Spørg Os: Hvorfor er der ikke toiletter på alle togstationer?
Der er toiletter i indkøbscentre, på tankstationer og på rastepladser, men ikke på alle stationer. Det giver udfordringer, som er både praktiske og sociale. Vi undersøger årsagen og leder efter gode alternativer på farten.
Svaret Kort
Det er dyrere, end man nok skulle tro, at holde et offentligt toilet kørende
DSB prioriterer at have toiletter på de fleste skifte- og endestationer, hvor der er flest kunder
Der findes digitale muligheder for at finde frem til andre toiletter på ruten
Togstationer har traditionelt været et sted, man kunne regne med at finde et toilet, når man er på farten. I dag kan man ikke længere være sikker på at der findes 'et lille hus', når man skal og ikke kan vente længere.
Det har fået flere af jer til at undre jer over, hvor stationstoiletterne blev af?
Mathias Cavling Arendrup fra Virum kender situationen fra sit eget pendlerliv. Han rejser ofte fra Jægersborg Station og savner muligheden for at kunne bruge et toilet. Derfor har han skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.
- Nu når det er lidt koldere, skal man oftere på toilettet, og så er det et problem, at der ikke er et toilet på stationen, siger han.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Foto: Presse-fotos.dk
Andre dage starter Mathias Cavling Arendrups rejse fra Lyngby Station, og her er der toilet, han kan låse op for en femmer.
Men hvordan kan det være, at nogle stationer har toiletter, når andre ikke har - og hvad gør man på rejsen, hvis man ikke kan holde sig specielt længe?
Det undersøger vi her!
Ugens Vindersvar
1.267 stemte, da Mathias Cavling Arendrups spørgsmål var til afstemning
60 procent pegede på, at det var hans spørgsmål, vi skulle undersøge
Du kan selv stemme på ugens udvalgte spørgsmål her i artiklen
Halvering på ti år
I 2018 lukkede DSB toiletterne på stationer med færre end 10.000 rejsende om dagen, blandt andet på Snekkersten, Tårnby og Allerød stationer her i hovedstadsområdet.
Efterfølgende pegede Forbrugerrådet Tænk og Faglige Seniorer på, at antallet af stationer med toiletter var blevet halveret i løbet af de ti foregående år, og at der nu kun fandtes toiletter på cirka hver sjette tog- og busstation landet over.
Dengang beklagede forbrugerrådets formand Anja Philip udviklingen:
- Det er ærgerligt, at toiletterne forsvinder på de danske stationer. For børn, ældre, inkontinente – ja, og rigtig mange andre passagerer, er det helt afgørende, at der er mulighed for at benytte et toilet på rejsen, sagde hun.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Foto: Naja G. Nielsen
Stationstoiletter koster kassen
DSB forklarede, at beslutningen om at lukke stationstoiletterne var en økonomisk vurdering af, hvad den statslige organisation skulle bruge sine penge på - om det var rejser eller toiletter.
Organisationen påpegede, at offentlige toiletter skal gøres rent flere gange om dagen, der er graffiti og hærværk, og folk behandler ikke offentlige toiletter lige så godt som deres egne. Det kan snildt koste mellem 200.000 og 250.000 kroner pr toilet pr år.
DSB opfordrede dengang - som nu - deres rejsende til at bruge toiletterne i de tog, der har den slags, altså fjern- og regionaltogene.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Foto: Naja G. Nielsen
DSB: Færre men bedre toiletter
TV 2 Kosmopol er vendt tilbage til DSB for at få en opdatering på jeres spørgsmål. Per Ubbe Vestergaard Pedersen, der er chef for DSB stationsservice, bekræfter at prioriteringen er et spørgsmål om ressourcer:
- Vi har valgt at have toiletter på de fleste skifte- og endestationer, hvor der er mange kunder. Vi prioriterer at gøre rent flere gange dagligt-op til tre gange dagligt i hverdagene. Det har nedbragt problemerne med, at narkomaner og psykisk syge brugte toiletterne som fikserum eller til at overnatte, siger han.
- Som noget relativt nyt har vi også indført kreditkortbetaling. Kunder, der ikke har kreditkort at betale med, kan kontakte DSB’s Overvågningscenter på telefonnummeret på døren, og så åbner de døren per fjernstyring. Som en sidegevinst har kortbetalingen medført færre tilfælde af indbrudsforsøg og hærværk, oplyser Per Ubbe Vestergaard Pedersen.
Et reelt problem for mange
Palle Smed er direktør for Faglige Seniorer, der er en organisation for fagbevægelsens mere end 260.000 medlemmer over 60 år.
Han kalder det direkte samfundsskadeligt, at man ikke kan være sikker på at finde et toilet på stationen:
- Vores seniorer er ofte meget interesseret i de udfordringer, de møder i dagligdagen, som forhindrer dem i at deltage i fællesskabet.
De nævner ofte manglende toiletter ofte som det første, i starten måske med et skævt smil, men også med alvor, fordi det er et reelt problem for de seniorer, der har besvær med vandladningen.
Den gruppe risikerer vi at isolere. I en tid hvor vi har sat indsatsen mod ensom på dagsorden, går den slags besværligheder naturligvis ikke. Det må vi kunne gøre bedre, mener Palle Smed.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Ikke kun et problem for ældre
De fleste gravide og forældre til mindre børn kender også til behovet for at kunne finde et toilet på rejsen med rimelig kort varsel.
Begge de her tilstande går over med tiden, men sådan er det ikke nødvendigvis for den halve million danskere, i alle aldre, der har urininkontinens og dermed svært ved at holde sig. Jo ældre, man bliver, jo større risiko er der for, at man oplever det.
Tog sagen i egen hånd med app
En af dem, der kender situationen alt for godt fra sit eget liv er Tine Müller fra Lyngby-Taarbæk.
I frustration over forholdene bruger hun en stor del af sin fritid på at hjælpe andre i samme situation ved at indsamle og dele oplysninger om, hvor man finder et offentligt toilet på farten.
- Jeg synes helt klart, at der mangler toiletter på stationerne, det er også det, jeg hører i de forskellige lukkede Facebook grupper for inkontinens og blærebetændelse, som mange hundrede tusinder lider af - både mænd og kvinder, oplyser hun til TV 2 Kosmopol.
Hun lægger oplysningerne ind i appen og på hjemmesiden FindToilet, hvor et kort viser offentlige toiletter i de kommuner, der indtil videre kan søges frem.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
FindToilets kommuner i hovedstadsområdet
24 offentlige toiletter i Roskilde kommune.
27 offentlige toiletter i Frederiksberg kommune
25 offentlige toiletter i Gentofte kommune
10 offentlige toiletter i Dragør kommune
12 offentlige toiletter i Helsingør kommune
9 offentlige toiletter i Hillerød kommune
13 offentlige toiletter i Lyngby-Taarbæk kommune
170 offentlige toiletter i Københavns kommune
Kilde: FindToilet
DSB overvejer løbende behovet
DSB selv får ikke mange henvendelser fra folk, der savner toiletter på stationerne.
Vi har nu hørt fra folk, der er utilfredse over, at toiletterne er lukkede – hvad får det jer til at overveje?
- Det er vi kede af. Men det er et spørgsmål om ressourcer, hvor DSB prioriterer at have toiletter på de fleste skifte- og endestationer, hvor der er mange kunder. Men vi evaluerer løbende, om behovet på de enkelte stationer ændrer sig, siger siger Per Ubbe Vestergaard Pedersen fra DSB.
Hvad råder I folk til på rejsen?
Man kan altid tjekke på dsb.dk, om der er et toilet på den station, som man benytter. Derudover er der mulighed for at bruge toiletter i vores fjern- og regionaltog, siger Per Ubbe Vestergaard Pedersen
Redningen af toilettet på Allerød Station
Da DSB lukkede toilettet på Allerød Station, vurderede kommunen, at det ikke kunne undværes. Derfor tog den opgaven på sig og indrettede et nyt toilet på stedet.
Allerød Kommune renoverede i 2019 den gamle toiletbygning tilhørende DSB.
Renoveringen kostede 1 mio. kr. og den årlige omkostning til rengøring er ca. 150.000 kr. Hertil kommer løbende service og vedligehold.
Toilettet anvendes af de mange passagerer, der anvender busser og S-tog og er med til at understøtte brugen af kollektiv trafik.
Kommunen mener som udgangspunkt, at det er en service, der burde tilbydes af DSB S-tog/Banedanmark som en del af et ensartet serviceniveau ved kollektiv trafik og at løsningen ikke burde afhænge af den enkelte kommunes vilje og evne til at finansiere driften.
Kilde: Allerød kommune
Flere toiletter ude i byen
Mens der er blevet længere mellem stationstoiletterne, er der - i hvert fald i Hovedstaden - blevet kortere mellem de kommunale toiletter de seneste år.
Med København kommunes interaktive kort kan man planlægge en rute forbi - eller spontant finde - 170 offentlige toiletter i alle 10 bydele.
- Det er 40 mere end i 2016, og der forventes at komme yderligere otte nye toiletter til i 2024/25, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen i København til TV 2 Kosmopol.
Nye toiletter i København
Disse toiletter er kommet til siden 2021:
Amager Strandvej 125 og 219
Hillerødgade 13B
Mimers Plads 14
Tåsingegade 43A
Borgergade 1F
Nytorv 29B
Ny type handicaptoilet for borgere med omfattende handicap på Vester Søgade 2A.
Langs Cityringen:
Nørrebrogade 67
Frederiksgade 3
Hiort Lorentzens Gade 10
Reersøgade 5
Skjolds Plads 1
Frederikssundsvej 1A
Kommende nye toiletter:
Kulbanevej 16A
Sortedam Dossering 2
Lundehustorvet
Nørreport/Gothersgade
Kommende metroforpladser med toiletter:
Mozarts Plads
København Syd
Enghave Brygge
Sluseholmen
Find alle 170 toiletter i Københavns kommune her.
7 toiletter er med opsyn
92 toiletter er handicapegnede
72 toiletter er døgnåbne
55 toiletter er vinterlukkede
Kilde: Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns kommune
Renovationsplan med toiletter?
TV 2 Kosmopol fortalte forleden, at Vesterport Station kan se frem til en opfriskning, og at Nørrebro Station kan forvente et 'klart større løft' til små 40 millioner kroner tilsammen.
Københavns kommune sagde i den forbindelse, at den vil samarbejde med DSB om 'at gøre hele området omkring Nørrebro Station mere attraktivt.'
Troels Glismann bor i nærheden af stationen. Da han hørte om de nye planer, skrev han også til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.
- En gang var der toiletter på Nørrebro Station, men de er der ikke længere. Jeg har derfor undret mig over, om de kommer tilbage i takt med, at Nørrebro Station bliver renoveret. Det er et stort problem at der ikke længere er offentlige toiletter på vores stationer, siger han.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix
Problemet er ikke Troels Glismanns eget, men han genkender oplevelserne med toilet-stress, som medlemmerne af Faglige Seniorer fortalte om tidligere i artiklen.
- Jeg kender til flere ældre, der er betænkelige med at benytte offentlig transport, hvis der ikke er toiletter på stationerne. Nogle vælger endda at bære ble under rejsen, fortæller han til TV 2 Kosmopol.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Maskinens tre bedste råd på rejsen
TV 2 Kosmopol har bedt sprogmodellen ChatGPT om gode råd til rejsen:
Prompt: "Du er ekspert i, hvad en person skal gøre, hvis vedkommende ikke kan holde sig særligt længe, gerne vil rejse med offentlig transport, og der ikke er toilet på stationen. Hvad er dine tre bedste råd til sådan en person?"
Her er robottens svar:
"Hvis du ofte oplever, at du har brug for et toilet og er bekymret for situationer, hvor der ikke er nem adgang til et, især når du rejser med offentlig transport, er her tre råd, der kan hjælpe dig med at håndtere disse situationer:
Planlægning er nøglen:
Før du begiver dig ud, især på længere ture, undersøg ruten for at vide, hvor og hvornår der er adgang til offentlige toiletter. Mange byer har apps eller online kort, der viser placeringen af offentlige toiletter. Planlæg dine rejser således, at du kan benytte disse faciliteter ved behov. Hvis du ved, du skal et sted hen, hvor adgangen til toiletter er begrænset, prøv at benytte toilettet før afrejse.Forbered dig fysisk:
Dette kan omfatte strategier som at begrænse indtaget af væsker og vanddrivende drikkevarer som kaffe og alkohol, især før en længere rejse uden garanteret adgang til toiletter. Dette skal naturligvis gøres med omtanke for at undgå dehydrering. Desuden kan bækkenbundstræning hjælpe nogle mennesker med at forbedre deres evne til at holde sig.Medbring en nødløsning:
Overvej produkter designet til nødsituationer, såsom absorberende inkontinensprodukter, der er designet til at være diskrete og komfortable, være en praktisk løsning og kan anvendes, når der ikke er adgang til et toilet. Disse kan være særligt nyttige på lange ture eller i områder med få offentlige toiletter. Sørg også for at have en lille håndtaske eller rygsæk med hygiejneartikler som vådservietter og håndsprit.
Husk på, at mens disse råd kan hjælpe, er det vigtigt at lytte til din krop og ikke ignorere alvorlige behov. Hvis du oplever signifikante problemer med at holde dig, kan det være en god idé at konsultere en sundhedsprofessionel for at udelukke underliggende medicinske tilstande."
Kilde: ChatGPT Plus
Brug kommunens toiletter
Når man planlægger sin rejse, kan man let blive narret af detaljen: Toiletter på stationen eller toiletter ved stationen. Søger man for eksempel på, hvilke faciliteter, man finder på Nørreport Station, oplyser DSBs hjemmeside en kiosk, en billetautomat og cykelparkering.
Der står ikke noget om den store, runde bygning på stationspladsen mellem to nedgange til perronerne, selvom den indeholder syv toiletter og et handicaptoilet, som rejsende kan bruge.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Derfor er det en god idé at søge efter toiletter på ruten både på og ved stationerne, hvis man vil sikre sig bedst muligt.
Det er Københavns kommune, der driver og vedligeholder toiletterne ved Nørreport station, og DSB har tidligere tilkendegivet, at det også 'må være kommunal opgave at drive offentlige toiletter på Nørrebro Station, hvis behovet er der'.
Det har kommunen taget på sig, og i dag er der offentlige toiletter, der kan ses fra stationen.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Foto: Naja G. Nielsen
Vi har spurgt DSB, om vores spørger Troels Glismann og andre skal forvente toiletter også inde på selve stationen efter renoveringen af Nørrebro Station.
- Det ved vi endnu ikke. Vi er i øjeblikket i dialog med Københavns Kommune og Banedanmark om hvad der skal ske med Nørrebro Station i forbindelse med den kommende renovering, siger Per Ubbe Vestergaard Pedersen fra DSB Stationsservice til TV 2 Kosmopol.
Tak til Mathias Cavling Arendrup og Troels Glismann for spørgsmålene!
Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder: