Spørg Os: Hvorfor skal et månedskort koste over 500 kroner, når jeg kun bruger metro?

I storbyer som Berlin, Paris og Madrid koster det ikke nær så meget at køre frit i metroen på et månedskort, som det gør i vores egen hovedstad.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Studerende i hovedstadsområdet betaler betydeligt mere for at køre med metro, end studerende i andre metropoler gør.
Foto: Privatfoto

Svaret Kort

  • Trafikselskaberne har ikke lov til at lave kort til kun ét transportmiddel

  • Takst-systemet holder kommuner og regioner i en økonomisk klemme

  • Formand erkender behov for billigere månedskort til unge

Frederiksberg metrostation summer af unge, der har fået fri fra studiet. Alle dem, vi møder, siger, at prisen er helt afgørende for, hvordan de oplever metroen.

- Jeg synes, det er alt for dyrt, at en ung som mig skal bruge 500 kroner om måneden på et ungdomskort. Det er en stor del af min SU, siger Valdemar Toft til TV 2 Kosmopol.

Det samme mener Bernt Frost, der synes det er dyrt at bruge 24 kroner for at skulle et eller to stop i metroen. 

Også Anna Tang mener, at der kunne gøres noget.

- Der kunne godt være lidt mere rabat til de studerende, synes jeg, siger hun.

(Artiklen fortsætter efter billederne)

De høje priser i metroen har undret den studerende Jonas Sørensen fra Østerbro så meget, at han har skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os:

”Hvorfor er det i København ikke muligt at købe et månedskort eller lignende til metro, som man kan i så mange andre europæiske storbyer?”

Det undersøger vi her!

Ugens Vinderspørgsmål

  • 1.944 personer stemte, das Jonas Sørensens spørgsmål var til afstemning

  • 39% af dem pegede på, at det var hans spørgsmål, vi skulle undersøge

  • Du kan selv stemme på ugens spørgsmål her i artiklen

Billigere at pendle i andre storbyer

I hovedstadsområdet koster det billigste månedskort 510 kroner. Med det man man køre frit i to zoner og med alle slags offentlig transport inden for dem. Der er ingen rabat på kort til bare to zoner til unge eller studerende.

Til sammenligning kan en studerende, som vores spørger Jonas Sørensen, tage metroen i Madrid for bare 149 kroner om måneden. Studerer du ikke, koster kortet 407 kroner.

I Paris kan studerende køre i hele metroområdet for 373 kroner.

I Tyskland kan alle købe et kort, der giver fri transport i U -Bahn og alle regionaltog i hele landet for bare 350 kroner om måneden. 

Én rejse - én billet

Metroselskabet har ikke ønsket at stille op til et interview med TV 2 Kosmopol, men oplyser, at man ikke kan lave et månedskort, der kun gælder i metroen. 

Lovgivningen kræver, at  trafikselskaberne fastsætter taksterne i fællesskab.

Det betyder, at selskaberne DSB, Metroselskabet og Movia skal arbejde sammen og lave fælles pendlerkort.

Ifølge formanden for Movias bestyrelse, Kirsten Jensen, er målet med det danske fællesystem at gøre det lettere at pendle.

- Vores samarbejde er ud fra en forståelse af, at man måske både skal bruge metro og bus. Måske tager man bussen hen til en metrostation. Jeg vil gerne have det sådan, at når man har stemplet ind, så gælder indtjekningen til hele rejsen, siger Kristen Jensen.

Hun anerkender dog, at prisen for at rejse kollektivt er blevet høj.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Ifølge Kirsten Jensen er målet at billetten i den kollektive trafik skal virke til hele rejsen.

Hvor meget er priserne steget?

Tal fra Trafikstyrelsen viser, at priserne er steget med 42 procent siden 2008. 

Alene siden 2017 er prisen på det billigste månedskort, et to-zonerskort, steget fra 375 til 510 kroner. Det er en stigning på 36 procent. 

Bestyrelsesformanden for Movia er enig med pendlerne i, at det er vigtigt, at den kollektive trafik ikke bliver for dyr.

- Prisen er netop steget med ti procent, og den er høj. Jeg er selv bekymret for, hvor længe vi kan gå af den vej, uden at det får en betydning for, hvor mange der tager den kollektive trafik, siger Kirsten Jensen.

(Her kan du se historien på video. Artiklen fortsætter under boksen)

Teknikken bag priserne i bus, metro og tog

Taksterne i den kollektive trafik bliver fastsat på en lidt kompliceret måde. 

Først lægger staten et loft over, hvor meget prisen må stige.

Derefter fastsætter trafikselskaberne prisen i samarbejde med kommunerne og regionerne.

Taksterne skal sikre, at regnestykket går op, så indtægter fra og udgifter til den kollektive trafik samlet set passer. Omkring halvdelen af indtægterne kommer fra passagerne, resten er tilskud fra staten, regionerne og kommunerne.

Hvis taksterne lægges under det tilladte loft, så der kommer færre penge ind fra passagerne, skal kommunerne og regionerne selv finde resten af pengene.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Det vil det gå ud over kommunekassen, som jo blandt andet også skal sikre skoler og ældrepleje. 

Ud over at være formand i Movia, er Kirsten Jensen også socialdemokratisk borgmester i Hillerød.

- Hvis ikke trafikselskaberne sætter prisen efter det loft, som staten vælger, skal vi sende regningen for transportarbejdet videre til kommunerne og regionerne. Det er den klemme, vi står i, forklarer Kirsten Jensen.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Priserne i den kollektive trafik er steget meget de senere år.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Behov for billigere ungdomskort

Formanden for trafikselskabet Movia erkender, at der er brug for et nyt og billigere ungdomskort.

- De unge er meget prisfølsomme og vi ved, at unge mennesker ser meget på deres budget. Vi vil gerne have dem over i den offentlige transport, så de ikke bliver fristet til at købe en masse nye, små biler, som står og fylder op rundt omkring ved uddannelserne. Vi vil hellere have dem med i den kollektive trafik, siger Kirsten Jensen.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Det er noget af en udskrivning at skulle lægge 22,50 kroner for at køre et par stop med metroen i myldretiden på vej til studierne, hvis man som vores spørger bruger Rejsekort.

Prisen skal ned!

En af de ting, der gør, at den kollektive trafik bliver dyrere, er, at vi som samfund gerne vil sikre, at der er en god kollektiv dækning i hele Danmark. Også i udkantsområder, hvor der er færre passagerer.  

De ruter og afgange, som altid er propfyldte og giver overskud, er med til at betale for, at andre kan rejse med tog og bus hele landet rundt på mange forskellige tider af døgnet.

Sidste år nedsatte regeringen en ekspertgruppe, der inden udgangen af 2024 skal komme med et bud på, hvordan vi bedst kan indrette den kollektive trafik - herunder også taksterne - i fremtiden. 

Formanden for Movia håber, at ekspertgruppen foreslår, at prisen skal ned.

- Jeg er faktisk bekymret for den ti procents stigning, der netop er kommet. Derfor skal vi også arbejde med at få sat prisen ned, siger Kirsten Jensen

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Maja Einfeldt er optaget af bæredygtighed og ser kun fordele ved at sænke priserne i den kollektive trafik.

Passagererne, vi møder i Metroen er - ikke overraskende - enige. 

En af dem er Maja Einfeldt:

- Jeg synes helt klart, at priserne skal ned. Vi vil alle sammen gerne være bæredygtige. Det er meget mere bæredygtigt at bruge den kollektive trafik end at køre i bil. Jeg kan ikke se ulemper ved at sætte prisen ned, siger hun.

Tak til Jonas Sørensen for spørgsmålet!

Undrer du dig også over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder.

Link kopieret!

Seneste nyt

Det vinterlige vejr fortsætter

Anna Tang er en af de studerende, der synes, at prisen i den kollektive trafik er for høj.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol
Valdemar Toft ærgrer sig over, at en stor del af hans SU går til kollektiv trafik.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Natten til fredag er der igen mulighed for sne- og sludbyger samt temperaturer under frysepunktet, skriver Vejdirektoratet.

Det betyder risiko for sne- og isglatte veje, så vær opmærksom, hvis du skal ud at køre, lyder opfordringen.

Torsdag har vejr- og vejforholdene været værst på Sydsjælland, men Vejdirektoratet advarer om, at også vejene i TV 2 Kosmopols område kan være glatte, selvom de umiddelbart ser fine ud.

Link kopieret!

Historisk butik lukker i København

Anna Tang er en af de studerende, der synes, at prisen i den kollektive trafik er for høj.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol
Valdemar Toft ærgrer sig over, at en stor del af hans SU går til kollektiv trafik.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Specialforretningen Vesterbro Tømmerhandel lukker efter 137 år. Det skriver mediet Københavnerliv. Ifølge ejeren af butikken, Allan Lundberg, skyldes det et svigtende salg. Butikken har sidste åbningsdag den 21. december 2024.

Link kopieret!

Politikere vil sælge arena, der skulle have været nyt samlingspunkt

Anna Tang er en af de studerende, der synes, at prisen i den kollektive trafik er for høj.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol
Valdemar Toft ærgrer sig over, at en stor del af hans SU går til kollektiv trafik.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Der var mange planer for arenaen Royal Stage i Hillerød, som åbnede i 2020.

Men dårlig økonomi får nu Venstre til at foreslå, at fonden bag Royal Stage sætter hele eller dele af sports- og kulturkomplekset til salg. Det skriver sn.dk.

- Måske er det bedre bare at trække stikket nu, siger medlem af byrådet, Morten Bille (V), til sn.dk, efter flere andre scenarier har været oppe at vende.

Hillerød Kommune ejer ikke Royal Stage, men bidrager med et årligt tilskud på mere end 25 millioner kroner til driften.

Link kopieret!

Burgerkæde åbner endnu en restaurant

Anna Tang er en af de studerende, der synes, at prisen i den kollektive trafik er for høj.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol
Valdemar Toft ærgrer sig over, at en stor del af hans SU går til kollektiv trafik.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Onsdag den 27. november klokken 10 slår den svenske burgerkæde Max dørene op til kædens tredje restaurant i København.

Den nye Max skal ligge i bunden af beboelsesejendommen Kaktustårnene på Dybbølsbro. Det skriver Ekstrabladet.

Max åbnede sin første danske restaurant på Gammeltorv i København i 2013.

Link kopieret!

Justitsministeren oplevede vold i hjemmet som barn

Anna Tang er en af de studerende, der synes, at prisen i den kollektive trafik er for høj.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol
Valdemar Toft ærgrer sig over, at en stor del af hans SU går til kollektiv trafik.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Der skal fra samfundets side gøres mere for børn, som vokser op med fysisk eller psykisk vold.

Sådan lyder det overordnede budskab fra justitsminister Peter Hummelgaard (S), som tirsdag udkommer med bogen "Der er noget, vi skal tale om".

Peter Hummelgaard, der er valgt i Københavns Storkreds og vokset op på Amager, kommer i bogen også ind på, hvad der politisk ifølge ham bør gøres for at stoppe vold mod børn i hjemmet.

I bogen skriver 41-årige Hummelgaard, at han som barn selv oplevede vold i hjemmet, og at det var faren, som var voldelig.

Ritzau har forsøgt at få en kommentar fra Hummelgaards far, men det har ikke været muligt.

Link kopieret!

Strømmede til gratis rødvin

Anna Tang er en af de studerende, der synes, at prisen i den kollektive trafik er for høj.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol
Valdemar Toft ærgrer sig over, at en stor del af hans SU går til kollektiv trafik.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Der var rigtig mange, der trodsede november-kulden og mødte op foran Restaurant Bouillon på Frederiksberg torsdag eftermiddag for at få fingre i et de 500 glas gratis Beaujolais.

Det er en fransk tradition, at man den tredje torsdag i november fejrer frigivelsen af den helt unge Beaujolais Nouveau-vin, og den tradition er Restautant Bouillon hoppet med på og uddelte gratis vin og ristede kastanjer foran restauranten på Solbjergvej.

- Skål for Beaujolais og skål for kastanjer, lød det fra de fremmødte kvinder, som TV 2 Kosmopol talte med, og som syntes, det var "dejligt at nyde et glas Beaujolais midt på Frederiksberg".

- Det er jo en gammel og virkelig sjov tradition, som jeg har oplevet flere gange i Paris. Folk står gerne og småfryser lidt, men storhygger med venner og familie. Det er en tradition, jeg virkelig kan godt li', og som jeg synes, falder på et lidt tørt sted her i november, der ærligt talt ellers ikke er den mest muntre måned, sagde Bouillon-ejer Torben Klitbo tidligere på ugen til KøbenhavnLiv.

Foto:
Link kopieret!

21-årig udså sig de svageste ofre - nu er han dømt

Anna Tang er en af de studerende, der synes, at prisen i den kollektive trafik er for høj.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol
Valdemar Toft ærgrer sig over, at en stor del af hans SU går til kollektiv trafik.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Torsdag idømte Retten i Roskilde en 21-årig mand et års ubetinget fængsel for systematisk at gå efter ældre mennesker, som han svindlede for store beløb.

- En målrettet efterforskning fra politiets side har gjort, at vi nu har fået dømt en af de personer, som vi mener har haft en central rolle i bedragerierne, siger anklager Marutha Thayaphran fra anklagemyndigheden ved Midt- og Vestsjællands Politi.

Politiets efterforskning har vist, at den 21-årige tog ud til de ældre, efter at andre medgerningsmænd over telefonen havde givet sig ud for at være fra banken og overbevist dem om, at de skulle udlevere hævekort og koder. Derefter blev kortene afhentet hjemme hos ofrene for derefter at blive brugt i de nærmeste hæveautomater.

I alt blev 13 ældre svindlet for et samlet beløb på 193.000 kroner. I yderligere tre tilfælde forsøgte svindlerne at snyde penge fra ældre, men de fattede dog mistanke og fik kortet spærret, før der kunne hæves penge på det. Ofrene har været bosiddende i København, Greve, Skovlunde, Hillerød, Slangerup, Herlev, Søborg, Helsinge og Gentofte.

- Der tegner sig et billede af et omfattende svindelnummer. Vi kan se, at den 21-årige forinden havde søgt på "gamle navne kvinder" og "hvor bor der flest ældre. Og på den måde har de så udset sig de svageste ofre, siger Marutha Thayaphran.

Link kopieret!

Knap 300.000 danskere får flere penge

Anna Tang er en af de studerende, der synes, at prisen i den kollektive trafik er for høj.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol
Valdemar Toft ærgrer sig over, at en stor del af hans SU går til kollektiv trafik.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Ældrechecken bliver øget med omkring 5000 kroner, og det betyder, at 295.000 danskere kan se frem til en større check. Det har Folketinget besluttet, skriver Ekstra Bladet. I alt er der afsat 1,3 milliarder kroner til at hæve ældrechecken.

I år udgør ældrechecken 19.900 kroner.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google