Spørg Os: Er det overhovedet bæredygtigt at forbyde fossile biler i byen fra 2030?
Flertallet af partierne i Københavns Kommune har en ambition om at gøre trafikken i København fossilfri fra 2030. Men kan det svare sig i det store klimabillede at skifte benzin og diesel bilerne ud, inden de er kørt færdige?
Svaret kort
Selvom elbiler udleder meget lidt ved kørsel, så koster produktionen af dem på klimaregnskabet
Om det bedre kan betale sig at beholde sin fossilbil til den er kørt "færdig", afhænger af flere forskellige faktorer
Brug tabellen her i artiklen til at se, hvornår du bør bytte din benzinbil ud med en elbil
De larmer, de sviner og de udleder CO2 – de mange tusinde benzin- og dieselbiler, der hver dag kører rundt i København.
Derfor ønsker flere af politikkerne på hovedstadens rådhus, at det fra 2030 skal være slut med køretøjer drevet af fossile brændsler.
- Vi har en ambition om en fossilfri by, fordi det vil være til gavn for både klima, støj og forurening, siger Christopher Røhl (RV), der er medlem af Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg.
Det er dog ikke alle, der er helt overbeviste om, at en udfasning af fossilbiler inden 2030 reelt vil være en gevinst for klimaet.
En af dem er Thomas Madsen fra Herlev, så han har skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.
- Kan det virkelig svare sig, sådan rent klimamæssigt, at udskifte sin levedygtige benzinbil med en elbil?, spørger han.
Det undersøger vi her!
Så hvis du vil vide, om du bør skynde dig ned til elbilforhandleren efter en ny bil og en lidt renere samvittighed, eller om du med ro i maven kan trille videre i din benzinbrænder - så skal du læse med.
Bemærk, at vi kun har undersøgt spørgsmålet om drivhusgasser. Vi har ikke kigget på partikelforurening, hvilken miljøpåvirkning udvindingen af de nødvendige mineraler medfører eller økonomien for den enkelte bilejer.
Ugens Vinderspørgsmål
53 procent pegede på, at vi skulle undersøge Thomas Madsens spørgsmål, da det var til afstemning
Du kan selv stemme på ugens udvalgte spørgsmål her i artiklen
Så er du med til at bestemme, hvad vi skal kaste os over næste gang
Flertallet ønsker en fossilfri by
Der er endnu ikke vedtaget nogen konkrete planer om at gøre Københavns Kommune fri for fossile biler i 2030.
For som det er nu, har kommunerne - som led i en statslig forsøgsordning - kun lov til at indføre en enkelt emissionsfri zone.
Men i starten af 2024 stillede Radikale Venstre i København forslag om, at kommunen skulle søge dispensation til at indføre mere end én emissionsfri zone. Et forslag som blev stemt igennem i borgerrepræsentation.
Ønsket om en fossilfri by i 2030 hersker dog blandt et flertal i Københavns Kommune.
Men vil det virkelig være en gevinst for klimaet at skille sig af med alle de fossildrevne biler til fordel for elbiler?
For hvor benzinbilerne allerede er produceret, vil produktionen af de mange nye elbiler og deres batterier unægteligt medføre en væsentlig udledning af drivhusgasser.
Myten om den problematiske produktion
Måske har du - som jeg havde, da jeg startede med at researche på den her historie - en opfattelse af, at produktionen af en elbil udleder så meget, at man bør beholde sin benzinbil, til den er brugt op.
Dels fordi den allerede er produceret, dels fordi jo længere du kører i din benzinbil, jo mindre vil produktionsudledningen være per kilometer.
Men min opfattelse har vist sig ikke at holde. Produktionen af en benzinbil udgør nemlig kun en lille del af den samlede udledning over bilens levetid.
Det er nemlig i høj grad de udledninger, der sker i forbindelse med kørsel, som dominerer en benzinbils samlede udledninger.
Faktisk udleder de, ifølge tal fra videnscentret Copenhagen Electric, der hører under Region Hovedstaden, i gennemsnit hele 263,1 gram CO2 per kørt kilometer.
73 gange renere kørsel
Omvendt forholder det sig med elbilerne. Her står produktionen af karrosseri og batteri for tæt på hele den samlede udledning i løbet af køretøjets levetid.
Når først elbilen er produceret, udleder den kun 3,6 gram CO2 per kørt kilometer. Det er 73 gange mindre, end hvad benzinbilen sender ud.
Tallene baserer sig på udregninger, som videnscentret Copenhagen Electric, der hører under Region Hovedstaden, har lavet på baggrund af materiale fra Klimarådet.
De tre centrale forudsætninger for at finde svaret
For at finde ud af, om det er mere klimavenligt for en københavner at køre sin benzinbil tør for kilometer i stedet for at købe en ny elbil, er der tre centrale faktorer at tage højde for.
Hvor meget udleder det f.eks. at producere et nyt karrosseri til en elbil, og hvad med batteriet?
En anden ting er den strøm, der skal bruges til at lade bilen op med – kommer den fra et drivhusgasudledende kulkraftværk eller en grøn vindmølle?
En tredje ting er den forurening, der er forbundet med at producere og transportere de fossile brændsler, som benzin- og dieselbiler benytter.
Alle de tre elementer herover indgår i de tal, som du finder i tabellerne herunder.
Vi har ikke medtaget den udledning, der sker i forbindelse med produktionen af benzin- og dieselbiler. Dette har vi ikke medtaget, fordi produktionsudledningen af de fossile biler, der i dag kører rundt i Københavns Kommune, er blevet udledt uagtet om ejerne bytter bilen ud med en elbil eller ej.
Kilde: https://www.regionh.dk/til-fagfolk/trafik/Groenne-koeretoejer/Sider/Elbilers-klimapaavirkning.aspx
En ny elbil er for det meste grønnere end en gammel benzinbil
Eftersom elbiler udleder væsentligt mindre CO2 i forbindelse med kørsel, så vil man med købet af en ny elbil relativt hurtigt gå i plus på klimaregnskabet.
En elbil skal nemlig ikke køre frygteligt langt, før den rammer det såkaldte skæringspunkt. Altså det punkt, hvor dens samlede udledning er mindre end den udledning, der ville være ved at forsætte med at køre i sin benzin- eller dieselbil.
Kører du i en benzinbil, så rammer du, hvis din bil kører 20 km/l - ud fra de beregninger TV 2 Kosmopol her har taget afsæt i - det såkaldte skæringspunkt efter 26.896 km.
Sagt på en anden måde, så kan det altså kun betale sig at køre bilen i "bund", hvis det sker indenfor 26.896 kilometer. Og det er immervæk længe inden de 250.000 kilometer, som bilproducenter ofte angiver som en normal levetid for en bil.
I tabellen herunder kan du se, hvor lang tid du kan blive ved at køre i din benzinbil, før det i et klimamæssigt perspektiv havde været bedre at skifte den ud med en elbil.
Har du en dieselbil, kan du scrolle ned til den næste tabel.
Kilde: https://www.regionh.dk/til-fagfolk/trafik/Groenne-koeretoejer/Sider/Elbilers-klimapaavirkning.aspx
Kører du i en dieselbil, så rammer du, hvis din bil kører 20 km/l, det såkaldte skæringspunkt efter kun 17.298 km.
Sagt på en anden måde, så kan det altså kun betale sig at køre bilen i "bund", hvis det sker indenfor 17.298 kilometer.
I tabellen herunder kan du se, hvor lang tid det tager, alt efter hvor langt du kører om året.
Kilde: https://www.regionh.dk/til-fagfolk/trafik/Groenne-koeretoejer/Sider/Elbilers-klimapaavirkning.aspx
Hvis du vil vide mere om det grundlag, som beregningerne er lavet på, så kan du læse om dem her.
For langt de fleste er elbilen det grønne valg
Som de to skæringspunkter på 27.000 kilometer for benzinbiler og 17.000 kilometer for dieselbiler viser, så vil det i langt de fleste tilfælde være en gevinst for klimaet at skifte den traditionelle bil ud med en elbil.
For ifølge Søren Have, som er Programchef for Fremtidens Mobilitet ved tænketanken Concito, så skal man ned og køre under 5.000 kilometer om året, før det ikke længere giver mening at skifte fossilbilen ud.
- Hvis man kører under 5.000 kilometer om året, kan det give mening i forhold til klimaet at beholde sin fossilbil i stedet for at skifte den ud med en elbil, siger han.
Så hvor stor en andel af de københavnske bilejere bruger egentlig deres køretøjer så lidt, at de bør beholde dem fremfor at skifte dem ud med en elbil?
Ifølge Københavns Kommunes mobilitetsredegørelse fra 2023, så kører cirka 12 procent af de københavnske bilejere under 5000 kilometer om året, hvilket betyder, at det vil være mere klimamæssigt forsvarligt for dem at beholde deres biler.
Et stort 'men'
Selvom langt de fleste bilejere i København kører mere end 5.000 kilometer om året, så er der et stort 'men' i forhold til, om de ville gøre klimaet en tjeneste ved at skifte benzinbilen ud med en elbil.
For hvis benzinbilen stadig har en stor del af sin levetid tilbage, og den sælges videre i stedet for at skrottes, så udleder den blot videre med en ny fører bag rattet.
Det fortæller Torben Arent, der er journalist og nyhedsredaktør på FDMs magasin Motor.
- I teorien kunne der være en idé i at forbyde brændstofbiler, hvis ejerne skrottede de her biler og kørte i elbiler i stedet. Men bilerne vil blive solgt og ryge til Jylland, Bulgarien eller Etiopien, hvor de vil fortsætte med at køre, lige så længe der er noget tilbage i dem. Man fjerner altså ikke problemet, man eksporterer det, siger han.
Der er dog én effekt, den politiske hensigt kan være med til at fremme:
- Hvis Københavns Kommune truer eller lokker folk til at udskifte deres benzin- eller dieselbil til en elbil inden 2030, kan det godt have en effekt på dem, der i forvejen har planer om at udskifte deres bil, så de tænker: Så må vi nok købe en el-bil, siger Torben Arent.
Også Niels Buus Kristensen, som er seniorforsker ved Transportøkonomisk Institut og medlem af Klimarådet, mener, at det kan være småt med klimagevinsten, hvis man skifter de mange fossile biler i Københavns Kommune ud, inden de er kørt i bund.
- Jeg mener ikke, det ville give mening for Københavns Kommune at få deres borgere til at sælge deres fossilbiler for at købe elbiler. Selvom elbiler er grønnere at køre i, så vil benzinbilerne jo blive solgt og derfor blive ved med at udlede andre steder, siger Niels Buus Kristensen.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Kommunens opgave er at forbedre forholdene for elbiler
Seniorforskeren mener derfor, kommunen i stedet bør fokusere på at optimere forholdene for elbiler.
- Kommunerne skal i stedet gøre det nemt for folk at anskaffe sig en elbil ved at sørge for gode lade- og parkeringsmuligheder til dem, men de skal ikke forbyde benzinbilerne, siger han.
De helt store linjer i omstillingen af bilparken bør i stedet overlades til andre aktører.
- Omstillingen fra fossil- til elbiler skal koordineres på nationalt og EU niveau, siger han.
Alligevel mener Christopher Røhl (RV), som sidder i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg, at kommunen bør skubbe på for, at de fossile biler udfases og erstattes med elbiler.
- Det, vi kigger på nu, er en analyse af, hvordan vi kan blive fossilfri på en hensigtsmæssig måde. Det handler til en start om at gøre det steder, der giver mening, så vi får nogle grønne korridorer. Man kan eksempelvis starte med middelalderbyen, eller nye byggezoner, hvor der endnu ikke bor nogen, så man ved, det bliver en grøn zone i fremtiden, siger han.
Svaret overrasker
For at opsummere - så er det altså ikke nødvendigvis en klimamæssig sejr at bytte københavnernes fossilbiler ud med elbiler, for man risikerer, at udledningen blot flytter over til bilernes nye ejere.
Hvis man derimod forestiller sig, at alle fossilbilerne i Københavns Kommune blev skrottet i stedet for solgt, så ville det, for de fleste københavnske bilister, give klimamæssig mening at skifte fossilbilen ud med en eldreven bil.
Og det overrasker spørgeren, Thomas Madsen fra Herlev.
- Det overrasker mig faktisk noget, må jeg sige, og det stiller mig da også lidt mere positiv overfor ideen om et fossilfrit København, siger Thomas Madsen.
Han kan dog selv bryste sig af at være en del af den grønne omstilling. Han har nemlig sagt farvel til sin fossilbil.
- Jeg har faktisk selv lige købt en brugt elbil, som jeg glæder mig rigtig meget til at få. Men jeg er lidt spændt på, hvordan den bliver på turene til Jylland, fortæller Thomas Madsen.
Tak til Thomas Madsen for spørgsmålet!
Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder. Så kan det være, at det er dit spørgsmål, der går videre til afstemning næste gang: