Brand ødelagde syv års arbejde: Nu leverer Trine til Dior, Chanel og Louis Vuitton
I foråret 2021 fik Trine Hansen et opkaldt, der ændrede hele hendes virksomhedsrejse. En brand havde ødelagt hendes livsværk, men Trine og kompagnonen Mette Andersen tog et valg. En brand skulle ikke få lov til at slukke deres drøm.
- Før i tiden var serviceudlejning i Danmark et erhverv, hvor alle virksomheder havde lidt det samme service, og så udlejede man lidt i det område, man var placeret i. Vi ønskede at tilbyde det modsatte, fortæller Trine Kjær Hansen.
Hun er medstifter og medejer af A Table Story. En virksomhed, der udlejer service til festlige begivenheder.
- At dække et bord er umiddelbart ligetil, men der er rigtig mange vinkler på en borddækning, hvis man vil. Der handler om, hvilke farver du sammensætter, hvad for en dug bruger du, hvor det bliver holdt henne. Er der blomster, som kravler ned til kuverten, eller er det blomster, der er kunstneriske. Der er rigtig mange måder at ende den endelige borddækning på, fortæller Trine Kjær Hansen.
Virksomheden blev grundlagt i 2014, og idéen opstod på klassisk iværksættermanér.
- Jeg skulle giftes med min mand, og jeg kunne ikke leje noget service og skabe den borddækning til vores bryllup, som, jeg synes, var smuk og æstetisk. Et par år senere skulle Mette giftes med sin mand, og så luftede jeg idéen for hende. Hun synes, at det var en god idé, og så investerede vi nogle penge i det. Jeg vidste, at det var et sats, fordi vi skulle ind som ny spiller på et marked, der ikke har rørt sig siden 60'erne måske, siger Trine kjær Hansen.
Artiklen fortsætter under billedet:
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry
Men der gik ikke længe inden, at de to stiftere blev bekræftet i, at det var en god idé.
- Nærmest den dag vi lancerede, ringede Meyers. De skulle til møde på Bornholm, og de skulle have noget service med, og der havde vi et fint vintagestel med guldkanter og Royal Copenhagen-mønstre på. Det lejede de, og så kørte det egentlig derfra. Vi voksede meget hurtigt ud af et lille anneks, jeg havde derhjemme, til et lager i Brøndby. Meget kort tid derefter måtte vi skalere ud til Farum, hvor vi havde et større lager. Her oprettede vi også et blomsterværksted, og nu er vi skaleret til større lokaler her i Albertslund, siger Trine Hansen.
De kører 55 vaske i timen
Virksomheden har cirka ti ansatte i højsæsonen og har cirka 42.000 varer på lager.
- 42.000 produkter på en weekend kan blive til rigtig mange dejlige fester, og dem har vi cirka en 600-700 af om året. Både firmaarrangementer, fødselsdage, bryllupper og presseevents. På en uge i højsæsonen bruger vi tre dage på at vaske op, og der når vi at køre omkring 1.500 vaske igennem. Det svarer til en 50-55 vaske i timen, forklarer Trine Hansen.
Artiklen fortsætter under billedet:
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry
Alt den opvask lyder ikke særlig glamourøst, men A Table Story får rigeligt med stjernestøv til festerne.
- Vi har alt fra store, dyre, helt vildt sindssyge fester til små konfirmationer, hvor der er blevet sparet op. Vi arbejder også meget sammen med kendte danskere. Det kan være musikere som Mads Langer eller sådan en som Christiane Schaumburg-Müller. En af de ting, jeg tror, vi er blevet kendte på, det er, når vi arbejder med store virksomheder som Dior, Chanel, Louis Vuitton og Bentley. De virksomheder har skrappe krav, og de har et DNA i forhold til, hvordan de vil have det, og der skal købes specielle ting ind til dem, fortæller medstifteren.
Syv års arbejde gik op i røg
Sidste år var A Table Story lige ved at lukke og slukke.
- 1. maj 2021 bliver vi ringet op om natten og får fortalt, at der er en brand i et tilstødende lokale til vores lager i Farum. Der var ikke noget at se på vores bygning, men der var måske røgskade, så de havde brug for, at vi kom ud og fik låst op. Jeg er derude i løbet af et kvarter, men i løbet af det kvarter, der er hele vores bygning væk, fortæller Trine Hansen og fortsætter:
- Branden har haft så meget kraft på, at den har overtaget, og der er ikke nogen, der kunne nå at slukke den. Jeg tror bare, at jeg var i sorg. Det må det næsten have været. Dagen efter sad jeg et sted i mit hus. Her sad jeg, og så græd jeg bare, og jeg havde ondt i min krop. Det er underligt, ikke? At kroppen kan reagere fysisk på sådan noget.
Artiklen fortsætter efter billederne:
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry
Ejerne af A Table Story havde ikke så meget som en tallerken eller et sæt glas at udleje til deres kunder. Efter branden fulgte derfor nogle hårde dage, hvor de måtte aflyse deres aftale med 300 kunder.
- Vi havde folk i røret, der græd, fordi vi havde været i dialog længe, og vi havde hjulpet med en stor del af deres vigtige dag, og nu skulle de starte helt forfra. I de dage måtte vi også se hinanden i øjnene og beslutte, om vi skulle gøre det her igen, og hvis vi skulle gøre det igen, så ville det også være et stort projekt, fordi vi skulle genopbygge det hele på rekordfart. Vi blev enige om, at det ville vi gerne, men at det skulle gøres 110 procent, fortæller Trine Hansen.
Der var et stel, som virksomheden tidligere havde afvist at tage ind i deres sortiment, men på den anden side af branden, blev stellet det første på hylderne hos A Table Story.
- Første gang sagde vi nej til stellet, fordi vi synes ikke, at det var særlig pænt, og vi troede heller ikke på, at danskerne ville leje det, men det blev det første stel, der kom på tale efter branden, og det, tror jeg, skyldes, at vi gerne ville vende tingene lidt på hovedet. Det var sprudlende, det var mikset, og det var alt det, man måske ikke normalt ville gøre, siger medejeren.
Artiklen fortsætter efter billedet:
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry
En anden tilgang til iværksætteri
Men de er vant til at løse problemer, lære af deres fejl og komme videre - og det har ført til en virksomhed, der både tilgodeser kunder og ansatte.
- Jeg tror, vi er blevet en succes, fordi vi altid har været 110 procent i det, vi gør, og at vi har været stædige. Det er det, der betyder, at når vores service kommer ud til en kunde, så skal man ikke pudse glassene, fordi de er knivskarpe. Man skal ikke pudse bestikket, fordi der er ingen pletter på. Vi pudser det hele i hånden, så der er en stor omhyggelighed og stolthed i det, vi sender ud, forklarer Trine Hansen.
For de to stiftere har det været vigtigt ikke at gøre som så mange andre iværksættere. De ville også kunne have et liv ved siden af, mens de startede deres virksomhed.
- Jeg tror, at vi meget hurtigt kaldte os selv for selvstændige i stedet for iværksættere, fordi vi har aldrig rigtig troet på den iværksætterfortælling om, at du skal sælge alt, du ejer, og du skal ligge på stuegulvet hos din ven og spise havregrød, indtil du lykkes. Det, tror vi, egentlig ikke på. Vi tror på balancen. Det er klart, at vi har haft perioder, hvor vi har siddet ved computeren hver aften og alt det der, men målet for den gode hverdag har absolut været nummer et.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry