Familie måtte flygte fra urinstinkende sommerhus og endte med regning for strøm

Selvom kraftig lugt gjorde sommerhus ubeboeligt, får lejerne ikke deres penge retur.

Det var med forventningen om ordentlige rammer for familien, da 35-årige Line Holløse Torp fra Blovstrød 13. august ankom til et lejet sommerhus i Udsholt i Nordsjælland.

Familien fik imidlertid aktiveret lugtesansen allerede på dørtrinnet – og den lugt, der mødte dem, lod sig ikke ignorere.

quote Jeg får at vide, at jeg hører noget fra dem, så snart de har været forbi huset

Line Holløse Torp, sommerhuslejer

- Det lugter meget kraftigt at urin, og vi åbner alle døre og vinduer.

Tre kvarter efter ankomsten så hun og familien dog ikke anden udvej end at ringe til udlejningsselskabet Novasol og fortælle, at familien ikke kunne blive boende i huset.

- Stanken af urin var så intens, så det kunne vi simpelthen ikke være i. Der var et soveværelse, som på en eller anden måde var indhyllet i urin. Der lå en plamage på gulvet, som lignede indtørret urin. Derudover var der en gul spand på badeværelset, som også stank intenst af urin, siger hun.

Line Holløse Torp og hendes kone havde lejet huset for en hel uge, og de kunne ikke tage hjem med deres to døtre på fem og ti år, da sommerhuset netop var lejet på grund af en vandskade hjemme i Blovstrød.

Men de følte heller ikke, at de kunne blive i huset.

Novasol tilbød ifølge Line Holløse Torp – på engelsk – anden gang hun ringede, at de kunne tage på hotel med en kompensation på 75 euro til hver. Den løsning ville dog være på eget ansvar.

- Novasol oplyser, at vi selv hænger på regningen, hvis de vurderer, at der ikke er noget galt med sommerhuset dagen efter, siger Line Holløse Torp.

Endte i kolonihave

Familien valgte i stedet at overnatte i Line Holløse Torps svigermors kolonihavehus.

Dagen efter tog Line Holløse Torp så igen kontakt til Novasol og understregede, at hun gerne ville være tilstede i sommerhuset, når de skulle gennemgå det, som de jo havde oplyst, at de ville.

Ifølge hende fik hun dog hverken svar på denne henvendelse eller på flere følgende henvendelser over de kommende dage.

- Jeg får at vide, at jeg hører noget fra dem, så snart de har været forbi huset. Jeg siger igen til dem, at jeg gerne vil være der, når de gennemgår huset. Jeg skriver til dem dagene efter, men får ikke svar, siger Line Holløse Torp.

En gul spand lugtede kraftigt af urin, ligesom der også var en stor plet på gulvet.
En gul spand lugtede kraftigt af urin, ligesom der også var en stor plet på gulvet.
Foto: Privatfoto

Først mere end en uge efter lejemålets udløb fik Line Holløse Torp besked fra Novasol. Familien kunne ikke få refunderet deres penge, da de havde forladt sommerhuset, før Novasol havde mulighed for at komme til huset med et rengøringshold.

Den besked har fået Line Holløse Torp til at protestere.

- Jeg skriver til dem, at jeg har forsøgt at ringe og skriver til dem flere gange, men på den mail får jeg heller ingen svar, fortæller hun.

Til sidst kom svaret dog.

Novasol skrev, at de ikke kunne imødekomme hendes ønske om at få refunderet opholdet, som kostede 7583 kroner. Novasol ville imidlertid gerne give familien 1306 kroner retur for sommerhuset, som de kun nåede at opholde sig i, indtil de rykkede videre til kolonihavehuset.

Spørg Os - Formular

_

Den sidste dråbe

Nu er der imidlertid kommet endnu en besked, som har gjort en ende på den sidste rest af Line Holløse Torps tålmodighed.

- I går får vi så en mail om, at de har trukket 420 kroner i el for en uge, hvor vi ikke har været der. Det var for mig dråben, siger hun.

TV 2 har set både set opkaldslister, som viser, at Line Holløse Torp har ringet til Novasol hele den uge, hvor familien havde lejet sommerhus – og læst med på korrespondance med udlejningsselskabet.

TV 2 har også set den slutopgørelse fra Novasol, hvor familien får refunderet en del af lejen fratrukket forbruget af el, og dermed ender med at få tilbageført 885,85 kroner.

Line Holløse Torp understreger, at medarbejderne hos Novasol har været søde at tale med de gange, hvor det er lykkedes hende at komme igennem, men at de mails hun har fået har været standardmails uden mening.

TV 2 har kontaktet Novasol med henblik på at høre deres udlægning af forløbet, men de er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.

Novasols tilbagemelding til Line Holløse Torp kan læses i boksen herunder.

Novasols svar til lejer

Vi beklager dybt, at I oplevede mangelfuld rengøring og lugtgener ved ankomst. Det er meget ærgerligt, at I valgte at forlade huset uden at kontakte os først. Ifølge vores lejebetingelser, punkt 11, har vi hos Novasol en afhjælpsret. Det betyder, at vi skal informeres straks om problemer, så vi har mulighed for at rette op på dem inden for en rimelig tidsfrist.

Efter jeres afrejse sendte vi et rengøringshold for at vurdere situationen. De rapporterede, at der efter rengøringen ikke var nogen vedvarende lugtgener. Når man forlader huset, før vi har haft mulighed for at afhjælpe problemerne, mister man i princippet retten til kompensation.

Vi har dog forståelse for de gener, der har været i forbindelse med ankomsten og vil derfor gerne imødekomme din henvendelse ved at refundere 1.306 kroner i alt (refusionen vil blive foretaget inden for de næste 14 arbejdsdage eller blive modregnet i forbrugsregningen).

Vi håber, I forstår vores procedurer og beklager endnu en gang de ulemper, I har haft.

Med venlig hilsen Novasol.

Line Holløse Torp er dog ikke helt enig i den udlægning.

Hun forklarer – som beskrevet – at hun kontaktede Novasol telefonisk to gange, allerede inden de forlod huset, og at hun de følgende dage forgæves forsøgte at komme igennem til selskabet.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik