Derfor kan man ikke bare lige få en oplader til elbilen tæt på sin lejlighed

Det kan være enormt bøvlet at bo i lejlighed og samtidig have en elbil, der kræver en ladestander tæt på hjemmet, fordi kommunerne ikke må finansiere og planlægge placeringen af opladere på offentlige veje. Det vil et forslag lave om på.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Seerne og læserne sender os spørgsmål - vi skaffer svar

Hvis du overvejer at købe en elbil, er det åbenlyst en stor fordel, at du kan oplade den i nærheden af dit hjem.

Bor du i et hus med egen indkørsel, kan du nemt få din helt egen oplader. Men bor du i en lejlighed, er du afhængig af såkaldt ”kantstensopladning”, hvor et privat firma opsætter en ladestander, som den på billedet her:

Oplader til elbiler fra Clever
Foto: Peter Boye / TV2 Lorry

Men i dag kan det tage lang tid og en del besvær at få opstillet en oplader ved sin lejlighed. 

Det oplevede 17-årige Simon Vangstrups kørelærer for nyligt, hvilket fik Simon Vangstrup til at sende det følgende spørgsmål til TV2 Lorry gennem vores nye brugerinddragelse Spørg Os, der hver uge besvarer jeres spørgsmål:

- Hvordan kan det være så svært at få en ladestation, når man bor i lejlighed, især i København, når vores mål er, at vi skal have en grøn omstilling og en grøn fremtid?, lød spørgsmålet fra Simon Vangstrup.

Følg med på Spørg Os siden

  • Se, hvad vi allerede har svaret på
  • Stem på ugens udvalgte spørgsmål
  • Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk
    Kom ind på siden her

Mads Aarup fra forbrugerforeningen Forenede Danske Elbilister er enig i, at det er for svært:

- Der er ikke rigtig nogen god proces for det i dag, og det tager lang tid.

Lærke Flader fra brancheforeningen Dansk Elbil Alliance mener også, at processen skal forbedres.

- På nuværende tidspunkt er der nogle barrierer, som gør, at det forsinker udbygningen af ladeinfrastruktur.

Hvorfor er det så svært?

For at forstå udfordringen skal vi først forstå økonomien i en ladestander. Når et privat firma såsom Clever eller E-ON skal opstille en ladestander, skal de betale to udgifter, som er illustreret på denne grafik:

De to udgifter i opsætningen af en ladestander

Først skal firmaet betale for at trække strøm under fortovet. Denne udgift varierer, men den er ofte meget stor, og ledningen holder i 50-100 år.

Derefter skal firmaet betale for selve ladestanderen, der er billigere og kun holder i fem til ti år.

Firmaet laver altså to dyre og vidt forskellige investeringer med vidt forskellige tidshorisonter. Derfor skal placeringen af ladestanderen være god, så firmaet kan tjene de to investeringer hjem igen.

Her opstår udfordringen, som spænder ben for omstillingen til grønne biler.

Da firmaerne skal tjene disse investeringer hjem igen, har de ikke interesse i at opstille en ladestander i et område med få elbiler. Samtidig kan personer som Simon Vangstrups kørelærer afholde sig fra at købe en elbil, fordi der ikke er nok opladere tæt på deres lejlighed.

Nu tænker du måske: Hvorfor kan kommunen ikke betale for den dyreste udgift og føre strøm i fortovet? Kommunerne har jo et indgående indblik i deres egen kommune og står allerede for kommunalplanen, så burde de ikke også udpege oplagte placeringer, trække strømmen i fortovet og så sætte pladsen i udbud til de private firmaer?

Men det må kommunerne ikke.

- På politikersprog hedder det kommunalfuldmagten. Kommuner er ikke sat i verden til at investere i ledninger under jorden. Desværre. Men det er en af de ting, der skal til, for at vi får ladere ud ved kantstenene, siger Mads Aarup.

Ifølge kommunalfuldmagten, der er en række bestemmelser for, hvad kommuner må og ikke må, må kommunen ikke være i konkurrence med private udbydere af elektricitet. Denne bestemmelse gør, at kommunen ikke må investere i ledninger under fortovet.

Det haster med at få ændret kommunalfuldmagten. Det haster med at få givet kommunerne lov til at stemple ind i den her opgave.

— Cecilia Lonning-Skovgaard, Beskæftigelses- og integrationsborgmester (V)

Lovændring kan bane vejen for flere grønne biler

Det kræver altså en lovændring, hvis kommunen skal have lov til at tage en mere styrende rolle i udrulningen af ladere til elbiler. Sådan en lovændring ønsker både Forenede Danske Elbilister og Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance:

- Det, som det kræver lige nu, er en lovhjemmel til, at kommunerne, som skal afholde udbud, kan få mulighed for at medfinansiere lade-udbygningen.

To af de største private udbydere af ladestandere - Clever og E-ON, er også positive overfor denne løsning, der ifølge dem virkelig kan sætte skub i udrulningen af ladestandere.

Imens vi besvarede Simon Vangstrups spørgsmål, kom Venstre i København med et forslag, der netop skal ændre kommunalfuldmagten og give kommunerne en styrende rolle.

Beskæftigelses- og integrationsborgmester i København Cecilia Lonning-Skovgaard står bag forslaget.

- Det haster med at få ændret kommunalfuldmagten. Det haster med at få givet kommunerne lov til at stemple ind i den her opgave. Det er et kæmpe benspænd for udrulningen af grønne biler, hvis vi ikke kan få dem ladt op. Det kan kommunerne hjælpe med, og det skal vi have lov til.

Transportministeriet ønsker ikke at kommentere sagen, da regeringen er i gang med forhandlingerne om en ny infrastrukturplan.

Onsdag præsenterede regeringen så et udspil til, hvordan kommunerne kan sikre bedre muligheder for mere natur og mindre luftforurening i byerne. Men i udspillet nævnte regeringen ikke opladere til elbiler, hvilket undrer Frederiksbergs konservative borgmester, Simon Aggesen, da Elbilkommissionen også opfordrer til en lovændring i en nylig rapport:

- Det er helt afgørende. Frederiksberg vil være Danmarks elbil-by nummer et, og skal vi have vores borgere til at skifte til elbiler, så skal der være lade infrastruktur. Og det er ikke en del af det (red. regeringens udspil).

En lys fremtid for elbiler

Hvis du overvejer at købe en elbil, er der også gode nyheder. En lang række tiltag skal nemlig gøre det nemmere at oplade sin elbil.

Først og fremmest er der flere ladestandere til elbiler på vej i hovedstaden. I december vedtog Teknik- og miljøudvalget i København at de private udbydere må opstille hele 5000 ladestandere i København. Før var grænsen på 1000 pladser, som næsten var fyldt op.

Og så bliver det også nemmere at betale for strømmen.

I dag er det sådan, at forbrugeren køber et abonnement til en af firmaerne såsom Clever eller E-ON, derfor skal forbrugeren altså ikke blot lede efter en ledig stander – men også en stander fra den rigtige udbyder.

Men ifølge brancheforeningen Dansk Elbil Alliance, har de private udbydere af ladestandere indgået en aftale om en fælles betalingsløsning, så du i fremtiden vil kunne oplade ved alle ladestandere med samme betalingsform. Altså vil du kunne få en app eller en chip, der virker til alle opladere.

Hvad undrer du dig over?

Har du et andet spørgsmål af bred interesse for hele Lorryland, så skriv det i boksen. Vi sætter løbende spørgsmål til afstemning og kaster os over dem, som flest ønsker svar på.

Obs: Vi har ikke mulighed for at undersøge personlige forhold i dette format.

Link kopieret!

Mere fra Spørg Os

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

34-årig anholdt efter politijagt i Københavns gader

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

En 34-årig mand er blevet anholdt efter en 14 minutter lang biljagt i København.

Det oplyser Jonathan Wald, central vagtleder hos Københavns Politi til TV 2.

Politiet eftersatte den 34-årige, da han ikke ville stoppe ved Langebro.

Det lykkedes klokken 14.26 lørdag politiet at stoppe manden på Danneskiold-Samsøes Allé ved Holmen. H

an vil blive sigtet for flere overtrædelser af færdselsloven og muligvis også af straffeloven. Det er endnu ikke afgjort, om han vil blive krævet fængslet ved et grundlovsforhør.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Færre afviste asylansøgere venter på at komme hjem

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Der er rekordfå afviste asylansøgere i udsendelsesposition.

Det skriver Udlændinge og Integrationsministeriet lørdag i en pressemeddelelse.

Ifølge udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S) skyldes det blandt andet oprettelsen af Hjemrejsestyrelsen i 2020.

Hjemrejsestyrelsen har ansvaret for, at afviste asylansøgere udrejser fra Danmark.

I dag er der omkring 330 afviste asylansøgere i udsendelsesposition. I 2020 var tallet 1155.

- Det er en kæmpe succes, at vi i Danmark er lykkedes med at få tallet bragt så langt ned, siger Kaare Dybvad Bek i pressemeddelelsen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Fem dræbt i Tyskland: Politiet har fokus på julemarkeder i København

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Efter et formodet angreb på et julemarked i Magdeburg i Tyskland fredag lyder det fra Københavns Politi, at man til alle tider har operationelt fokus på steder med mange mennesker.

- Julemarkeder har vi også haft fokus på, og det fokus er ikke blevet mindre efter i går, siger vagtchef Henrik Stormer lørdag formiddag til Ritzau.

Politiet ønsker ikke at gå i detaljer med indsatsen eller at svare på, om patruljeringen er øget som følge af udviklingen i Tyskland.

Fredag aften omkring kl. 19 kørte en mørk BMW igennem et julemarked i Magdeburg i Tyskland. Bilen nåede at dræbe fem personer og såre cirka 200, det skriver den tyske avis Bild lørdagen morgen.

Efterfølgende anholdte politiet føreren af bilen.

Denne artikel er opdateret kl. 13:07. Tidligere fremgik det, at kun fire personer var dræbt og 68 personer såret. Dette tal er nu steget og opdateret.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Hotel efterlyser ikonisk knop

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Hotel Astoria midt i København efterlyser sin noget nær ikoniske flagstangsknop. Den er nemlig forsvundet.

Man har umiddelbart en formodning om, at det er en gæst, der har set sig lun på den skinnende knop.

- Vores flagstangsknop har været en del af hotellets identitet, og vi håber, at vores gæster kan hjælpe os med at bringe den tilbage, siger Oliver Strandvig Holm, Hotel Manager på Hotel Astoria i en pressemeddelelse.

- Vi elsker, hvordan vores gæster værdsætter den atmosfære, vi har skabt på Hotel Astoria. Men gennem årene har nogle måske følt sig lidt for meget hjemme, så de har valgt at tage en del af Astoria med sig hjem, fortæller Oliver Strandvig Holm.

Derfor efterlyser hotellet nu sin savnede flagstangsknop.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

PET efter blodig hændelse: Undersøger om det kan få betydning for Danmark

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Politiets Efterretningstjeneste oplyser efter den blodige hændelse i Magdeburg i Tyskland, at man følger situationen i nøje, og at man er i kontakt med tyske og europæiske partnere og forsøger at vurdere eventuelle afledte betydninger for Danmark.

- PET følger situationen i Tyskland nøje, og vi er i kontakt med vores tyske og europæiske partnere, herunder med henblik på både at støtte de tyske myndigheder og på at vurdere eventuelle afledte betydninger for Danmark, hedder det i udtalelsen.

Her står også, at PET løbende kommer med anbefalinger til politikredsene:

- PET har som altid i den forbindelse sammen med det øvrige politi en skærpet opmærksomhed på offentlige steder, hvor mange mennesker er forsamlet, står der.

Fire personer har mistet livet ved det formodet angreb i Tyskland og mere end 68 mennesker er blevet såret.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Endnu en kommune dropper bøder

Helle Christiansen kunne godt tænke sig, at villaer ligesom hendes kunne lave strøm på taget.

Fra 1. januar skal man i Køge ikke længere frygte en kontant opkrævning, hvis en biblioteksbog bliver afleveret for sent.

Byrådet i Køge har nemlig besluttet, at kommunens biblioteker ikke længere behøver at opkræve gebyr for overskredne lån. Det skriver Køge Kommune i en pressemeddelelse.

Det betyder dog ikke, at man kan beholde bøgerne til evig tid.

- Lånte bøger og andre materialer skal naturligvis afleveres tilbage, så andre kan få glæde af dem. Beholder man sine lån længere end lånetiden, betragtes de som bortkommet, og så skal der betales erstatning, skriver kommunen.

- Erfaringer fra andre biblioteker peger på, at fjernelse af gebyrer giver flere lånere. Unge og børnefamilier holder sig nogle gange tilbage fra at låne, fordi de er bange for at glemme afleveringsfrister, siger bibliotekschef for KøgeBibliotekerne, Henriette Ritz Kylmann.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google