John undrer sig: Hvad sker der med de gamle, forurenende busser?

Stribevis af diesel-busser erstattes i disse år af el-busser for en mere grøn offentlig transport. Men hvad sker der med de udfasede busser? Kører de bare videre andre steder? Eller havner de til ophug? Det har I bedt os undersøge.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Spørg Os opklarer, hvor bæredygtigt det er, når nye el-busser udfaser de gamle forurenere.

Svaret Kort

  • En udfaset diesel-bus fra hovedstadsområdet vil typisk være godt brugt

  • Nogle diesel-busser kan sælges videre

  • Hovedparten ender som skrot - men har et liv bagefter

John Søren Jensen fra Tårnby har lagt mærke til, at hans kommune er danmarksmester i omstilling til grønne buslinjer: Seks ud af ti busser på kommunens veje er el-busser. 

Den store udskiftning har fået John Søren Jensen til at tænke på, hvad der egentlig sker med de sorte dieselbusser, når de bliver taget ud af drift. Det har han bedt os på TV 2 Kosmopol om at undersøge gennem Spørg Os:

- Jeg mener, at det er vigtigt at få besvaret, om vi bare eksporterer vores skidtermøg ved at sende de gamle dieselbusser ud i verden, når vi laver en grøn omstilling herhjemme, forklarer John Søren Jensen.

TV 2 Kosmopol følger i bussernes sidste hjulspor for at lære deres skæbne at kende.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

John Søren Jensen er bekymret for, om busserne bliver eksporteret, udstødningen så alligevel ryger op i atmosfæren.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

Godt brugte busser

Keolis i Glostrup er en af landets største busoperatører. Firmaet driver omkring 150 buslinjer i hovedstadsområdet for trafikselskabet Movia og 450 ruter på landsplan og har stor erfaring med udskiftning af busser:

- En gammel dieselbus har kørt helt op til 1,5 millioner kilometer, så den har ikke meget værdi, når den er færdig med at køre passager rundt i København, fortæller Peter Lanng, der er direktør i Keolis.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Ugens vinderspørgsmål

• 2.157 personer stemte, da John Søren Jensens spørgsmål var til afstemning
• 46% eller 1.003 personer afgjorde, at det var hans spørgsmål, vi skulle undersøge
• Du kan selv stemme på ugens spørgsmål her i artiklen

Hvad sker der så med den?

- Jamen, så bliver den solgt til skrot. Forstået på den måde, at vi sælger den til en ophugger, som sørger for at dele den i alle de fragmenter, en bus kan deles i, som så bliver genbrugt som plastik, metal, glas og hvad en bus ellers består af, uddyber direktøren.

Busselskabet Movia bekræfter overfor TV 2 Kosmopol, at langt de fleste af dieselbusserne i hovedstadsområdet bliver afhændet på samme måde. Altså skrottet og genanvendt i løsdele. Enkelte bliver dog solgt videre f.eks til Østeuropa.

(Artiklen fortsætter efter afstemningen.)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Stadig grønnere

Et af de firmaer, der opkøber de udtjente busser og beslutter, om de skal sælges videre eller skrottes er brugtbusfirmaet VBI Group. 

- Mange østlande er kommet med i EU, og de stiller nu væsentlig højere miljøkrav til de busser, de køber, siger Dan Danbork Pedersen, der er direktør i VBI Group

Han fortæller, at selvom nogle dieselbusser stadigvæk bliver eksporteret til for eksempel østeuropæiske lande, så er der stadigvæk er en positiv miljøeffekt.

I modtagerlandet vil busserne nemlig typisk erstatte ældre busser, der forurener mere end de udtjente busser fra hovedstadsområdet.

Miljøbelastningen bliver klassificeret via det såkaldte Euronorm system. Jo lavere EUROnorm jo mere forurenende. 

- I gamle dage, da de købte en af vores busser med Euronorm tre-fire, så afløste den én af deres egne langt mere forurenende busser med Euronorm nul. Når man nu sætter begrænsninger på, hvad landene må købe, så kører de jo videre med deres meget forurenende busser, siger Dan Danbork Pedersen.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Omkring en tredjedel af alle Movias busser er allerede omstillet fra diesel til el.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

Så langt er vi

Omkring en tredjedel af alle Movias busser er allerede omstillet fra diesel til el. Organisationens mål er, at alle busser skal være fossilfri i 2030.

Når det sker, vil der ifølge Movia hvert år blive udledt 75.000 tons mindre CO2 om året.

- Det betyder ekstremt meget renere busdrift. Det er jo kun en lille smule af elproduktionen, der kommer fra fossile værker. Så man kommer fra noget, der udleder CO2 til noget der er stort set CO2-neutralt, siger Otto Anker Nielsen, der er professor på DTU.

Udover de positive miljømæssige konsekvenser af at skifte fra diesel til el, fremhæver trafikforskeren, at passagererne også får andre fordele: 

- Det er mere komfortabelt. En el-bus er meget mere lydløs, den har ikke vibrationer fra dieselmotoren og heller ingen lugtgener, siger Otto Anker Nielsen.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Ifølge trafikforsker Otto Anker Nielsen er der mange fordele ved at udskifte diesel med gas. De udleder meget mindre og, så er de også meget behageligere at køre i.
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol

Fokus på bæredygtighed

Også hos busooperatøren Keolis kører hver tredje bus nu på el, men firmaet ser ikke kun fremad:

- Vi er lige meget opmærksomme på, at den del, der så bliver skiftet, også skal skrottes forsvarligt. Det betyder meget at kunne følge busserne, så vi ikke ser billeder af dem stående på en indisk strand, siger Keolis' direktør, Peter Lanng.

John Søren Jensen, der stillede spørgsmålet, er tilfreds med svaret:

- Jeg synes, det er rigtig rart at vide, siger han til TV 2 Kosmopol.

Tak til John for spørgsmålet!

Hvis du undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så stil dit spørgsmål i boksen nedenunder:

Link kopieret!

Seneste nyt

40-årig tilstår besiddelse af 68 kilo amfetamin

En 40-årig mand fra Amager er fredag blevet idømt ti års fængsel for besiddelse af en større mængde amfetamin samt ecstasy.

Det skriver National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.

Dommen er faldet ved Retten i Holbæk, hvor den 40-årige tilstod, at han 11. april 2024 modtog 68 kilo amfetamin og 5,4 kilo ecstasy på en parkeringsplads i Ringsted.

Herefter transporterede han efter aftale med andre narkotikaen til først Tårnby Torv i én bil, hvorefter han i en anden bil sammen med en anden sigtet i sagskomplekset fragtede den ulovlige last til Svallerup Kirke ved Kalundborg.

Her mødtes den dømte ifølge sin tilståelse med en tredje person, hvorefter narkotikaen blev kørt til en landejendom syd for Kalundborg.

Den dømte har udbedt sig betænkningstid i forhold til eventuel anke af dommen. Han blev varetægtsfængslet efter dom.

Link kopieret!

Paludan er skyldig i at komme med racistisk udtalelse i 2019

Partistifter Rasmus Paludan er skyldig i at have overtrådt racismeparagraffen på baggrund af en udtalelse i en video fra 2019.

Videoen blev offentliggjort på hans parti Stram Kurs' YouTube-kanal i sommeren 2019 og er filmet under en demonstration på Nørrebrogade i København.

Her siger partistifteren, at den gennemsnitlige IQ i Somalia er 68, og at det for en orangutang "vist nok" er 69.

Det er Københavns Byret, der fredag har fundet stifteren af Stram Kurs skyldig i forhold til videoen.

I fredagens dom frifindes Paludan for en anden anklage, som drejede sig om en video, som blev offentliggjort på YouTube-kanalen kort før jul i 2018. Retten mener, at der er "rimelig tvivl" om, hvorvidt det er Paludan, som er lagt videoen op på YouTube.

Paludan modtager dommen og vil altså ikke anke til landsretten. Anklagemyndigheden har mulighed for at anke inden for 14 dage.

Link kopieret!

Store udfordringer kan ramme myldretrafikken

Når mange tager på weekend fredag eftermiddag, kan snevejret stadig give problemer i trafikken.

Særligt Østdanmark har udsigt til et udbredt snevejr, som vil påvirke eftermiddagens trafik i Hovedstadsområdet og de mange danskere, der skal på tværs af landet.

- Eftermiddagens myldretrafik risikerer at blive udfordret med store forsinkelser på grund af snevejret, siger Andreas Nyholm, meteorolog ved TV 2.

Han forudser, at selv et par centimeter sne kan være nok til at give trafikale udfordringer i form af glatte veje.

- Vi så på Sydsjælland, hvordan sneen lammede trafikken i flere timer torsdag aften, lyder det fra Andreas Nyholm.

Link kopieret!

Indfaldsvej spærret efter alvorlig trafikuheld

Husumvej i Brønshøj er fredag formiddag spærret i begge retninger efter et alvorligt trafikuheld, oplyser Københavns Politi, ifølge DR P4 Trafik.

- Der er spærret på stykket mellem Haraldsvej og Skippingevej, skriver mediet.

Link kopieret!

Superligaklub tager første skridt mod kvindehold

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Superligaklubben Lyngby tager de første skridt til at etablere af eliteafdeling for kvindefodbold.

Det skriver klubben på sin hjemmeside.

Målet er, at Lyngby kan præsentere et setup for pige- og kvindefodbolden senest til sommer.

Det første skridt i processen indebærer en afdækning af potentiale og mulighederne i og omkring Lyngby.

Klubben beskriver forløbet som en "projektfase", hvor man vil mødes med samarbejdsklubber fra blandt andet Virum, Rudersdal, Lundtofte og Holte.

Link kopieret!

Lukningstruet spillested får økonomisk støtte

Arkivfoto.
Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Ritzau Scanpix

I den netop fremlagte finanslovsaftale er der blevet afsat en million kroner spillestedet Jazzhus Montmartre.

Som TV 2 Kosmopol tidligere har beskrevet stod spillestedet tidligere i til at lukke på grund af økonomiske vanskeligheder, efter Jazzhus Montmartre blev forbigået ved uddelingen af statslige puljemidler til spillesteder.

Det førte til ramaskrig blandt dele af musikmiljøet, eftersom Montmartre siden 1959 har været en af landets fremmeste jazzscener og har huset store kunstnere som Ben Webster og Dexter Gordon.

De seneste måneder har Jazzhus Montmartre fået flere økonomisk rygstød.

Først besluttede et samlet politisk flertal at tildele en særlig bevilling til spillestedet på en million kroner. Dette lykkedes, men var betinget af, at Københavns Kommune ligeledes ville øge den årlige bevilling til Jazzhouse Montmartre til 1,5 millioner kroner. Dette beløb blev afsat af et enigt kultur- og fritidsudvalg i september.

Link kopieret!

Forsøg med gratis skolemad gælder fra næste skoleår

Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Regeringen, SF og De Radikale er enige om finanslov for 2025, hvor der oprettes forsøg med gratis skolemad.

Det fremgår af finansloven, som er blevet præsenteret fredag.

På fredagens pressemøde fortæller børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), at skolemaden er et "storskalaforsøg".

- Vi får nu et storskalaforsøg med skolemad. Det er vigtigt, at det er på alle klassetrin. Det ser jeg frem til at forhandle på plads med SF og De Radikale, siger han.

Han tilføjer at forsøger kommet til at omfatte flere klassetrin i hele landet. Det er tanken, at forsøget skal gælde fra næste skoleår.

Link kopieret!

Pernille fødte sin søn tre måneder for tidligt: Nu er hun del af ny finanslov

Foto: Nynne Frost Andersen/TV 2 Kosmopol

Der er i finanslovsaftalen afsat penge til, at forældre til for tidligt fødte kan få mere barsel.

Det siger SF's Pia Olsen Dyhr fredag, hvor aftalen er blevet præsenteret.

Dermed bliver det borgerforslag, som Pernille Louise Rohrberg Kudsk fra København og Olivia Toftegaard Eriksen fra Guldborgsund har stillet, til virkelighed.

Tilbage i september mødte TV 2 Kosmopol Pernille Louise Rohrberg Kudsk. Selv fødte hun sin søn William 14 uger før termin, hvorfor han tilbragte de første måneder af sit liv på hospitalet. Netop sønnens forløb er årsagen til Pernille Kudsks kamp for mere barsel til forældre til for tidligt fødte børn.

Borgerforslaget fik stor opbakning fra SF, der også var partiet, som bragte det med ind til forhandlingsbordet.

Læs også: Nybagt mor i svært dilemma - vil ikke opdigte stress for at passe sit syge barn

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google