Værft står forladt: Saddam Husseins luksus-yacht var det sidste, de byggede

Guldvandhaner og specialfremstillede sengetæpper. Der skulle ikke mangle noget, da den irakiske diktator Saddam Hussein bestilte to luksusskibe fra skibsværftet i Helsingør.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Flodyachten, som er én af de to yachter, som Helsingør Skibsværft lavede til Saddam Hussein.
Foto: Helsingør Museer

Denne artikel blev første gang udgivet i december 2023.

Der var ikke mangel på luksus, da den irakiske diktator Saddam Hussein i 1980’erne bestilte to yachter fra Helsingør Skibsværft.

Faktisk havde de sidste fem skibe fra Helsingør Skibsværft, inden værftet lukkede og slukkede i 1983, forbindelse til Saddam Hussein.

Tre af dem var containerskibe bestilt af den irakiske regering, og de to andre var private luksus-skibe til diktatoren selv.

Det er en del af den 100-årige historie, som man kan få indblik i, i programmet Her står tiden stille på TV2 Kosmopol, hvor Casper Dalgård og Amanda Bjerregaard har fået adgang til de forladte områder på det gamle værft.

(Se hele videoen om Helsingør Skibsværft herunder. Artiklen fortsætter under videoen.)

Sidste del af det stolte gamle skibsværft i Helsingør skal renoveres. Det er gamle haller, der har stået urørt i årtier.

Kontroversiel luksus

Ordrerne på de to overdådige skibe kom kort tid efter, Saddam Hussein kom til magten i 1979. De stod færdige i begyndelsen af 1980’erne under Iran-Irak-krigen, der varede fra 1980 til 1988.

At den nordsjællandske kystby sagde ja til sådan en opgave, kan i dag virke mærkeligt. Men ifølge Line Brun Stallknecht, der er formidlingsinspektør på Helsingør Museer, er det med nutidens øjne mere kontroversielt, end det var dengang.

- Irak var samarbejdspartner med Vesten. I forhold til Iran, var Irak "en af de gode", forklarer Line Brun Stallknecht.

Også den mand, der var direktør for skibsværftet, understreger i bogen "Kampen for et værft" at det var en anden tid, og at Irak på daværende tidpunkt var inde i varmen i den vestlige verden. 

Han hed Hans Jacob Esmann Olesen og var direktør for værftet i dets sidste tid. Bogen udkom i 2015, og han døde kort tid efter, at han havde skrevet den færdig.

Oceanyachten Qadissiyat Saddam på en prøvetur i Øresund.
Foto: Helsingør Museer

Flydende luksushuse 

De to skibe er navngivet Qadissiyat Saddam og Al Qadisiyat. Det ene skib er en oceanyacht, og det andet en flodyacht.

Fælles for dem begge var deres ekstravagance. Skibene var flydende luksushuse og havde flere store værelser. Oceanyachten havde guldvandhaner, landingsplads til helikoptere og skudsikre vinduer.

Der var også en episode, hvor et sengetæppe blev kasseret, efter nogle arbejdere havde siddet på det.

- Der var kontrollører, som skulle tjekke, at alt gik for sig, som det skulle, og der var enormt store krav. Der var et specialfremstillet sengetæppe, som blev kasseret, fordi der var nogle af arbejderne, som havde sat sig på det, og det kunne de ikke have, fortæller Line Brun Stallknecht. 

Flodyachten blev udsmykket med irakiske motiver af en kunstner fra Rungsted ved navn Pia Ragoczy. Faktisk havde hun aldrig selv været i Mellemøsten, men fandt inspiration til motiverne i forskellige bøger. 

Saddam Husseins private soveværelse på oceanyachten.
Foto: Helsingør Museer
Serie

Her står tiden stille

 Se serien her

Fra færger til flydende luksushuse

Skibsværftet i Helsingør blev oprettet i 1882 og lukkede godt hundrede år efter i 1983.

Gennem tiden byggede værftet flere fragtskibe for Mærsk og store passagerfærger for DFDS. Men i værftets sidste tid blev det svært for dem at konkurrere med internationale værfter, der kunne bygge større skibe og skibe til en billigere pris.

Derfor ændrede værftet deres strategi, så de kunne blive ved med at bygge skibe.

- Det handlende om at tjene penge. Det var begrænset, hvor stort man kunne bygge, og prisen kunne man ikke hamle op med. Så gik man ud og lavede de her specielle skibe, siger Line Brun Stallknecht.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Nogle af de velhavende lande i Mellemøsten kunne betale skibene kontant, hvilke gav færre ekstraomkostninger.

- Vi kunne reducere den normale salgspris på skibene til de rige arabiske lande med 20-25% fordi vi kunne udnytte arabernes evne til at betale kontant (oliepenge) for skibene, skriver Hans Jacob Esmann Olesen i sin bog. 

Aldrig brugt af diktatoren

Luksus-skibene blev bygget til Saddam Hussein til privat brug,  men faktisk nåede diktatoren aldrig at bruge dem selv. 

Oceanyachten blev foræret til Kong Fahd af Saudi Arabien og skiftede navn til Al Yamana. 

I 1995 blev den formentlig solgt til kongen af Jordan, hvorefter den blev tilbageholdt i Nice i nogle år og blev i henholdsvis 2007 og 2008 omdøbt til Ocean Breeze og Basrah Breeze. 

I 2010 kom den tilbage til Irak, og i 2018 blev den angiveligt lavet til et hotelskib.

Oceanyachten i 2007 da det hed Ocean Breeze.
Foto: Valery Hache/AFP/Ritzau Scanpix

Flodyachtens levetid var en del kortere. Yachten sank under Irak-Iran-krigen.

Det gamle værft skal renoveres 

Værftshallerne i Helsingør har haft en enorm betydning i byen, siden A/S Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri blev grundlagt i 1882. I 1950'erne var der over 3500 ansatte på værftet, som dermed var den største arbejdsplads i byen. 

Desværre var værftet i Helsingør også et af de første i Danmark, der måtte lukke. Det skete i 1983. Siden da er der blevet indrettet kulturhus og museum i værftet, og flere af hallerne er blevet lejet ud til forskellige formål. 

Der er også madmarked i en af de gamle haller. Renoveringen af den resterende del af værftet begynder i efteråret 2023. Det er dog ikke endelig afgjort, hvad hallerne skal huse, når de står færdige.

Klik dig gennem billederne herunder og bliv klogere på det forladte værft.

Synes du også, at gamle tidslommer er fascinerende?

Så vil du sandsynligvis også kunne lide serien "Havnens Hemmeligheder", hvor TV 2 Kosmopol udforsker de skjulte - og ofte underjordiske - tidslommer i Københavns Havn.

Se serien på linket her. Du kan også gå på opdagelse i de spændende artikler herunder:

Serie

Havnens hemmeligheder

 Se serien her
Link kopieret!

Seneste nyt

Det vinterlige vejr fortsætter

Værftet bestod af utallige haller, hvor der blev produceret alt til de store skibe - fra motorer til møbler.
I mestrenes kontorer, der ligger bag de mange småsprossede vinduer, kunne mestrene holde øje med, om arbejdet foregik, som det skulle nede i den store værftshal.
Her, i et fjernt hjørne af værftet, lå laboratoriet. Her blev der blandt andet analyseret på den kemiske sammensætning i malingen til de store skibe. Loftspladerne er begyndt at falde ned.
Maskinerne er fjernet fra de gamle haller, men mange steder vidner afbrydere, skilte og andet om, hvor mange store maskiner, der skulle til at bygge et skib i den størrelse, som man gjorde på Helsingørs skibsværft.
Her ses vinduerne ind til laboratoriet.
I den ene ende af værftet er der i dag kulturhus og museum. I den anden del (tættest på) er der endnu ikke renoveret.

Natten til fredag er der igen mulighed for sne- og sludbyger samt temperaturer under frysepunktet, skriver Vejdirektoratet.

Det betyder risiko for sne- og isglatte veje, så vær opmærksom, hvis du skal ud at køre, lyder opfordringen.

Torsdag har vejr- og vejforholdene været værst på Sydsjælland, men Vejdirektoratet advarer om, at også vejene i TV 2 Kosmopols område kan være glatte, selvom de umiddelbart ser fine ud.

Link kopieret!

Historisk butik lukker i København

Værftet bestod af utallige haller, hvor der blev produceret alt til de store skibe - fra motorer til møbler.
I mestrenes kontorer, der ligger bag de mange småsprossede vinduer, kunne mestrene holde øje med, om arbejdet foregik, som det skulle nede i den store værftshal.
Her, i et fjernt hjørne af værftet, lå laboratoriet. Her blev der blandt andet analyseret på den kemiske sammensætning i malingen til de store skibe. Loftspladerne er begyndt at falde ned.
Maskinerne er fjernet fra de gamle haller, men mange steder vidner afbrydere, skilte og andet om, hvor mange store maskiner, der skulle til at bygge et skib i den størrelse, som man gjorde på Helsingørs skibsværft.
Her ses vinduerne ind til laboratoriet.
I den ene ende af værftet er der i dag kulturhus og museum. I den anden del (tættest på) er der endnu ikke renoveret.

Specialforretningen Vesterbro Tømmerhandel lukker efter 137 år. Det skriver mediet Københavnerliv. Ifølge ejeren af butikken, Allan Lundberg, skyldes det et svigtende salg. Butikken har sidste åbningsdag den 21. december 2024.

Link kopieret!

Politikere vil sælge arena, der skulle have været nyt samlingspunkt

Værftet bestod af utallige haller, hvor der blev produceret alt til de store skibe - fra motorer til møbler.
I mestrenes kontorer, der ligger bag de mange småsprossede vinduer, kunne mestrene holde øje med, om arbejdet foregik, som det skulle nede i den store værftshal.
Her, i et fjernt hjørne af værftet, lå laboratoriet. Her blev der blandt andet analyseret på den kemiske sammensætning i malingen til de store skibe. Loftspladerne er begyndt at falde ned.
Maskinerne er fjernet fra de gamle haller, men mange steder vidner afbrydere, skilte og andet om, hvor mange store maskiner, der skulle til at bygge et skib i den størrelse, som man gjorde på Helsingørs skibsværft.
Her ses vinduerne ind til laboratoriet.
I den ene ende af værftet er der i dag kulturhus og museum. I den anden del (tættest på) er der endnu ikke renoveret.

Der var mange planer for arenaen Royal Stage i Hillerød, som åbnede i 2020.

Men dårlig økonomi får nu Venstre til at foreslå, at fonden bag Royal Stage sætter hele eller dele af sports- og kulturkomplekset til salg. Det skriver sn.dk.

- Måske er det bedre bare at trække stikket nu, siger medlem af byrådet, Morten Bille (V), til sn.dk, efter flere andre scenarier har været oppe at vende.

Hillerød Kommune ejer ikke Royal Stage, men bidrager med et årligt tilskud på mere end 25 millioner kroner til driften.

Link kopieret!

Burgerkæde åbner endnu en restaurant

Værftet bestod af utallige haller, hvor der blev produceret alt til de store skibe - fra motorer til møbler.
I mestrenes kontorer, der ligger bag de mange småsprossede vinduer, kunne mestrene holde øje med, om arbejdet foregik, som det skulle nede i den store værftshal.
Her, i et fjernt hjørne af værftet, lå laboratoriet. Her blev der blandt andet analyseret på den kemiske sammensætning i malingen til de store skibe. Loftspladerne er begyndt at falde ned.
Maskinerne er fjernet fra de gamle haller, men mange steder vidner afbrydere, skilte og andet om, hvor mange store maskiner, der skulle til at bygge et skib i den størrelse, som man gjorde på Helsingørs skibsværft.
Her ses vinduerne ind til laboratoriet.
I den ene ende af værftet er der i dag kulturhus og museum. I den anden del (tættest på) er der endnu ikke renoveret.

Onsdag den 27. november klokken 10 slår den svenske burgerkæde Max dørene op til kædens tredje restaurant i København.

Den nye Max skal ligge i bunden af beboelsesejendommen Kaktustårnene på Dybbølsbro. Det skriver Ekstrabladet.

Max åbnede sin første danske restaurant på Gammeltorv i København i 2013.

Link kopieret!

Justitsministeren oplevede vold i hjemmet som barn

Værftet bestod af utallige haller, hvor der blev produceret alt til de store skibe - fra motorer til møbler.
I mestrenes kontorer, der ligger bag de mange småsprossede vinduer, kunne mestrene holde øje med, om arbejdet foregik, som det skulle nede i den store værftshal.
Her, i et fjernt hjørne af værftet, lå laboratoriet. Her blev der blandt andet analyseret på den kemiske sammensætning i malingen til de store skibe. Loftspladerne er begyndt at falde ned.
Maskinerne er fjernet fra de gamle haller, men mange steder vidner afbrydere, skilte og andet om, hvor mange store maskiner, der skulle til at bygge et skib i den størrelse, som man gjorde på Helsingørs skibsværft.
Her ses vinduerne ind til laboratoriet.
I den ene ende af værftet er der i dag kulturhus og museum. I den anden del (tættest på) er der endnu ikke renoveret.

Der skal fra samfundets side gøres mere for børn, som vokser op med fysisk eller psykisk vold.

Sådan lyder det overordnede budskab fra justitsminister Peter Hummelgaard (S), som tirsdag udkommer med bogen "Der er noget, vi skal tale om".

Peter Hummelgaard, der er valgt i Københavns Storkreds og vokset op på Amager, kommer i bogen også ind på, hvad der politisk ifølge ham bør gøres for at stoppe vold mod børn i hjemmet.

I bogen skriver 41-årige Hummelgaard, at han som barn selv oplevede vold i hjemmet, og at det var faren, som var voldelig.

Ritzau har forsøgt at få en kommentar fra Hummelgaards far, men det har ikke været muligt.

Link kopieret!

Strømmede til gratis rødvin

Værftet bestod af utallige haller, hvor der blev produceret alt til de store skibe - fra motorer til møbler.
I mestrenes kontorer, der ligger bag de mange småsprossede vinduer, kunne mestrene holde øje med, om arbejdet foregik, som det skulle nede i den store værftshal.
Her, i et fjernt hjørne af værftet, lå laboratoriet. Her blev der blandt andet analyseret på den kemiske sammensætning i malingen til de store skibe. Loftspladerne er begyndt at falde ned.
Maskinerne er fjernet fra de gamle haller, men mange steder vidner afbrydere, skilte og andet om, hvor mange store maskiner, der skulle til at bygge et skib i den størrelse, som man gjorde på Helsingørs skibsværft.
Her ses vinduerne ind til laboratoriet.
I den ene ende af værftet er der i dag kulturhus og museum. I den anden del (tættest på) er der endnu ikke renoveret.

Der var rigtig mange, der trodsede november-kulden og mødte op foran Restaurant Bouillon på Frederiksberg torsdag eftermiddag for at få fingre i et de 500 glas gratis Beaujolais.

Det er en fransk tradition, at man den tredje torsdag i november fejrer frigivelsen af den helt unge Beaujolais Nouveau-vin, og den tradition er Restautant Bouillon hoppet med på og uddelte gratis vin og ristede kastanjer foran restauranten på Solbjergvej.

- Skål for Beaujolais og skål for kastanjer, lød det fra de fremmødte kvinder, som TV 2 Kosmopol talte med, og som syntes, det var "dejligt at nyde et glas Beaujolais midt på Frederiksberg".

- Det er jo en gammel og virkelig sjov tradition, som jeg har oplevet flere gange i Paris. Folk står gerne og småfryser lidt, men storhygger med venner og familie. Det er en tradition, jeg virkelig kan godt li', og som jeg synes, falder på et lidt tørt sted her i november, der ærligt talt ellers ikke er den mest muntre måned, sagde Bouillon-ejer Torben Klitbo tidligere på ugen til KøbenhavnLiv.

Foto:
Link kopieret!

21-årig udså sig de svageste ofre - nu er han dømt

Værftet bestod af utallige haller, hvor der blev produceret alt til de store skibe - fra motorer til møbler.
I mestrenes kontorer, der ligger bag de mange småsprossede vinduer, kunne mestrene holde øje med, om arbejdet foregik, som det skulle nede i den store værftshal.
Her, i et fjernt hjørne af værftet, lå laboratoriet. Her blev der blandt andet analyseret på den kemiske sammensætning i malingen til de store skibe. Loftspladerne er begyndt at falde ned.
Maskinerne er fjernet fra de gamle haller, men mange steder vidner afbrydere, skilte og andet om, hvor mange store maskiner, der skulle til at bygge et skib i den størrelse, som man gjorde på Helsingørs skibsværft.
Her ses vinduerne ind til laboratoriet.
I den ene ende af værftet er der i dag kulturhus og museum. I den anden del (tættest på) er der endnu ikke renoveret.

Torsdag idømte Retten i Roskilde en 21-årig mand et års ubetinget fængsel for systematisk at gå efter ældre mennesker, som han svindlede for store beløb.

- En målrettet efterforskning fra politiets side har gjort, at vi nu har fået dømt en af de personer, som vi mener har haft en central rolle i bedragerierne, siger anklager Marutha Thayaphran fra anklagemyndigheden ved Midt- og Vestsjællands Politi.

Politiets efterforskning har vist, at den 21-årige tog ud til de ældre, efter at andre medgerningsmænd over telefonen havde givet sig ud for at være fra banken og overbevist dem om, at de skulle udlevere hævekort og koder. Derefter blev kortene afhentet hjemme hos ofrene for derefter at blive brugt i de nærmeste hæveautomater.

I alt blev 13 ældre svindlet for et samlet beløb på 193.000 kroner. I yderligere tre tilfælde forsøgte svindlerne at snyde penge fra ældre, men de fattede dog mistanke og fik kortet spærret, før der kunne hæves penge på det. Ofrene har været bosiddende i København, Greve, Skovlunde, Hillerød, Slangerup, Herlev, Søborg, Helsinge og Gentofte.

- Der tegner sig et billede af et omfattende svindelnummer. Vi kan se, at den 21-årige forinden havde søgt på "gamle navne kvinder" og "hvor bor der flest ældre. Og på den måde har de så udset sig de svageste ofre, siger Marutha Thayaphran.

Link kopieret!

Knap 300.000 danskere får flere penge

Værftet bestod af utallige haller, hvor der blev produceret alt til de store skibe - fra motorer til møbler.
I mestrenes kontorer, der ligger bag de mange småsprossede vinduer, kunne mestrene holde øje med, om arbejdet foregik, som det skulle nede i den store værftshal.
Her, i et fjernt hjørne af værftet, lå laboratoriet. Her blev der blandt andet analyseret på den kemiske sammensætning i malingen til de store skibe. Loftspladerne er begyndt at falde ned.
Maskinerne er fjernet fra de gamle haller, men mange steder vidner afbrydere, skilte og andet om, hvor mange store maskiner, der skulle til at bygge et skib i den størrelse, som man gjorde på Helsingørs skibsværft.
Her ses vinduerne ind til laboratoriet.
I den ene ende af værftet er der i dag kulturhus og museum. I den anden del (tættest på) er der endnu ikke renoveret.

Ældrechecken bliver øget med omkring 5000 kroner, og det betyder, at 295.000 danskere kan se frem til en større check. Det har Folketinget besluttet, skriver Ekstra Bladet. I alt er der afsat 1,3 milliarder kroner til at hæve ældrechecken.

I år udgør ældrechecken 19.900 kroner.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google