Spørg Os: Derfor bliver metrotog renoveret i Rotterdam og ikke i Danmark

34 metrotog bliver sendt til Rotterdam for at blive renoveret, men er det rentabelt og hænger det klimamæssigt sammen?, spørger Anders Nordskjold fra Vanløse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Turen går til Rotterdam i Holland - via Esbjerg og en havn i Belgien.
Foto: Metroselskabet

Med lastbil og skib bliver 34 københavnske metrotog i de kommende år fragtet til Rotterdam i Holland for at blive repareret og moderniseret.

Og det har fået Anders Nordskjold fra Vanløse til at undre sig en hel del.

For ville det ikke både være billigere og mere klimavenligt at klare det i Danmark?

- Jeg synes, det er åndssvagt. Metroen er ikke ung, man har i årtier kendt til, at togene ville få brug for renovering. Så hvorfor har de ikke bygget faciliteter til at renovere i Danmark? lyder det fra Anders Nordskjold.

Den undren har han taget med videre til TV 2 Kosmopols Spørg Os-univers, og den fik så stor opbakning fra jer, at det blev ugens vinderspørgsmål.

(Artiklen fortsætter efter boksen.)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Herunder kan du se billeder fra dagene omkring 11. august 2023, hvor det første metrotog blev fragtet til Rotterdam. Artiklen fortsætter efter billederne:

Metrotogene bliver fragtet med lastbil fra København til Esbjerg, hvorfra de bliver sejlet til Zeebrugge i Belgien. Herfra er det igen på motorvejen mod Rotterdam i Holland.
Foto: Grafik: Mia Cassens - TV 2 Kosmopol

TV 2 Kosmopol har taget kontakt til Metroselskabet for at jagte svar på Anders Nordskjolds spørgsmål.

Men lad os først få klarlagt, hvorfor 34 metrotog overhovedet skal til Rotterdam:

  • 11. august blev det første af de 34 metrotog sendt afsted til firmaet Alstom i Rotterdam. Det blev fragtet med lastbil fra København til Esbjerg, hvorfra det blev sejlet til Zeebrugge i Belgien. Herfra var det igen på motorvejen mod Rotterdam i Holland.

  • Det er de ældste metrotog fra M1 og M2, der skal igennem en gennemgribende renovering.

  • I stedet for at skifte hele togsættet har Metroselskabet besluttet at male, skifte inventar, gulve og døre efter behov. Undervognen får også en kærlig hånd.

  • Oprindeligt skulle togene have kørt til 2025, men med moderniseringen kan togene køre frem til 2035.

  • Det er mere klimavenligt end at udskifte togene, lød det fra Metroselskabet.

  • Alstom blev blandt andet valgt, fordi selskabet havde “ordentlig” miljøpolitik, når det kom til sortering og korrekt bortskaffelse af spildprodukter.

  • Arbejdet kommer ikke til at betyde færre tog i drift for de 300.000 daglige passagerer, som dagligt rejser med metroen i hovedstaden. Senest har Metroselskabet indkøbt yderligere otte tog, som skal imødekomme efterspørgslen.

  • Den samlede pris på projekt ‘metrotog makeover’ er på 225 millioner kroner.

Det har ikke været muligt at gennemføre et interview med Metroselskabet. I stedet har kommunikationsafdelingen videreformidlet skriftlige svar:

(Artiklen fortsætter efter boksen med spørgsmål og svar.)

Metroselskabet: Derfor skal togene til Rotterdam

Hvorfor valgte man i første omgang at sende togene til Rotterdam?

Det er en stor og kompliceret opgave at modernisere tog. Givet opgavens størrelse er der lovkrav om at gennemføre et EU-udbud, hvilket betød, at leverandører fra hele verden havde mulighed for at byde ind på opgaven.

Valget af leverandør blev truffet ud fra en evaluering af kvalitet (herunder miljø) og pris, og det vindende bud kom fra Alstom, der er eksperter i at levetidsforlænge køretøjer.

Hvad vil det koste at renovere metrotog i Danmark i stedet?

I det afsluttede udbud blev valget af leverandør truffet ud fra en evaluering af kvalitet og pris, og her udmærkede den valgte leverandør sig i et stærkt felt af bydere.

Hvorfor er der ikke bygget faciliteter til renovering i Danmark, når det nok ikke er sidste gang, der skal renoveres?

Metroselskabet skal sende sådanne opgaver i EU-udbud, hvilket betyder, at leverandører fra hele verden har mulighed for at byde ind på opgaven.

Det er første gang, der skal laves en så omfattende levetidsforlængende modernisering på Metrotog i Danmark, og næste gang der (måske) skal laves et nyt levetidsforlængende moderniseringsprojekt på Metrotog er om ca. 20 år.

Er det ikke billigere at fragte medarbejdere og materiale herop til Danmark?

Alstom er en professionel aktør på markedet og hvis Alstom havde vurderet, at det ville være billigere at fragte medarbejdere og materiale herop til Danmark samt at bygge eller på anden vis skaffe adgang til et specialiseret værksted, havde det været inden for EU-udbuddets rammer at gøre dette.

Hvad koster det på klimakontoen at renovere tog i Rotterdam i stedet for i Danmark?

Vi har ikke fået udført den slags regnestykker, da beslutningen om istandsættelse er truffet, før Metroselskabet havde værktøjerne til at estimere klimabelastningen. Men generelt kan vi sige, at klimabelastningen fra at transportere toget med lastbil til Rotterdam og tilbage igen udgør få procent af aftrykket fra at producere et nyt tog.

Oprindeligt var togenes designlevetid 25 år, og vi ville derfor skulle udskifte togmateriellet fire gange over en 100-årig periode. I stedet for at udskifte togene allerede om nogle få år, har vi i stedet valgt at modernisere togene, og vi kan dermed køre med det samme materiel i 35 år. Derved kan vi nøjes med at udskifte togene tre gange over en 100-årig periode, frem for fire.

Har der været et bæredygtighedskriterium i udbuddet?

Valget af leverandør blev truffet ud fra en evaluering af kvalitet (herunder miljø) og pris.

Kunne nogle af de andre bydere på opgaven have løst opgaven herhjemme i Danmark?

EU-udbuddet betød, at leverandører fra hele verden havde mulighed for at byde ind på opgaven.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Anders Nordskjold
Foto: Privatfoto

Anders Nordskjold giver ikke meget for Metroselskabets svar. 

- Jeg synes, de undviger på nogle af spørgsmålene. Jeg synes stadig ikke, det virker gennemtænkt, at man i første omgang ikke har tænkt på, at man på et tidspunkt skal lave moderniseringer. Og det gør stadig ikke noget godt for miljøet. 

Du kan læse flere svar på Spørg Os-spørgsmål her.

Vær med på Spørg Os siden

  • Denne artikel er blevet til på baggrund af TV 2 Kosmopols brugerinddragende fællesskab Spørg Os.

  • Her kan alle skrive ind med deres spørgsmål eller undren fra hverdagen som borger i hovedstadsområdet.

  • Følg med i afstemningen og stil dit eget spørgsmål ved at klikke ind på Spørg Os-siden her.

Link kopieret!

Seneste nyt

40-årig tilstår besiddelse af 68 kilo amfetamin

Turen går til Rotterdam i Holland - via Esbjerg og en havn i Belgien.
Foto: Metroselskabet

En 40-årig mand fra Amager er fredag blevet idømt ti års fængsel for besiddelse af en større mængde amfetamin samt ecstasy.

Det skriver National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i en pressemeddelelse.

Dommen er faldet ved Retten i Holbæk, hvor den 40-årige tilstod, at han 11. april 2024 modtog 68 kilo amfetamin og 5,4 kilo ecstasy på en parkeringsplads i Ringsted.

Herefter transporterede han efter aftale med andre narkotikaen til først Tårnby Torv i én bil, hvorefter han i en anden bil sammen med en anden sigtet i sagskomplekset fragtede den ulovlige last til Svallerup Kirke ved Kalundborg.

Her mødtes den dømte ifølge sin tilståelse med en tredje person, hvorefter narkotikaen blev kørt til en landejendom syd for Kalundborg.

Den dømte har udbedt sig betænkningstid i forhold til eventuel anke af dommen. Han blev varetægtsfængslet efter dom.

Link kopieret!

Paludan er skyldig i at komme med racistisk udtalelse i 2019

Turen går til Rotterdam i Holland - via Esbjerg og en havn i Belgien.
Foto: Metroselskabet

Partistifter Rasmus Paludan er skyldig i at have overtrådt racismeparagraffen på baggrund af en udtalelse i en video fra 2019.

Videoen blev offentliggjort på hans parti Stram Kurs' YouTube-kanal i sommeren 2019 og er filmet under en demonstration på Nørrebrogade i København.

Her siger partistifteren, at den gennemsnitlige IQ i Somalia er 68, og at det for en orangutang "vist nok" er 69.

Det er Københavns Byret, der fredag har fundet stifteren af Stram Kurs skyldig i forhold til videoen.

I fredagens dom frifindes Paludan for en anden anklage, som drejede sig om en video, som blev offentliggjort på YouTube-kanalen kort før jul i 2018. Retten mener, at der er "rimelig tvivl" om, hvorvidt det er Paludan, som er lagt videoen op på YouTube.

Paludan modtager dommen og vil altså ikke anke til landsretten. Anklagemyndigheden har mulighed for at anke inden for 14 dage.

Link kopieret!

Store udfordringer kan ramme myldretrafikken

Turen går til Rotterdam i Holland - via Esbjerg og en havn i Belgien.
Foto: Metroselskabet

Når mange tager på weekend fredag eftermiddag, kan snevejret stadig give problemer i trafikken.

Særligt Østdanmark har udsigt til et udbredt snevejr, som vil påvirke eftermiddagens trafik i Hovedstadsområdet og de mange danskere, der skal på tværs af landet.

- Eftermiddagens myldretrafik risikerer at blive udfordret med store forsinkelser på grund af snevejret, siger Andreas Nyholm, meteorolog ved TV 2.

Han forudser, at selv et par centimeter sne kan være nok til at give trafikale udfordringer i form af glatte veje.

- Vi så på Sydsjælland, hvordan sneen lammede trafikken i flere timer torsdag aften, lyder det fra Andreas Nyholm.

Link kopieret!

Indfaldsvej spærret efter alvorlig trafikuheld

Turen går til Rotterdam i Holland - via Esbjerg og en havn i Belgien.
Foto: Metroselskabet

Husumvej i Brønshøj er fredag formiddag spærret i begge retninger efter et alvorligt trafikuheld, oplyser Københavns Politi, ifølge DR P4 Trafik.

- Der er spærret på stykket mellem Haraldsvej og Skippingevej, skriver mediet.

Link kopieret!

Superligaklub tager første skridt mod kvindehold

Turen går til Rotterdam i Holland - via Esbjerg og en havn i Belgien.
Foto: Metroselskabet

Superligaklubben Lyngby tager de første skridt til at etablere af eliteafdeling for kvindefodbold.

Det skriver klubben på sin hjemmeside.

Målet er, at Lyngby kan præsentere et setup for pige- og kvindefodbolden senest til sommer.

Det første skridt i processen indebærer en afdækning af potentiale og mulighederne i og omkring Lyngby.

Klubben beskriver forløbet som en "projektfase", hvor man vil mødes med samarbejdsklubber fra blandt andet Virum, Rudersdal, Lundtofte og Holte.

Link kopieret!

Lukningstruet spillested får økonomisk støtte

Turen går til Rotterdam i Holland - via Esbjerg og en havn i Belgien.
Foto: Metroselskabet

I den netop fremlagte finanslovsaftale er der blevet afsat en million kroner spillestedet Jazzhus Montmartre.

Som TV 2 Kosmopol tidligere har beskrevet stod spillestedet tidligere i til at lukke på grund af økonomiske vanskeligheder, efter Jazzhus Montmartre blev forbigået ved uddelingen af statslige puljemidler til spillesteder.

Det førte til ramaskrig blandt dele af musikmiljøet, eftersom Montmartre siden 1959 har været en af landets fremmeste jazzscener og har huset store kunstnere som Ben Webster og Dexter Gordon.

De seneste måneder har Jazzhus Montmartre fået flere økonomisk rygstød.

Først besluttede et samlet politisk flertal at tildele en særlig bevilling til spillestedet på en million kroner. Dette lykkedes, men var betinget af, at Københavns Kommune ligeledes ville øge den årlige bevilling til Jazzhouse Montmartre til 1,5 millioner kroner. Dette beløb blev afsat af et enigt kultur- og fritidsudvalg i september.

Link kopieret!

Forsøg med gratis skolemad gælder fra næste skoleår

Turen går til Rotterdam i Holland - via Esbjerg og en havn i Belgien.
Foto: Metroselskabet

Regeringen, SF og De Radikale er enige om finanslov for 2025, hvor der oprettes forsøg med gratis skolemad.

Det fremgår af finansloven, som er blevet præsenteret fredag.

På fredagens pressemøde fortæller børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), at skolemaden er et "storskalaforsøg".

- Vi får nu et storskalaforsøg med skolemad. Det er vigtigt, at det er på alle klassetrin. Det ser jeg frem til at forhandle på plads med SF og De Radikale, siger han.

Han tilføjer at forsøger kommet til at omfatte flere klassetrin i hele landet. Det er tanken, at forsøget skal gælde fra næste skoleår.

Link kopieret!

Pernille fødte sin søn tre måneder for tidligt: Nu er hun del af ny finanslov

Turen går til Rotterdam i Holland - via Esbjerg og en havn i Belgien.
Foto: Metroselskabet

Der er i finanslovsaftalen afsat penge til, at forældre til for tidligt fødte kan få mere barsel.

Det siger SF's Pia Olsen Dyhr fredag, hvor aftalen er blevet præsenteret.

Dermed bliver det borgerforslag, som Pernille Louise Rohrberg Kudsk fra København og Olivia Toftegaard Eriksen fra Guldborgsund har stillet, til virkelighed.

Tilbage i september mødte TV 2 Kosmopol Pernille Louise Rohrberg Kudsk. Selv fødte hun sin søn William 14 uger før termin, hvorfor han tilbragte de første måneder af sit liv på hospitalet. Netop sønnens forløb er årsagen til Pernille Kudsks kamp for mere barsel til forældre til for tidligt fødte børn.

Borgerforslaget fik stor opbakning fra SF, der også var partiet, som bragte det med ind til forhandlingsbordet.

Læs også: Nybagt mor i svært dilemma - vil ikke opdigte stress for at passe sit syge barn

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google