John undrer sig: I Japan sker vejarbejder om natten. Hvorfor gør vi ikke det?
I Japans store byer foregår meget vejarbejde fra sen aften til tidlig morgen, hvor strækningerne dækkes med køreplader, så morgentrafikken kan glide igen. Hvad forhindrer os i at gøre det samme?
Svaret Kort
I København ønsker politikerne, at vejarbejde skal udføres i dagtimerne
Der kan dispenseres fra reglen, hvis det vurderes nødvendigt
Der er særligt ét hensyn, der vejer tungere end alle andre inde i byen
Det kan være udfordring at køre bil i København.
Især, hvis der er vejarbejde.
Alligevel bliver langt de fleste vejarbejder udført i dagtimerne, hvor der er størst pres på trafikken.
Den nu pensionerede håndværker John Hinnum har lidt for mange gange oplevet at holde i kø, når han har taget turen fra hjemmet i Havdrup til en arbejdsopgave i København:
- Vi holder jo i timevis og venter. Så bliver vi lige sluppet forbi en lyskurve og kommer hen til næste gade. Så har du igen et stykke vejarbejde, hvor du skal holde. Det afføder en masse problemer, siger John Hinnum.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol
Oplevelserne har fået har John Hinnum til at skrive til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.
Han vil gerne vide:
- Hvorfor gør man ikke som i Tokyo og laver vejarbejdet om natten?
Det undersøger vi her!
Ugens Vindersvar
1.782 personer stemte, da John Hinnums spørgsmål var til afstemning.
53 procent pegede på, at det var hans spørgsmål, vi skulle undersøge
Du kan selv stemme på denne uges spørgsmål og stille dit eget spørgsmål til livet i hovedstadsområdet her i artiklen
Japan-ekspert: Helt normalt
Marie Højlund Roesgaard er lektor i Japan-studier på Københavns Universitet og er i Japan en til to gange om året.
Hun bekræfter, at man i den japanske millionby Tokyo laver vejarbejde om natten:
- Ja, det er fuldstændig rigtigt. Jeg har set det masser af gange sådan ud på aftenen, når man for eksempel går hjem fra en restaurant. Så kommer der mænd i gule neonveste og spærrer af og lægger an til at lave de reparationer, der nu er planlagt. Så er de færdige, når vi tager på arbejde om morgenen, fortæller Marie Højlund Roesgaard.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol
Og hvis de ikke er færdige, lægger de store jernplader der, hvor de har arbejdet, så trafikken alligevel kan glide.
Vi kender det godt
Her i Danmark har Vejdirektoratet de seneste to år valgt at lave en række vejarbejder på statsvejene om natten.
Der sker samtidig med, at direktoratet alligevel skal vedligeholde midterrabatten, som af sikkerhedshensyn kun må ske om natten.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol
Ved at kombinere arbejdet i midterrabatten med andre vedligeholdelsesopgaver på motorvejen, som ellers skulle udføres i løbet af året, bliver det hele udført på én gang.
Til gavn for trafikken.
Hvad taler imod natarbejde?
Vejdirektoratet oplyser til TV 2 Kosmopol, at det både er dyrere og arbejdsmiljømæssigt mere udfordrende at arbejde om natten.
Derfor bliver ikke alt vejarbejde udført på denne måde.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol
Ifølge Vejdirektoratet er der ingen særlige regler om tidspunkter i vejlovgivningen om vejarbejde om aftenen eller natten.
Det er op til vejmyndigheden, hvornår vejarbejdet må udføres.
Andre hensyn i byen
Københavns Kommune er vejmyndighed for hovedparten af vejene i København.
Kommunen kan fastsætte særlige vilkår for arbejdet, hvor man blandt andet afvejer hensynet til trafikafviklingen mod andre hensyn.
Det kan være være hensynet til naboerne. Og det er præcis det, man sætter højest i København.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol
Nattesøvnen er pænt hellig
Politikerne vil helst undgå, at vejarbejdet holder beboerne vågne.
Derfor bliver der som udgangspunkt ikke lavet vejarbejde om natten på kommunens veje.
- Det er politisk bestemt, forklarer Jane Snog, som er områdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol
Undtagelsen der bekræfter reglen
Men ingen regel uden undtagelse.Kommunen kan nemlig godt dispensere fra beslutningen af hensyn til for eksempel trafikale eller sikkerhedsmæssige forhold.
Det kunne opleve i juni på Øresundsvej på Amager, hvor trafikken gled igennem et vejarbejdsområde, der stod stille.
For her blev der ikke arbejdet om dagen, efter det støjende arbejde med at skrælle asfalten af.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol
Det mindre støjende arbejde med at lægge ny asfalt blev udført mellem klokken 20 og klokken 5 om morgenen.
Men det er altså en undtagelse:
- Hensynet til nattesøvnen, og at vi ikke må støje, vejer tungest, fastslår Jane Snog fra Teknik- og Miljøforvaltningen.
Men hvorfor anderledes i Tokyo?
Selvom japanerne er kendt for deres effektivitet, sans for fællesskab og social orden, skal indbyggerne i Tokyo vel også have deres nattesøvn, eller?
Marie Højlund Roesgaard fra Københavns Universitet forklarer, at Københavns og Tokyos indre by ikke rigtigt kan sammenlignes.
- Det er mest kontorer og butikker, der ligger derinde. Der er faktisk ikke så mange mennesker, der bor inde i de store byers centre, så det generer ikke så mange, fortæller hun.
Ikke særligt kreativt
John Hinnum er ikke helt begejstret for linjen i Københavns kommune.
Han mener, det må være muligt i højere grad at gøre som på Øresundsvej, hvor i hvert fald asfaltarbejdet, som larmer mindre, bliver lavet i aften- og nattetimerne.
-Det er jo kun et spørgsmål om vilje, siger han.
Tak til John Hinnum for spørgsmålet!
Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så stil dit spørgsmål i boksen nedenunder: