TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Ny aktindsigt: Lange ventetider plager fortsat 1813

Ny aktindsigt viser igen problemer med at leve op til svartiderne på akuttelefonen 1813. Ifølge beredskabsdirektøren skyldes det dårligt arbejdsmiljø og personalemangel.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Foto: Thomas Voss / Region Hovedstadens Akutberedskab Presse

Ny aktindsigt viser igen problemer med at leve op til svartiderne på akuttelefonen 1813. Ifølge beredskabsdirektøren skyldes det dårligt arbejdsmiljø og personalemangel.

Svartiderne på den omdiskuterede akuttelefon 1813 er fortsat alt for høje.

Det viser en aktindsigt i svartiderne for første kvartal i 2022, som TV 2 Lorry er i besiddelse af.

Her står det klart, at akuttelefonen langt fra lever op til Region Hovedstadens målsætning om, at 90 procent af alle opkald skal besvares inden for tre minutter, mens alle opkald skal være besvaret inden for 10 minutter.

I årets første tre måneder blev blot 35,1 procent af alle opkald besvaret indenfor tre minutter, mens kun 57,8 procent af borgerne, som ringede 1813, kom igennem telefonkøen indenfor 10 minutter.

Særligt i påskeferien i uge 15 var svartiderne på akuttelefonen voldsomme. Her lød den gennemsnitlige svartid, før opkaldet blev taget, på hele 20 minutter og otte sekunder.

Sundhedsudvalgsformand: ”Det er simpelthen ikke godt nok”

Og selvom ventetiden i 1. kvartal 2022 er lavere end i både 3. og 4. kvartal i 2021, er det er langt fra godt nok, lyder det fra Christoffer Buster Reinhardt (K).

Han er formand for Region Hovedstadens Sundhedsudvalg, som er den politiske organisation, der står bag 1813 og de målsætninger, som akuttelefonen skal efterleve.

Jeg er også dybt frustreret. Vi har talt meget om det her – og der er ikke sket noget på området.

— Christoffer Buster Reinhardt, fmd. Sundhedsudvalget Reg. H., Kons.

- Det er desværre en gentagelse af det, jeg har talt med mange journalister om igennem mange år efterhånden. Og jeg er også dybt frustreret. Vi har talt meget om det her – og der er ikke sket noget på området.

- Jeg stiller mig gerne op i koret af frustrerede borgere. Jeg har også hængt i røret på 1813 i halvanden time, før jeg fik svar – og det er simpelthen ikke godt nok, siger han.

Risiko for farlige situationer, mener patientorganisation

Samme kritik kommer fra paraplyorganisationen Danske Patienter, som forklarer, at organisationen har rettet henvendelse til Region Hovedstadens Akutberedskab flere gange om problemet.

- Vi har gentagne gange påpeget over for regionen, at svartiderne er uacceptable. Netop med begrundelsen at det er en akut telefon, og patienterne skal være trygge ved, at de kan få en hurtig afklaring, siger Morten Freil, der er direktør for Danske Patienter, til TV 2 Lorry.

Direktøren understreger samtidig, at det er Danske Patienters indtryk, at problemerne med akuttelefonen 1813 er større end problemerne med andre akuttelefoner i de øvrige regioner.

- Det er en alvorlig situation, for det er jo en akuttelefon. Og når man bliver akut syg i det danske sundhedsvæsen, så skal man i kontakt med en fagperson for at vurdere, om det er farligt.

- Når der er så lang kø, risikerer man, at det bliver meget farligt. Det kan være, at man har et barn med meget høj feber, hvor man ikke ved, om det kræver akut handling, eller akutte smerter i bryst eller hoved, siger Morten Freil.

1813-direktør undskylder

Hos Region Hovedstadens Akutberedskab erkender direktøren, at man ikke kan leve op til målsætningerne og beklager.

- Først og fremmest vil jeg sige undskyld. Det er ikke i orden, og det er ikke meningen, at man, når man ringer og beder om akut hjælp, skal sidde i kø i måske 10, 15, 20, 30 minutter eller måske helt op til timer, som det er nogle gange på de allertravleste tidspunkter, siger direktør Jonas Egebart til TV 2 Lorry.

Han har været direktør for Akutberedskabet i knap tre måneder, efter politikerne i Region Hovedstaden indsatte en ny ledelse, som skulle rette op på problemerne med 1813.

Jonas Egebart tiltrådte stillingen som ny direktør i Region Hovedstaden den 9. februar 2022. Nu skal han afløse Søren Brostrøm i Sundhedsstyrelsen.
Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Ansatte siger op på grund af dårligt arbejdsmiljø

Allerede nu er arbejdet med at forbedre akuttelefonen i gang, men processen tager tid, lyder det fra direktøren.

- Der er en række faktorer der spiller ind. Arbejdsmiljøet har været påvirket, sygefraværet højt, personaleomsætningen ligeså og sygeplejersker er en mangelvare siger Jonas Egebart om de lange svartider og tilføjer:

- Vi ansætter mange nye – heriblandt mange læger. Det er godt, men alle nye skal læres op, og det tager noget tid, inden man er klar til at tage en vagt selv.

Men er det tilfredsstillende?

- Nej, det er det ikke. Det er det, vi prøver at arbejde på. Så vi er på det, men ingen af de her ting er ”quick fixes”. Til gengæld er det tanken, at tiltagene skal holde længere tid. De skal være bæredygtige, siger Jonas Egebart.

I påskeferien i uge 15 havde akuttelefonen ”45-50” medarbejdere på arbejde, men alligevel var den gennemsnitlige svartid på telefonlinjen svimlende 20 minutter.

I ved jo, at der bliver travlt i påsken – kunne I ikke blive bedre til at planlægge det?

- Vi ved det godt i forvejen. Og mange uger i forvejen arbejder vi at få øget vores fremmøde. Lørdag og søndag havde vi helt op til 45-50 mand til at sidde på arbejde for at tage borgernes opkald. Men opkaldsvolumen var alligevel større, end at vi kunne nå det inden for vores ventetid.

Men så er det vel lige meget, om der sidder 4 eller 50, hvis der stadigvæk er så lang ventetid. Det hjælper jo ikke noget, hvis ikke det er nok?

- Vi havde bestemt også ønsket at få flere til, men det er begrænset, hvor mange, som vi kunne få til det med timelønnede, ekstraarbejde, vikarer og alt, vi kunne gøre. Det var så mange, som vi kunne få til at gøre det, siger Jonas Egebart.

Han håber nu, at øget fleksibilitet i form af de 100 hjemmearbejdspladser, som akuttelefonen har oprettet, vil bidrage til, at det i fremtiden bliver lettere at få personale hurtigt på arbejde, når der er et behov.

- Når først der kommer et peak, hvor rigtig mange ringer eksempelvis klokken otte, så vil det tage tid at afvikle køen, og det kan gøre, at der skabes en kø resten af dagen.

- Så hvis nogen kan logge ind hjemmefra og hjælpe os et par timer, hvor det er et problem, kan det hjælpe hurtigere. Det er noget, vi tror rigtig meget på, og det er også noget, som er meget nemmere for vores ansatte. Især hvis det er en helligdag, kan man måske nemmere overskue det, frem for at sidde og have den lange vagt herinde, siger Jonas Egebart.

- Hjemmearbejdspladser og fleksibilitet kan øge hvor mange vi er på 1813, men står jo ikke alene. Vi skal stadig også se på om flere kan få hjælp på anden vis, for eksempel gennem 1813.dk - og vi skal se om nogle af opkaldene kan tage kortere tid, så vi kan få flere igennem, tilføjer han.

Akuttelefon med de lange svartider er langt fra nyt

Siden 1813 blev indviet i 2014 har akuttelefonen, som skulle afløse lægevagtordningen og bringe sundhedsvæsenet ind i fremtiden, været plaget af skandaler.

Der var chikanen fra læger, som chikanerede den nye telefonlinje ved at ringe op og lægge røret på flere hundrede gange, lange ventetider fra start og sågar et dødsfald, som blev sat i forbindelse med telefonlinjen.

Siden har de lange ventetider holdt ved, og det er endnu ikke lykkes for 1813 at leve op til politikernes målsætninger på trods af talrige forsøg.

Det har dog været tæt på undervejs. Som i første kvartal i 2021, hvor 86,9 procent og 97,3 procent af alle opkald blev besvaret inden for henholdsvis tre og ti minutter.

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Resistent hudsvamp fra Asien spreder sig i Danmark

Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Det begynder som en lille rød plamage på huden, og så vokser det udad i en ringformet zone med skæl på.

Sådan beskriver Ditte Marie Saunte, overlæge på Herlev og Gentofte Hospital og formand for Europæiske Hudlægers Svampeudvalg, en resistent hudsvamp, der er dukket op i Danmark.

Der er tale om svampen "Trichophyton mentagrophytes genotype 8". Den stammer fra Asien, og det første tilfælde af svampen i Danmark blev opdaget i 2018.

Svampen er resistent overfor det mest anvendte svampemiddel. Det gør den svær at behandle. Tilmed spreder den sig hurtigt til store dele af kroppen.

- Nogle patienter vågner om natten på grund af kløe, så det påvirker deres livskvalitet. Og så er det socialt hæmmende, siger Saunte.

Udover det udbredte udslæt, og at den spreder sig hurtigt, er svampen ikke farlig, tilføjer Ditte Marie Saunte. Hun understreger, at de danske tilstande "heldigvis" er et godt stykke fra den epidemi, man ser i Asien.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Politiet finder større mængde fyrværkeri i garage

Foto: Steven Knap/Ritzau Scanpix

Nordsjællands Politi har lørdag aften fundet en større mængde fyrværkeri i en garage i Gentofte.

Det oplyser vagtchef Rune Mandrup til TV 2 Kosmopol.

- Der er mere, end den normale forbruger har, og hvad der er lovligt at have, men der ikke tale om hele paller. Nu skal vi have beredskabet herud, så vi kan få registreret det, siger han.

Han oplyser videre, at det ikke har været nødvendigt hverken at evakuere beboere i nærheden eller tilkalde forsvarets ammunitionsrydningstjeneste i forbindelse med fundet.

- Det ligner umiddelbart fyrværkeri til forbrugermarkedet, så der er altså ikke tale om kanonslag eller lignende.

Politiet har hverken sigtet eller anholdt nogen i sagen, men de er i kontakt med ejeren af garagen.

De vil være til stede på adressen nogle timer endnu.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Minister vil skærpe krav til taxachauffører efter flere sager om overgreb

Et nyt klistermærke skal være med til at sikre kundernes tryghed hos Dantaxi.
Foto: Morten Spuhr/TV 2 Kosmopol

Der er behov for at kigge på de krav, der stilles til taxachauffører, og transportminister Thomas Danielsen (V) har derfor indkaldt taxaforligskredsen til en evaluering af den danske taxalov.

Det skriver Ekstra Bladet.

Der har nemlig de seneste år været flere sager om taxachauffører, der har begået overgreb mod deres kunder.

Ministeren peger derfor på, at de såkaldte vandelskrav - krav om pålidelighed, etik og integritet - skal tages op til eftersyn.

- Vi skal have væsentligt skærpede vandelskrav. Altså skærpede krav til, hvordan man får et chaufførkort og får lov at køre med mennesker - som jo også nogle gange er mennesker i en sårbar situation af den ene eller anden art. Det kræver en høj etik, siger han til Ekstra Bladet.

Ifølge mediet KøbenhavnLIV har der i hovedstadsområdet været fem sager om taxachauffører, der har begået overgreb mod deres kunder, i perioden fra juni 2022 til december 2024.

I starten af december lancerede Dantaxi et klistermærke, som chaufførerne kan køre med, hvis de lever op til en række krav.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Deres datter døde på sin jordomrejse - nu roser de deres hjemby

Roskilde Domkirk
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Forældrene til den unge danske kvinde, der tilbage i november døde under et ophold i det sydøstasiatiske land Laos, sender nu en stor tak til hele deres hjemby.

Det skriver Sjællandske medier.

De har nemlig mødt en overraskende stor grad af støtte og sympati fra borgerne i Roskilde, hvor de bor.

- Jeg er bare taknemmelig for at bo i verdens største lille by. Det er virkelig overvældende så mange, som har tænkt på os, krammet os, sendt blomster, kort, beskeder. Det havde jeg virkelig ikke ventet. Men det siger måske også noget om, hvem Anne Sofie var, fortæller hendes far Didier Coyman til Sjællandske Nyheder.

deres datter, Anne-Sofie Ørkild Coyman, blev erklæret død den 13. november - formentlig af metanolforgiftning.

Hun blev begravet fra Roskilde Domkirke den 7. december.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

34-årig anholdt efter politijagt i Københavns gader

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

En 34-årig mand er blevet anholdt efter en 14 minutter lang biljagt i København.

Det oplyser Jonathan Wald, central vagtleder hos Københavns Politi til TV 2.

Politiet eftersatte den 34-årige, da han ikke ville stoppe ved Langebro.

Det lykkedes klokken 14.26 lørdag politiet at stoppe manden på Danneskiold-Samsøes Allé ved Holmen. H

an vil blive sigtet for flere overtrædelser af færdselsloven og muligvis også af straffeloven. Det er endnu ikke afgjort, om han vil blive krævet fængslet ved et grundlovsforhør.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Færre afviste asylansøgere venter på at komme hjem

Der er rekordfå afviste asylansøgere i udsendelsesposition.

Det skriver Udlændinge og Integrationsministeriet lørdag i en pressemeddelelse.

Ifølge udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S) skyldes det blandt andet oprettelsen af Hjemrejsestyrelsen i 2020.

Hjemrejsestyrelsen har ansvaret for, at afviste asylansøgere udrejser fra Danmark.

I dag er der omkring 330 afviste asylansøgere i udsendelsesposition. I 2020 var tallet 1155.

- Det er en kæmpe succes, at vi i Danmark er lykkedes med at få tallet bragt så langt ned, siger Kaare Dybvad Bek i pressemeddelelsen.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google