Hanne undrer sig: Hvorfor advares bilisterne ikke ved oversvømmelser?

Vi kan godt sætte advarselsblink på lave broer, men advarsler er ikke normale på vejstrækninger, der jævnligt oversvømmes. København er dog så småt i gang.

Sommeren i år var den vådeste siden 2011. Det fik igen biler til at strande i vandmasserne på Lyngbyvejen.
Foto: Thomas Sjørup/Ritzau Scanpix

Svaret Kort

  • Det er teknisk muligt at sætte højtvandsmålere og advarselsblink op

  • Vejmyndighederne er uenige om, hvorvidt den slags varsling er pengene værd

  • Selvom det opleves sådan, er voldsomme oversvømmelser ret sjældne

Vi ser det igen og igen: Når skybruddet rammer, strander bilister i de store vandmasser og nogle må reddes ud af Beredskabet.

Spørgsmålet: 'Hvorfor kører bilisterne ud i vandet?', dukker op. Og er der ikke måder, bilisterne kan advares på, så de ikke kommer ud i den situation?

Det undrer Hanne Thers Jessen fra Hvidovre, og derfor har hun skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.

- Jeg undrer mig over, at det sker gentagne gange, siger Hanne Thers Jessen.

Hun undrer sig især over, at når der findes en måler, som blinker, hvis et køretøj er for højt til at køre under en bro, så burde det tilsvarende være muligt at advare bilister, hvis der er for meget vand på vejen til, at en bil kan køre igennem.

Med andre ord:

- Hvorfor er der ikke højtvandsmålere og advarselslamper på de vejstrækninger, der ofte oversvømmes?, spørger Hanne Thers Jessen

Det undersøger vi her!

Ugens Vinderspørgsmål

  • 2.939 personer stemte, da Hanne Thers Jessen spørgsmål var til afstemning

  • 38% pegede på, at det var hendes spørgsmål, vi skulle undersøge

  • Du kan selv stemme på denne uges spørgsmål her i artiklen og stille dit eget

Altid de samme steder

I hovedstadsområdet er det især ved Nordhavnstunnellen, Lyngbyvejen mellem Tuborgvej og Hans Knudsens Plads ved Ryparken samt Lersø Parkallé, som jævnligt bliver oversvømmet.

Lyngbyvej har for eksempel været voldsomt oversvømmet ni gange de seneste 11 år.

Voldsomme oversvømmelser tilbage i august at flere biler strandede i de store vandmasser
Foto: Thomas Sjørup/Thomas Sjoerup/Ritzau Scanpix

Hvorfor køre ud i det?

Det er Hovedstadens Beredskab, der tilkaldes, når folk skal reddes ud af vandmasserne.

Operationschef Tim Ole Simonsen har et bud på, hvordan det kan ske igen og igen.

- Bilisterne kører ikke bevidst ud i vandet. Størstedelen af bilisterne er ikke opmærksomme, siger han til TV 2 Kosmopol.

Typisk undervurderer bilisterne mængden og dybden af vandet og tror derfor, at deres bil godt kan klare det.

- Går den, så går den, siger Tim Ole Simonsen.

Han advarer mod at sætte sin lid til, at myndighederne med det samme kommer og fikser det hele.

- Der hviler altid et ansvar på bilisten for at være opmærksom i trafikken, siger Tim Ole Simonsen til TV 2 Kosmopol. 

De tre bedste råd til at køre på våde veje

  1. Kør ikke ud i vand, hvis du ikke kender dybden.

  2. Kør ikke videre, hvis vandet er højere end den nederste del af fælgkanten

  3. Vær opmærksom på, at bremselængden bliver længere, når vejene er oversvømmede

Kilde: FDM.dk & Rådet for Sikker Trafik

Hvorfor så ikke advare?

Nu hvor bilister gang på gang overvurderer egne evner, virker det logisk at advare bilisterne om faren på forhånd.

Vores spørger Hanne Thers Jessen peger på højtvandsmålere og advarselssystemer, der kan være med til at forhindre bilerne i at strande i vandet.

Det er netop den løsning, som civilingeniør og Ph.D. Ole Mark anbefaler. Han er ekspert i klimatilpasning og innovationschef i miljøvirksomheden Krüger.

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

- Man installerer en vandstandsmåler, der kan tænde en advarselstavle, som informerer om vand forude. Advarslen skal vises i god nok tid til, at bilisterne kan vende om og køre en anden vej, siger Ole Mark til TV 2 Kosmopol.

Hvis det opfattes som besværligt og meget omfattende, kan man også gøre det helt simpelt og lavteknologisk.

- Man kan sætte en pæl, der viser, at hvis vandet overstiger et bestemt punkt på pælen, skal man vende om eller træde på bremsen, siger Ole Mark.

Enkelte steder lå der så meget vand, at flere biler blev begravet under
Foto: Thomas Sjørup/Thomas Sjoerup/Ritzau Scanpix

Ole Mark vurderer, at de fleste bilister ikke kender risikoen ved at køre ind i en oversvømmet vejbane, selvom vi har set de her situationer mange gange efterhånden.

- Vi ved, at en bil bliver fanget, hvis vandet når op mellem 35-40 centimeter. Men det er ikke en kollektiv erfaring, og der burde være mere information om det, mener Ole Mark.

Vejdirektoratet: Det er for dyrt

Det er staten, der ejer Helsingørmotorvejen/Lyngbyvejen. Det er derfor Vejdirektoratet, der skulle sætte højtvandsmålere og advarselsblink op på den.

Det er dog en løsning, der hverken er enkel eller noget, som kan fungere i praksis. Det siger Michael Aakjer Nielsen, der er afdelingsleder for Projekt og Vejudstyr hos Vejdirektoratet. Her har de tidligere undersøgt netop den løsning.

- Den vil være voldsomt dyr at etablere og drifte. Oversvømmelser kan ske over 300 forskellige steder steder rundt om i landet, så hvis alle de steder skulle have sådan et system ville det potentielt koste et trecifret millionbeløb, siger Michael Aakjer Nielsen til TV 2 Kosmopol.

Lyngbyvej mellem Tuborgvej og Hans Knudsens Plads ved Ryparken er blevet oversvømmet ni gange på 11 år.
Foto: Thomas Sjørup/Ritzau Scanpix

Ifølge Vejdirektoratets egne beregninger vil opsætningen af højtvandsmålere, advarselslamper, informationstavler og strøm samlet set koste mellem en halv og en hel million kroner per sted. Dertil skal der lægges mellem 12 og 15 procent af det oprindelige beløb på til at vedligeholde hver installation hvert år.

Michael Aakjer Nielsen mener, at det er direkte uforsvarligt at bruge danskernes skattepenge på de her advarselssystemer.

Det er voldsomt dyrt at etablere og drifte

— Michael Aakjer Nielsen, Vejdirektoratet

- Når oversvømmelser sjældent sker i Danmark, er de ikke værd at bruge mange penge på. Samfundsmæssigt giver det bedre mening at bruge pengene på cykelstier og skoler, mener afdelingsleder Michael Aakjer Nielsen.

Han understreger, at Vejdirektoratets opgave og pligt er at udbygge og vedligeholde statsvejene og advarselstavlerne på dem, ikke at forhindre bilister i at køre ud i farlige vandmasser eller på glatte veje.

København advarer om højt vand

Mens Vejdirektoratet bestemmer over statens veje, bestemmer Københavns kommune over de kommunale veje på de udsatte strækninger.

Og her gør man faktisk noget i stil med det, som både vores spørger og klimatilpasningsekspert efterlyser.

Fodgængere og cyklister i den såkaldte Nordvestpassage, der forbinder bydelene Nørrebro og Nordvest, advares allerede i dag i viadukten under S-togsbanen. 

I slutningen af næste år vil der være tilsvarende advarselstavler med lys og blink på jernbanebroen over viadukten på den udsatte Lersø Parkallé, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen til TV 2 Kosmopol.

Ved Nordvestpassagen har Københavns Kommune opsat advarselsskilte og blink ved fodgænger- og cykelstien. Trafikanterne advares i tilfælde af vand på kørebanen. Det samme princip gør sig gældende ved Lersø Parkallé.
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Kommunen vurderer, at det er en god løsning, hvis man ikke helt kan forhindre oversvømmelserne.

- På nogle lokationer vil det være uhensigtsmæssigt dyrt at etablere en løsning der sikrer, at der aldrig står vand på vejen. I sådanne områder er det mere hensigtsmæssigt at etablere et varslingssystem, der i de sjældne tilfælde af oversvømmelse advarer trafikanter om vand på vejen, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen.

Kan strande i kloakvand

Uanset om der er advarselssystemer eller ej, er der helt generelt al mulig grund til ikke at køre ud på en vejstrækning, der står under vand. 

Operationschef Tim Ole Simonsen fra Hovedstadens Beredskab understreger, at bilisterne skal være opmærksomme på, at der kan være risiko for, at det kan være forurenet kloakvand, der oversvømmer vejen, hvis man kører inde i byerne.

I så fald er det ikke bare klamt at skulle væk til fods gennem vandmasserne fra sin strandede bil.

- Er man i kontakt med kloakvand, kan man risikere at blive smittet med uhelbredelige sygdomme, siger Tim Ole Simonsen til TV 2 Kosmopol.

Bilisterne på Lyngbyvejen blev overrasket med et tredobbelt skybrud i morgentrafikken den 4. september 2015.
Foto: Arkiv/ TV 2 Kosmopol

Du kører på eget ansvar

Både Vejdirektoratet og Hovedstadens Beredskab mener, at ansvaret for ikke at strande under eller efter et skybrud ligger hos bilisternes selv.

Befolkningen skal simpelthen ikke forvente at kunne køre på vejene under alle forhold, pointerer de. 

Tim Ole Simonsens bedst råd til bilisterne er:

- Kør efter forholdene og hold helt op med at køre, hvis situationen ikke er til det.

Varsler i forvejen

Hvis man gerne vil vide, hvordan vejret i hovedstadsområdet påvirker vejene, kan man holde sig opdateret hos DMI, Vejdirektoratet, TV 2 Kosmopols app eller på TV 2 Kosmopol.dk.  

Her kan man både få varsler inden skybruddene og holde sig opdateret, når skaden er sket, så man kan vælge sikre ruter i usædvanligt vådt vejr.

Du kan altid finde varsler om udfordrende vejr i TV 2 Kosmopol appen under 'Seneste Nyt'
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

"Nu forstår jeg det bedre"

Vi vender tilbage til vores spørger Hanne Thers Jessen med svaret på hendes spørgsmål. 

- Det giver god mening, hvis det er for dyrt at drifte, selvom teknologien er opfundet, siger hun.

Hanne Thers Jessen er glad for, at der er en konkret og forståelig grund til, at Vejdirektoratet ikke benytter teknologien, selvom den findes.

Tak til Hanne Thers Jessen for spørgsmålet!

Hvis du også går og undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder.

Link kopieret!

Seneste nyt

Anna Thygesen fik tømt kontoen af svindler - nu er der nyt i sagen

Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Erhvervskvinden Anna Thygesen fortalte i sidste uge, at hun var blevet svindlet af en person, der udgav sig for at være fra hendes bank.

Svindelnummeret kostede hende flere tusinde kroner, skrev hun i et Facebook-opslag. Men nu er alle pengene - undtagen 8.000 kroner - kommet retur på hendes konto, skriver hun i et nyt opslag onsdag aften.

Hun takker Danske Bank for god support og service og politiet, NSK og borgerservice for støtte, hjælp og forståelse.

- Jeg håber, at min åbenhed omkring svindelsagen har været med til at åbne øjne, vidensdele, give indsigt i en kriminel verden, som overgår de flestes fantasi, og ikke mindst håber jeg, at jeg har været med til at udbrede budskabet om, at svindel rammer alle aldre, alle jobs og alle sociale klasser, og at vi ikke skal være flove og skamfulde over at være blevet svindlet, skriver hun i sit opslag.

Link kopieret!

Novo Nordisk får forsøgsaber fra udskældt industri i Vietnam

Arkivfoto af forsøgsaber. TV 2 Kosmopol ved ikke, om det er netop denne abeart, der er tale om.

Novo Nordisk selv nægter at fortælle, hvor de får de aber fra, som bruges til at teste ny medicin.

Men nu vurderer eksperter over for Jyllands-Posten, at der kun er tre mulige leverandører i Vietnam, og at de alle sammen har været beskyldt for at handle aber på det sorte marked.

- Jeg ved ikke, hvordan Novo Nordisk kan sige uden at fortrække en mine, at de får lovligt opdrættede aber, siger Lisa Jones-Engel, en af verdens førende abe-forskere, til Jyllands-Posten.

Det kan ifølge forskeren potentielt være sundhedsfarligt at købe aber på det sorte marked, da de kan bære smitsomme sygdomme med sig.

Novo Nordisk har ifølge Jyllands-Posten ikke ønsket at forholde sig til kritikken.

Link kopieret!

Vejdirektoratet advarer bilister: "Vær opmærksom"

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Torsdag morgen og formiddag byder på både regn, slud og temperaturer omkring frysepunktet.

Vejdirektoratet råder derfor bilister til at være opmærksomme og køre efter forholdene.

- Vær særligt opmærksom ved broer, i skovområder samt lavtliggende områder, skriver Vejdirektoratet på det sociale medie X.

Link kopieret!

Cyklister har selv et ansvar i hver tredje ulykke i vejkryds

Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

En analyse, som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker står bag, viser, at cyklister i hver tredje ulykke var medvirkende til, at det gik som det gik.

Det skriver Ritzau.

Kommissionen har analyseret 27 ulykker fra 2023, som primært fandt sted i København, Odense og Aarhus.

Og her var det altså omkring en tredjedel af ulykkerne, hvor cyklisten selv var medskyldig. Eksempelvis fordi de kørte over for gult eller rødt lyst.

Link kopieret!

Politiet melder om "brun sæbe" på vejene lige nu

Arkivfoto.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Vinteren har for alvor ramt hovedstadsområdet. Her til aften drysser kraftige snebyger fnug ned over store dele af vores område.

Og det giver alvorlig problemer på vejene. Hos Midt- og Vestsjællands Politi har man netop udsendt en advarsel til bilisterne.

- Grundet vinterens komme og temperaturerne nu er omkring 0 grader, opleves sneen som brun sæbe. Vi opfordrer derfor alle til at køre forsigtigt og være opmærksomme på vejens beskaffenhed, skriver politiet på X.

Link kopieret!

Også Dansk Folkehjælp melder om ny, trist rekord

Statens Museum for Kunsts juletræ skal pyntes, og det kan børnene være med til i weekenden.
Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix

For andet år i træk har flere end 20.000 børnefamilier søgt om en økonomisk håndsrækning til jul. Det er 18 % flere end for bare to år siden.

Det skriver Dansk Folkehjælp i en pressemeddelelse.

Trods lavere inflation og generel økonomisk fremgang i Danmark oplever Dansk Folkehjælp, at behovet for hjælp er stigende og at ansøgernes økonomi er strammere. I år var ansøgningsfristen kortere, til gengæld var antallet af ansøgere pr. døgn 27 % procent højere end i 2023. I år har 47 % af ansøgerne et rådighedsbeløb på under 2.000 kr. om måneden.

- Ansøgere til Dansk Folkehjælps Julehjælp er forældre til nogle af de 47.200 børn i Danmark, der lever i fattigdom. De har ikke råd til julemad, julegaver og sociale arrangementer i december. De melder fra til juleafslutninger og juletræsfester, fordi de ikke har penge til gaven til pakkespillet, fortæller generalsekretær i Dansk Folkehjælp Mirka Mozer.

Hos Dansk Folkehjælp får hver godkendt familie 800 kroner til julemad og 500 kroner pr. barn til julegaver. En familie kan højst modtage 2.800 kr. i alt.

Link kopieret!

Kraftige snebyger rammer Sjælland og København

Foto: Grafik / TV 2 Vejret

Onsdag aften rammer kraftige snebyger København og Sjælland. I Helsingør dalede snefnuggene ned allerede omkring kl. 17:30.

Det samme gjorde det på motorvejene nord for København.

- Her i de tidlige aftentimer er det generelt Sjælland, der får de kraftige snebyger og er mest udsat de næste timer, skriver meteorolog Peter Tanev.

Det skriver TV 2 Vejret.

Link kopieret!

FCK præsenterer ny trøje

FC København har præsenteret en ny tredjetrøje, der er inspirreret af den "særlige og ikoniske københavnergrøn".

FCK's Thomas Delaney glæder sig til at trække i den nye tredjetrøje.

Byen betyder alt for os, der spiller i F.C. København, og med den nye tredjetrøje er der ikke et sekunds tvivl om, hvilken by vi hører hjemme i, siger han til klubbens hjemmeside, hvor trøjen også kan ses.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google