ADHD-forening om vold i folkeskoler: "Det er dybt bekymrende"
Ifølge ADHD-foreningen er det ikke overraskende, at det ofte er inklusionsbørn, som ender med at begå vold mod skolelærerne. Foreningen mener, skolereformen er en stor del af problemet.
- Det er jo dybt bekymrende, nogle af de ting, man læser her. For det er jo ikke bare enkelt episoder, det her. Det her er ting, der foregår dagligt.
Sådan lyder det fra Anders Dinsen fredag eftermiddag, efter han har set Arbejdstilsynets rapporter om en række påbud om vold, trusler og psykisk arbejdsmiljø, som TV 2 Lorry har fået aktindsigt i.
Dinsen er formand for ADHD-foreningen i Storkøbenhavn og på Bornholm. Som repræsentant for de elever, der ofte kategoriseres som inklusionsbørn i folkeskolen, er bekymringen særligt møntet på skolesystemet.
Ifølge ham kan systemet i mange tilfælde ikke formå at leve op til målet om, at børn med særlige behov skal fungere i folkeskolen uden at mistrives.
- Forventningerne er over det, som barnet kan klare, det som barnets hoved kan kapere, og det som barnet kan leve op til, siger Anders Dinsen og fortsætter:
- Det kan være, at der bliver krævet mere koncentration. Og så siger læreren måske den lille bemærkning 'koncentrer dig nu, Mikkel.' Og så bliver han ked af det indeni - og så kan han blive sur, og så siger han 'hold nu kæft! Det er også dig, der er noget i vejen med', eller 'jeg kan godt koncentrere mig' eller også 'jeg kan ikke, og jeg har sagt det', eller hvad det nu er, han mener. I virkeligheden råber han jo om hjælp.
Skolereformen presser inklusionsbørn
Mange af de elever, som begår vold mod lærere i folkeskolen, er netop de børn, som har særlige behov og inkluderes i folkeskolen.
Ifølge formanden fra ADHD-foreningen skyldes det, at de sårbare børn alt for tit bliver efterladt i situationer, hvor de i afmagt tyer til vold.
Anders Dinsen mener, at den nye skolereform fra 2014 har sat alle skolebørn under pres. Men det er særligt de børn, der har brug for ekstra opmærksomhed og flere ressourcer i skolen, som lider.
- Jeg tror, at vi på den korte bane skal se på at gøre sådan noget som skoledagenes længde mere fleksibel. Sådan så det ikke er det der tunge system, som jeg synes, at skolereformen har fået lagt ned over det mange steder, siger formanden og tilføjer:
- Og så skal vi ind og forstå de handicaps, som børnene har, på en dybere måde, end vi gør i dag, hvor det bliver meget sådan 'smurt ud over' meget bredt. Vi skal simpelthen forstå, at et barn med ADHD har nogle helt konkrete vanskeligheder - og hvad det konkrete barn har af vanskeligheder.