Spørg Os: Er det overhovedet bæredygtigt at forbyde fossile biler i byen fra 2030?

Flertallet af partierne i Københavns Kommune har en ambition om at gøre trafikken i København fossilfri fra 2030. Men kan det svare sig i det store klimabillede at skifte benzin og diesel bilerne ud, inden de er kørt færdige?

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Mange københavnske politikere drømmer om, at der udelukkende kærer el-biler rundt i byen om seks år.
Foto: Mathias Svold, Ritzau Scanpix

Svaret kort

  • Selvom elbiler udleder meget lidt ved kørsel, så koster produktionen af dem på klimaregnskabet

  • Om det bedre kan betale sig at beholde sin fossilbil til den er kørt "færdig", afhænger af flere forskellige faktorer

  • Brug tabellen her i artiklen til at se, hvornår du bør bytte din benzinbil ud med en elbil

De larmer, de sviner og de udleder CO2 – de mange tusinde benzin- og dieselbiler, der hver dag kører rundt i København.

Derfor ønsker flere af politikkerne på hovedstadens rådhus, at det fra 2030 skal være slut med køretøjer drevet af fossile brændsler.

- Vi har en ambition om en fossilfri by, fordi det vil være til gavn for både klima, støj og forurening, siger Christopher Røhl (RV), der er medlem af Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg.

Det er dog ikke alle, der er helt overbeviste om, at en udfasning af fossilbiler inden 2030 reelt vil være en gevinst for klimaet. 

En af dem er Thomas Madsen fra Herlev, så han har skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os

- Kan det virkelig svare sig, sådan rent klimamæssigt, at udskifte sin levedygtige benzinbil med en elbil?, spørger han.

Det undersøger vi her!

Så hvis du vil vide, om du bør skynde dig ned til elbilforhandleren efter en ny bil og en lidt renere samvittighed, eller om du med ro i maven kan trille videre i din benzinbrænder - så skal du læse med.

Bemærk, at vi kun har undersøgt spørgsmålet om drivhusgasser. Vi har ikke kigget på partikelforurening, hvilken miljøpåvirkning udvindingen af de nødvendige mineraler medfører eller økonomien for den enkelte bilejer. 

Ugens Vinderspørgsmål

  • 53 procent pegede på, at vi skulle undersøge Thomas Madsens spørgsmål, da det var til afstemning

  • Du kan selv stemme på ugens udvalgte spørgsmål her i artiklen

  • Så er du med til at bestemme, hvad vi skal kaste os over næste gang

Flertallet ønsker en fossilfri by

Der er endnu ikke vedtaget nogen konkrete planer om at gøre Københavns Kommune fri for fossile biler i 2030.

For som det er nu, har kommunerne - som led i en statslig forsøgsordning - kun lov til at indføre en enkelt emissionsfri zone.

Men i starten af 2024 stillede Radikale Venstre i København forslag om, at kommunen skulle søge dispensation til at indføre mere end én emissionsfri zone. Et forslag som blev stemt igennem i borgerrepræsentation.

Vi har en ambition om en fossilfri by, fordi det vil være til gavn for både klima, støj og forurening.

— Christopher Røhl (RV), København

Ønsket om en fossilfri by i 2030 hersker dog blandt et flertal i Københavns Kommune.

Men vil det virkelig være en gevinst for klimaet at skille sig af med alle de fossildrevne biler til fordel for elbiler?

For hvor benzinbilerne allerede er produceret, vil produktionen af de mange nye elbiler og deres batterier unægteligt medføre en væsentlig udledning af drivhusgasser.

Myten om den problematiske produktion

Måske har du - som jeg havde, da jeg startede med at researche på den her historie - en opfattelse af, at produktionen af en elbil udleder så meget, at man bør beholde sin benzinbil, til den er brugt op.

Dels fordi den allerede er produceret, dels fordi jo længere du kører i din benzinbil, jo mindre vil produktionsudledningen være per kilometer.

Kan det virkelig svare sig, sådan rent klimamæssigt, at udskifte sin levedygtige benzinbil med en elbil?

— Thomas Madsen, Herlev

Men min opfattelse har vist sig ikke at holde. Produktionen af en benzinbil udgør nemlig kun en lille del af den samlede udledning over bilens levetid. 

Det er nemlig i høj grad de udledninger, der sker i forbindelse med kørsel, som dominerer en benzinbils samlede udledninger. 

Faktisk udleder de, ifølge tal fra videnscentret Copenhagen Electric, der hører under Region Hovedstaden, i gennemsnit hele 263,1 gram CO2 per kørt kilometer. 

73 gange renere kørsel

Omvendt forholder det sig med elbilerne. Her står produktionen af karrosseri og batteri for tæt på hele den samlede udledning i løbet af køretøjets levetid.

Når først elbilen er produceret, udleder den kun 3,6 gram CO2 per kørt kilometer. Det er 73 gange mindre, end hvad benzinbilen sender ud.

Tallene baserer sig på udregninger, som videnscentret Copenhagen Electric, der hører under Region Hovedstaden, har lavet på baggrund af materiale fra Klimarådet.

De tre centrale forudsætninger for at finde svaret

For at finde ud af, om det er mere klimavenligt for en københavner at køre sin benzinbil tør for kilometer i stedet for at købe en ny elbil, er der tre centrale faktorer at tage højde for. 

  1. Hvor meget udleder det f.eks. at producere et nyt karrosseri til en elbil, og hvad med batteriet?

  2. En anden ting er den strøm, der skal bruges til at lade bilen op med – kommer den fra et drivhusgasudledende kulkraftværk eller en grøn vindmølle?

  3. En tredje ting er den forurening, der er forbundet med at producere og transportere de fossile brændsler, som benzin- og dieselbiler benytter.

Alle de tre elementer herover indgår i de tal, som du finder i tabellerne herunder.

Vi har ikke medtaget den udledning, der sker i forbindelse med produktionen af benzin- og dieselbiler. Dette har vi ikke medtaget, fordi produktionsudledningen af de fossile biler, der i dag kører rundt i Københavns Kommune, er blevet udledt uagtet om ejerne bytter bilen ud med en elbil eller ej.

Kilde: https://www.regionh.dk/til-fagfolk/trafik/Groenne-koeretoejer/Sider/Elbilers-klimapaavirkning.aspx

En ny elbil er for det meste grønnere end en gammel benzinbil

Eftersom elbiler udleder væsentligt mindre CO2 i forbindelse med kørsel, så vil man med købet af en ny elbil relativt hurtigt gå i plus på klimaregnskabet. 

En elbil skal nemlig ikke køre frygteligt langt, før den rammer det såkaldte skæringspunkt. Altså det punkt, hvor dens samlede udledning er mindre end den udledning, der ville være ved at forsætte med at køre i sin benzin- eller dieselbil. 

Kører du i en benzinbil, så rammer du, hvis din bil kører 20 km/l - ud fra de beregninger TV 2 Kosmopol her har taget afsæt i - det såkaldte skæringspunkt efter 26.896 km. 

Sagt på en anden måde, så kan det altså kun betale sig at køre bilen i "bund", hvis det sker indenfor 26.896 kilometer. Og det er immervæk længe inden de 250.000 kilometer, som bilproducenter ofte angiver som en normal levetid for en bil.

I tabellen herunder kan du se, hvor lang tid du kan blive ved at køre i din benzinbil, før det i et klimamæssigt perspektiv havde været bedre at skifte den ud med en elbil. 

Har du en dieselbil, kan du scrolle ned til den næste tabel. 

Kilde: https://www.regionh.dk/til-fagfolk/trafik/Groenne-koeretoejer/Sider/Elbilers-klimapaavirkning.aspx

Kører du i en dieselbil, så rammer du, hvis din bil kører 20 km/l, det såkaldte skæringspunkt efter kun 17.298 km. 

Sagt på en anden måde, så kan det altså kun betale sig at køre bilen i "bund", hvis det sker indenfor 17.298 kilometer. 

I tabellen herunder kan du se, hvor lang tid det tager, alt efter hvor langt du kører om året. 

Kilde: https://www.regionh.dk/til-fagfolk/trafik/Groenne-koeretoejer/Sider/Elbilers-klimapaavirkning.aspx

Hvis du vil vide mere om det grundlag, som beregningerne er lavet på, så kan du læse om dem her.

For langt de fleste er elbilen det grønne valg

Som de to skæringspunkter på 27.000 kilometer for benzinbiler og 17.000 kilometer for dieselbiler viser, så vil det i langt de fleste tilfælde være en gevinst for klimaet at skifte den traditionelle bil ud med en elbil. 

For ifølge Søren Have, som er Programchef for Fremtidens Mobilitet ved tænketanken Concito, så skal man ned og køre under 5.000 kilometer om året, før det ikke længere giver mening at skifte fossilbilen ud. 

- Hvis man kører under 5.000 kilometer om året, kan det give mening i forhold til klimaet at beholde sin fossilbil i stedet for at skifte den ud med en elbil, siger han.

Så hvor stor en andel af de københavnske bilejere bruger egentlig deres køretøjer så lidt, at de bør beholde dem fremfor at skifte dem ud med en elbil?

Hvis man kører under 5.000 kilometer om året, kan det give mening i forhold til klimaet at beholde sin fossilbil.

— Søren Have, Concito

Ifølge Københavns Kommunes mobilitetsredegørelse fra 2023, så kører cirka 12 procent af de københavnske bilejere under 5000 kilometer om året, hvilket betyder, at det vil være mere klimamæssigt forsvarligt for dem at beholde deres biler.

Et stort 'men'

Selvom langt de fleste bilejere i København kører mere end 5.000 kilometer om året, så er der et stort 'men' i forhold til, om de ville gøre klimaet en tjeneste ved at skifte benzinbilen ud med en elbil. 

For hvis benzinbilen stadig har en stor del af sin levetid tilbage, og den sælges videre i stedet for at skrottes, så udleder den blot videre med en ny fører bag rattet. 

Det fortæller Torben Arent, der er journalist og nyhedsredaktør på FDMs magasin Motor.

- I teorien kunne der være en idé i at forbyde brændstofbiler, hvis ejerne skrottede de her biler og kørte i elbiler i stedet. Men bilerne vil blive solgt og ryge til Jylland, Bulgarien eller Etiopien, hvor de vil fortsætte med at køre, lige så længe der er noget tilbage i dem. Man fjerner altså ikke problemet, man eksporterer det, siger han.

Man fjerner altså ikke problemet, man eksporterer det.

— Torben Arent, FDM

Der er dog én effekt, den politiske hensigt kan være med til at fremme:

- Hvis Københavns Kommune truer eller lokker folk til at udskifte deres benzin- eller dieselbil til en elbil inden 2030, kan det godt have en effekt på dem, der i forvejen har planer om at udskifte deres bil, så de tænker: Så må vi nok købe en el-bil, siger Torben Arent.

Også Niels Buus Kristensen, som er seniorforsker ved Transportøkonomisk Institut og medlem af Klimarådet, mener, at det kan være småt med klimagevinsten, hvis man skifter de mange fossile biler i Københavns Kommune ud, inden de er kørt i bund.

- Jeg mener ikke, det ville give mening for Københavns Kommune at få deres borgere til at sælge deres fossilbiler for at købe elbiler. Selvom elbiler er grønnere at køre i, så vil benzinbilerne jo blive solgt og derfor blive ved med at udlede andre steder, siger Niels Buus Kristensen.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Kommunens opgave er at forbedre forholdene for elbiler

Seniorforskeren mener derfor, kommunen i stedet bør fokusere på at optimere forholdene for elbiler. 

- Kommunerne skal i stedet gøre det nemt for folk at anskaffe sig en elbil ved at sørge for gode lade- og parkeringsmuligheder til dem, men de skal ikke forbyde benzinbilerne, siger han. 

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

De helt store linjer i omstillingen af bilparken bør i stedet overlades til andre aktører. 

- Omstillingen fra fossil- til elbiler skal koordineres på nationalt og EU niveau, siger han. 

Alligevel mener Christopher Røhl (RV), som sidder i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg, at kommunen bør skubbe på for, at de fossile biler udfases og erstattes med elbiler. 

- Det, vi kigger på nu, er en analyse af, hvordan vi kan blive fossilfri på en hensigtsmæssig måde. Det handler til en start om at gøre det steder, der giver mening, så vi får nogle grønne korridorer. Man kan eksempelvis starte med middelalderbyen, eller nye byggezoner, hvor der endnu ikke bor nogen, så man ved, det bliver en grøn zone i fremtiden, siger han. 

Svaret overrasker

For at opsummere - så er det altså ikke nødvendigvis en klimamæssig sejr at bytte københavnernes fossilbiler ud med elbiler, for man risikerer, at udledningen blot flytter over til bilernes nye ejere. 

Hvis man derimod forestiller sig, at alle fossilbilerne i Københavns Kommune blev skrottet i stedet for solgt, så ville det, for de fleste københavnske bilister, give klimamæssig mening at skifte fossilbilen ud med en eldreven bil.

Det vi kigger på nu er en analyse af, hvordan vi kan blive fossilfri på en hensigtsmæssig måde.

— Christopher Røhl (RV), medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Københavns Kommune

Og det overrasker spørgeren, Thomas Madsen fra Herlev.

- Det overrasker mig faktisk noget, må jeg sige, og det stiller mig da også lidt mere positiv overfor ideen om et fossilfrit København, siger Thomas Madsen. 

Han kan dog selv bryste sig af at være en del af den grønne omstilling. Han har nemlig sagt farvel til sin fossilbil.

- Jeg har faktisk selv lige købt en brugt elbil, som jeg glæder mig rigtig meget til at få. Men jeg er lidt spændt på, hvordan den bliver på turene til Jylland, fortæller Thomas Madsen. 

Tak til Thomas Madsen for spørgsmålet!

Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder. Så kan det være, at det er dit spørgsmål, der går videre til afstemning næste gang:

Link kopieret!

Seneste nyt

Det vinterlige vejr fortsætter

I marts 2023 blev det forbudt at køre i fossildrevne køretøjer gennem Stefansgade på Nørrebro for alle andre end beboerne.
Foto: Grafik: TV 2 Kosmopol
Nulemissions-slusen på Stefansgade på Nørrebro
Foto: Mia Cassens - TV 2 Kosmopol

Natten til fredag er der igen mulighed for sne- og sludbyger samt temperaturer under frysepunktet, skriver Vejdirektoratet.

Det betyder risiko for sne- og isglatte veje, så vær opmærksom, hvis du skal ud at køre, lyder opfordringen.

Torsdag har vejr- og vejforholdene været værst på Sydsjælland, men Vejdirektoratet advarer om, at også vejene i TV 2 Kosmopols område kan være glatte, selvom de umiddelbart ser fine ud.

Link kopieret!

Historisk butik lukker i København

I marts 2023 blev det forbudt at køre i fossildrevne køretøjer gennem Stefansgade på Nørrebro for alle andre end beboerne.
Foto: Grafik: TV 2 Kosmopol
Nulemissions-slusen på Stefansgade på Nørrebro
Foto: Mia Cassens - TV 2 Kosmopol

Specialforretningen Vesterbro Tømmerhandel lukker efter 137 år. Det skriver mediet Københavnerliv. Ifølge ejeren af butikken, Allan Lundberg, skyldes det et svigtende salg. Butikken har sidste åbningsdag den 21. december 2024.

Link kopieret!

Politikere vil sælge arena, der skulle have været nyt samlingspunkt

I marts 2023 blev det forbudt at køre i fossildrevne køretøjer gennem Stefansgade på Nørrebro for alle andre end beboerne.
Foto: Grafik: TV 2 Kosmopol
Nulemissions-slusen på Stefansgade på Nørrebro
Foto: Mia Cassens - TV 2 Kosmopol

Der var mange planer for arenaen Royal Stage i Hillerød, som åbnede i 2020.

Men dårlig økonomi får nu Venstre til at foreslå, at fonden bag Royal Stage sætter hele eller dele af sports- og kulturkomplekset til salg. Det skriver sn.dk.

- Måske er det bedre bare at trække stikket nu, siger medlem af byrådet, Morten Bille (V), til sn.dk, efter flere andre scenarier har været oppe at vende.

Hillerød Kommune ejer ikke Royal Stage, men bidrager med et årligt tilskud på mere end 25 millioner kroner til driften.

Link kopieret!

Burgerkæde åbner endnu en restaurant

I marts 2023 blev det forbudt at køre i fossildrevne køretøjer gennem Stefansgade på Nørrebro for alle andre end beboerne.
Foto: Grafik: TV 2 Kosmopol
Nulemissions-slusen på Stefansgade på Nørrebro
Foto: Mia Cassens - TV 2 Kosmopol

Onsdag den 27. november klokken 10 slår den svenske burgerkæde Max dørene op til kædens tredje restaurant i København.

Den nye Max skal ligge i bunden af beboelsesejendommen Kaktustårnene på Dybbølsbro. Det skriver Ekstrabladet.

Max åbnede sin første danske restaurant på Gammeltorv i København i 2013.

Link kopieret!

Justitsministeren oplevede vold i hjemmet som barn

I marts 2023 blev det forbudt at køre i fossildrevne køretøjer gennem Stefansgade på Nørrebro for alle andre end beboerne.
Foto: Grafik: TV 2 Kosmopol
Nulemissions-slusen på Stefansgade på Nørrebro
Foto: Mia Cassens - TV 2 Kosmopol

Der skal fra samfundets side gøres mere for børn, som vokser op med fysisk eller psykisk vold.

Sådan lyder det overordnede budskab fra justitsminister Peter Hummelgaard (S), som tirsdag udkommer med bogen "Der er noget, vi skal tale om".

Peter Hummelgaard, der er valgt i Københavns Storkreds og vokset op på Amager, kommer i bogen også ind på, hvad der politisk ifølge ham bør gøres for at stoppe vold mod børn i hjemmet.

I bogen skriver 41-årige Hummelgaard, at han som barn selv oplevede vold i hjemmet, og at det var faren, som var voldelig.

Ritzau har forsøgt at få en kommentar fra Hummelgaards far, men det har ikke været muligt.

Link kopieret!

Strømmede til gratis rødvin

I marts 2023 blev det forbudt at køre i fossildrevne køretøjer gennem Stefansgade på Nørrebro for alle andre end beboerne.
Foto: Grafik: TV 2 Kosmopol
Nulemissions-slusen på Stefansgade på Nørrebro
Foto: Mia Cassens - TV 2 Kosmopol

Der var rigtig mange, der trodsede november-kulden og mødte op foran Restaurant Bouillon på Frederiksberg torsdag eftermiddag for at få fingre i et de 500 glas gratis Beaujolais.

Det er en fransk tradition, at man den tredje torsdag i november fejrer frigivelsen af den helt unge Beaujolais Nouveau-vin, og den tradition er Restautant Bouillon hoppet med på og uddelte gratis vin og ristede kastanjer foran restauranten på Solbjergvej.

- Skål for Beaujolais og skål for kastanjer, lød det fra de fremmødte kvinder, som TV 2 Kosmopol talte med, og som syntes, det var "dejligt at nyde et glas Beaujolais midt på Frederiksberg".

- Det er jo en gammel og virkelig sjov tradition, som jeg har oplevet flere gange i Paris. Folk står gerne og småfryser lidt, men storhygger med venner og familie. Det er en tradition, jeg virkelig kan godt li', og som jeg synes, falder på et lidt tørt sted her i november, der ærligt talt ellers ikke er den mest muntre måned, sagde Bouillon-ejer Torben Klitbo tidligere på ugen til KøbenhavnLiv.

Foto:
Link kopieret!

21-årig udså sig de svageste ofre - nu er han dømt

I marts 2023 blev det forbudt at køre i fossildrevne køretøjer gennem Stefansgade på Nørrebro for alle andre end beboerne.
Foto: Grafik: TV 2 Kosmopol
Nulemissions-slusen på Stefansgade på Nørrebro
Foto: Mia Cassens - TV 2 Kosmopol

Torsdag idømte Retten i Roskilde en 21-årig mand et års ubetinget fængsel for systematisk at gå efter ældre mennesker, som han svindlede for store beløb.

- En målrettet efterforskning fra politiets side har gjort, at vi nu har fået dømt en af de personer, som vi mener har haft en central rolle i bedragerierne, siger anklager Marutha Thayaphran fra anklagemyndigheden ved Midt- og Vestsjællands Politi.

Politiets efterforskning har vist, at den 21-årige tog ud til de ældre, efter at andre medgerningsmænd over telefonen havde givet sig ud for at være fra banken og overbevist dem om, at de skulle udlevere hævekort og koder. Derefter blev kortene afhentet hjemme hos ofrene for derefter at blive brugt i de nærmeste hæveautomater.

I alt blev 13 ældre svindlet for et samlet beløb på 193.000 kroner. I yderligere tre tilfælde forsøgte svindlerne at snyde penge fra ældre, men de fattede dog mistanke og fik kortet spærret, før der kunne hæves penge på det. Ofrene har været bosiddende i København, Greve, Skovlunde, Hillerød, Slangerup, Herlev, Søborg, Helsinge og Gentofte.

- Der tegner sig et billede af et omfattende svindelnummer. Vi kan se, at den 21-årige forinden havde søgt på "gamle navne kvinder" og "hvor bor der flest ældre. Og på den måde har de så udset sig de svageste ofre, siger Marutha Thayaphran.

Link kopieret!

Knap 300.000 danskere får flere penge

I marts 2023 blev det forbudt at køre i fossildrevne køretøjer gennem Stefansgade på Nørrebro for alle andre end beboerne.
Foto: Grafik: TV 2 Kosmopol
Nulemissions-slusen på Stefansgade på Nørrebro
Foto: Mia Cassens - TV 2 Kosmopol

Ældrechecken bliver øget med omkring 5000 kroner, og det betyder, at 295.000 danskere kan se frem til en større check. Det har Folketinget besluttet, skriver Ekstra Bladet. I alt er der afsat 1,3 milliarder kroner til at hæve ældrechecken.

I år udgør ældrechecken 19.900 kroner.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google