Præsidentvalget vækker opsigt blandt unge: - Det er gossip. Det er virkelig reality
- Det er gossip. Det er virkelig reality, siger unge om det amerikanske valg.
Der er valgkamp på sociale medier.
Hvis man åbner Facebook, TikTok eller Instagram, skal man ikke scrolle længe for at støde på videoer eller memes om det amerikanske valg.
Noget er seriøst, noget er fjollet, andet er udstillende og ondskabsfuldt.
Og så er det virkelig spændende at følge med i, lyder det fra flere unge, som TV 2 Kosmopol har mødt tirsdag.
- Det fanger én, fordi det er nogle ekstreme ting, de debatterer om, siger 16-årige Rasmus Nørgaard.
Vi har spurgt en forsker i politik og manipulation i digitale medier, hvorfor vi følger med i valget på sociale medier. Vi har også spurgt række gymnasieelever, hvordan de oplever valget gennem deres telefoner.
Det ligner et realityshow
Det er ofte på sociale medier, at præsidentkandidaterne viser en mere personlig side af sig selv. Det er stærkt kurateret, men der er mere plads til humor, slangudtryk og memes på sociale medier.
Amerikansk politik er uden tvivl polariseret, og tonen fra begge partier kan være aggressiv.
Og det personlige og provokerende er en af grundene til, at det er spændende at følge med i, fortæller Johan Farkas, der er forsker i politik og manipulation i digitale medier på Københavns Universitet.
- Det gør det underholdende på en tragikomisk måde. Det minder om et realityshow efterhånden, siger Johan Farkas.
Foto: Kamille Agerley / TV 2 Kosmopol
Med de samme ord beskriver 17-årige Sarah Larsen, det indhold hun får på sine sociale medier.
- Det er gossip. Det er virkelig reality, siger hun, mens 16-årige Lili Østergaard og 17-årige Esmeralda Sterling nikker.
18-årige Mike Sødergren beskriver indholdet som rimelig god underholdning, og rimelig svært at undgå.
- Jeg tror ikke, man kan se to posts, uden at der kommer noget om USA. Det er som regel memes og en sjælden gang imellem noget seriøst, siger Mike Sødergren.
Det gode mod det onde
Meget indhold om valget, vi møder på sociale medier, kommer ikke nødvendigvis fra kandidaterne selv, men fra såkaldte Super PACs.
Det vil sige amerikanske interesseorganisationer som officielt ikke er tilknyttet kandidaterne, men hvor milliardærer og virksomheder kan bidrage til valgkampe.
I kampagnerne fra Super PACs er der ofte meget fokus på at tale negativt om modkandidaten, frem for at tale positivt om kandidaten man støtter.
Og det fungerer godt i medierne, når kandidaterne gør hinanden til skurke.
- Fordi der officielt er afstand mellem kandidaterne og de her Super PACs, kan de slippe afsted med at gøre nogle mere problematiske ting, fortæller Johan Farkas.
Og skurkefortællingen har 19-årige Lærke Krog Larsen bidt mærke i.
- Man ved ikke helt, hvad de står for. Man ved bare, at de ikke kan lide hinanden, og at de er fjender, siger hun.
17-årige Lili Østergaard synes, at politikken bliver glemt i dramaet, selvom det kan være sjovt at se.
- Det er “hvem er mest dramatisk” og “hvem kan råbe højere”. Man hører ikke engang, hvad de har lyst til at gøre for Amerika, man hører dem bare trash-talke hinanden.
- Det kan være sjovt at se, men det er ikke så seriøst, siger Lili Østergaard.
Det vrimler med kendte
Kanye West, Elon Musk, Taylor Swift, Beyonce.
Når nogle af verdens allerstørste kendisser viser deres støtte til enten Trump eller Harris, lægger vi mærke til det herhjemme.
- Kendte mennesker er også grunden til, at mange følger med. Selv hvis man ikke følger med i valget, men følger Taylor Swift, får man valgkamp med der igennem, siger Johan Farkas.
Og brugen af kendte er vi slet ikke vant til hjemme i Danmark.
- Det er svært at forestille sig, at Peter A.G. fra Gnags eller Tobias Rahim gik ud på scenen til et vælgermøde for det ene eller andet parti, siger Johan Farkas.
Foto: Kamille Agerley / TV 2 Kosmopol
Generelt har gymnasieeleverne svært ved at forestille sig en lige så heftig valgkamp i Danmark.
- Politikerne plejer at være mere saglige og respektere hinanden. Ikke at der også kan opstå spicy debatter engang imellem, men det er lidt mere nede på jorden, siger Mike Sødergren.