John undrer sig: I Japan sker vejarbejder om natten. Hvorfor gør vi ikke det?

I Japans store byer foregår meget vejarbejde fra sen aften til tidlig morgen, hvor strækningerne dækkes med køreplader, så morgentrafikken kan glide igen. Hvad forhindrer os i at gøre det samme?

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
I Tokyo gør man meget for, at trafikken glider. Derfor kommer afspærringer til vejarbejder først op, når folk er på vej hjem i seng.
Foto: Philip Fong / Ritzau Scanpix

Svaret Kort

  • I København ønsker politikerne, at vejarbejde skal udføres i dagtimerne

  • Der kan dispenseres fra reglen, hvis det vurderes nødvendigt

  • Der er særligt ét hensyn, der vejer tungere end alle andre inde i byen

Det kan være udfordring at køre bil i København.

Især, hvis der er vejarbejde.

Alligevel bliver langt de fleste vejarbejder udført i dagtimerne, hvor der er størst pres på trafikken.

Den nu pensionerede håndværker John Hinnum har lidt for mange gange oplevet at holde i kø, når han har taget turen fra hjemmet i Havdrup til en arbejdsopgave i København:

- Vi holder jo i timevis og venter. Så bliver vi lige sluppet forbi en lyskurve og kommer hen til næste gade. Så har du igen et stykke vejarbejde, hvor du skal holde. Det afføder en masse problemer, siger John Hinnum.

John Hinnum fra Havdrup undrer sig over, hvorfor vejarbejdet i København ikke bliver lavet om natten.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Oplevelserne har fået har John Hinnum til at skrive til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.

Han vil gerne vide:

- Hvorfor gør man ikke som i Tokyo og laver vejarbejdet om natten?

Det undersøger vi her!

Ugens Vindersvar

  • 1.782 personer stemte, da John Hinnums spørgsmål var til afstemning.

  • 53 procent pegede på, at det var hans spørgsmål, vi skulle undersøge

  • Du kan selv stemme på denne uges spørgsmål og stille dit eget spørgsmål til livet i hovedstadsområdet her i artiklen

Japan-ekspert: Helt normalt

Marie Højlund Roesgaard er lektor i Japan-studier på Københavns Universitet og er i Japan en til to gange om året.

Hun bekræfter, at man i den japanske millionby Tokyo laver vejarbejde om natten:

- Ja, det er fuldstændig rigtigt. Jeg har set det masser af gange sådan ud på aftenen, når man for eksempel går hjem fra en restaurant. Så kommer der mænd i gule neonveste og spærrer af og lægger an til at lave de reparationer, der nu er planlagt. Så er de færdige, når vi tager på arbejde om morgenen, fortæller Marie Højlund Roesgaard.

Marie Højlund Roesgaard er i Japan en til to gange om året. Lige som John Hinnum har hun også undret sig over, at man ikke laver vejarbejdet om natten i København.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Og hvis de ikke er færdige, lægger de store jernplader der, hvor de har arbejdet, så trafikken alligevel kan glide.

Vi kender det godt

Her i Danmark har Vejdirektoratet de seneste to år valgt at lave en række vejarbejder på statsvejene om natten.

Der sker samtidig med, at direktoratet alligevel skal vedligeholde midterrabatten, som af sikkerhedshensyn kun må ske om natten.

Det er vejmyndigheden, der afgør, hvornår et vejarbejde må finde sted.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Ved at kombinere arbejdet i midterrabatten med andre vedligeholdelsesopgaver på motorvejen, som ellers skulle udføres i løbet af året, bliver det hele udført på én gang.

Til gavn for trafikken.

Hvad taler imod natarbejde?

Vejdirektoratet oplyser til TV 2 Kosmopol, at det både er dyrere og arbejdsmiljømæssigt mere udfordrende at arbejde om natten.

Derfor bliver ikke alt vejarbejde udført på denne måde.

Nødvendigt vejarbejde lige bag Hovedbanegården i København. Men det støjer. Så derfor skal det foregå i dagstimerne, mener politikerne i Københavns Kommune.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Ifølge Vejdirektoratet er der ingen særlige regler om tidspunkter i vejlovgivningen om vejarbejde om aftenen eller natten.

Det er op til vejmyndigheden, hvornår vejarbejdet må udføres.

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Andre hensyn i byen

Københavns Kommune er vejmyndighed for hovedparten af vejene i København.

Kommunen kan fastsætte særlige vilkår for arbejdet, hvor man blandt andet afvejer hensynet til trafikafviklingen mod andre hensyn.

Det kan være være hensynet til naboerne. Og det er præcis det, man sætter højest i København.

Det er nødvendigt med høreværn. For arbejdet her støjer voldsomt.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Nattesøvnen er pænt hellig

Politikerne vil helst undgå, at vejarbejdet holder beboerne vågne.

Derfor bliver der som udgangspunkt ikke lavet vejarbejde om natten på kommunens veje.

- Det er politisk bestemt, forklarer Jane Snog, som er områdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen.

Jane Snog er områdechef i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Undtagelsen der bekræfter reglen

Men ingen regel uden undtagelse.

Kommunen kan nemlig godt dispensere fra beslutningen af hensyn til for eksempel trafikale eller sikkerhedsmæssige forhold.

Det kunne opleve i juni på Øresundsvej på Amager, hvor trafikken gled igennem et vejarbejdsområde, der stod stille. 

For her blev der ikke arbejdet om dagen, efter det støjende arbejde med at skrælle asfalten af.

Øresundsvej på Amager. Selv om det er et vejarbejdsområde, glider trafikken. For arbejdet med at lægge asfalt er her en aften- og natopgave.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol

Det mindre støjende arbejde med at lægge ny asfalt blev udført mellem klokken 20 og klokken 5 om morgenen.

Men det er altså en undtagelse:

- Hensynet til nattesøvnen, og at vi ikke må støje, vejer tungest, fastslår Jane Snog fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

Men hvorfor anderledes i Tokyo?

Selvom japanerne er kendt for deres effektivitet, sans for fællesskab og social orden, skal indbyggerne i Tokyo vel også have deres nattesøvn, eller?

Marie Højlund Roesgaard fra Københavns Universitet forklarer, at Københavns og Tokyos indre by ikke rigtigt kan sammenlignes.

- Det er mest kontorer og butikker, der ligger derinde. Der er faktisk ikke så mange mennesker, der bor inde i de store byers centre, så det generer ikke så mange, fortæller hun.

Ikke særligt kreativt

John Hinnum er ikke helt begejstret for linjen i Københavns kommune.

Han mener, det må være muligt i højere grad at gøre som på Øresundsvej, hvor i hvert fald asfaltarbejdet, som larmer mindre, bliver lavet i aften- og nattetimerne.

-Det er jo kun et spørgsmål om vilje, siger han.

Tak til John Hinnum for spørgsmålet!

Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så stil dit spørgsmål i boksen nedenunder:

Link kopieret!

Seneste nyt

Boligmarkedet boomer i hovedstaden: Oktober slog rekord

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sjældent har så mange i hovedstadsområdet købt bolig som i oktober i år.

Det viser nye tal fra Boligsiden.

I oktober blev der solgt 2.491 boliger i Region Hovedstaden, oplyser Boligsiden til TV 2 Kosmopol. Så mange boligsalg er ikke set siden juni 2021.

Det er især lejlighedssalget, der trækket tallet op.

- Ejerlejlighederne har været årets helt store overraskelse, siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør og boligøkonom hos Boligsiden i en pressemeddelelse.

- Vi ser et rekordhøjt salg sammen med stigende priser, og vi må konstatere, at vi køber bolig efter behov og ikke efter spekulationer om boligskatterne og deres betydning.

Link kopieret!

Skagensmaleri kommer på auktion i Lyngby

Foto: Auktionshuset Bruun Rasmussen

Skagensmaleriet "Fru Marie Krøyer i Haven paa Skagen" af P.S. Krøyer skal nu på auktion hos auktionshuset Bruun Rasmussen i Lyngby.

Det oplyser auktionshuset i en pressemeddelelse.

Maleriet er fra 1892 og vurderes til mellem fire og seks millioner kroner.

Link kopieret!

Nu kan du få et anderledes snejob hos DMI

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Er du hjemme klokken otte om morgenen, vågen og ikke bange for at bruge en tommestok udenfor, så har DMI brug for din hjælp.

Vintersæsonen er officielt begyndt, og DMI søger nye snemålere, så de kan opretholde overblikket over snemængderne rundt omkring i Danmark.

Som snemåler skal du kunne måle sne de dage, hvor der ligger sne på jorden. I de seneste fem år har man i gennemsnit skullet måle sne ti gange om året.

Det er en fordel, men ikke et krav, at du ikke er kuldskær, og DMI sætter pris på stabilitet, så målingerne kommer ind til tiden de dage, hvor det har sneet.

Snesæsonen varer fra 1. oktober til 30. april. Belønningen er et symbolsk beløb på omkring 2.900 kroner om året - og en gratis målestok.

Link kopieret!

Maskerede unge overfaldt 16-årig på skole. Nu skal de i fængsel

Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Sidste år endte et mellemværende mellem to unge i Køge med, at fire unge, maskerede mænd overfaldt en 16-årig dreng på hans skole.

De unge mænd udsatte ham for grov vold med slag, spark og tramp. Desuden slog de ham med en metalgenstand, så den 16-årige brækkede næsen.

En af de maskerede unge er nu idømt fem måneders fængsel, mens to andre har fået tre måneders fængsel hver. Den fjerde blev dømt 60 dages fængsel for medvirken, da vedkommende ikke deltog i volden.

Alle tog betænkningstid.

Link kopieret!

Tre personer tiltalt for drab på forsvundne Jimmi Lillelund

Foto: Politi

Tre personer - to mænd og en kvinde - er tiltalt for drab og bortskaffelse af lig i sagen om Jimmi Lillelund, der forsvandt i 2020.

Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Jimmi Lillelund blev sidst set i april for 4,5 år siden, da han kørte fra sit opholdssted i Gundsømagle til Haveforeningen Ishøjgård i Ishøj. Hans lig er endnu ikke blevet fundet.

Link kopieret!

Politikreds melder om mange færdselsuheld i snevejret

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Alene denne morgen har Midt- og Vestsjællands politikreds haft syv færdselsuheld på grund af vintervejret.

I flere af tilfældene var bilerne på sommerdæk. Politiet opfordrer derfor til, at man får gjort sin bil klar til det kolde vejr og glatte føre, og at man sørger for at køre efter forholdene.

- Pas på derude!, skriver politiet på X.

Link kopieret!

Minister spænder ben for ny københavnerbydel

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

På vegne af transportminister Thomas Danielsen (V) gør Banedanmark nu indsigelse mod den nye bydel Jernbanebyen på Vesterbro i København.

Det skriver Byrummonitor.

Ministeren mener nemlig ikke, at byprojektet ikke tager de nødvendige hensyn til Banedanmarks jernbaneanlæg i området.

- Lokalplansforslaget omfatter en række forhold, der er i direkte modstrid med sikring og fastholdelse af det landsdækkende jernbanenet og dermed hensynet til nationale interesser samt flere af jernbanelovens bestemmelser, skriver Banedanmark på vegne af ministeren ifølge Byrummonitor.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) vil ikke stille op til interview om indsigelsen, men oplyser til Byrummonitor, at kommunen er i dialog med Banedanmark om sagen for at finde en løsning, der kan fungere for alle parter.

Link kopieret!

Populær smykkevirksomhed får løftet pegefinger af Forbrugerombudsmanden

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

Forbrugerombudsmanden vurderer, at smykkevirksomheden Camilla Krøyer Jewellery har vildledt forbrugerne ved at give dem et indtryk af, at et tilbud udløb hurtigere, end det egentlig gjorde.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

På virksomhedens Facebook-side skrev de:

"Køber du inden 48 timer og bruger koden 'CAMILLA15' får du 15 % rabat på hele din kurv".

Problemet var bare, at rabatkoden fungerede flere måneder efter, de 48 timer var gået.

- Varigheden af et tilbud er en væsentlig oplysning for forbrugeren, og derfor skal den selvfølgelig være angivet korrekt. En virksomhed må ikke forsøge at lokke kunder til med tidsbegrænsede tilbud, hvis der reelt er tale om tilbud, der gælder hele tiden, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Ifølge smykkefirmaet skyldtes det en systemfejl.

Link kopieret!

Nu svarer Novo Nordisk på abekritik

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Novo Nordisk møder kritik for de forsøgsaber, som medicinalvirksomheden ifølge eksperter kun kan have skaffet gennem vietnamesiske leverandører, der er beskyldt for at handle aber på det sorte marked.

Det skriver Jyllands-Posten.

Novo Nordisk har ikke ønsket at forholde sig til kritikken over for avisen. I en mail til TV 2 Kosmopol fortæller Novo Nordisk, at de i årevis har sikret, at alle dyr indkøbt i Novo Nordisk-regi kommer fra godkendte avlere på Mauritius eller i Vietnam.

Ifølge Novo Nordisk sikrer deres regler og tilsyn, at der ikke bruges vildtfangne aber til forsøg.

- Novo Nordisk har mere end 60.000 leverandører på tværs af alle dele af virksomheden. Som et generelt princip oplyser vi ikke navnene på vores leverandører. Der er en indbyrdes forståelse af dette virksomhederne imellem, og det gælder på tværs af vores forretning, skriver Novo Nordisk til TV 2 Kosmopol.

Novo Nordisk understreger desuden, at de ikke får aberne direkte fra de udenlandske leverandører, men via kontraktforskningsorganisationer.

Link kopieret!

Pas på i morgentrafikken: Flere uheld

Der er denne morgen sket flere uheld på vejene i hovedstadsområdet.

Der er sket et uheld på motorvej E20 fra Avedøre mod Køge, og venstre spor er spærret.

Også på Motorring 3 mod Gladsaxe er der sket et uheld, hvor en bil nu holder i nødsporet.

Desuden holder der en havareret bil i nødsporet på Helsingørmotorvejen fra Avedøre mod Lyngby og på Rute 16 fra København mod Hillerød.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google