I nat sker det: Rigshospitalet indtager Sundhedsplatformen
Efter et halvt år i drift på Herlev og Gentofte hospitaler kommer Sundhedsplatformen nu til Riget
Der er helt sikkert en masse IT-eksperter og chefer på Rigshospitalet, der har sommerfugle i maven i dag. For fra i nat skal Rigshospitalets omkring 10.000 ansatte bruge Sundhedsplatformen - det nye journal-system, hvor ét samlet system afløser omkring 30 vidt forskellige systemer.
Sundhedsplatformen debuterede på Herlev og Gentofte 21. maj. Allerede på forhånd var der debat om, at det gik i luften før alle børnesygdommene i systemet var elimineret, og derfor så mange ansatte til i spænding. Siden har medierne haft masser af historier om manglende indberetninger, manglende indkaldelser og information, der går tabt. Personalegrupper udsendte bekymringsbreve, og de holdt møder med advarende fællesudtalelser. Men ledelsen - både på de to sygehuse og i Region Hovdstaden har gang på gang afvist kritikken.
-Alle patienter på hospitalet får deres behandling, og ingen har været i livsfare efter indførslen af Sundhedsplatformen. Sådan lød det for eksempel fra Klaus Lunding, direktør for Herlev og Gentofte hospitaler i Information for knap en måned siden.
Og nu er turen altså kommet til Rigshospitalet.
-Vi er taknemmelige for, at Herlev og Gentofte Hospital har ’taget en for holdet’, og vi har lyttet meget til deres erfaringer. Grundlæggende er vi derfor godt forberedt, samtidig med at det er en meget kompleks opgave, vi står overfor. Vi må på nogle områder prøve os frem og tilrette både arbejdsgangene og systemet, efterhånden som vi lærer det at kende,” siger vicedirektør på Rigshospitalet, Susanne Poulsen.
Selvom der er lavet mange tilretninger i Sundhedsplatformen og uddannelsen af personalet er blevet bedre, så forventer Rigshospitalet ikke, at de går fri for tusindvis af indberetninger i systemet. Det kan være om en funktion, der ikke virker, ansatte der ikke kan finde ud af at logge ind, eller at der er ønsker til konkrete forbedringer.
Region Hovedstaden gør i den forbindelse opmærksom på, at mange medarbejdere på systemet ofte indberetter den samme fejltype og mener altså, at det let kan komme til at se voldsommere ud, end det er - hvis man alene kigger på indberetningsantallet.
-Lige nu ser vi frem til at komme i gang. Når vi er på den anden side af alle de her indkøringsvanskeligheder, venter der en masse gode muligheder, der ikke mindst vil komme patienterne til gode, når samtlige hospitaler øst for Storebælt er på én fælles patientjournal,” siger Susanne Poulsen.