Efter massive problemer: Ny aftale skal sænke svartiden på 1813 - men det er ikke nok
En aftale mellem PLO-Hovedstaden og Region Hovedstaden skal sikre, at borgene ikke skal vente i ualmindelig lang tid for at komme igennem akuttelefonen 1813.
Alt for mange har oplevet at sidde i minut- eller endda timelange telefonkøer, når de har ringet til akuttelefonen 1813 i forbindelse med sygdom.
Men det skal være slut nu.
PLO-Hovedstaden (Praktiserende Lægers Organisation) og Region Hovedstaden har nemlig indgået en aftale om, at praktiserende læger kan hjælpe med at tage telefoner på hverdage mellem klokken 16.00 og 18.00 i den såkaldte spidsbelastningstid. Og det skal altså være med til at sænke de lange svartider.
Stor glæde
Den nye aftale har vakt stor begejstring hos både Region Hovedstaden og PLO-Hovedstaden - særligt hos Christoffer Buster Reinhardt, der formand for Sundhedsudvalget i Region Hovedstaden.
- Det her er helt fantastisk. Vi har kæmpet for at de praktiserende læger kommer til at spille en central rolle på 1813, siden 1813 blev stiftet, siger han til TV 2 Lorry og fortsætter:
- Det her håber jeg jo virkelig bliver godt for patienterne - og at det er med til at sænke de svartider, der stadig er alt, alt for lange.
Alt for lange svartider
De lange svartider på akuttelefonen har ofte skabt debat.
En frisk aktindsigt viser, at svartiderne for første kvartal i 2022 langt fra lever op til Region Hovedstadens målsætning om, at 90 procent af alle opkald skal besvares inden for tre minutter, mens alle opkald skal være besvaret inden for 10 minutter.
I årets første tre måneder blev blot 35 procent af alle opkald besvaret indenfor tre minutter, mens kun 57 procent af borgerne, som ringede 1813, kom igennem telefonkøen indenfor 10 minutter.
(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)
Om aftalen
- De alment praktiserende læger indgår som første led i visitationen, men flere modeller kan afprøves i perioden.
- De praktiserende læger fungerer på egen autorisation. De praktiserende læger varetager selvstændig visitation af patienter. Det er et krav, at lægen holder sig opdateret om gældende kliniske retningslinjer, faglige vejledninger og regionens gældende visitationsretningslinjer.
- De praktiserende læger skal anvende 1813’s tekniske system, så patienter registreres ensartet. Lægerne skal deltage i Akutberedskabets kvalitetsarbejde.
- Praktiserende læger, der varetager konsulentydelser, skal indgå en databehandleraftale.
Kilde: Region Hovedstaden
Frivillig ordning
I aftalen - der lige nu løber året ud - er det frivilligt for den enkelte praktiserende læge, hvorvidt vedkommende vil deltage i ordningen.
Men spørger man formanden for PLO-Hovedstaden, Peder Reistad, er der stor tiltro til, at de praktiserende læger tager sin tørn.
- Forventningen er, at der vil være rigtig mange af vores medlemmer, der ønsker at deltage i den her ordning, fordi den er meget fleksibel. Man får en computer hjem i sin klinik og kan derfor sidde og tage 1813 telefoner hjemmefra.
Ikke nok
Selvom aftalen torsdag vækker glæde hos PLO og Regionen, så skal man dog ikke satse alt på, at det nu er slut med de lange ventetider.
Adspurgt om aftalen er nok til at komme de lange svartider på akuttelefonen til livs, svarer Lars Gaardhøj, der er Regionsrådsformand i Region Hovedstaden, sådan:
- Der skal sikkert mere til. Jeg tror, det her er en vigtig del af at få nogle bedre svartider, men vi kigger også på andre løsninger - og det tager vi med i budgettet i efteråret, siger Lars Gaardhøj til TV 2 Lorry.