"Vi har ikke taget det seriøst nok": Universiteter godkender AI til eksamener
Flere universiteter i hovedstaden giver nu de studerende lov til at bruge kunstig intelligens. Men præcis hvordan, man må bruge robotterne, varierer.
Mange studerende skal snart skal op til forårseksamenerne på landets universiteter.
Og her vil flere have mulighed for at tage en digital kammerat eller sparingspartner med til deres eksamen.
TV 2 Kosmopol har spurgt flere uddannelsessteder i Region Hovedstaden om, hvad deres politik er i forhold til brug af kunstig intelligens, også kaldet AI, til prøverne.
Tre universiteter og et erhvervsakademi er vendt tilbage, og alle fortæller, at de i en eller anden grad tillader brug af AI til eksamen.
Hvad er Kunstig intelligens?
Kunstig intelligens eller AI, som det kaldes efter det engelske udtryk artificial intelligence, er computerprogrammer og maskiner, som efterligner et eller flere aspekter af den menneskelige intelligens.
Det gælder abstrakt tænkning, analyse, problemløsning, mønstergenkendelse, sprogbeherskelse og -forståelse, planlægning og lignende.
Computerprogrammer, der spiller skak, diagnosticerer patienter, planlægger pendler-ruter eller fører en samtale er eksempler på kunstig intelligens.
Kilde: Danmarks Tekniske Universitet, DTU
Universitet ændrer forbud til tilladelse
Brugen af kunstig intelligens er buldret frem de senere år, hvor ChatGPT nok er den mest kendte AI-maskine. Derfor er landets universiteter også blevet nødt til at tage stilling til brugen af dem.
På Roskilde Universitet (RUC) er meldingen, at der er nogle eksamenstyper, hvor de studerende godt må bruge AI. Det gælder ved bachelorprojekter eller specialer, mens det ved andre eksamener ikke er tilladt.
Hos IT-Universitetet i København (ITU) er meldingen, at det er tilladt, så længe man overholder "egne regler på området", og at eleverne kan dokumentere deres selvstændige bidrag og demonstrere fuld gennemsigtighed i brugen af AI.
Til forårets eksamener på Københavns Universitet (KU) vil brugen af AI ikke være tilladt, men det ændrer sig til efteråret, hvor AI i udgangspunktet altid vil være tilladt til eksamener på KU, medmindre andet står eksplicit skrevet.
Har et særligt AI-system
På Cphbusiness tillader man også brug af AI til eksamen i et vist omfang.
Her vil det fremgå eksplicit i eksamensbeskrivelsen, og eleven skal overholde "gældende retningslinjer på området".
I undervisningen og til afleveringer i løbet af studieåret, har man udviklet sit eget AI-system med ChatGPT, som lærerne kan vælge at bruge.
Det gør det lettere for lærerne at tjekke indholdet.
- Vi har indarbejdet ChatGPT i vores interne intranet. Inde i systemet har eleverne derfor adgang til ChatGPT, og læreren kan følge med i processen, fortæller Tue Bjerl Nielsen, der er direktør for SmartLearning, der er et tilbud for onlineundervisning under Cphbusiness.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Bedre sparingsmakker end underviseren
Hvis eleverne for eksempel skal skrive et essay, kan de på Cphbusiness spare med ChatGPT, hvor de skal igennem nogle faser, som læreren har bestemt sammen med chatrobotten.
Det kan være input til, hvad man skal skrive om, kildehenvisninger, og hvilket sprog man kan benytte til målgruppen.
- Når opgaven bliver afleveret, kan læreren se hele processen - både hvad der kommer fra AI, men også hvad der kommer fra eleven, og hvad de et kommet frem til i fællesskab, fortæller Tue Bjerl Nielsen.
- De fleste studerende vil få mere ud af at have en diskussion med sin AI end sin underviser, og derfor er det smart, siger han.
"Sektoren har ikke taget det seriøst nok"
Tue Bjerl Nielsen mener, at kunstig intelligens er noget, som man på uddannelsesinstitutionerne skal omfavne, og sammenligner det med dengang lommeregneren kom til verden.
- Da man fik lommeregneren, der tænkte man, at det var snyd, men det viste sig bare at være et værktøj som alt andet, og det samme gælder med AI, fortæller han.
- Det gør bare, at vi kan stille flere krav, og at forventningerne bliver større til for eksempel eksamener, fordi vi pludselig kan mere, siger han.
Lige nu er det meget forskelligt, hvordan uddannelsesstederne bruger AI, og ifølge Tue Bjerne Nielsen har Danmark været for længe om at implementere det.
- Uddannelsessektoren har ikke taget det seriøst nok. Man tænker, man kan lempe det ind ligesom med internettet, men det er meget mere givende og omfattende i uddannelsessammenhæng, og man har ikke forstået, hvad det kan endnu, slutter han.