialdemokratiet så nærmere bestemt vil sikre renere luft i hovedstaden, kommer han ikke ind på. Men det bliver helt sikkert ikke i form af en betalingsring. Den idé er stendød og bliver liggende i sin grav, fastslår Frank Jensen.

    - Jeg håber, at vi kan få udfaset diesel som drivmiddel i byerne, understreger Frank Jensen efterfølgende over for Ritzau.

  • Københavnske politikere vil løse trængsel med vejafgifter

    Maj 2018

    En rundrining foretaget af Berlingske viser, at et politisk flertal i København er klar til at indføre vejafgifter for at mindske den øgede trængsel på kommunens veje.

    Borgerrepræsentationen vil rette henvendelse til staten for at få lov til som minimum at prøve vejafgifter af med henblik på at mindske og regulere biltrafikken i København.

  • April 2020

    En ny rapport konkluderer endnu engang, at roadpricing kan løse københavnsk biltrængsel.

    Overborgmester Frank Jensen (S) er begejstret, men Venstre skyder idéen ned og mener i det hele taget ikke, at trængslen i trafikken udgør et problem.

    - I Venstre har vi aldrig gået ind for roadpricing, og det gør vi heller ikke nu. Det er en yderligere beskatning, og de steder i udlandet, hvor man har forsøgt sig med det, har det alligevel ikke virket, siger Flemming Steen Munch, der er Venstres gruppeformand i Københavns Borgerrepræsentation, til TV 2 Kosmopol.

  • Februar 2021

    En såkaldt elbilkommissionen ønsker at se på, om det giver mening at indføre en afgift i København og på Frederiksberg.

    Regeringen er dog ikke fortaler for trængselsafgifter, forklarer den daværende transportminister Benny Engelbrecht (S). Han ikke mener, at en trængselsafgift i København og på Frederiksberg vil kunne få mange til at fravælge bilen til fordel for den kollektive trafik.

  • 33 procent flere biler på motorvejene 10 år efter betalingsringen blev droppet

    Februar 2022

    I 2019 er der kommet 33 procent flere køretøjer på de 11 største indfaldsveje til København sammenlignet med 2012, hvor Thorning-regeringens betalingsring blev lagt i graven.

    Det viser TV 2 Kosmopols gennemgang af trafiktal, som Vejdirektoratet har leveret.

  • Februar 2022

    2000 danskere skal indgå i forsøg med roadpricing

    Folketinget afsætter i 2020 20 millioner til et stort forsøg med roadpricing, hvor tusindvis af privatbilister skal deltage.

    Danmarks Tekniske Universitet (DTU) vinder et udbud og skal i samarbejde med Sund og Bælt gennemføre forsøget med roadpricing på de danske veje.

    Håbet er, at et sådant forsøg kan give erfaringer, der kan bruges til at afhjælpe trængslen på vejene i de større danske byer. 

  • Udvalgte bilister skal betale vejafgifter i hovedstadsområdet

    11. september 2023

    Første del af et ambitiøst forsøg, der skal teste, om bilister vil køre mindre på trafiktunge tidspunkter, hvis de skal betale en vejafgift, udrulles.

    Her skal en udvalgt gruppe bilister betale fiktive vejafgifter den kommende tid.

    Vejkameraer, som normalt registrerer bilers nummerplader for at håndhæve miljøzoner, skal bruges til at sikre registreringen af køreturene.

Kilder: TV 2 Kosmopol, Ritzau, Politiken 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik