John undrer sig: I Japan sker vejarbejder om natten. Hvorfor gør vi ikke det?

I Japans store byer foregår meget vejarbejde fra sen aften til tidlig morgen, hvor strækningerne dækkes med køreplader, så morgentrafikken kan glide igen. Hvad forhindrer os i at gøre det samme?

Svaret Kort

  • I København ønsker politikerne, at vejarbejde skal udføres i dagtimerne

  • Der kan dispenseres fra reglen, hvis det vurderes nødvendigt

  • Der er særligt ét hensyn, der vejer tungere end alle andre inde i byen

Det kan være udfordring at køre bil i København.

Især, hvis der er vejarbejde.

Alligevel bliver langt de fleste vejarbejder udført i dagtimerne, hvor der er størst pres på trafikken.

Den nu pensionerede håndværker John Hinnum har lidt for mange gange oplevet at holde i kø, når han har taget turen fra hjemmet i Havdrup til en arbejdsopgave i København:

- Vi holder jo i timevis og venter. Så bliver vi lige sluppet forbi en lyskurve og kommer hen til næste gade. Så har du igen et stykke vejarbejde, hvor du skal holde. Det afføder en masse problemer, siger John Hinnum.

vejarbejde 'holde i kø''Spørg Os' Japan Tokyo 'Marie Højlund Roesgaard' Vejdirektoratet vejlovgivningen 'hensynet til naboerne''Teknik- og Miljøforvaltningen'
John Hinnum fra Havdrup undrer sig over, hvorfor vejarbejdet i København ikke bliver lavet om natten.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Oplevelserne har fået har John Hinnum til at skrive til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.

Han vil gerne vide:

- Hvorfor gør man ikke som i Tokyo og laver vejarbejdet om natten?

Det undersøger vi her!

Ugens Vindersvar

  • 1.782 personer stemte, da John Hinnums spørgsmål var til afstemning.

  • 53 procent pegede på, at det var hans spørgsmål, vi skulle undersøge

  • Du kan selv stemme på denne uges spørgsmål og stille dit eget spørgsmål til livet i hovedstadsområdet her i artiklen

Japan-ekspert: Helt normalt

Marie Højlund Roesgaard er lektor i Japan-studier på Københavns Universitet og er i Japan en til to gange om året.

Hun bekræfter, at man i den japanske millionby Tokyo laver vejarbejde om natten:

- Ja, det er fuldstændig rigtigt. Jeg har set det masser af gange sådan ud på aftenen, når man for eksempel går hjem fra en restaurant. Så kommer der mænd i gule neonveste og spærrer af og lægger an til at lave de reparationer, der nu er planlagt. Så er de færdige, når vi tager på arbejde om morgenen, fortæller Marie Højlund Roesgaard.

vejarbejde 'holde i kø''Spørg Os' Japan Tokyo 'Marie Højlund Roesgaard' Vejdirektoratet vejlovgivningen 'hensynet til naboerne''Teknik- og Miljøforvaltningen'
Marie Højlund Roesgaard er i Japan en til to gange om året. Lige som John Hinnum har hun også undret sig over, at man ikke laver vejarbejdet om natten i København.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Og hvis de ikke er færdige, lægger de store jernplader der, hvor de har arbejdet, så trafikken alligevel kan glide.

Vi kender det godt

Her i Danmark har Vejdirektoratet de seneste to år valgt at lave en række vejarbejder på statsvejene om natten.

Der sker samtidig med, at direktoratet alligevel skal vedligeholde midterrabatten, som af sikkerhedshensyn kun må ske om natten.

vejarbejde 'holde i kø''Spørg Os' Japan Tokyo 'Marie Højlund Roesgaard' Vejdirektoratet vejlovgivningen 'hensynet til naboerne''Teknik- og Miljøforvaltningen'
Det er vejmyndigheden, der afgør, hvornår et vejarbejde må finde sted.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Ved at kombinere arbejdet i midterrabatten med andre vedligeholdelsesopgaver på motorvejen, som ellers skulle udføres i løbet af året, bliver det hele udført på én gang.

Til gavn for trafikken.

Hvad taler imod natarbejde?

Vejdirektoratet oplyser til TV 2 Kosmopol, at det både er dyrere og arbejdsmiljømæssigt mere udfordrende at arbejde om natten.

Derfor bliver ikke alt vejarbejde udført på denne måde.

vejarbejde 'holde i kø''Spørg Os' Japan Tokyo 'Marie Højlund Roesgaard' Vejdirektoratet vejlovgivningen 'hensynet til naboerne''Teknik- og Miljøforvaltningen'
Nødvendigt vejarbejde lige bag Hovedbanegården i København. Men det støjer. Så derfor skal det foregå i dagstimerne, mener politikerne i Københavns Kommune.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Ifølge Vejdirektoratet er der ingen særlige regler om tidspunkter i vejlovgivningen om vejarbejde om aftenen eller natten.

Det er op til vejmyndigheden, hvornår vejarbejdet må udføres.

Spørg Os - Afstemning

_

Andre hensyn i byen

Københavns Kommune er vejmyndighed for hovedparten af vejene i København.

Kommunen kan fastsætte særlige vilkår for arbejdet, hvor man blandt andet afvejer hensynet til trafikafviklingen mod andre hensyn.

Det kan være være hensynet til naboerne. Og det er præcis det, man sætter højest i København.

vejarbejde 'holde i kø''Spørg Os' Japan Tokyo 'Marie Højlund Roesgaard' Vejdirektoratet vejlovgivningen 'hensynet til naboerne''Teknik- og Miljøforvaltningen'
Det er nødvendigt med høreværn. For arbejdet her støjer voldsomt.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Nattesøvnen er pænt hellig

Politikerne vil helst undgå, at vejarbejdet holder beboerne vågne.

Derfor bliver der som udgangspunkt ikke lavet vejarbejde om natten på kommunens veje.

- Det er politisk bestemt, forklarer Jane Snog, som er områdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen.

vejarbejde 'holde i kø''Spørg Os' Japan Tokyo 'Marie Højlund Roesgaard' Vejdirektoratet vejlovgivningen 'hensynet til naboerne''Teknik- og Miljøforvaltningen'
Jane Snog er områdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Undtagelsen der bekræfter reglen

Men ingen regel uden undtagelse.

Kommunen kan nemlig godt dispensere fra beslutningen af hensyn til for eksempel trafikale eller sikkerhedsmæssige forhold.

Det kunne opleve i juni på Øresundsvej på Amager, hvor trafikken gled igennem et vejarbejdsområde, der stod stille. 

For her blev der ikke arbejdet om dagen, efter det støjende arbejde med at skrælle asfalten af.


vejarbejde 'holde i kø''Spørg Os' Japan Tokyo 'Marie Højlund Roesgaard' Vejdirektoratet vejlovgivningen 'hensynet til naboerne''Teknik- og Miljøforvaltningen'
Øresundsvej på Amager. Selv om det er et vejarbejdsområde, glider trafikken. For arbejdet med at lægge asfalt er her en aften- og natopgave.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Det mindre støjende arbejde med at lægge ny asfalt blev udført mellem klokken 20 og klokken 5 om morgenen.

Men det er altså en undtagelse:

- Hensynet til nattesøvnen, og at vi ikke må støje, vejer tungest, fastslår Jane Snog fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

Men hvorfor anderledes i Tokyo?

Selvom japanerne er kendt for deres effektivitet, sans for fællesskab og social orden, skal indbyggerne i Tokyo vel også have deres nattesøvn, eller?

Marie Højlund Roesgaard fra Københavns Universitet forklarer, at Københavns og Tokyos indre by ikke rigtigt kan sammenlignes.

- Det er mest kontorer og butikker, der ligger derinde. Der er faktisk ikke så mange mennesker, der bor inde i de store byers centre, så det generer ikke så mange, fortæller hun.

Ikke særligt kreativt

John Hinnum er ikke helt begejstret for linjen i Københavns kommune.

Han mener, det må være muligt i højere grad at gøre som på Øresundsvej, hvor i hvert fald asfaltarbejdet, som larmer mindre, bliver lavet i aften- og nattetimerne.

-Det er jo kun et spørgsmål om vilje, siger han.

Tak til John Hinnum for spørgsmålet!

Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så stil dit spørgsmål i boksen nedenunder:


Spørg Os - Formular

_

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik