Tre personpåkørsler med dødelig udgang på en måned: Nu reagerer Banedanmark
De seneste tre år er der sket en væsentlig stigning i antallet af dødsulykker i forbindelse med uautoriseret færdsel på sporene. Nu reagerer Banedanmark.
Tre personpåkørsler med dødelig udgang - og det er på blot en måned.
Det er en trist statistik, som Banedanmark nu må forholde sig til, efter der i december har været tre dødsulykker i forbindelse med uautoriseret færdsel på sporene.
Ulykkestallene er renset for selvmord.
Samtidig er antallet af ulykker forbundet med uautoriseret færdsel på togskinner steget, og det får derfor Banedanmark til at reagere.
Ifølge Martin Harrow, der er områdechef for Kvalitet og Sikkerhed i Banedanmark, er det et stort problem, at folk eksempelvis kravler ind over skinnerne.
- Det er et stort problem. Den danske jernbane er en af de sikreste i Europa, men vi ser, at der er folk, der bliver slået ihjel hvert eneste år.
Natten mellem 1. og 2. december afgik en ung mand ved døden på Ballerup Station, da han forsøgte at krydse sporene.
Den 3. december forsøgte en 17-årig dreng det samme ved Svanemøllen Station og afgik ved døden af samme grund.
9. december krydsede en 47-årig mand et spor med nedslåede bomme og blev påkørt ved Køge.
(Artiklen fortsætter under billedet.)
Foto: Anna Clara Ingemann-Hansen, TV 2 Kosmopol
Spørger man Martin Harrow er det for Banedanmark ikke en nyhed, at folk trodser reglerne med at gå ude på sporene.
- Vi har mellem fem og otte dræbte på jernbanen (om året, red.), som er det, vi kalder uautoriseret færdsel på banerne. Altså folk, der befinder sig steder, hvor de ikke må være, og hvor de burde vide, at de ikke må være, fortæller han til TV 2 Kosmopol.
Aldrig en god idé
Uanset hvor fristet man er, og uanset hvor travlt man har, er det aldrig smart at krydse skinnerne ifølge Martin Harrow.
- Det er forbundet med livsfare at bevæge sig ud på skinnerne. Et godstog eller andre tog kan ikke bremse, fordi der er så meget momentum på, forklarer Martin Harrow og uddyber:
- Man kan ikke forvente, at der er en anden, der bare lige sådan bremser for en, siger han.
Kan I gøre noget anderledes for at forhindre dødsulykkerne?
- Vi er enormt berørte, hver gang der sker en hændelse. Vi ser på, om der er noget, vi kan, bør og skal gøres anderledes. Du får mig aldrig til at sige, at det hele er perfekt, men helt overordnede set, så er sikkerheden i orden, siger Martin Harrow og fortsætter:
- Vi er afhængige af, at folk passer på sig selv, og at de ikke går ind på steder, hvor de ikke må være, siger han.
Martin Harrow fortæller til TV 2 Kosmopol, at det typisk er i sommermånederne, at de har de største problemer med uautoriseret færdsel på togskinnerne.
Banedanmark følger løbende de ulykker, der sker på skinnerne for at de kan forbedre eventuelle mangler.
De appellerer dog først og fremmest til, at man værner om sig selv og hinanden:
- Hvis man nu er en gruppe venner, der følges, og én synes, at det er en god idé (at bevæge sig ud på jernbanen, red) - så mind dem om, at det skal man ikke. Det er forbundet med livsfare at bevæge sig ud på jernbanerne, siger Martin Harrow.
Hvad gør I selv for at sikre sikkerheden i og omkring sporene?
- Vi lægger os i selen for, at der ikke er nogen, der uforvarende skal kunne komme ud på jernbanen. Det vil sige, at det handler om skiltning, og det handler om afskærmning med henholdsvis hegn, grøfter og så videre, siger Martin Harrow og fortsætter:
- Det er vanskeligt for os at gøre noget ved de fok, som helt aktivt kommer ud (på sporene, red.). Vi har 3.000 kilometer jernbane, så vi kan ikke hegne det hele ind. Den krydser blandt andet veje, så der vil være adgang til sporene, siger han.
I videoen nedenfor kan du se en lokomotivfører, der opfordrer til, at man aldrig skal tage chancen og krydse sporet ulovligt.