Restaurant i nytænkning under corona: Nu serverer robotten
- K*Æ*R*E K*U*N*D*E. D*I*N O*R*D*R*E E*R L*E*V*E*R*E*T. R*Ø*R V*E*N*L*I*G*S*T M*I*N H*Å*N*D E*F*T*E*R A*T H*A*V*E T*A*G*E*T M*A*D*E*N.
Sådan lyder beskeden fra robotten Yuki, der står foran bordet med gæster, som venter på deres sushi.
Og blot med et klik på robot Yukis højre hånd, så ruller hun tilbage på plads henne ved skranken.
Hos Holte Sushi, hvor Yuki hører hjemme, var robotten egentlig først tænkt som et sjovt indslag, når gæsterne besøgte restauranten.
Men det ændrede sig hurtigt, efter coronaens indtog, for her blev Yuki pludselig ophøjet til en vigtig del af hverdagen på restauranten. For nu kunne Yuki bruges i stedet for den klassiske tjener, fortæller Geno Yang TV 2 Lorry.
Geno Yang arbejder ikke selv i restauranten, men er ven af ejeren, som kun taler lidt dansk. Derfor er han med for at oversætte.
- En robot kan ikke erstatte en rigtig medarbejder og heller ikke dets evne til at kunne kommunikere med vores gæster. Den er her for at give mere sikkerhed i restauranten og få folk til at føle sig mere sikrer under coronakrisen, siger han.
Geno Yang fortæller på vegne af ejerne, at de ansatte i restauranten ikke skal være bekymrede for, at robotten fører til fyringer, men at de derimod skal se Yuki som en ekstra hjælpende hånd.
Yuki er populær hos kunder
Robotten Yuki har da også vundet sig ind i mange af kundernes hjerter, der synes, det er godt med et alternativ til den klassiske tjener i disse corona-tider.
Ella Mittún Peltonen er kunde hos Holte Sushi, og det er anden gang, at Yuki serverer for hende. Hun er glad for løsningen med robotten, da det skaber mere sikkerhed.
- Jeg vil i hvert fald sige, at det er meget corona-venligt tænkt, at der kommer en robot ned til bordet. Jeg føler mig lidt mere sikker i forhold til, at det ikke er et menneske, og der ikke er en risiko for smitte, siger hun til TV 2 Lorry.
Ella Mittún Peltonen er samtidig sikker på, at det lokker flere kunder ned i restauranten, da det er atypisk med en robot som tjener.