Nu skal udvalgte bilister betale fiktive vejafgifter i hovedstadsområdet

For at blive klogere på trængsel på vejene skal en udvalgt gruppe bilister betale fiktive vejafgifter den kommende tid.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
I forsøget vil en køretur på ti kilometer i myldretiden koste op mod 32 kroner ekstra.

Vil du droppe bilen, hvis du skal betale ekstra, når du skal fra a til b i myldretiden? 

Nu udrulles første del af et ambitiøst forsøg, der skal teste, om bilister vil køre mindre på trafiktunge tidspunkter, hvis de skal betale en vejafgift. 

Mandag morgen begyndte forsøget for de første omkring 100 forsøgsdeltagere. I alt 2.200  skal i alt deltage i forsøget, der især er koncentreret om trafikken i Aarhus og København. 

Og der er grund til at tro, at varierende vejafgifter vil få nogle til at droppe bilen helt eller undgå myldretiden, lyder det fra forsker bag forsøget:

- Fordi man har mulighed for at gøre det dyrere at køre på de tidspunkter, hvor der er mest trængsel, så vil det også betyde, at nogen bilister måske flytter tidspunktet for turen, at de tager et andet transportmiddel, eller at de kører et helt andet sted hen, siger forsker på DTU, Ninette Pilegaard til DR.dk.

Hun bakkes op af Harry Lahrmann, der er trafikforsker ved Aalborg Universitet. Han mener, at roadpricing kan få stor betydning for en by som København. 

- Det kan betyde rigtig meget for en storby som København, fordi vi ved, at der simpelthen er for mange, der har lyst til at køre i bil, siger Harry Lahrmann til TV 2 Kosmopol og uddyber: 

- Hvis vi gør det dyrere at køre i bil i København - og specielt i myldretiden - så er der nogle, der vælger at cykle, bruge den kollektive trafik, tage en hjemmearbejdsdag eller køre sammen. 

Der kan være god grund til at se på, hvordan biltrafikken kan mindskes eller fordeles i hovedstadsområdet. For der kommer langt flere biler - faktisk forventes antallet af biler at vokse med op til 18 procent frem mod 2035, ifølge den seneste mobilitetsredegørelse fra Københavns Kommune. 

Hvordan fungerer forsøget?

I forsøget vil deltagerne få installeret en særlig app, hvor de skal registrere deres kørsel i en periode på syv til 11 uger. Det kan enten gøres automatisk via GPS og Bluetooth eller ved at taste rejsen ind efterfølgende.

Ud fra rutens længde og tidspunkt på dagen vil en vejafgift blive udregnet og opkrævet via appen, hvor der fra start er sat et fiktivt beløb ind. 

I første omgang er det dog kun fiktive penge, som forsøgsdeltagerne skal betale for køreturene. Men hvis der stadig er penge tilbage, når forsøget er slut, vil deltagerne få dem udbetalt i rigtige penge.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Eksempel: Fra Virum til Indre By

Mandag morgen kostede det 24 kroner i fiktiv vejafgift at køre fra Virum til København i myldretiden:

Afgifterne fordelte sig således:

  • Kørsel uden for afgiftszone: 4,18 kilometer = 0 kroner

  • Kørsel i forstadszone: 5,72 kilometer = 8,58 kroner

  • Kørsel i cityzone: 6,22 kilometer = 15,55 kroner

Priseksempel fra Sund & Bælt

På kortet her kan du se de to zoner i hovedstadsområdet, der er med i forsøget. For begge zoner vil afgiften være højest på hverdage mellem klokken 07.00 og 09.00 og 15.00 og 18.00.

(Artiklen fortsætter under kortet.)

Her er de to afgiftszoner, som forsøgsdeltagerne skal betale for at køre ind i.
Foto: Grafik: Mia Cassens

Minutter eller kilometer

Forskerne tester to typer af vejafgifter i forsøget, det ene udregnes ud fra, hvor mange kilometer bilisten kører, og det andet ud fra antallet af minutter.

Men hvor meget vil det så koste?  

Minutbaseret vejafgift:

Her betales for det antal minutter, der køres. Taksterne i afgiftszonerne vil ligge mellem 0,5 og 2 kroner per minut.

Kilometerbaseret vejafgift:

Her betales for de kilometer, der køres. Taksterne i afgiftszonerne vil ligge mellem 0,5 og 3,25 kroner per kilometer.

Det vil sige, at en køretur på ti kilometer i myldretiden vil koste op mod 32 kroner i vejafgift, eller at en tyve minutters kø på vej hjem fra arbejde kan koste 40 kroner. 

Vejkameraer, som normalt registrerer bilers nummerplader for at håndhæve miljøzoner, skal  bruges til at sikre, at forsøgsdeltagerne ikke snyder og "glemmer" at registrere en køretur.

Hvis de glemmer det, vil de blive opkrævet en fiktiv bøde i appen.

Det er DTU i samarbejde med Sund & Bælt, der står for forsøget med vejafgifter, som efterplanen skal køre frem til 2025. 

Forsøget med roadpricing er sat i gang af den daværende S-regering, der sammen med SF Enhedslisten og Radikale Venstre blev enige om at afsætte 20 millioner til projektet. 

Sådan gør de i andre storbyer

Mens man i hovedstadsområdet ikke har en betalingsafgift for bilister eller nogen anden form for roadpricing, så står det anderledes til i en række andre europæiske storbyer.

I de svenske byer Stockholm og Göteborg har man eksempelvis bompenge, men man i Oslo og London kan blive mødt en trængselsafgift.

Man kan dog ikke sammenligne dem med den, man netop nu afprøver i København, forklarer Harry Lahrmann, der er trafikforsker Aalborg Universitet, til TV 2 Kosmopol.

- Den model, man afprøver i København, er mere avanceret. Den er up to date og det er den nyeste teknologi Den er mere fintfølende end det, man har de andre steder.

Link kopieret!

Seneste nyt

Officerskole ændrer håndbog: Rådede kvinder til at "overlade det meste til fantasien"

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

For anden gang i år har Hærens Officerskole nu ændret den håndbog, som alle nye kadetter får udleveret ved studiestart.

Det skriver DR.

Før stod der følgende i håndbogen om de studerendes påklædning i fritiden:

"Særligt til mændene: Altid bælte i bukserne og stryg skjorten".

"Særligt til kvinderne: Overlad gerne det meste til fantasien!"

Nu står der:

"Ønsker du at fremstå præsentabel og respektabel i de fleste situationer, kan du dog med fordel klæde dig en anelse mere konservativt end du normalt ville gøre".

Ændringen er sket, efter DR tog kontakt til Hærens Officerskole og spurgte ind til håndbogen.

Link kopieret!

Anna Thygesen fik tømt kontoen af svindler - nu er der nyt i sagen

Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Erhvervskvinden Anna Thygesen fortalte i sidste uge, at hun var blevet svindlet af en person, der udgav sig for at være fra hendes bank.

Svindelnummeret kostede hende flere tusinde kroner, skrev hun i et Facebook-opslag. Men nu er alle pengene - undtagen 8.000 kroner - kommet retur på hendes konto, skriver hun i et nyt opslag onsdag aften.

Hun takker Danske Bank for god support og service og politiet, NSK og borgerservice for støtte, hjælp og forståelse.

- Jeg håber, at min åbenhed omkring svindelsagen har været med til at åbne øjne, vidensdele, give indsigt i en kriminel verden, som overgår de flestes fantasi, og ikke mindst håber jeg, at jeg har været med til at udbrede budskabet om, at svindel rammer alle aldre, alle jobs og alle sociale klasser, og at vi ikke skal være flove og skamfulde over at være blevet svindlet, skriver hun i sit opslag.

Link kopieret!

Novo Nordisk får forsøgsaber fra udskældt industri i Vietnam

Arkivfoto af forsøgsaber. TV 2 Kosmopol ved ikke, om det er netop denne abeart, der er tale om.

Novo Nordisk selv nægter at fortælle, hvor de får de aber fra, som bruges til at teste ny medicin.

Men nu vurderer eksperter over for Jyllands-Posten, at der kun er tre mulige leverandører i Vietnam, og at de alle sammen har været beskyldt for at handle aber på det sorte marked.

- Jeg ved ikke, hvordan Novo Nordisk kan sige uden at fortrække en mine, at de får lovligt opdrættede aber, siger Lisa Jones-Engel, en af verdens førende abe-forskere, til Jyllands-Posten.

Det kan ifølge forskeren potentielt være sundhedsfarligt at købe aber på det sorte marked, da de kan bære smitsomme sygdomme med sig.

Novo Nordisk har ifølge Jyllands-Posten ikke ønsket at forholde sig til kritikken.

Link kopieret!

Vejdirektoratet advarer bilister: "Vær opmærksom"

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Torsdag morgen og formiddag byder på både regn, slud og temperaturer omkring frysepunktet.

Vejdirektoratet råder derfor bilister til at være opmærksomme og køre efter forholdene.

- Vær særligt opmærksom ved broer, i skovområder samt lavtliggende områder, skriver Vejdirektoratet på det sociale medie X.

Link kopieret!

Cyklister har selv et ansvar i hver tredje ulykke i vejkryds

Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

En analyse, som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker står bag, viser, at cyklister i hver tredje ulykke var medvirkende til, at det gik som det gik.

Det skriver Ritzau.

Kommissionen har analyseret 27 ulykker fra 2023, som primært fandt sted i København, Odense og Aarhus.

Og her var det altså omkring en tredjedel af ulykkerne, hvor cyklisten selv var medskyldig. Eksempelvis fordi de kørte over for gult eller rødt lyst.

Link kopieret!

Politiet melder om "brun sæbe" på vejene lige nu

Arkivfoto.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Vinteren har for alvor ramt hovedstadsområdet. Her til aften drysser kraftige snebyger fnug ned over store dele af vores område.

Og det giver alvorlig problemer på vejene. Hos Midt- og Vestsjællands Politi har man netop udsendt en advarsel til bilisterne.

- Grundet vinterens komme og temperaturerne nu er omkring 0 grader, opleves sneen som brun sæbe. Vi opfordrer derfor alle til at køre forsigtigt og være opmærksomme på vejens beskaffenhed, skriver politiet på X.

Link kopieret!

Også Dansk Folkehjælp melder om ny, trist rekord

Statens Museum for Kunsts juletræ skal pyntes, og det kan børnene være med til i weekenden.
Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix

For andet år i træk har flere end 20.000 børnefamilier søgt om en økonomisk håndsrækning til jul. Det er 18 % flere end for bare to år siden.

Det skriver Dansk Folkehjælp i en pressemeddelelse.

Trods lavere inflation og generel økonomisk fremgang i Danmark oplever Dansk Folkehjælp, at behovet for hjælp er stigende og at ansøgernes økonomi er strammere. I år var ansøgningsfristen kortere, til gengæld var antallet af ansøgere pr. døgn 27 % procent højere end i 2023. I år har 47 % af ansøgerne et rådighedsbeløb på under 2.000 kr. om måneden.

- Ansøgere til Dansk Folkehjælps Julehjælp er forældre til nogle af de 47.200 børn i Danmark, der lever i fattigdom. De har ikke råd til julemad, julegaver og sociale arrangementer i december. De melder fra til juleafslutninger og juletræsfester, fordi de ikke har penge til gaven til pakkespillet, fortæller generalsekretær i Dansk Folkehjælp Mirka Mozer.

Hos Dansk Folkehjælp får hver godkendt familie 800 kroner til julemad og 500 kroner pr. barn til julegaver. En familie kan højst modtage 2.800 kr. i alt.

Link kopieret!

Kraftige snebyger rammer Sjælland og København

Foto: Grafik / TV 2 Vejret

Onsdag aften rammer kraftige snebyger København og Sjælland. I Helsingør dalede snefnuggene ned allerede omkring kl. 17:30.

Det samme gjorde det på motorvejene nord for København.

- Her i de tidlige aftentimer er det generelt Sjælland, der får de kraftige snebyger og er mest udsat de næste timer, skriver meteorolog Peter Tanev.

Det skriver TV 2 Vejret.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google