Frank Jensen vil have stoppet ”svineri” med manipulerede biler
Ulovlig manipulation med bilers ydeevne skal stoppes. Sådan lyder opråbet fra Københavns overborgmester, der er bekymret for luftkvaliteten i hele hovedstadsområdet.
Ren luft står meget højt på dagsordenen på Københavns Rådhus. Men indsatsen for renere luft i hovedstadsområdet med nye elbusser, renere brændeovne og på sigt måske et forbud mod dieselbiler, risikerer ikke at have den samme effekt, hvis bilisterne snyder på vægten – og laver ulovlig såkaldt chiptuning på deres biler.
Mandag kunne TV 2 Lorry afsløre, hvordan autoværksteder tilbyder ulovlig chiptuning, og hvordan tilbud om chiptuning florerer på nettet.
Ved at ændre på bilens computerstyring kan man blandt andet slå en del af luftrensningsudstyret fra, så bilen kører hurtigere. Men ifølge miljøorganisationen Det Økologiske Råd også risikerer at forurene 10-12 gange så meget. Derfor er der brug for, at der sættes hårdt ind over for problemet, mener Københavns overborgmester Frank Jensen (Soc.dem).
- Luftforurening er en kæmpe stor udfordring i København. Derfor er det selvfølgelig ikke i orden, at der er nogen, der tuner deres biler og dermed skaber endnu større luftforurening i byen, siger Frank Jensen, Soc.dem., og opfordrer Folketinget til at sætte ind.
- Det vi kan gøre fra rådhusets side er at få italesat det her chiptuningsproblem, så transportministeren får et tilstrækkeligt pres til, at der kommer en vejkontrol, så vi kan få stoppet svineriet med chiptuning af biler, lyder det fra overborgmesteren.
Kritik af Færdselsstyrelsens kontrol
Vi afspiller vores skjulte optagelser med værkstederne for transportminister Ole Birk Olesen, LA, der allerede er opmærksom på problematikken med chiptuning. Alligevel gør optagelserne indtryk.
- Det er uacceptabelt, at man fylder miljøet og medborgeres lunger med skadelige stoffer, fordi man snyder og omgår reglerne, siger han.
En chiptuning er kun lovlig til kørsel på offentlig vej, hvis man får foretaget en typegodkendelse af bilen i enten Sverige eller Tyskland, der dokumenterer, at bilen ikke forurener mere.
Men de regler kan man se stort på, ifølge de værksteder vi anonymt har ringet til. Chiptuningen kan nemlig alligevel ikke afsløres ved et bilsyn.
Hos miljøorganisationen Det Økologiske Råd har man politianmeldt over 50 bilister og værksteder for ulovlig chiptuning ved at gennemtrawle en lang række fora på nettet, hvor tusindvis af bilentusiaster helt åbenlyst drøfter og viser data for deres chiptuninger.
Organisationen er på den baggrund ikke imponeret over den kontrolindsats, som den tilsynsførende myndighed, Færdselsstyrelsen, lægger for dagen:
- Det, der er brug for, er, at man for alvor begynder at fokusere på personbilerne. Sørger for, at folk bliver draget til ansvar og straffet, hvis man gør noget ulovligt. Skal vi ikke bare sige, der er et ret stort forbedringspotentiale her, siger transportpolitisk medarbejder, Jeppe Juul.
Vi bringer kritikken videre til Ole Birk Olesen, der som transportminister er øverst ansvarlig for Færdselsstyrelsen.
Mener du, at Færdselsstyrelsen gør nok, når man kan gå ind på et facebookforum og bestille en chiptuning til i morgen?
- Jeg mener, at Færdselsstyrelsen har gjort nok i en situation, hvor vi ikke hidtil har kendt til det her i stort omfang. Det ser ud til, at det er stigende det her problem, og derfor skal man selvfølgelig gøre det, der er passende i forhold til, at det er i stigning, siger ministeren.
Udvikler nye kontrolmetoder
Transportministeren har dog allerede taget forskellige initiativer for at komme chiptuning til livs.
Foruden at han er i dialog med EU om et fælles europæisk forbud mod salg af ulovligt chiptuningsudstyr, hævede Folketinget også bødestraffene fra nytår.
Så nu får føreren af en ulovligt chiptunet personbil en bøde på 2.500 kroner, mens ejeren straffes med en bøde på 5.000 kroner i førstegangstilfælde, stigende til 30.000 ved sjette forseelse.
Men ministeren erkender, at det lige nu ér svært i det hele taget at fange og straffe synderne.
- Sådan som jeg har fået det oplyst, er der ikke uddelt bøder endnu. Derfor er vi også gået sammen med Miljøministeriet om at udvikle nye kontrolmetoder. For det er det, der er problemet i dag. Det er svært at kontrollere, siger Ole Birk Olesen.
I vores udsendelse tirsdag klokken 19.30 ser vi nærmere på et nyt apparat, der kan sniffe sig frem til miljøsynderne og måske hjælpe myndighederne i kampen mod ulovlig chiptuning.