Værft står forladt: Saddam Husseins luksus-yacht var det sidste, de byggede
Guldvandhaner og specialfremstillede sengetæpper. Der skulle ikke mangle noget, da den irakiske diktator Saddam Hussein bestilte to luksusskibe fra skibsværftet i Helsingør.
Denne artikel blev første gang udgivet i december 2023.
Der var ikke mangel på luksus, da den irakiske diktator Saddam Hussein i 1980’erne bestilte to yachter fra Helsingør Skibsværft.
Faktisk havde de sidste fem skibe fra Helsingør Skibsværft, inden værftet lukkede og slukkede i 1983, forbindelse til Saddam Hussein.
Tre af dem var containerskibe bestilt af den irakiske regering, og de to andre var private luksus-skibe til diktatoren selv.
Det er en del af den 100-årige historie, som man kan få indblik i, i programmet Her står tiden stille på TV2 Kosmopol, hvor Casper Dalgård og Amanda Bjerregaard har fået adgang til de forladte områder på det gamle værft.
(Se hele videoen om Helsingør Skibsværft herunder. Artiklen fortsætter under videoen.)
Kontroversiel luksus
Ordrerne på de to overdådige skibe kom kort tid efter, Saddam Hussein kom til magten i 1979. De stod færdige i begyndelsen af 1980’erne under Iran-Irak-krigen, der varede fra 1980 til 1988.
At den nordsjællandske kystby sagde ja til sådan en opgave, kan i dag virke mærkeligt. Men ifølge Line Brun Stallknecht, der er formidlingsinspektør på Helsingør Museer, er det med nutidens øjne mere kontroversielt, end det var dengang.
- Irak var samarbejdspartner med Vesten. I forhold til Iran, var Irak "en af de gode", forklarer Line Brun Stallknecht.
Også den mand, der var direktør for skibsværftet, understreger i bogen "Kampen for et værft" at det var en anden tid, og at Irak på daværende tidpunkt var inde i varmen i den vestlige verden.
Han hed Hans Jacob Esmann Olesen og var direktør for værftet i dets sidste tid. Bogen udkom i 2015, og han døde kort tid efter, at han havde skrevet den færdig.
Foto: Helsingør Museer
Flydende luksushuse
De to skibe er navngivet Qadissiyat Saddam og Al Qadisiyat. Det ene skib er en oceanyacht, og det andet en flodyacht.
Fælles for dem begge var deres ekstravagance. Skibene var flydende luksushuse og havde flere store værelser. Oceanyachten havde guldvandhaner, landingsplads til helikoptere og skudsikre vinduer.
Der var også en episode, hvor et sengetæppe blev kasseret, efter nogle arbejdere havde siddet på det.
- Der var kontrollører, som skulle tjekke, at alt gik for sig, som det skulle, og der var enormt store krav. Der var et specialfremstillet sengetæppe, som blev kasseret, fordi der var nogle af arbejderne, som havde sat sig på det, og det kunne de ikke have, fortæller Line Brun Stallknecht.
Flodyachten blev udsmykket med irakiske motiver af en kunstner fra Rungsted ved navn Pia Ragoczy. Faktisk havde hun aldrig selv været i Mellemøsten, men fandt inspiration til motiverne i forskellige bøger.
Foto: Helsingør Museer
Fra færger til flydende luksushuse
Skibsværftet i Helsingør blev oprettet i 1882 og lukkede godt hundrede år efter i 1983.
Gennem tiden byggede værftet flere fragtskibe for Mærsk og store passagerfærger for DFDS. Men i værftets sidste tid blev det svært for dem at konkurrere med internationale værfter, der kunne bygge større skibe og skibe til en billigere pris.
Derfor ændrede værftet deres strategi, så de kunne blive ved med at bygge skibe.
- Det handlende om at tjene penge. Det var begrænset, hvor stort man kunne bygge, og prisen kunne man ikke hamle op med. Så gik man ud og lavede de her specielle skibe, siger Line Brun Stallknecht.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Nogle af de velhavende lande i Mellemøsten kunne betale skibene kontant, hvilke gav færre ekstraomkostninger.
- Vi kunne reducere den normale salgspris på skibene til de rige arabiske lande med 20-25% fordi vi kunne udnytte arabernes evne til at betale kontant (oliepenge) for skibene, skriver Hans Jacob Esmann Olesen i sin bog.
Aldrig brugt af diktatoren
Luksus-skibene blev bygget til Saddam Hussein til privat brug, men faktisk nåede diktatoren aldrig at bruge dem selv.
Oceanyachten blev foræret til Kong Fahd af Saudi Arabien og skiftede navn til Al Yamana.
I 1995 blev den formentlig solgt til kongen af Jordan, hvorefter den blev tilbageholdt i Nice i nogle år og blev i henholdsvis 2007 og 2008 omdøbt til Ocean Breeze og Basrah Breeze.
I 2010 kom den tilbage til Irak, og i 2018 blev den angiveligt lavet til et hotelskib.
Foto: Valery Hache/AFP/Ritzau Scanpix
Flodyachtens levetid var en del kortere. Yachten sank under Irak-Iran-krigen.
Det gamle værft skal renoveres
Værftshallerne i Helsingør har haft en enorm betydning i byen, siden A/S Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri blev grundlagt i 1882. I 1950'erne var der over 3500 ansatte på værftet, som dermed var den største arbejdsplads i byen.
Desværre var værftet i Helsingør også et af de første i Danmark, der måtte lukke. Det skete i 1983. Siden da er der blevet indrettet kulturhus og museum i værftet, og flere af hallerne er blevet lejet ud til forskellige formål.
Der er også madmarked i en af de gamle haller. Renoveringen af den resterende del af værftet begynder i efteråret 2023. Det er dog ikke endelig afgjort, hvad hallerne skal huse, når de står færdige.
Klik dig gennem billederne herunder og bliv klogere på det forladte værft.
Synes du også, at gamle tidslommer er fascinerende?
Så vil du sandsynligvis også kunne lide serien "Havnens Hemmeligheder", hvor TV 2 Kosmopol udforsker de skjulte - og ofte underjordiske - tidslommer i Københavns Havn.
Se serien på linket her. Du kan også gå på opdagelse i de spændende artikler herunder: