Rødovre skal finde 100 millioner kroner i dette års budget, og det skal man nu betale prisen for blandt kommunens forskellige serviceydelser.
Som TV 2 Kosmopol tidligere har fortalt, rammer de kommunale besparelser med fuld kraft på skoleområdet, hvor kommunalbestyrelsen har besluttet et vikarstop og stop for ansættelser i skolesystemet.
Men det er ikke kun i det almindelige skolesystem, at besparelserne rammer. Forældre til børn, som modtager specialundervisning og særlig støtte frygter nemlig også, at deres børn rammes.
Jeg bliver simpelthen bange for, at min søn går helt i stå
I et brev til forældrene på Valhøj Skole skriver skolelederen, at besparelserne betyder, ”at mange af vores indsatser særligt målrettet vores udsatte børn reduceres.”
Her står det også klart, at alle undervisningstimer med to lærere bliver inddraget, så snart der er brug for en vikar.
Og den slags usikkerheder er særligt problematiske for børn i specialtilbuddet, lyder det fra Anja Brøndum Petersen.
”Jeg bliver simpelthen bange for, at min søn går helt i stå”
Hendes søn har ADHD og Aspergers Syndrom og går i 9. klasse i Rødovre Kommune. Han er også svært ordblind og har brug for en helt masse støtte for at kunne gennemføre sin skolegang.
- Han har brug for struktur for at opnå kontinuerlige færdigheder, og så har han brug for hjælp i sin skolegang. Og det er svært at forene med det, som nu bliver udmeldt, siger Anja Brøndum Petersen til TV 2 Kosmopol.
Hun beskriver sin søns skolegang som dage, hvor han har behov for, at der ikke sker for meget omkring ham.
Der skal i forvejen kun små ændringer til, før skoledagen bliver en stresset oplevelse, og han har haft svært ved at være i skolelivet tidligere.
Derfor er bekymringen ikke ubegrundet, når Anja Brøndum Petersen læser om kommunens besparelser på skolerne.
- Jeg bliver simpelthen bange for, at min søn går helt i stå med sin skole. At han ikke kan overskue at komme afsted og bliver ked af det.
- Det her kommer til at ramme ham hårdt, siger hun og forklarer, at de i samråd med skolen i forvejen har besluttet, at drengen ikke skal op til den fulde afgangseksamen til sommer.
Borgmester: "Udsatte børn" er en bredere definition
Men ifølge Rødovres borgmester Britt Jensen (S) skal man ikke bekymre sig ekstra meget, hvis man har skolebørn i specialtilbud.
Måske endda tværtimod. Hun pointerer, at forældrenes bekymring bygger på en misforståelse om betydning af ”udsatte børn”. Det betyder nemlig ikke børn i specialklasserne.
- Jeg forstår godt forældrenes bekymring, især fordi det kan lyde mere kontant, når det skal formuleres på skrift, end hvad der faktisk sker på den enkelte skole. Det hører med til det samlede billede, at det er aftalt, at alle andre muligheder skal prøves, før vi ændrer på udsatte børns undervisning.
- Og når brevet taler om udsatte børn, så er der tale om en mere bred definition, som også handler om for eksempel børn i de almindelige klasser med læsevanskeligheder, udtaler Britt Jensen i et skriftligt citat til TV 2 Kosmopol.
Britt Jensen understreger, at man tager særlige hensyn til børn i specialklasser.
- Det betyder eksempelvis, at vi genbesætter stillinger med det samme, hvis der kommer ledige stillinger på centeret, siger borgmesteren.
Samtidig kommer hun med en opfordring til forældrene om at tage fat på skolelederen, hvis man er bekymret for, hvordan besparelserne rammer ens egne børn.