TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Togbaner kræver millioner for at overleve - så slidte, at sæder pilles ud

Danske Regioner efterlyser nu en kontant håndsrækning på 124 millioner om året til at sikre lokalbanerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Foto: Henrik Larsen

Lokalbanerne er altafgørende livsnerver - men de risikerer at blive slidt helt ned.

Sådan lyder budskabet fra Danske Regioner, som med en dugfrisk rapport i hånden forsøger at lægge yderligere pres på regeringen og de øvrige partier på Christiansborg for at skaffe penge til lokalbanerne.

Værst står det til på Østbanen på Sydsjælland mellem Faxe og Køge. Her er næsten hvert femte sæde pillet ud af togene for at spare på vægten, så man skåner de nedslidte banestrækninger.

Og de seneste meldinger er, at der inden udgangen af juni skal være fundet en finansiel løsning, for at togdriften kan opretholdes.

Regioner: Sidste udkald for at redde Østbanen

Det er den rådgivende ingeniørvirksomhed Rambøll, som står bag rapporten. Her fremgår det, at der frem mod år 2035 venter investeringer i nye tog og skinner samt infrastruktur til batteritog for lige knap 8 milliarder kroner.

Fremtidsscenariet får Danske Regioner til at bede regeringen om at investere årligt 124 millioner kroner i "lokalbanernes overlevelse" frem mod år 2026.

- På Østbanen er det sidste udkald for at finde pengene til at renovere banen, som er en vigtig livsnerve for mange mennesker. Men alle lokalbanerne får brug for investeringer. Hvis regeringen mener noget med, at man gerne vil skabe bedre sammenhæng mellem land og by og give bedre muligheder for alle danskere, så skal der sættes ind nu, siger Ulla Astman, næstformand i Danske Regioner, i en kommentar til rapporten.

Foto: TV 2 Øst

Budskabet fra regionerne kommer direkte i slipstrømmen af, at et bredt flertal i Folketinget forleden blev enige om, at der skal findes en model for at prioritere lokalbanerne i de igangværende infrastrukturforhandlinger.

- Folketinget konstaterer, at regeringen i forbindelse med de igangværende infrastrukturforhandlinger vil fremlægge et oplæg til mulig prioritering af skinnenettet til Østbanen og andre lokalbaner, blev det nedfældet i vedtagelsesteksten den 22. april.

Problemet med manglende penge til nye skinner på lokalbanerne er opstået som følge af, at det investeringstilskud, regionerne får til lokalbanerne, ikke er justeret siden 2009.

Tilskuddet efterlader derfor ikke plads til de nye investeringsbehov, som er opstået i tiden herefter, kunne formand for Udvalget for regional udvikling, Carsten Kissmeyer (V), fortælle ved en høring omkring lokalbanernes økonomi i februar 2021.

Et velkendt problem

At der er store behov for investeringer i såvel skinner som tog ikke bare på Østbanen, men en længere række af regionernes lokalbaner i de kommende år, er som sådan ikke ny viden.

Helt lokalt fik man det at mærke på Østbanen tilbage i 2012, hvor sæder blev pillet ud af togvognene, for at skinnerne kunne blive ved med at bære trafikken fra nye og hurtigere tog. Siden blev hastigheden dog sat ned, ligesom pendlerne har været vidne til flere togafsporinger.

I 2017 stod budskabet så også at læse i en rapport, som Transportministeriet lod udarbejde om lokalbanernes tilstand med tilhørende analyse af behovet for vedligehold og investering frem mod år 2025.

Det samme fremgår af rapporten, som Danske Regioner har ladet udarbejdet. Her ser man blot endnu længere ind i fremtiden.

Ifølge den nye Rambøll-rapport forventes der udgifter til fornyelse og løbende vedligehold for samlet 5 milliarder kroner på landets lokalbaner frem mod år 2035, hvor det tidligere hed 1,9 milliarder frem mod 2025.

Heraf fordeler udgifterne til Region Sjælland sig med 1,9 milliarder kroner i den nye analyse mod 849 millioner i analysen fra 2017.

Milliarder til batteritog

Danske Regioner fremhæver selv, at udgiftsprognoserne skyldes, at cirka 75 procent af lokalbanerens omkring 500 kilometer spor, fordelt på 14 banestrækninger i perioden frem mod år 2035, når en alder på 40-45 år og derfor skal udskiftes.

- Vi har i regionerne gjort alt, hvad der står i vores magt, for at opretholde effektive og attraktive lokalbaner, og det er lykkedes med stor passagerfremgang til følge. Men det står helt klart, at den positive udvikling kun kan fortsætte, hvis vi nu tager fat på store istandsættelser af bl.a. spor, broer og perroner på landets lokalbaner, og det har regionerne ikke mulighed for i de nuværende budgetter, siger Ulla Astman.

Foruden nye skinner, der udgør hovedparten af de forventede udgifter, skal der for en stor del af lokalbanernes vedkommende også anskaffes nye tog, hvilket gør, at der i perioden 2021-2035 forventes udgifter for 1,4 milliarder kroner – hvoraf Region Sjælland ser frem mod investeringer i nye tog for 864 millioner kroner.

Dertil kommer omkring halvanden milliard til ladeinfrastruktur til batteritog og nye sikringsanlæg.

Ifølge Danske Regioner rejser 17 millioner passagerer årligt med tog på landets lokalbaner. Fordelt på antal passagerer beløber de kommende 14 års investeringsbehov i lokalbanerne sig til omkring 36 kroner per passager om året.

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Resistent hudsvamp fra Asien spreder sig i Danmark

Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Det begynder som en lille rød plamage på huden, og så vokser det udad i en ringformet zone med skæl på.

Sådan beskriver Ditte Marie Saunte, overlæge på Herlev og Gentofte Hospital og formand for Europæiske Hudlægers Svampeudvalg, en resistent hudsvamp, der er dukket op i Danmark.

Der er tale om svampen "Trichophyton mentagrophytes genotype 8". Den stammer fra Asien, og det første tilfælde af svampen i Danmark blev opdaget i 2018.

Svampen er resistent overfor det mest anvendte svampemiddel. Det gør den svær at behandle. Tilmed spreder den sig hurtigt til store dele af kroppen.

- Nogle patienter vågner om natten på grund af kløe, så det påvirker deres livskvalitet. Og så er det socialt hæmmende, siger Saunte.

Udover det udbredte udslæt, og at den spreder sig hurtigt, er svampen ikke farlig, tilføjer Ditte Marie Saunte. Hun understreger, at de danske tilstande "heldigvis" er et godt stykke fra den epidemi, man ser i Asien.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Politiet finder større mængde fyrværkeri i garage

Foto: Steven Knap/Ritzau Scanpix

Nordsjællands Politi har lørdag aften fundet en større mængde fyrværkeri i en garage i Gentofte.

Det oplyser vagtchef Rune Mandrup til TV 2 Kosmopol.

- Der er mere, end den normale forbruger har, og hvad der er lovligt at have, men der ikke tale om hele paller. Nu skal vi have beredskabet herud, så vi kan få registreret det, siger han.

Han oplyser videre, at det ikke har været nødvendigt hverken at evakuere beboere i nærheden eller tilkalde forsvarets ammunitionsrydningstjeneste i forbindelse med fundet.

- Det ligner umiddelbart fyrværkeri til forbrugermarkedet, så der er altså ikke tale om kanonslag eller lignende.

Politiet har hverken sigtet eller anholdt nogen i sagen, men de er i kontakt med ejeren af garagen.

De vil være til stede på adressen nogle timer endnu.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Minister vil skærpe krav til taxachauffører efter flere sager om overgreb

Et nyt klistermærke skal være med til at sikre kundernes tryghed hos Dantaxi.
Foto: Morten Spuhr/TV 2 Kosmopol

Der er behov for at kigge på de krav, der stilles til taxachauffører, og transportminister Thomas Danielsen (V) har derfor indkaldt taxaforligskredsen til en evaluering af den danske taxalov.

Det skriver Ekstra Bladet.

Der har nemlig de seneste år været flere sager om taxachauffører, der har begået overgreb mod deres kunder.

Ministeren peger derfor på, at de såkaldte vandelskrav - krav om pålidelighed, etik og integritet - skal tages op til eftersyn.

- Vi skal have væsentligt skærpede vandelskrav. Altså skærpede krav til, hvordan man får et chaufførkort og får lov at køre med mennesker - som jo også nogle gange er mennesker i en sårbar situation af den ene eller anden art. Det kræver en høj etik, siger han til Ekstra Bladet.

Ifølge mediet KøbenhavnLIV har der i hovedstadsområdet været fem sager om taxachauffører, der har begået overgreb mod deres kunder, i perioden fra juni 2022 til december 2024.

I starten af december lancerede Dantaxi et klistermærke, som chaufførerne kan køre med, hvis de lever op til en række krav.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Deres datter døde på sin jordomrejse - nu roser de deres hjemby

Roskilde Domkirk
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Forældrene til den unge danske kvinde, der tilbage i november døde under et ophold i det sydøstasiatiske land Laos, sender nu en stor tak til hele deres hjemby.

Det skriver Sjællandske medier.

De har nemlig mødt en overraskende stor grad af støtte og sympati fra borgerne i Roskilde, hvor de bor.

- Jeg er bare taknemmelig for at bo i verdens største lille by. Det er virkelig overvældende så mange, som har tænkt på os, krammet os, sendt blomster, kort, beskeder. Det havde jeg virkelig ikke ventet. Men det siger måske også noget om, hvem Anne Sofie var, fortæller hendes far Didier Coyman til Sjællandske Nyheder.

deres datter, Anne-Sofie Ørkild Coyman, blev erklæret død den 13. november - formentlig af metanolforgiftning.

Hun blev begravet fra Roskilde Domkirke den 7. december.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

34-årig anholdt efter politijagt i Københavns gader

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

En 34-årig mand er blevet anholdt efter en 14 minutter lang biljagt i København.

Det oplyser Jonathan Wald, central vagtleder hos Københavns Politi til TV 2.

Politiet eftersatte den 34-årige, da han ikke ville stoppe ved Langebro.

Det lykkedes klokken 14.26 lørdag politiet at stoppe manden på Danneskiold-Samsøes Allé ved Holmen. H

an vil blive sigtet for flere overtrædelser af færdselsloven og muligvis også af straffeloven. Det er endnu ikke afgjort, om han vil blive krævet fængslet ved et grundlovsforhør.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Færre afviste asylansøgere venter på at komme hjem

Der er rekordfå afviste asylansøgere i udsendelsesposition.

Det skriver Udlændinge og Integrationsministeriet lørdag i en pressemeddelelse.

Ifølge udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S) skyldes det blandt andet oprettelsen af Hjemrejsestyrelsen i 2020.

Hjemrejsestyrelsen har ansvaret for, at afviste asylansøgere udrejser fra Danmark.

I dag er der omkring 330 afviste asylansøgere i udsendelsesposition. I 2020 var tallet 1155.

- Det er en kæmpe succes, at vi i Danmark er lykkedes med at få tallet bragt så langt ned, siger Kaare Dybvad Bek i pressemeddelelsen.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google