Forringelser på Kystbanen - nordsjællandske borgmestre frustreret
Færre tog, og en ny endestation er udsigten for de 10 millioner togrejsende, der årligt benytter sig af den nordsjællandske Kystbane.
Nu er der sat et endeligt punktum i den årelange tvist om Kystbanens fremtid. Og det er ikke faldet heldigt ud for borgmestrene i kommunerne langs Kystbanen
For allerede i 2022 har det sidste tog på strækningen været inde og vende i Kastrup Lufthavn. Derefter hedder endestationen delvist Københavns Banegård, men også Køge og Roskilde bliver endestationer i vores sendeområde.
- Det er jo ikke kun dem, der bor lige ved Kystbanen, som bliver påvirket af det her. Der er jo også andre, som tager en bus til stationen og så videre ud i lufthavnen, som får forlænget deres rejsetid, siger borgmester i Helsingør, Benedikte Kiær, (K) til TV 2 Lorry.
Hun og fem andre nordsjællandske borgmestre, samt regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen, (S), har skrevet et åbent brev til transportministeren om de forringelser, de mener, at Kystbanen står over for med den nye beslutning.
Surt at være pendler
Særligt hæfter de sig ved, at pendlere får dårligere vilkår, når de skal skifte tog eller bus, på en i forvejen lang rejse. Samtidigt mener de også, at det vil gå ud over miljøet, da det ifølge dem, vil få flere pendlere til at vælge bilen i stedet.
- Vi vil gerne bidrage til den grønne omstilling, men vi må bare indse at det stigende antal mennesker der bosætter sig i Nordsjælland har et behov for at sætte sig ind i et tog eller en bus for at undgå at belaste vores veje, siger Benedikte Kiær.
I brevet beklager borgmestrene samtidigt beslutningen, om at der skal gå længere tid imellem tog på visse strækninger. Især i den sydlige del af strækningen, vil man kunne opleve tog der før gik hvert tyvende minut, nu går hver halve time i stedet.
Triste passagerer
På perronen på Helsingør Station torsdag, var det ikke just glæde TV 2 Lorry blev mødt med, da vi spurgte de rejsende om, hvad de synes om den fremtidige Kystbane.
- Det er da ikke godt. Forretningsrejsende, eller folk der skal meget til lufthavnen får det jo mere besværligt, siger studerende Magne Rasmus Jensen.
Julie Nielsen er også studerende og pendler dagligt til København fra Helsingør. Hun glæder sig ikke til at der kommer færre tog på strækningen.
- Det er da ærgerligt. Hvis de gerne vil have at folk skal bo lidt længere fra storbyen, så bliver man jo nødt til at have nogle gode forbindelser dertil. Ellers vil folk jo bare flytte tættere på, siger hun til TV 2 Lorry.
DSB kalder det for en ren politisk beslutning, og har derfor ingen kommentarer til sagen i dag.
Men Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil gerne beklage den gene de ændrede køreplaner og færre tog måtte medføre passagerer og pendlere på Kystbanen. Samtidigt fremhæver han dog, at de tog der så vil køre, oftest vil køre til tiden.
Samtidigt påpeger han, at det især er togtrafikken fra Sverige som har været skyld i forsinkelserne. At regeringen har et ønske om at elektrificere det Nordsjællandske tognet i fremtiden, spiller også ind i de ændrede køreplaner.
- Vi håber, at de daglige pendlere vil opleve, at det og køre med tog på Kystbanen vil betyde færre forsinkelser, siger Benny Engelbrecht, (S) til TV Lorry.
Et håb i 2025
Ifølge Transportministeren så arbejder regeringen hårdt på, at tog på kystbanestrækningen i 2025 igen vil få en direkte forbindelse til lufthavnen. Og det vil borgmestrene i de nordsjællandske kommuner, holde regeringen fast på, lover Benedikte Kiær (C) i Helsingør.
- Vi vil blive ved med at presse regeringen og Folketinget, for der skal være et godt alternativ til bilen, siger hun.
Lufthavnstogene vil blive udfaset i 2021 og fra december af 2022 vil ingen kystbanetog køre til Kastrup Lufthavn.