Region skal spare millioner: Flere busruter er i fare for nedlæggelse
Busruter beskrevet som 'livsnerve' kan snart være fortid i Dragør, Helsingør og Hillerød efter Region Hovedstaden har lagt op til millionbesparelser på den kollektive trafik.
Passagererne svigter i den kollektive trafik, og alt for få vælger eksempelvis at tage bussen.
Det betyder, at der blandt andet mangler indtægter fra billetsalget, og derfor har Region Hovedstaden lagt op til besparelser på den kollektive trafik på 50 til 60 millioner kroner.
Trafikselskabet Movia har derfor lavet et katalog til kommuner og regioner med forslag til besparelser.
Besparelserne kan dog ende med at få konsekvenser for S-bussen, 250S, hvis drift Region Hovedstaden står for.
En eventuel besparelse kan nemlig komme til at betyde, at linje 250S ikke længere skal køre helt til Dragør, og det er noget, som bliver taget dårligt imod af de mennesker, der er allermest afhængige af busruten.
- Det er meget trist, hvis den forsvinder. Det er jeg bestemt ikke glad for, fordi vi er mange, der er afhængige, fordi vi ikke har bil, siger pensionist Birte Priorgaard til TV 2 Kosmopol.
Den samme bekymring finder man hos Jette Strandby, der også benytter linje 250S i Dragør.
- Det virker som om, vi bor helt uden for lands lov og ret. Det gør vi jo ikke. Vi er rigtig mange, der bor herude i Dragør. Det vil jo være forfærdeligt, hvis man tager den ene af de to buslinjer, vi har, siger hun.
Borgmester er ikke tilfreds
Et af forslagene i sparekataloget fra Movia går netop på, at linje 250S ikke længere skal køre helt til Dragør. Passagererne kan så i stedet tage linje 500S og skifte til en Metro, hvis de skal ind til København.
Men det forslag er Dragørs borgmester, Kenneth Gøtterup (K), bestemt ikke tilfreds med.
- Det vil have den betydning, at vores borgere er dårligere stillet rent bus-mæssigt til og fra København. Og det er der, hvor størstedelen af vores borgere rejser hen, når de tager ud af Dragør, siger borgmester Kenneth Gøtterup (K) til TV 2 Kosmopol.
Desuden skal S-busserne heller ikke længere køre så ofte som i dag.
Men der skal jo findes besparelser et sted, er det så ikke noget I må acceptere?
- Ja, det skal der, men man skal jo også have samfundet til at hænge sammen, og man vil gerne have folk over i den kollektive trafik. Vi er en pendlerkommune, og så må man også tage udgangspunkt i, hvordan det er, man pendler, mener borgmesteren.
Busruter i Nordsjælland står også for skud
Det er kommunerne, som står for den almindelige busdrift inden for kommunegrænsen, og det ser blandt andet ud til at linje 390 fra Helsinge til Helsingør skal nedlægges.
Men også ruten fra Skibby til Hillerød kan snart være fortid.
Det er en kedelig udvikling, hvis flere skal vælge kollektiv transport frem for at tage bilen.
Det mener Otto Anker Nielsen, som er professor og leder af transportdivisionen ved DTU Management.
- Konsekvensen er jo, at der formentlig kommer endnu færre passagerer. Det er sådan en slags ond cirkel, at man har færre passagerer og mistede billetindtægter, og så forringer man nettet og får endnu færre passagerer og endnu færre billetindtægter, siger han til TV 2 Kosmopol.
Marianne Frederik (EL), der er formand for Udvalg for trafik og regional udvikling i Region Hovedstaden, nikker også genkendende til Otto Anker Nielsens bange anelser.
Er det ikke en ond cirkel, når I skærer ned på den offentlige transport?
- Jo, det synes jeg også. Og derfor har jeg fra dag et sagt, at det er helt forkert, siger Marianne Frederik til TV 2 Kosmopol.
Kommunerne skal først se på spareplanerne om en måned, men regionen skal vedtage deres budget på mandag.
Marianne Frederik (EL) forventer dog, at besparelserne ender med at blive reduceret.
- Jeg kan godt sige, at det bliver meget, meget mindre end det, der oprindeligt var lagt ud i sparekataloget fra Movia, siger hun.
I Dragør håber Birte Priorgaard, at linje 250S ender med at fortsætte ud til sin nuværende endestation.
- Det er en livsnerve, kan man sige, siger Birte Priorgaard.