Region Hovedstaden lander budget og freder store transportbesparelser
Studerende på DTU vil i fremtiden skulle vente længere tid på bussen, der går til og fra skolen.
Fra næste år vil passagerer i bussen 300S, der kører mellem Gammel Holte og Ishøj og blandt andet kommer forbi Danmarks Tekniske Universitet (DTU), skulle vente længere mellem afgangene.
Et bredt flertal af politikerne i Region Hovedstaden er nemlig mandag aften blevet enige om, at det er netop denne busrute, der skal skæres i for at få budgettet til at gå op.
Regionsrådet skulle spare mellem 50 og 60 millioner kroner på den kollektive trafik i 2024, fordi indtægterne fra billetsalget er blevet lavere efter coronapandemien, fordi priserne på brændstof er steget, og fordi byggeriet af Letbanen bliver dyrere end forventet.
I den forbindelse udarbejdede Movia et katalog med forslag til, hvor der kunne spares. Og det vakte stor bekymring hos de borgere, hvis busruter stod for skud.
- Det er meget trist, hvis den forsvinder. Det er jeg bestemt ikke glad for, fordi vi er mange, der er afhængige af den, fordi vi ikke har bil, sagde pensionist Birte Priorgaard til TV 2 Kosmopol fredag.
Birte Priorgaard bor i Dragør og bruger busruten 250S, der var en ud af flere busser, der kunne blive ramt af besparelserne.
Men så galt gik det ikke.
- Vi har en klar ambition om at styrke den kollektive trafik i regionen som en god og bæredygtig måde at komme omkring. Derfor var det vigtigt for politikerne på tværs af partier, at den pressede økonomi gik mindst muligt ud over de regionale busser og lokaltogene, siger regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S) i en pressemeddelelse:
- Jeg er derfor meget tilfreds med, at vi ender med en mindre forringelse af den kollektive trafik ved at reducere i antallet af afgange på 300S.
Færre afgange i myldretiden
Region Hovedstaden oplyser til TV 2 Kosmopol, at den endelige køreplan for 300S endnu ikke er fastlagt. Det vil ske hos Movia i dialog med operatøren af ruten.
Regionen lægger eksempelvis op til at reducere bussens afgange i myldretiden i hverdagene, så bussen fremover vil have 8 afgange i timen mellem Glostrup Station og DTU i stedet for 9-10.
Samtidig vil bussen have 3 afgange i timen mellem Ishøj Station og Glostrup Station og mellem DTU og Gammel Holte i stedet for 4.
De færre afgange er dog ikke nok til at spare de mange millioner kroner.
Regionsrådet har valgt at finde de resterende penge ved at anvende ubrugte midler fra tidligere budgetår, og så udskyder de arbejdet med at nedbringe den pukkel, der opstod under coronapandemien, på oprensning af jordforureninger.