Ken undrer sig: Hvorfor skal det være så dyrt at pendle?

Synes du også, at det er dyrt at rejse med den offentlige transport? Vi har undersøgt, hvorfor priserne er, som de er. Svaret finder du her

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Ken fra Jægerspris har spurgt os, hvordan det kan være, at priserne i den offentlig transport er så høj. Vi har undersøgt hvorfor.
Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix

Ken Graversen fra Jægerspris pendler næsten hver dag fra Jægerspris til Hillerød, hvor han studerer, og betaler 870 kroner hver måned for et 5-zoners pendlerkort.

Han kan godt lide at rejse med den kollektive trafik, men mener at det er for dyrt. Derfor overvejer han, om ikke det er billigere for ham at tage bilen.

Ken Graversen er ikke den eneste, der synes, at priserne i den offentlige transport er en tak for høje. Således vandt hans spørgsmål den ugentlige afstemning på vores Spørg os side. 

Derfor har vi sat os for at undersøge, hvorfor priserne i den offentlige transport er, som de er – og hvordan vi kunne komme til at rejse billigere. 

Følg med på Spørg Os siden

  • Se, hvad vi allerede har svaret på
  • Stem på ugens udvalgte spørgsmål
  • Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk
    Kom ind på siden her

Ikke en overskudsforretning

Uanset hvad, du skal betale for dine rejser, er det mindre end rejserne samlet set koster, ligesom offentlig transport ikke er en overskudsforretning for trafikselskaberne. 

Det siger Rune Jon Jensen, som er sekretariatschef hos DOT.

DOT - Din Offentlige Transport - er et samarbejde mellem DSB, Movia og Metroselskabet om at skabe en bedre og mere sammenhængende offentlig transport på Sjælland og Øerne.

- Driften af offentlig transport giver ikke overskud for trafikselskaberne. Som tommelfingerregel er halvdelen af de omkostninger, det koster at køre offentlige transport, finansieret af billetindtægter fra kunderne. Den anden halvdel kommer fra stat, regioner og kommuner, som køber den her transport, siger Rune Jon Jensen.

Artiklen fortsætter under billedet

Det koster pendlerkort til og med 8 zoner for tiden. Kilde: Dinoffentligetransport.dk.

Trafikselskaberne kan godt have overskud på bundlinjen, men det er ikke et overskud, de kan beholde.

- Trafikselskaberne skal drives på konkurrencemæssige vilkår, hvilket betyder at de skal levere et overskud, efter de har betalt deres omkostninger til f.eks. tog, busser og personale. Hvis der er penge tilovers, bliver de leveret tilbage til det offentlige eller geninvesteret i den offentlige transport.

Trafikselskaberne forvalter vores alle sammens penge, og derfor er de og deres offentlige ejere meget opmærksomme på at drive den offentlige transport effektivt, siger Rune Jon Jensen.

Den provokerende udtalelse ville være, at priserne ikke er høje nok

— Rune Jon Jensen, Din Offentlige Transport (DOT)

Bygger på en kollektiv tanke

Når Ken Graversen betaler 870 kroner om måneden for et 5-zoners pendlerkort, så betaler han ikke kun for at pendle på den strækning, han kører nærmest hver dag fra Jægerspris til Hillerød – han betaler i princippet for hele systemet.

- Man skal som kunde være bevidst om, at man er en del af et stort system. Den provokerende udtalelse ville være, at priserne ikke er høje nok, da de ikke dækker omkostningerne i sig selv. Selskaberne er underlagt forpligtelser til at køre trafik – ikke bare der, hvor der er mange passagerer, men også der, hvor der ikke er så mange, og det er omkostningsfuldt, siger Rune Jon Jensen.

Så de ruter og afgange, som altid er propfyldte og giver overskud, er altså med til at betale for, at andre kan rejse med tog og bus hele landet rundt på mange forskellige tider af døgnet.

- Jeg kan godt forstå, at man sætter spørgsmålstegn ved priserne, når man sidder i et fyldt S-tog eller Regionaltog på vej til arbejde, hvor alle betaler, hvad det koster. Men de sidder heller ikke i det tog, som kun kører med tre passagerer uden for myldretiden. Det tog koster lige så meget. Så man betaler for det samlede system og de samlede omkostninger i den offentlige transport, siger Rune Jon Jensen.

Tid er penge

Spørger man Ismir Mulalic, som er forsker i by- og transportøkonomi på CBS, Copenhagen Business School, skal vi være villige til at gå på kompromis med kvaliteten af den offentlige transport, hvis priserne skal kunne sænkes.

- Man skal forestille sig, at hvis det skal være billigere, hvad kan man så gøre? Så kan man skære ned i service, hvilket vil gøre det meget billigere for selskaberne at køre. Det kan for eksempel være, at de aflyser et par afgange, hvor de ikke kører med fuld kapacitet. Men det vil så koste meget på en anden side: Vores dyrebare tid.


Artiklen fortsætter under billedet

Et gammel ordsprog siger, at 'tid er penge'. De fleste pendlere vil helst ikke spilde nogen af delene.
Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson og Ida Guldbæk Arentsen / Ritzau Scanpix

- En stor del af omkostningerne for os passagerer er vores tid. Tid har også værdi. Så hvis vi skal stå på stationen og vente en ekstra halv time hver gang, så koster det meget mere for os, siger han.

Ismir Mulalic har derfor svært ved at forestille sig, at man kan gøre den offentlige transport billigere, uden at det påvirker antallet af afgange og ventetider.

- Ofte viser det sig faktisk, at folk er villige til at betale mere for billetterne, hvis de kan undgå ventetider. Så det er meget svært at forestille sig, at man kan opretholde samme kvalitet og samtidig gøre det meget billigere, siger han.

En politisk beslutning

Derfor peger både Ismir Mulalic og Rune Jon Jensen pilen mod politikerne, hvis man skal gøre sig forhåbninger om, at priserne skal falde.

- Det er en politisk beslutning, hvor høj graden af brugerbetaling på den offentlige transport skal være. Hvis vi sætter priserne ned på 5-zoners pendlerkort, skal pengene til at finansiere kørslen findes andre steder hos stat, regioner og kommuner - eller hos andre passagerer. Man skal som trafikselskab have dækning, for de omkostninger man har, siger Rune Jon Jensen.

Han mener derfor, at man skal overveje, om man er villig til at tage penge fra andre områder i samfundet.

Det er en politisk beslutning, hvor høj graden af brugerbetaling på den offentlige transport skal være

— Rune Jon Jensen, Din Offentlige Transport (DOT)

- Man kan også kigge helt normativt på det. Hvis man vil have billigere billetpriser for alle, så skal stat, regioner og kommuner finde pengene andre steder. Det kan i sidste ende betyde, at der vil være færre ansatte til at tage sig af de ældre og færre pædagoger til at tage sig af børnene. Pengene skal komme et sted fra, siger Rune Jon Jensen

Også Ismir Mulalic mener, at staten har afgørende betydning for priserne. Der skal postes flere penge i den kollektive trafik, hvis pendlerkortet skal blive billigere.

- Det bliver nok ikke billigere i den nærmeste fremtid, med mindre staten gør noget og giver flere tilskud, siger han.

Mere attraktivt at tage bilen

Ismir Mulalic peger på, at man fra politisk side har gjort det lettere at tage bilen, på trods af, at den kollektive trafik ofte omtales, som noget af det man skal satse på, hvis man vil reducere CO2-udledningen i byerne.

- Hvis man vurderer, at kollektiv trafik er vejen frem, og man vil have flere ud af bilerne og ind i den kollektive trafik, så kan man give flere subsidier (tilskud, red.) til den kollektive trafik, så den bliver billigere. Det betyder, at vi alle giver lidt flere penge, fordi de kommer ud af statskassen, som vi betaler til, siger Ismir Mulalic.

Han tror ikke på, at staten vil komme med flere tilskud. Tværtimod.

På den baggrund er det naturligt, at Ken Graversen overvejer bilen som en lettere og billigere løsning.

Det er nemmere at få folk fra den kollektive trafik til at tage bilen end omvendt

— Ismir Mulalic, Forsker CBS

- De sidste par år har vi set biler blive billigere og billigere. Vi har reduceret registreringsafgiften og benzinpriser er historisk lave. Det har faktisk gjort, at biler er blevet mere attraktive de sidste fem år i forhold til kollektiv trafik. Så man skal vende det om, hvis man vil have flere ind i den kollektive trafik. Og det er svært.

- Det er nemmere at få folk fra den kollektive trafik til at tage bilen end omvendt, siger Ismir Mulalic.

Artiklen fortsætter under billedet

Det er også dyrt at have bil - både i tid og penge, hvis man skal pendle, når andre også gør.
Foto: Dennis Lehmann/Ritzau Scanpix

Folk er stadig villige til at betale

Om priserne i den kollektive trafik er for høje eller ej, er ifølge Ismir Mulalic svært at svare generelt på, for det afhænger af folks økonomiske situation. 

Men han vurderer, at folk i det store hele er villige til at betale det, som det koster i dag.

- Når man spørger folk om noget er for dyrt, så siger folk ofte ja. Men når de så betaler prisen alligevel, viser det sig, at det, som vi kalder betalings-villigheden, faktisk ligger der, hvor billetprisen ligger nu, siger Ismir Mulalic.

Ifølge ham står det frit for alle, om de vil betale prisen for den offentlige transport.

- Der er også andre muligheder, som at tage bilen eller cyklen, men når der er så mange, der vælger kollektiv trafik i Danmark, så siger det et eller andet sted, at det vel fungerer, siger Ismir Mulalic.

Ken er overrasket

Vi har præsenteret Ken Graversen for vores svar på hans spørgsmål. Han er glad for, at vi har undersøgt sagen, men han er særligt overrasket over et af svarene.

- Jeg er overrasket over, at jeg ikke kun betaler for min egen rejse fra Jægerspris til Hillerød, men at jeg også betaler for hele systemet på en måde. Det synes jeg er forkert. Så jeg synes stadig, at priserne er for dyre, siger Ken Graversen.

Han vil dog fortsætte med at bruge den kollektive trafik og har netop lige købe et rejsepas hos DSB til sommeren.

Link kopieret!

Seneste nyt

Vinterens første lokale isdøgn er en realitet

Vinterens første lokale isdøgn er en realitet.

Et isdøgn er defineret ved, at temperaturen ikke kommer over frysepunktet på noget tidspunkt i løbet af døgnets 24 timer.

Og det blev en realitet ved Roskilde Lufthavn.

Her toppede temperaturen med minus 0,9 grader i torsdagsdøgnet.

Link kopieret!

Sådan bliver weekendens vejr

Weekenden byder på et markant skifte i vejret.

For mens fredag i det meste af landet begynder med slud og sne, stiger temperaturerne søndag, så de i hele landet efterhånden kommer over ti grader.

Det fortæller Martin Lindberg som fredag morgen er vagthavende meteorolog ved Danmarks Meteorologiske Institut (DMI).

Lørdag begynder med enkelte byger med sne eller slud. I løbet af dagen klarer det op med sol, og det holder tørt i det meste af landet, mens vinden aftager.

Temperaturerne vil lørdag ligge over frysepunktet, og det bliver mellem en til seks grades varme.

Natten til søndag og søndag ser størstedelen af landet ud til at blive ramt af omfattende regnbyger.

Link kopieret!

Finansministeren indkalder til pressemøde

Finansloven for 2025 præsenteres fredag klokken 10.00 i Finansministeriet, lyder det i en pressemeddelelse.

Foruden finansministeren vil også økonomiminister Stephanie Lose (V), uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M), børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) samt repræsentanter fra Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre deltage.

Link kopieret!

Vejdirektoratet advarer om sne- og isglatte veje

(Arkivfoto).
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Fredag er der igen risiko for sne- og sludbyger og temperaturer under frysepunktet, og derfor advarer Vejdirektoratet om isglatte veje.

- Det betyder risiko for sne- og isglatte veje i hele landet, så vær opmærksom, hvis du skal ud at køre og kør efter forholdene, skriver direktoratet tidligt fredag morgen på X.

Link kopieret!

TV 2 erfarer: Populært fradrag genindføres

Arkivfoto.
Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

I det kommende års finanslov vil håndværkerfradraget blive genindført.

Det erfarer TV 2, som forventer, at regeringen vil præsentere finanslovsaftalen sammen med SF og Det Radikale Venstre senere i dag.

Ifølge TV 2s oplysninger træder det nye håndværkerfradrag i kraft fra 1. januar.

Knap 550.000 danskere benyttede fradraget i 2021, hvor det blev skrottet af den daværende regering.

Udover at genindføre håndværkerfradraget vil partierne bag den kommende finanslov også forhøje servicefradraget med 100 millioner kroner årligt, kan TV 2 erfare.

Fradraget kan blandt andet bruges på havearbejde og rengøring i hjemmet.

Link kopieret!

Det vinterlige vejr fortsætter

Foto: TV 2 Kosmopol

Natten til fredag er der igen mulighed for sne- og sludbyger samt temperaturer under frysepunktet, skriver Vejdirektoratet.

Det betyder risiko for sne- og isglatte veje, så vær opmærksom, hvis du skal ud at køre, lyder opfordringen.

Torsdag har vejr- og vejforholdene været værst på Sydsjælland, men Vejdirektoratet advarer om, at også vejene i TV 2 Kosmopols område kan være glatte, selvom de umiddelbart ser fine ud.

Link kopieret!

Historisk butik lukker i København

Specialforretningen Vesterbro Tømmerhandel lukker efter 137 år. Det skriver mediet Københavnerliv. Ifølge ejeren af butikken, Allan Lundberg, skyldes det et svigtende salg. Butikken har sidste åbningsdag den 21. december 2024.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google