Dyb skuffelse: "Busbesparelse rammer Vestegnen og skader letbanen"
Ishøjs borgmester, Merete Amdisen (S), er skuffet over udsigten til ringere busbetjening af hendes kommune - og så frygter hun, at det får konsekvenser for den kommende letbane.
Der bliver længere mellem afgangene på buslinje 300S, som kører mellem Ishøj og Gammel Holte.
Det har et flertal af politikerne i Region Hovedstaden besluttet i forbindelse med budgettet for 2024, hvor de blandt andet skulle finde besparelser på netop busdriften.
Men Ishøjs borgmester, socialdemokraten Merete Amdisen, advarer nu om, at de færre busafgange kan få negative konsekvenser på flere fronter.
- Det betyder jo, at det for os i Ishøj bliver sværere at komme på tværs af regionen. Men i vores høringssvar forud for vedtagelsen skrev vi også, at man kommer til at udhule passagergrundlaget for den kommende letbane, siger Merete Amdisen til TV 2 Kosmopol.
Letbanen skal efter planen åbne i 2025, og fra Ishøj bevæger den sig til Lyngby med en masse stop undervejs.
- Men hvis man oplever, at man går forgæves til linje 300S - eller skal vente længe på den næste bus - så vælger man en anden vej. Måske bruger man sin egen bil, og så har man jo flyttet passagererne, påpeger hun.
Merete Amdisen erkender, at løbet er kørt i forhold til busbesparelserne, da regionens budgetaftale er indgået. Og hun er ikke begejstret.
- Vi saver jo den gren over, vi sidder på - nemlig letbanen. Når vi lokker dem andre steder hen, så holder passagergrundlaget jo ikke, siger hun og peger på, at både Vestegnen og letbanen bliver ramt.
Del af større besparelse
Regionsrådet skulle spare mellem 50 og 60 millioner kroner på den kollektive trafik i 2024, fordi indtægterne fra billetsalget er blevet lavere efter coronapandemien, fordi priserne på brændstof er steget, og fordi byggeriet af Letbanen bliver dyrere end forventet.
Tirsdag kunne TV 2 Kosmopol fortælle, at den endelige køreplan for linjen ifølge Region Hovedstaden ikke er endeligt fastlagt. Det vil ske hos Movia i dialog med operatøren af ruten.
Regionen lægger eksempelvis op til at reducere bussens afgange i myldretiden i hverdagene, så bussen fremover vil have 8 afgange i timen mellem Glostrup Station og DTU i stedet for 9-10.
Samtidig vil bussen have 3 afgange i timen mellem Ishøj Station og Glostrup Station og mellem DTU og Gammel Holte i stedet for 4.