Kom med inden for: Sådan er Letbanens nye tog indrettet

Fredag blev det første af i alt 29 letbanetog præsenteret og inspiceret i Glostrup. I artiklen kan du se, hvordan det nye tog tager sig ud både indvendig og udvendig.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Det første letbanetog er 26,9 meter langt og vejer hele 48,6 ton.
Foto: Lærke Valentin

Flere tests i Tyskland og en rejse på 800 kilometer til Danmark.

Det var det, der skulle til, før det første af i alt 29 letbanetog til den kommende - og milliarddyre - letbane rundt om København blev afleveret i Glostrup.

Fredag blev det nye grønne letbanetog så præsenteret på Hovedstadens letbane kontrol- og vedligeholdelsescenter i netop Glostrup, og her blev det for første gang tilset af ejerkommunerne og Region Hovedstaden.

Det var da også en glædens dag for den kollektive trafik i Region Hovedstaden.

Det mener Regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Lars Gaardhøj, til TV 2 Kosmopol.

Han påpeger, at Hovedstadens Letbane vil give et markant løft af den kollektive trafik i hele hovedstadsregionen.

- Der er gået mange år, men nu er vi her. Det første tog er ankommet. Det kommer til at tage lidt tid, før passagerne kan komme med ombord, men det er fantastisk godt, siger Lars Gaardhøj til TV 2 Kosmopol og fortsætter:

- Passagerne vil bruge det. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Man kommer hurtigt frem, men det er jo også en grøn måde at komme frem på, og det, ved jeg, betyder rigtig meget for borgerne i hovedstaden, siger Lars Gaardhøj til TV 2 Kosmopol.

I billedgalleriet nedenfor kan du komme med indenfor i det nye letbanetog.

(Artiklen fortsætter efter galleriet.)

Fra 2025 skal Hovedstadens Letbane fragte millioner af passagerer rundt i hovedstadsområdet – mere præcist i en bue rundt om København mellem Ishøj i syd og Lundtofte i nord.

Ifølge Lars Gaardhøj kommer Letbanen til at binde S-tognettet sammen på tværs, da den kan samle folk op ved de større stationer og får stop ved en lang række arbejdspladser som DTU og Herlev og Glostrup Hospital.

Hvordan sikrer I, at borgerne kommer til at tage Letbanen?

- Når den først er der, og man kan se, at man kan komme rigtig hurtigt frem, der er rigtig mange afgange, og den har et meget attraktivt og lækkert design, så vil det tiltrække rigtig mange passagerer, siger Lars Gaardhøj og fortsætter:

- Det er selvfølgelig klart, at det er en ny letbane, der kommer, og der skal vi selvfølgelig arbejde med at gøre borgerne opmærksomme på, at nu er der et nyt tilbud, som man kan bruge, siger Lars Gaardhøj.

Et lyspunkt for alle

Det er forventningen, at letbanen er færdigbygget og klar til at blive taget i brug i 2025.

Til den tid vil togene køre med en topfart på 70 kilometer i timen på den 28 kilometer lange strækning med 29 stop undervejs. Selv skønner Hovedstadens Letbane, at op mod 14,7 millioner passager vil benytte letbanen årligt i 2030.

(Artiklen fortsætter efter animationen.)

Glæden ved Letbanens kommende tilblivelse er da også til at føle på for Glostrups borgmester, Kasper Damgaard (S).

Letbanen kommer nemlig til at have fire stop i Glostrup, og her vil det ifølge borgmesteren være nemmere for borgerne at komme fra A til B.

- At man kan begynde at se enden på det her store anlægsarbejde, det, tror jeg, er et lyspunkt for alle, siger Kasper Damsgaard, der er begejstret over, hvordan det nye tog tager sig ud.

- Der er taget rigtig mange hensyn til cyklister og folk, der kommer med barnevogne. Jeg synes, der er gået rigtig meget op i detaljerne, og det kan man virkelig se, siger Kasper Damsgaard og påpeger, at der også er blevet taget hensyn til folk, der har problemer med hørelsen eller til folk med gangbesvær.

Trækker på erfaring fra andre kommuner

I Odense og Aarhus kører der også letbanetog - men det er ikke altid uden problemer.

I hvert fald har der været flere ulykker eller nærveds-ulykker på letbanen i de to kommuner. Det er dog noget, som de har taget højde for på Hovedstadens Letbane.

Det fortæller projektdirektør i Hovedstadens Letbane, Henrik Bendsen, til TV 2 Kosmopol.

- Vi lytter selvfølgelig til vores omgivelser, og de erfaringer, der kommer både fra Aarhus og Odense, tager vi ind. Det er ikke helt samme måde, Letbanen kører på i det her område, som den gør i Odense specielt. Der er mere bymæssig kørsel i Odense, end der er her, men selvfølgelig lytter vi til vores omgivelser og de letbaner, som vi har omkring os, siger Henrik Bendsen.

Skal man være bekymret som borger i området over, at letbanen pludselig begynder at køre?

- Nej. Det skal man bestemt ikke. Vi arbejder inden for nogle trafikale regler, som er kendt og anerkendt og løbende bliver godkendt, så hele sikkerhedsdelen er under observation, siger Henrik Bendsen.

En milliarddyr fornøjelse

Intet her i livet er dog gratis – og det gælder heller ikke Hovedstadens Letbane.

Togene, skinnerne og hele molevitten omkring det enorme infrastrukturprojekt har vist sig at blive en overraskende dyr investering for Region Hovedstaden og de 11 kommuner, der til sammen ejer Hovedstadens Letbane.

Tilbage i 2018, da letbaneprojektet blev endeligt vedtaget og kontrakter underskrevet, lød prisestimatet på 6,2 milliarder kroner.

Samme år ramte den første forsinkelse, og ibrugtagelsen blev rykket fra 2024 til 2025. I 2019 blev prisen på letbanen justeret til 7,4 milliarder kroner.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Hovedstadens Letbane

  • Letbanen strækker sig over 28 kilometer mellem Lyngby og Ishøj og går igennem otte kommuner med 29 stationer undervejs. 

  • Der bliver omstigning til S-tog på seks stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj. 

  • Letbanen kører hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden. 

  • 11 kommuner og Region Hovedstaden står bag Hovedstadens Letbane. Kommunerne er Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup. 

  • Den største letbanestation bliver Glostrup med over 6.000 passagerer på et hverdagsdøgn. Herefter følger Lyngby, Herlev, Buddinge, Lyngby Centrum og Herlev Bymidte. 

  • Letbanen får en forventet tophastighed på 70 km/t. Gennemsnitshastigheden vil være på cirka 30 km/t, inkl. stop ved stationer.  

  • Mellem 13 og 14 mio. passagerer ventes at bruge letbanen årligt – og cirka 4.000 daglige personture forventes at flytte fra bilerne og over i letbanen, når den åbner. 

  • Hver passager forventes at rejse gennemsnitligt 5,5 km på en tur med letbanen. 

  • Der kan være cirka 260 mennesker i et letbanetog. Det svarer til cirka fire bybusser. 

  • Letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter ligger i Glostrup, hvor der er etableret spor og værkstedshal til drift og vedligehold af 29 togsæt, arbejdskøretøjer samt faciliteter til cirka 250 medarbejdere. 

Kilde: Hovedstaden Letbane

I december måned sidste år kom det så frem, at økonomien bag projektet var skredet som følge af blandt andet inflation, forsyningskædeproblemer og krig i Ukraine, så anlægsbudgettet på 8,2 milliarder kroner ikke længere kan holde.

Dengang lød beskeden, at man forventer anlægsbudgetforøgelser på 10 til 15 procent, hvilket svarer til en fordyrelse på mellem 820 og 1,2 milliarder kroner.

Sjællandske Nyheder skrev i juni måned, at letbaneselskabet med hjælp fra nogle rådgivende ingeniører har regnet sig frem til, at den endelige pris kommer til at lande på 9,3 milliarder kroner.

Den nye pris bekræfter Hovedstadens Letbane også over for TV 2 Kosmopol.

I samme forbindelse revurderede man de forventede udgifter og indtægter, så Hovedstadens Letbane nu forventer at køre med underskud de første 12 år, hvilket betyder, at ejerkommunerne og regionen må til lommerne og betale mere årligt.

Mens 9,3 milliarder kroner kan lyde som en balstyrig sum, er det værd at påpege, at Københavns forskellige metroer har været væsentligt dyrere.

For eksempel kostede Cityringen 25,3 milliarder kroner i 2019-priser, mens en kommende M5-metrolinje til Lynetteholm også ventes at løbe op i mere end 20 milliarder kroner.

Hvem ejer letbanen?

11 kommuner og en region har ejerandele i Hovedstadens Letbane. Nogle ejer en stor andel, andre en mindre:

  • Region Hovedstaden: 43 procent

  • Gladsaxe Kommune 12,60 procent

  • Lyngby-Taarbæk Kommune 12,52 procent

  • Glostrup Kommune 7,18 procent

  • Herlev Kommune 6,71procent

  • Brøndby Kommune 4,18 procent

  • Ishøj Kommune 3,62 procent

  • Albertslund Kommune 3,23 procent

  • Vallensbæk Kommune 3,15 procent

  • Rødovre Kommune 2,01 procent

  • Hvidovre Kommune 0,92 procent

  • Høje-Taastrup Kommune 0,88 procent

Kilde: Hovedstadens Letbane

Link kopieret!

Seneste nyt

Maleri blev udsat for maling - nu er det undersøgt

Statens Museum for Kunst har undersøgt det maleri, som klimaaktivister søndag overhældte med maling. Meldingen er, at selve maleriet, der var beskyttet af glas, ikke er beskadiget, mens rammen skal restaureres for et ukendt beløb.  

Jens Ozmec var en af de to personer, der stod bag kastet med orange maling på malerieti til en værdi af et trecifret millionbeløb. Her forklarer han til TV 2 Kosmopol, hvorfor han gjorde det.

Link kopieret!

Hjemløse skal kunne overnatte i Københavns parker

Det skal være muligt for hjemløse og alle andre at overnatte i nogle af Københavns parker, mener et politisk flertal på Københavns Rådhus. Det skriver DR.

Lige nu er det forbudt at overnatte i Københavns parker og anlæg og kan udløse en bøde.

Men et flertal i Teknik- og Miljøudvalget bestående af Socialdemokratiet, De Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet vil have forbuddet fjernet på bestemte steder i byens grønne områder.

Link kopieret!

77-årig fodbolddommer fik skalle af forælder - nu rejses der tiltale

Efter at have dømt en fodboldkamp mellem 12-årig drenge i Hvalsø på Midtsjælland blev en 77-årig dommer overfaldet af en forælder, og nu har anklagemyndigheden rejst tiltale i sagen.

Hos Midt- og Vestsjællands Politi oplyser kommunikationschef Thomas Kristensen, at der er rejst tiltale efter straffelovens paragraf 244. Paragraffen drejer sig om såkaldt simpel vold.

Kommunikationschefen bidrager ikke med yderligere oplysninger om tiltalen, men fortæller, at sagen vil blive behandlet ved Retten i Roskilde 20. januar.

TV 2 Kosmopol talte efter episoden med dommeren, 77-årige Poul Andersen.

Han havde netop fløjtet U13-kampen mellem klubberne Såby/Hvalsø og FC Lejre af, da han blev overfaldet af en forælder:

- Lige pludselig nikker han mig bare en skalle, så jeg falder baglæns ned på jorden og besvimer.

Poul Andersen fik et blåt øje, en arm i gips og to brækkede fingre.

Hvad der konkret er rejst tiltale for i sagen, er endnu ikke oplyst. Det er heller ikke oplyst, hvem der er tiltalt. Efter episoden blev det oplyst, at en 42-årig mand var sigtet i sagen.

Link kopieret!

Byret idømmer fire mænd livstid for drab på Christiania

Københavns Byret idømmer fire mænd med tilknytning til LTF fængsel på livstid for drab og drabsforsøg på Christiania. Den ene, der er tyrkisk statsborger, udvises.

Drabet på en 30-årig mand med rockerrelationer fandt sted i august 2023.

Retten afviser dog krav om at fratage den ene - en dansk-irakisk mand - sit danske statsborgerskab.

Mændene er dømt for drab og drabsforsøg ved at have medvirket til skyderiet på forskellig vis. De havde alle tilknytning til den forbudte bande Loyal To Familia (LTF), mens den dræbte havde relation til Hells Angels (HA).

Den ene dømte - 29-årige Seck Omar Danpha - var en af to maskerede gerningsmænd, som 26. august 2023 affyrede bygen af skud ved caféen Stjerneskibet på Christiania.

De tre andre dømte - Josef Madani, Rasim Baysal og Mohammad Mahdi Al-Badri - var ikke med til selve skyderiet, men medvirkede på forskelligvis til det nøje planlagte drab.

Samtidig blev fire helt tilfældige mennesker ramt af skud, og LTF'erne er skyldige i drabsforsøg for tre af dem.

Alle de dømte anker til landsretten.

Link kopieret!

Uheld på motorvej sætter prop i trafikken

Et uheld sket i motorvejskryds Avedøre på rampen fra Amagermotorvejen til Motorring 3 i nordgående retning gør, at der er massiv kø frem mod stedet, skriver P4 Trafik.

Køen strækker sig lige nu helt tilbage til 19 Ørestad på Øresundsmotorvejen.

Opdatering klokken 17: Køen er begyndt at løsne sig.

Link kopieret!

Sådan er chancerne for en hvid jul

Selvom vi kun lige har taget hul på julemåneden, vover DMI pelsen og kommer med en langtidsprognose, hvor også julevejret får ord med på vejen.

Næste uge, altså uge 50, kan godt blive lidt kølig, og der kan komme lidt slud eller tøsne onsdag.

Men, når vi kommer frem til uge 51, får vi mildere og fugtigere vejr, og meget tyder på, at juleugen, uge 52, ikke ser meget anderledes ud.

Statistikken siger 7 procent chance for en landsdækkende, hvid jul og temperaturer på 1 til 7 grader om dagen.

Der skal altså held og timing til, hvis sneen skal dale juleaften, skriver DMI.

Link kopieret!

Mand døde under Roskilde-oprydning - nu får forening bøde

Foreningen Gaderummet/Regnbuen har fået en bøde på 73.800 kroner for brud på arbejdsmiljølovgivningen, i forbindelse med at en hjemløs polsk mand mistede livet under oprydningsindsatsen efter Roskilde Festival.

Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi til Radio IIII.

Manden var en del af en frivillig indsats med oprydning efter musikfestivalen, men lagde sig på et tidspunkt formentlig til at sove i et telt.

En traktor, der skulle rydde teltområdet, kørte ham over, og han døde af sine kvæstelser.

Link kopieret!

18 års ventetid til badeklub i Nordsjælland

Der er i øjeblikket 18 års ventetid, hvis du vil være medlem af Charlottenlund Søbad.

Det fremgår af søbadets egen hjemmeside.

DR skriver tirsdag, at antallet af vinterbadere på landsplan er tredoblet på ti år. Der er således tale om en stigning fra 25.000 til 75.000 medlemmer i landets 188 vinterbadeklubber - og stigningen ses også i hovedstadsområdet, lyder det.

Og det giver god mening, mener trendforsker og etnolog Julia Lahme.

- Vi får en fysisk oplevelse af at være i live, at være sunde og at være friske, siger hun til DR.

Spørg Os

Hvad undrer du dig over i hovedstadsområdet? Stil dit spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

To mænd får skærpet fængselsstraffe i sag om våbenlager i Ballerup

Østre Landsret har tirsdag skærpet straffen for to mænd, der i maj sidste år fik lange fængselsstraffe i en sag om et større våbenlager i Ballerup.

Det oplyser anklagere i Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet (SSK) Jens Kjærgaard og Lasse Biehl, der har ført sagen.

25-årige Fatih Kaplan og 28-årige Benjamin Khornsorn blev idømt henholdsvis 11 og 9 års fængslet i byretten.

Den straf har Østre Landsret mandag skærpet til henholdsvis 12 og 10 års fængsel.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google