På trods af det har Regionsrådet i Region Sjælland valgt, at busser og tog skal køre uændret og serviceniveaet skal bibeholdes i 2024.
- Vi er klar over, at omkostningerne stiger, og vi har nu prioriteret at skabe tryghed om den kollektive trafik i 2024. Vi er som mange andre kommuner og regioner udfordret på økonomien, og samtidigt skal vi finde plads til finansieringen af store investeringer af sporene på Østbanen og kommende batteritog, siger siger Christian Wedell-Neergaard (K), formand for Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde.
- Det kræver mod og politisk prioritering, også nationalt, hvis vi skal gøre det attraktivt for borgerne at vælge den kollektive trafik, siger Christian Wedell-Neergaard, der understreger, at det er vigtigt at kunne holde samme serviceniveau.
- For den enkelte borger betyder det, at den bus eller det tog, han eller hun tager, også kører næste år, siger Christian Wedell-Neergaard.
Region Sjælland arbejder derudover for at indsætte flere el-drevne busser.